Erfaringer fra Varde Kommune Anette Filtenborg Sundhedskonsulent Center for Sundhedsfremme Anledning, Dato.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Ny privatmodel - Risikoanalyse 1 Brainstorm Brainstormingen gennemføres ved at spørge: ”Hvad kan gå galt? Hvad kan gå galt.
Advertisements

SPOT på dansk v/ Uddannelsesleder Helle Rasmussen Sundhed og Omsorg – Aarhus Kommune.
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder 1.Højre klik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Anvendt markedsføring Begrebet markedsføring var det første nye begreb I stødte på i faget for snart to år siden. Nu skal vi arbejde med den praktiske.
Dorthe Holm HVASKO.dk Pædagogisk vejledning Dorthe Holm.
Viborg Naturpark. PROGRAM Velkomst v/ Anna Margrethe Engbæk Schmidt, Klima- og Miljøudvalget Oplæg om frivillighed og samskabelse v/ Lars Stentoft, kulturdirektør.
Somatisk SOF Sydvestjylland den 22. januar 2014 Implementering af strategi for forebyggelse og behandling af livsstilssygdomme for mennesker med en sindslidelse.
Forældreinfomødet mandag Skovvejens Skole Velkomst v/ distriktsskoleleder Gitte Graatang Aftenens emner: En fusioneret skole – første.
Forebyggelse og tidlig opsporing af overgreb mod børn og unge i dagtilbud, på skoler og anbringelsessteder NFBO konferencen, Nuuk, august 2014 Merete Bonde.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats Indsatsen består af Ekspertrådgivning og inspiration Forskningsprojekt på de regionale arbejdspladser.
Rationel klinikdrift Et bud. Rationel klinikdrift Rimelig arbejdstid.
Salg og marketing ved iværksætteri AMU-kursus © Undervisningsministeriet. Marts Materialet er udviklet af Efteruddannelsesudvalget for Handel,
”Brug for alle” Temamøde den 18. juni Hvor var det vi startede?  Stor stigning i antallet af personer i målgruppen på passiv offentlig forsørgelse.
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Anvendelsen af Waste identification tool Er det muligt at reducere ”spild” og samtidig forbedre patientsikkerheden? Direktør Jonatan Schloss og klinisk.
Brug for alle - Økonomi, ansøgning og evaluering.
11 Status på demenshandleplanen v/ Nanna Skriver, centerchef for Center for Omsorg 12. november 2015.
Hvordan bruger man tilfredshedsmålinger? Praktiserende læge, ph.d. Hanne Heje Konsulent ved DAK-E/DanPEP.
Målstyring. Hvordan styres virksomheden sikrest & bedst ? Lav frekvente målinger (måned, kvartal, år) Hvilke? (KTA = Kunde tilfredsheds analyse, MTU.
Sygeplejefaglig problemløsningsmodel -samarbejdsmodel
Dialogforum - Engrosmodel
Forslag fra arbejdsgrupperne
Alle anbringelsessteder Plejefamilier Private opholdssteder
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Ny lokalaftale om arbejdstid for lærere og børnehaveklasseledere i BUF
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
DUBU Superbrugerrollen
Handleplaner psykiatri
Projektgruppe – Projektroller
(s. 1) De projekterende og udførende sammen med bygherren gennemgår grundigt og udfordrer projektet i overgangen fra projektering til udførelse. Ved projektoptimering.
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Fremlæggelse af 1. deltagelsespligtigtopgave
Anerkendende pædagogik
Central kontra decentral
FÆLLES målstyring i matematik
Sygeplejerske Kirsten Gotfredsen Masterclass på Demensområdet
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
Projekt: SBSYS sagsnummer: Oprettelsesdato: Ændringsdato:
Jobrettede samtaler På rådgiverniveau
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
Walt Disneys kreativitetsmodel
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Møde i det danske udvalg D&V 9/ Aarhus, Danmark
En god start på lægelivet
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Skoleudvikling i Praksis 1
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
samarbejdsaftalen for traumatiserede flygtninge og krigsveteraner
SMTTE modellen Sammenhæng Tiltag Mål Evaluering Tegn
Statusrapport Vejledning
Vi får det vi måler på! Hvad måler vi på? januar 2019.
Krav til informationsformidling
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
Innovation i humanistiske fag
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Værktøj: Risikoanalyse
Adresseprogrammet Effektivt genbrug af grunddata om adresser, administrative inddelinger og stednavne Styregruppemøde torsdag den 20. juni 2013.
Adgang til egne data IT-Arkitekturrådet d It-Arkitekturrådet
Mental sundhed Beskrivelse: Da Socialtilsynet var på tilsyn i august. 2017, blev begrebet ‘mental sundhed’ drøftet. Vi blev optaget af at identificere.
Statusrapport – bilag til dagsorden på styregruppemøde
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
Værktøj: Projektets organisation
Undervisningsplanlægning
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Erfaringer fra Varde Kommune Anette Filtenborg Sundhedskonsulent Center for Sundhedsfremme Anledning, Dato

Center for Sundhedsfremme  Center for Sundhedsfremme er en ny virksomhed, som blev dannet ved kommunesammenlægningen.  Center for Sundhedsfremme har fokus på alle borgere i alderen 0 – 100+ og arbejder med opgaver både inden for forebyggelse og sundhedsfremme.  Personalesammensætningen er meget tværfaglig, så vi kan udvikle, tilbyde og tilgodese tiltag inden for sundhedsfremme og forebyggelse.

Case  Projekt – Forbedring af dementes vilkår i Varde Kommune  Tildelt fra Socialministeriets pulje til udvikling af bedre ældrepleje  Projektet afsluttes ved årets udgang.

Indledning / Baggrund Projektskabelon Beskrivelse af baggrunden for hvorfor vi ønsker at igangsætte dette projekt, samt hvad er udgangspunktet  Det kan være en ny undersøgelse, som viser, der er et behov.  Det kan være vores egne erfaringer efter kontakt med en bestemt målgruppe.  Det kan være erfaringer fra andre kommuner.  Det kan være fordi vi ønsker at fortsætte/videreudvikle et tidligere projekt. Projekt  Beskrivelse af sygdommen demens  Hvorfor har Varde Kommune søgt puljen  Hvorfor er det vigtigt at gøre en indsats

Formål Projektskabelon Formålet skal beskrive hvorfor vi vil gennemføre projektet  Formålet er det, der retfærdiggør, at projektet sættes i gang - det, der stræbes efter at opnå.  Formålet viser, at det ”nytter noget for nogen” at sætte projektet i gang. Projekt Formålet med projektet er at forbedre vilkårene for demente borgere i Varde Kommune, dette gælder både demente borgere i eget hjem og på plejecentrene.

Målet Projektskabelon Målet skal beskrive, hvordan vi vil realisere projektets formål, og hvad vil vi levere for at opnå formålet. Projekt  Plejepersonalets pædagogiske kompetencer skal udvikles  Sociale og faglige udviklende aktiviteter  Der skal arbejdes på at udvikle en både ny men også bedre kommunikation med de pårørende.  Der skal arbejdes på at udvikle en fælles forståelsesramme mellem pårørende og plejepersonale.

Succeskriterier Projektskabelon Succeskriterierne skal beskrive hvordan vi kan måle, at projektets effekt opnås.  Succeskriterierne skal være SMART’e (Specifikke, Målbare, Accepterede, Realistiske, Tidsfastsatte) Projekt  Plejepersonalet kender og omsætter viden af pædagogiske principper, således at demente borgere og deres pårørende oplever tryghed og tilfredshed.  Personalet oplever, at de opnår færre konflikter i forhold til de demente og pårørende.  Der er blevet skabt bedre samarbejdsrelationer mellem pårørende og personale.

Målgruppen Projektskabelon Målgruppen kan beskrives ud fra køn, alder, kultur, uddannelse, sundhedsvaner, levemåde, socioøkonomisk status og andre kendetegn. Projekt Målgrupperne er…  De demente borgere – en gruppe af borgere, som ikke kan udtrykke egne behov.  Plejepersonale med forskellige sociale og pædagogiske kompetencer. Ikke alle har viden og erfaring indenfor arbejdet med demente.  Pårørende, der kan både være tale om ægtefæller samt voksne børn/ svigerbørn.

Handling og strategier Projektskabelon Her beskrives forløbet af projektet, dvs. hvordan vil vi føre projektet fra tanke til handling. Projekt Resultatmålene beskrives ned i mindste detalje – hvem gør hvad og hvornår

Afgrænsning Projektskabelon I mange projekter er det være nødvendigt at lave en afgrænsning. Det kan være i forhold til målgruppe, indsatsområde eller andet. Det er her vigtigt at beskrive, hvorfor vi afgrænser, som vi gør - skyldes det budgettet, tidspres, manglende ressourcer i forhold til personale eller andet. Projekt Afgræsningen er foretaget løbende og er bestemt meget ud fra puljeansøgningen. Mulighed for at søge til… - Arbejdstilrettelæggelse - Kompetenceudvikling og uddannelse - Aktiviteter på madområdet, materialer og udstyr - Sociale og fagligt udviklende aktiviteter - Andet - livshistorien

Metode Projektskabelon Hvilken metode tager vi udgangspunkt i under planlægningen af projektet? Projekt Socialpædagogiske metoder – specielt i forhold til at forebygge magtanvendelse

Organisering Projektskabelon Hvordan organiseres projektet mht. projektejer, projektleder, styregruppe, arbejdsgruppe, følgegruppe. Projekt  Projektleder  Styregruppe  Arbejdsgruppe

Tidsperspektiv Projektskabelon Milepælsplanlægning skal fra projektet start gøre det overskueligt at se, hvem der gør hvad på hvilke tidspunkter. Milepælsplanlægningen bruges også til at få et overblik over hvilke indsatsområder, der skal være nået på hvilke tidspunkter. Projekt Meget simpel milepæl  Temadage + uddannelseskurser planlagt fra starten

Økonomi Projektskabelon Budget Projekt Projektet er blevet tildelt kr som skal benyttes inden d Ændring undervejs – der skal søges hos Socialministeriet

Interessentanalyse Projektskabelon  Brainstorming – identifikation af interessenter  Sortering af interessenter efter indflydelse  Udvælgelse af væsentlige interessenter  Identificering af interessekonflikter  Opsamling og konklusioner Projekt Der er ikke blevet lavet en egentligt interessentanalyse – tankerne omkring det har dog været der, det blev bare aldrig skrevet ned.

Interessentanalyse

Risikovurdering Projektskabelon  Brainstorm  Hvad kan gå galt?  Vurdering af konsekvenser (k)  En skala fra 1-5  Vurdering af sandsynlighed (r)  En skala fra 1-5  Udregning af risikotallet  R = k x r  Risikoanalyse  Ud fra punkt 4 kan hændelserne med den største risiko udvælges. Der udarbejdes tiltag, som kan reducere sandsynligheden og konsekvensen.  Brug den opnåede viden  Indarbejd tiltagene i milepælsplanen, så risici reelt reduceres. Projekt …ingen…

Skema over risikoanalyse ProjektUdfyldt afDato Hvad kan gå galt?Konsekv ens for projektet (1-5) Sandsynli ghed (1-5) Risikotal (K x S) Handlinger ForebyggendeAfbødende

Forankring Projektskabelon Hvordan sikres det allerede fra projekt start, at projektet videreføres, også Når projektperioden er afsluttet og hvordan tænkes det finansieret? Projekt …Ingen…?

Evaluering Projektskabelon Evalueringen skal planlægges samtidigt med projektet, ikke først når projektperioden er færdig. Projekt  Effekten af uddannelsesforløbene evalueres ved kursusstart og igen efter 3 – 6 mdr (spørgeskemaer)  Fokusgruppeinterview med pårørende  Evaluering af egne erfaringer m.m.

Vigtigste erfaringer  God milepælsplanlægning  ville have betydet, at vi ikke havde så travlt med at nå det hele nu i sidste øjeblik.  Gennemtænk budgettet allerede fra starten  Vi havde ikke behøvet at søge om ændringer.  Risikovurdering  Ville have sparet os for mange unødige bekymringer, ændringer og ekstra arbejde.  Succeskriterier  ville have gjort det nemmere at skrive den endelige evaluering.