Anne-Marie Dahl Fremtidsforsker, cand.scient.pol., sidefag i psykologi Megatrends og modtendenser, der påvirker fremtidens.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
E g e s k o l e n E g e s k o l e n ForsideHvem er vi/IFagSkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerVelkommen.
Når HR skal styre nutiden efter fremtiden
Popstars-generationen – Nutidens unge, fremtidens arbejdskraft
Hierarki for styringsredskaber
Lærerprofessionen.
Medborgerskab – på sporet
Ledelse og menneskesyn
Kommunikationsstrategi - et strategisk ledelsesværktøj
Kontakt forældre møde 12. Oktober 2011.
Byggecentrum Innovation i markedsføringen Middelfart 1. februar 2010.
Fremtidens flydende arbejdsmarked
Skolen i Verden november 2006 Tove Heidemann CVU Sønderjylland.
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Kvinder i Ledelse IT Brancheforeningen 2. juni 2008 Alfred Josefsen
Kultur i organisationer
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
Fagdidaktisk kursus i religion
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Lærermiddelkultur(er)?
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Hvordan kan jeg som menneske og leder finde og udøve et lederskab, der er rigtigt og relevant? Margrethe Vestager, MF Ringstedkonferencen på Sørup Herregaard.
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Lærerprofessionen.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
To konkurrerende diskurser i interventioner ift. Arbejdsmiljø/stress
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Den lærende organisation
Kontekst: - Kolding Kommunes tilbud for elever med autisme.
Præsentation af forårs-sfo
 H står for  U står for  L står for  E står for  N står for  HUMOR  UDELIV  LEG  EMPATI  NÆRVÆR.
Bibliotekerne i Vejles CB-område? Udgangspunktet Kulturstyrelsen Central- bibliotekerne Kulturministeriet Finansministeriet Det kommunale,- politiske-
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Hvordan påvirkes familien af en hjerneskade?
Præsentation af resultaterne fra workshop 1 1. Workshop 1- hvad gjorde vi? Spor: Unge, uddannelse og beskæftigelse Tema 1 - Forebyggelse og sammenhæng.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Hvordan motiverer man en ”umotiveret” ung? Aut. Cand. psyk. Silas Charlotte Houlberg Tlf.:
Kompetenceprofil Arbejdsinstruktører. Hvornår er man en god instruktør? Hvilke personlige egenskaber skal den gode instruktør besidde?
Individualisme – se mig Fællesskab – spejl mig Følelser - føl mig Fornuft - mål mig Selvoptimering Værdifællesskaber Selvskabelse Fornuftsfællesskaber.
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Identitet Kultur og uddannelse Bjarke Malmstrøm Jensen, Læringskompagniet.
Sådan bruger du præsentationen af Vision 2025
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Et suppleringskursus til den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
Sociale Medier Er min virkelighed digital? Og er det digitale virkeligt? SØS idrætsefterskole 28/
1 Præ-moderne samfund. 2 Moderne. 3 Senmorderne samfund.
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
VELKOMMEN TIL HALVÅRSMØDET DEN 16. NOVEMBER 2016
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Bløde færdigheder er hård valuta
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Hvordan vil vi samarbejde fremover?
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Anne-Marie Dahl Fremtidsforsker, cand.scient.pol., sidefag i psykologi Megatrends og modtendenser, der påvirker fremtidens skole

Tirsdag den 1. juli – 9.15Dagens program 9.15 – 10.30Megatrends og modtendenser – 10.45Tænkepause – 11.15Om scenarier og præsentation af 4 scenarier for fremtidens skole – 12.30Gruppedialog i forskellige fremtider – 13.30Frokost – 14.15Præsentation og fælles forståelse af de 4 fremtider – 14.45Fælles dialog: Hvor er vi i dag, hvor er vi på vej hen, Hvor vil vi gerne hen med skolen? – 15.00Pause – 16.00Gruppedialog om værdier: Hvordan ruster vi os bedst til fremtiden? Hvordan kan vi bedst præge udviklingen i skolen? Hver gruppe skriver de 5 væsentligste punkter på en planche – 16.30”Fernisering” – 16.45Kort opsamling af indtryk fra fernisering: Hvilke ord, værdier og holdninger er gennemgående? – 16.30Afslutning

Fremtidens kompetencer? Den lokale multiskole Innovations-skolen Science-skolen

Innovations-skolen Udvikle hele, kreative og fleksible mennesker til en kompleks og global verden Ikke til at vide hvornår og hvordan børn lærer

Den lokale multiskole Via små sociale og faglige fællesskaber dannes vi til de store fællesskaber i samfundet og globalt ET fællesfagligt fundament – fokus på holdet, helheden og lokalsamfundet

Science-skolen Begå sig fagligt, socialt og kulturelt som verdensborgere Internationale standarder

Den, som forudser fremtiden, lyver, selvom han fortæller sandheden Gammelt arabisk udtryk

Hvis man havde spurgt kunderne hvad de ønskede sig, havde de sagt – en hurtigere hest, Henry ford 1905

Ny samfundslogik Fra informations til følelsessamfund Samfundet på vej mod nye logik - igen Følelser som næste fase! Fra hjerne til hjerte Fra ”nørd” til empati! Ny samfundslogik: Følelser, omsorg, historier

Maslow’s behovspyramide Selvrealisering Anerkendelse Sociale behov Sikkerhed Fysiske behov

Selvrealisering Anerkendelse Sociale behov Sikkerhed Fysiske behov Individualisering Maslow i fremtiden ?

Selvrealisering og de gode følelser Forbrug Familie Valg af sygehus, skole, daginstitution etc. Arbejdsplads By & bolig Livet skal FØLES godt HELE TIDEN for MIG!!

Individualisering Alt er på valg! Individualismens ekstreme højdepunkt Divider Situider

Fra kernefamilie til netværksfamilie Familie vælges og tilrettelægges Skilsmisseåret 2004 Den funktionstømte familie Re-kombinerbare familier Størrelse og sammensætning - nye familiemedlemmer

Børn og familielykke Børn som ”lim” - projekt BARN – emotionel fokusering Fra værn mod alderdom til værn mod ensomhed! En luksus vare! - Ønskebørn, trofæ-børn, serielle enebørn, ”mor har dårlig samvittighed børn”, curlingbørn = Popstars generationen?

Det moderne samfunds hast De digitale indfødte Fra torvet til nettet – mere viden om den anden side af kloden end lokalsamfund Verdens store temaer på godt og ondt Vant til højt pirringsniveau: Attending - attuning Mennesket er ”frit”, men til hvad? Ingen nødvendig, tradition, religion, faste roller etc. At kunne vælge - identitetssøgning Hurtige forandringer – ingen rigtige svar Ansvar for egen udvikling – men i forhold til HVAD? Fremtidschok! Tvivl som følgesvend

Pubertetens lidelse! Traditionelt samfund: Brud med normer og autoritet Alle er imod mig! Jeg må ingenting! Senmoderne samfund: Find egen identitet Jeg må gøre noget ved mit liv! Alle forventer noget af mig!

Individualisten i fællesskabet Her og nu Uforpligtende Følelsesmæssig intensitet for et tid! Opstår og opløses Sammen om ensomheden: ”Mobile- Clubbing”– selfdancing, parkour Knagefællesskaber SMS intensitet

Værdier i fremtiden? Tid bliver knap faktor Natur, fred & ro – rum Teknologi frie zoner Nærvær og autenticitet Tryghed, når alt er usikkert At turde gøre sig langsom………..

En ny global arbejdsdeling? Kontor Fabrik Innovation & udvikling Service…

De nye kompetencer? Industrisamfundet: Muskler & ensartede forudsigelige opgaver Informationssamfundet: Hjerne & analytiske evner Følelsessamfundet: Hjerte & Følelser, kreativitet og opfindsomhed Viden, kreativitet & innovation Fra ekspert til flexpert Uforudsigelighed Projektspillere Iværksætteri Netværkeri

Vindere & tabere? Flid ”Intelligens” De nye tabere De nye vindere De evige tabere De evige vindere

Danmark i den globale konkurrence Skærpet international konkurrence Danmark kan ikke konkurrere på pris – også viden Pres på lønsum: Outsourcing & strategisk ansættelse Løsere og mere komplekse organisationsformer Kernemedarbejdere & projektansatte Innovation & forandringsparathed som konkurrenceparameter Kompetencepsykose

Kernemedarbejdere Fastlancere Freelancere

Stresskurve Søvn Kedsomhed Stigende interesse Optimalt stimulations niveau (OSN) Stress Angst Panik Kollaps Adfærdens organiseringsgrad Høj organi- sering Stimulimængden Des- organi- sering LavHøj Indebrændt Udbrændt

Nye vindere og tabere Fra -ordblindhed, -handicap, -”svag boglig” Til -manglende empati og kreativietet -manglende evne til at vælge/navigere/omstille sig, -stress, burn-out

Fremtidens nødvendige kompetencer? Basale kvalifikationer, perfect english & IT som blyant! Kompetencer – kunne bruge det Kreativitet & innovation At kunne administrere sin egen tid Lære at lære - livslang læring Søge viden, kaste viden bort og glemme Arbejde sammen i nye relationer – teamwork! Iværksætteri, netværkeri Følelsesmæssig intelligens – selvindsigt Stresskompetencer: Finde støtte & ressourcer i sine omgivelser Evne til at gå ON & OFF – også IT

Skolens udfordringer? Dobbelt pres: Flere krav - færre ressourcer Krav om unikke skoler - ellers zapper vi over til næste kanal! Det bedste for MIT barn - Forældrekonflikter? Fædre der slås til forældremøder? Plads til rummelighed? Lærere til rådighed - for mig og når det passer mig Krav om evig dokumentation Mål og vej + ”MIN” følelse 1-1 undervisning og vejledelse – primadonnaundervisning – til rådighed for MIG, når det passer MIG Grænsen mellem ”privat” og arbejde rykkes Personlig lifecoach - fra ”autoritet” til coach Nye og spontan organisering af undervisningen? Lystmotivering……SMS, eventaflønning? Modsatrettede krav og signaler – ingen sikre svar

Søndags-B.T. nr november 1957 Ustyrlige elever! ”Børnene er ikke til at styre i skolen. Lærerne klager, forældrene klager, børnene klager.” ”I deres væremåde, opførsel og disciplin er børnene mere splittede…mere urolige og meget mere overfladiske, meget mere forvænte end tidligere.” ”Vi skal konkurrere med film, radio og nu også fjernsyn i at gøre et emne interessant. Og der er være konkurrenter.”

De fleksible, som er i besiddelse af en nødvendig indre sammenhæng, vil blive vor adel Finn Skårderud, norsk psykiater

Er det fremtiden? Er I klar?

Scenarier Rejse ud i fremtiden, for at kunne træffe mere kvalificerede beslutninger i nutiden. Bryde med de vante forestillinger og finde nye veje og valgmuligheder. Militær planlægningsmetode for U.S. Airforce – fjendens strategier Shell 1970´erne, i dag eks. Elsam, Siemens, Arla Foods Beslutningsgrundlag for ny skole i Hornslet Image og bedre trivsel i Finlandsparken i Vejle for AAB Den finansielle sektor 2015 for Finansforbundet Det gode arbejdsliv på ældreområdet for Horsens Kommune Århus Kommune 2037 – byudvikling & infrastruktur

Frem- tids- rum I dag Fremtiden Scenarie 1 Scenarie 4 Scenarie 3 Scenarie 2 Fremtidsscenarier:

Megatrend og modtendens Tendens = Den mest sandsynlige udvikling Modtendens = En mulig modreaktion/modsat retning Formål med at inddrage begge: Ikke stirre sig blind på én udviklingsretning Undgå holdningsmæssige blokeringer (det hele ender i Kina!) og politiske skyklapper (for/imod markedsmekanismen) Modtendensen vil altid findes og kunne være en platform Tendens står stærkere, hvis vi har gennemprøvet modtendens Ofte faktisk svært at afgøre, hvad der er tendens og modtendens!

Gruppedialog 1: Samfund og læring version 2018? I DENNE fremtid: Hvordan ser samfundet og arbejdsmarkedet ud? Hvordan ser skolen ud? Hvordan ruster vi vores børn til denne fremtid? Hvilke kompetencer bliver efterspurgte? Hvad er lærerens/pædagogens rolle? Hvad forventer forældrene af skolen?

Individualisme – se mig Fællesskab – spejl mig Følelser - føl mig Fornuft - mål mig Selvoptimering Værdifællesskaber Selvskabelse Fornuftsfællesskaber Fremtidens samfund og læring?

Selvoptimering: (Fornuft - individualisme) Alt beregnes: I samfundet, i den offentlige sektor Jeg optimerer mit forbrug og min indsats på arbejde Offentlig service som velfungerende bagland for MIG Klippekort til offentlig ydelser: Børnehave, skole, ældrepleje Penge & konkurrence, globalisering, fusioner, outsourcing Et effektivt arbejdsmarked Løsere ansættelse, få fastansættelser Betaling for konkret arbejde og indsats, ingen overenskomst? Kompetencer: Ekspertise, specialviden, brugbart, hard core Fleksibilitet og omstillingsparathed Alt måles og vejes: Tests, målinger, evalueringer Lærer = markedsleverandør Eks. PISA undersøgelser, karakter på nettet

Værdifællesskaber: (Følelser – fællesskab) Vi har behov for at føle fællesskab og spejle os Værdi, etik, tradition, relation, tryghed Lokalsamfund som fælles anker og værdigrundlag Fra modtager til deltager, at yde noget at gøre en forskel Tryghed & stabilitet i service Relation vigtigere end brand, kundefællesskaber Vi tager ansvar for hinanden på arbejdspladsen, reflekterende teams Historier om ”os”, traditioner, symboler og maskotter Projektspiller, teammål og fælles bonus Alle bidrager i teamet, evne til samarbejde og skabe relationer Sociale og bløde kompetencer, kulturbærer Lærer = proceskonsulent Eks. Trin for trin, ”den gode stol”

Fornuftsfællesskaber: (Fornuft – fællesskab) Behov for struktur og fællesskab – ellers falder alt fra hinanden Skabe gensidig forståelse og enighed om normer Lokalsamfund som velfungerende fællesskab Fællesskaber er praktiske ! Ikke rationelt at zappe Offentlig service – fælles basissystem, sikkerhed i service Fastansatte & soliditet, løfte i flok, koordinering Arbejdsgrupper sammensættes via tests Aflønning på baggrund af gruppepræsentation LEAN og kvalitetsstyring Rationel samarbejdsevne, ikke bare proces Fælles forståelsesramme, grundviden, koordinering, forhindre kaos, kanon Lærer = Dannelseskonsulent Eks. HC Andersens eventyr til alle børn på skolen, forældreundervisning

Selvskabelse: (Følelser - individualisme) Livet består af konstante valg, kun jeg kan vælge for mig Selv finde mening og sammenhæng Relationer til andre er flygtige – noget i det for MIG Oplevelse, udlevelse, identitet, selvrealisering Individuel service, brugerbetaling eller privat velfærdsservice Branding, medier, spindoctors, brands vigtigere end mennesker Ydelser udvikles med individuelle brugere/kunder Kernefunktion = servicefolket Innovative, kreative medarbejdere, krøllede hjerner Evne til at zappe ind og ud på projekt Selvindsigt, kulturel empati Tema & byggeklods Det kreative og følelsesmæssige kan ikke måles Lærer = oplevelsesguide Eks. Hvert barn sin logbog med profil og mål, reflektions-stil med MIG i centrum

Individualisme – se mig Fællesskab – spejl mig Følelser - føl mig Fornuft - mål mig Selvoptimering Værdifællesskaber Selvskabelse Fornuftsfællesskaber Fremtidens samfund og læring?

Gruppedialog 2: Samfund og læring version 2018? Alle grupper: Hvordan ruster vi os bedst til fremtiden? Hvordan kan vi bedst præge udviklingen i skolen? Hvilke værdier skal skolen bygge på? Hvilket dannelsessyn skal skolen have? Sæt særlig fokus på: ”Læring og faglighed” ”Skolens organisering og rammer” ”Lærernes/pædagogernes kvalifikationer og skolen som arbejdsplads” ”Skolens indhold – hvem bestemmer” ”Rummelighed og skolen for alle”

Tirsdag den 1. juli – 15.00Pause – 16.00Gruppedialog om værdier: Hvordan ruster vi os bedst til fremtiden? Hvordan kan vi bedst præge udviklingen i skolen? Hver gruppe skriver de 5 væsentligste punkter på en planche – 16.30”Fernisering” – 16.45Kort opsamling af indtryk fra fernisering: Hvilke ord, værdier ogholdninger er gennemgående? – 16.30Afslutning

Gruppedialog 2A: Samfund og læring version 2018? Alle grupper: Hvordan ruster vi os bedst til fremtiden? Hvordan kan vi bedst præge udviklingen i skolen? Hvilke værdier skal skolen bygge på? Hvilket dannelsessyn skal skolen have? Sæt særlig fokus på: ”Læring og faglighed” Hvilke læringsformer skal undervisningen bygge på. Hvilken faglighed skal skolen stå for. Hvilke fag skal skolen indeholde.

Gruppedialog 2B: Samfund og læring version 2018? Alle grupper: Hvordan ruster vi os bedst til fremtiden? Hvordan kan vi bedst præge udviklingen i skolen? Hvilke værdier skal skolen bygge på? Hvilket dannelsessyn skal skolen have? Sæt særlig fokus på: ”Skolens organisering og rammer” Hvordan skal skolen organiseres. (klasser, hold elevgrupper) Afdelingsopdeling.

Gruppedialog 2C: Samfund og læring version 2018? Alle grupper: Hvordan ruster vi os bedst til fremtiden? Hvordan kan vi bedst præge udviklingen i skolen? Hvilke værdier skal skolen bygge på? Hvilket dannelsessyn skal skolen have? Sæt særlig fokus på: ”Lærernes/pædagogernes kvalifikationer og skolen som arbejdsplads” Hvilke kvalifikationer skal lærerne/pædagogerne i skolen have? Hvor gøres skolen attraktiv som arbejdsplads?

Gruppedialog 2D: Samfund og læring version 2018? Alle grupper: Hvordan ruster vi os bedst til fremtiden? Hvordan kan vi bedst præge udviklingen i skolen? Hvilke værdier skal skolen bygge på? Hvilket dannelsessyn skal skolen have? Sæt særlig fokus på: ”Skolens indhold – hvem bestemmer” Hvem skal bestemme skoles indhold? Hvis er skolen? Skal skolen være statens eller kommunens – folkets?

Gruppedialog 2E: Samfund og læring version 2018? Alle grupper: Hvordan ruster vi os bedst til fremtiden? Hvordan kan vi bedst præge udviklingen i skolen? Hvilke værdier skal skolen bygge på? Hvilket dannelsessyn skal skolen have? Sæt særlig fokus på: ”Rummelighed og skolen for alle” Hvor rummelig skal skolen være? Skal skolen være for alle?

Individualisme – se mig Fællesskab – spejl mig Følelser - føl mig Fornuft - mål mig Selvoptimering Knagefællesskaber Selvskabelse Kanonfællesskaber Fremtidens samfund og folkeskole?