Herreværelset Vester Allé 26 8900 Randers C

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Kontanthjælpsreformens betydning for unge Specialkonsulent Anne Louise Hertz, BRHS Vejledningstemadag - fredag.
Advertisements

Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
Overgange ind og ud af efterskolen Unge i udsatte positioner skal have gode overgange. Både ind-på-ud af efterskolen. Men hvordan hjælper vi dem bedst.
Velfærdseksperimentarium, Odense Samarbejdsforum for frivilligt socialt arbejde Den 14. marts 2013.
Folkeskolereformen og valg af ungdomsuddannelse Årsmøde for Danske Erhvervsskoler, 24. maj 2016 Trine Ladekarl Nellemann Rektor, Next.
Mangfoldighed og Inklusion i efterskolen Konsulent Maren Ottar Hessner
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
Hvem -Fagligt dygtige elever, der vælger Gymnasialt -Musikken i centrum, derfor STX -Sociale udfordringer -Personlige udfordringer -Skolens vejledning.
Dato: 3. februar 2011 Titel: Fokus på Samarbejdet med Jobcentret og UU Fokus på samarbejdet mellem Jobcentret og UU Ungegruppen i Jobcenter Hedensted UU.
Ollerup Efterskole Fagligt dygtige elever Mange vælger STX pga musikken Nogle har en musiker i maven Sociale udfordringer Personlige udfordringer Skolens.
Velkommen til Nordregårdsskolen Informationsmøde for forældre til 5-6 årige børn.
Guidet egen-beslutning Usikre unge: -Der er rigtig mange muligheder -Personlig usikkerhed - lavt selvværd -Høje forventninger til sig selv - præstation.
Projektpræsentation Filmprojekt Stil skarpt – og se dig selv tydeligere Jørgen Dan Pedersen.
Fakta om skilsmisse Ca. 1/3 af alle danske børn oplever, at deres mor og far går fra hinanden, inden de bliver 18 år Der er pt. ca delebørn i.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Forældres opfattelse af Den Danske Folkeskole
Alle unge skal have mulighed for at vælge efterskole
Elever løser opgaver i fællesskab og er sammen om en aktivitet
Forældre som en ressource i sprogarbejdet:
Studieretningsprojektet
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
På job i samskabelsessamfundet -Udfordringer og muligheder
Præsentation Flakkebjerg Efterskole. Hvad er det for et sted?
INTENSIV GRUPPEVEJLEDNING - et kursus på 8 dage
OSO opgaven på Midtjysk
Studieretningsprojektet
Spændingsfelter i vejledningsloven
Målet med at give nogle elever en transitmentor
UU - Status og uddannelsesstatistik
Forældremøde Ung i Svendborg.
SRP - Skriveperioden ÅSG 2017.
Tro på dig selv - det gør vi
Handlingsplan for øget gennemførelse
VELKOMMEN Informationsmøde Skole & Fritid
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
«Men drives I af Ånden, er I ikke under loven» (Gal 5,18).
UU - Status og uddannelsesstatistik
Inklusion i Folkeskolen
Særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Samarbejdet mellem UU, Studievalg og eVejledning
Direktør Lars Kunov Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier
Netværksmøder - Drejebog
Sund Mund til Byens børn
Forældremøde.
SRP - Skriveperioden ÅSG 2018.
Undervisningspligten
Erfaringer fra virksomhedsbanken
Herfølge: Per Bredholt Frederiksen
Elevtrivselsundersøgelsen 2017 For erhvervsuddannelserne
Projekt Nyt syn på fremtiden Anne Bjørkmann, Studievejleder IBOS Nordisk inklusionskonference, Middelfart 6. September 2108.
Hvordan samarbejder vi med grundskolen om det praksisnære?
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Skolebestyrelsens årsberetning
Øvrige økonomistyrings-aktiviteter- og roller
Nyt fra ministeriet Billeddias
Fra kanten til ”så dygtig som muligt”
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Danmarks Vejlederforening
SPS på ungdomsuddannelser
Velkommen Dagens program.
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Undervisningsplanlægning
Hvordan motiverer vi de unge?
Forældremøde 2019/2020 Specialtilbud.
Præsentationens transcript:

Herreværelset Vester Allé Randers C

Herreværelset Relationens betydning

Baggrund - fagprofessionelt Regeringens 95 % målsætning i 2015  Underviser, Jan Gosvigs udgangspunkt for projektet var en evalueringsrapport fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) udarbejdet i 2010 – som fastslog, at en betragtelig andel af eleverne fra Ungdomsskolernes Heltidsundervisning ikke gennemfører en ungdomsuddannelse.  Ca. 33% frafald hos folkeskolens elever i overgangen til deres ungdomsuddannelse.  Ca. 63% frafald hos vores elevgruppe i overgangen til deres ungdomsuddannelse. (ofte erhvervsfaglig)  Veldokumenteret frafaldsproblematik blandt drenge i Dk – har medført en lang række forskning – samt pædagogiske tiltag ofte henvendt til ressourcesvage familier.  Særligt drenge reproducerer hjemmet socioøkonomiske vilkår.

Baggrund - personligt  Som underviser på Heltidsskolen i Randers arbejder jeg dagligt med at give denne elevgruppe sin lærelyst tilbage.  Vi får motiveret eleven til at møde stabilt og for hovedparten gennemføre FSA i dansk, matematik og engelsk.  Fagligt bør vores elevgruppe således være rustet til at påbegynde samt gennemføre en ungdomsuddannelse.  Ifølge EVA profiterer eleven af vores tilbud, men har tilsyneladende en udfordring i overgangen til sin Ungdomsuddannelse. -  Den viden og indsigt om eleven, jeg havde oparbejdet gennem 1-2 år, gik tabt i denne overgang.

Indsatsområder  Konkret efterværn - glidende overgang til ungdomsuddannelserne/produktionsskole samt fastholdelse  Målrettet arbejde på det personlige og sociale plan  Erkende sine udfordringer og arbejde med dem i en tryg ramme  Eleven skal mærke at han/hun har magten i eget liv i samspil med andre.

Herreværelset  Inddragelse af elev og forældre  Tværprofessionelt samarbejde  Efterværn i den svære overgang  Herreværelset som tovholder

Herreværelsets venstre ben  Det personlige plan - Banduras social kognitive teori  SELVVÆRD – SELVTILLID (Self-efficacy)  Social overtalelse  Spejling  Mestring  Forhøjet arousel

Mandag Lav self-efficacy  Personer der tvivler på egne evner, undgår vanskelige opgaver, som de betragter som personlige trusler.  Fokuserer på det der kan mislykkes – og ikke løsninger.  Oplevelsen af magtesløshed overfor stressorer udløser en reaktion fra det autonome nervesystem.  Denne tilstand medfører en flugt under dynen.  Daniel ringer til mig - ønske om at komme afsted.  Jeg planter et frø – Social overtalelse.

Tirsdag

Onsdag regn Tilbageslag: Gavnligt i den forstand, at det belærer os om, at et vellykket resultat kræver en konstant anstrengelse. Initiativet: lagt over på eleven, som selv bærer ansvaret for at komme hjem.

Torsdag Styrket self efficacy: gennembrud Mod til at ringe: En personlig social kompetence, vi har arbejdet med i Herreværelset. Herreværelset - Jan Gosvig

Fredag Den vigtigste efficacy faktor er oplevelsen af at lykkedes. Daniel kan klare hele verden Daniel har selv skabt sin succes – Vedholdende arbejde. Efficacy - udvikler

Herreværelset i praksis Oversigt over forårets aktiviteter Torsdag 5/3 kl – Herreværelsets runde - siden sidst. Fælles tilberedning af brød med pålæg Fælles planlægning af fokuspunkter for foråret Tirsdag 24/3 kl – Herreværelsets runde - siden sidst. Fokus på økonomi – herunder Nemid, budget, Su samt job. Materiale fra UVM økonomiuge 16 præsenteres. Præsentation af gæstelærer – Nikolaj Tirsdag 7/4 kl – Herreværelsets runde – siden sidst. Kort teori om Bandura - forhøjet arousel. Klatreaktiviteter på tårnet i Romalt Bakker (forhøjet arousel). Bål aktiviteter med fælles madlavning. Tirsdag 28/4 kl – Herreværelsets runde – siden sidst. Vi starter grillsæsonen op Det danske demokrati – Hvem vil du stemme på?

Min opgaves konklusion  Metoden er vigtig – relationen er afgørende.  Det fordrer social kompetence, at bede en fremmed om hjælp.  Omvendt mentorfunktion.  Effektfuld spejling blandt ligesindede.  Metoden kan implementeres i folkeskolen.

UU’s rolle i projektet  Vejlederen UPV de unge sammen med underviserne/lærerne.  Vejlederen og undervisere/lærere orientere forældre og elever om UPV.  Vejleder orientere om krav i uddannelserne.  Vejlederen oplyser elev og forældre om nødvendig videregivelse af oplysninger i.f.t. støttebehov til uddannelsesstedet. Evt. kontakt/besøge udd. Sammen med elven. UU har en forpligtigelse til sørge for mentoring i overgange (BEK nr 840 af 30/06/2014).  Vejleder deltager ved møde med forældre og elever, som får tilbudt at deltage i projektet. (Relation)  Vejlederen følger op på eleven under uddannelsen. Kontaktes oftest først af uddannelsesstedet, hvis noget er ved at gå galt.  Vejlederen kontakter kontaktlæreren for at aftale evt. møde med eleven. Dette kan ske flere gange under uddannelsen eller ved skift til anden uddannelse eller produktionsskole.  Vejlederen står hurtigt til rådighed for denne elevgruppe, hvis de har behov for vejledning.

Herreværelset i praksis Spørgsmål Herreværelset - Jan Gosvig