Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Popstars-generationen – Nutidens unge, fremtidens arbejdskraft

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Popstars-generationen – Nutidens unge, fremtidens arbejdskraft"— Præsentationens transcript:

1 Popstars-generationen – Nutidens unge, fremtidens arbejdskraft
Anne-Marie Dahl Fremtidsforsker, cand.scient.pol. sidefag i psykologi

2

3 Hvem er popstars-generationen?
68-generationen: Vækst, udvikling og flower power Generation X: Krise, bekymret og konkurrencepræget Popstars-generationen: Relativt lille generation, vækst, forbrug, medier og mulighedsrum

4 Kokken Rene Knudsen: Så faldt jeg lige over en Somersby
”Altid om lørdagen og når solen skinner!” Suser fra praktisksted til praktiksted Stjernestatus, stå ved buffet og skære kød ud Stort frafald - 50% pga. det med kartoflerne! Brug for fornyet mesterlære Fra betjening til teater og selfservice De tør eksperimentere, de har ingen grænser og er ofte skide gode til alt det jeg ikke kan!

5 Nikolaj 17 år, kokkeelev Om 10 år er jeg i Japan – hvis Japan keder mig, rejser jeg videre Nok lidt smart at være kok og svinge med gryderne Ikke have mit eget. Komme som en fed kok og sige jeg har været der og der Nej til rutine, ja til 10 eller 18 fede timer Presse mig selv helt ud og mærke kicket Et megagodt samarbejde, sparke igennem sammen

6 Fra kernefamilie til netværksfamilie
Familie vælges og tilrettelægges Skilsmisseåret 2004 Den funktionstømte familie Alle forhold er indtil videre Barnet skal navigere på flere arenaer Størrelse og sammensætning - nye familiemedlemmer

7 Børn og familielykke Børn som ”lim” - projekt BARN – emotionel fokusering Fra værn mod alderdom til værn mod ensomhed! En luksus vare! - Ønskebørn, trofæ-børn, bagsædebørn, curlingbørn = Popstars generationen?

8 Ny samfundslogik Industrisamfund: Muskler, rutine, finde sin plads
Informationssamfund: Analyse og skarp hjerne, fitte i systemer Innovationssamfund: kreativitet, empati, regne den ud i samspillet Fra hjerne til hjerte Fra ”nørd” til empati! Ny samfundslogik: Følelser, omsorg, historier

9 Stardrømme: Zero to hero
Blive guldsmed og bo på en sejlbar husbåd Kirurg. Prøve noget forskelligt og gøre en forskel. Du kan arbejde i Afrika eller tage til USA, og måske få et navn Jeg har rigtig mange drømme og de ændrer sig hele tiden, så min største drøm er, at jeg kan realisere alle de drømme, som jeg får løbende De unges drømme er så fyldige, at det kan være svært at tale dem ind i virkeligheden Ind til politiet, noget med nogle kriminalsager, blive kriminalkommissær af en eller anden slags. Arbejde på et dyreinternat i et andet land, helst med orangutanger, det ville være så cool

10 Individualister Alt er på valg! Forbrug, medier, uddannelse, erhverv
Parforhold, krop, alder Skiftende identitet Situider

11 En remote-generation Verden som legeplads Rejse ud og downloade
Medier og drømmebilleder Verdens store temaer på godt og ondt Vant til højt pirringsniveau Og det er MIG, der har remoten!

12 Kan ikke vælge valget fra!
Hvem kan jeg blive? Mennesket er ”frit”, men til hvad? Ingen nødvendig, tradition, religion, faste roller etc. At kunne vælge - identitetssøgning Hurtige forandringer – ingen rigtige svar Ansvar for egen udvikling – men i forhold til HVAD? Fremtidschok! Tvivl som følgesvend Kan ikke vælge valget fra!

13 Fra essens til flydende identitet
Det moderne samfund Hvordan er jeg? Søge identitet indefra Hvad mener jeg oprigtigt Hvad føler jeg inderste inde Varig identitet Sammenhængende indre struktur Det senmoderne samfund Hvordan kan jeg blive? Vælge scener og roller Hvad kan jeg mene, og hvad mener de andre så om mig? Secondhand generationen Hvordan spiller man glad, ked af det, vred, forelsket lige som på film? Kilde: Professor i psykologi: Kenneth J. Gergen

14 Fra ”hvordan er jeg” til ”hvordan kan jeg blive”
Mor! Med den kjole ville du virkelig VÆRE NOGET! En flot kjole, men det var ikke lige MIG… Mor og datter på forgæves shopping efter cocktailkjole

15 Studievejlederen: Behov for refleksion!
Lidt overfladisk og tåget; ”noget med mennesker”, gøre en forskel, mening, spændende, udfordrende, gerne udlandet Forældre: ikke særlig gode til at sige, at det er du ikke særlig god til og derfor tror børnene at de er gode til det de gerne vil være gode til!

16 Individualisten i fællesskabet
Fra pligt til intensitet Nye deltagelsesformer; event, sporadisk, impulsivt, og temaaktivitet ”Mobile-Clubbing”– selfdancing, parkour, piratfester Virtuelle møde platforme

17 Fra fysisk til virtuel kontakt
97 % på internettet hver dag eller flere gange om uge. 76 % på Facebook. I 1995 var 88 % sammen med deres venner hver dag eller flere gange om ugen, i 2010 er tallet, 76 %. ”Relationer stadig det helt afgørende omdrejningspunkt i ungdomslivet, men sjældnere face-to-face - kontakten sker i det virtuelle rum, f.eks. facebook.” Det virtuelle liv lige så vigtigt som det ”virkelige” Vigtigt med virtuelle sociale kompetencer, en ny social valuta - HUB Ungdomsringen 2010

18 Popstars på arbejde Høj løn er ikke nok! Heller ikke pligt
Drøm, mening, mission, identitetsgivende, selvrealisering 7% løn, 56 % arbejdsindhold (Ugebrevet A4 2008), Hard Fun, fedt arbejde, fede mennesker og kunne se mig selv i det Udstrakt fleksibilitet, afvekslende, flad organisation Cool af være god Fagligt og personligt udviklende Fra første maj til MAJ først Fra virksomhedsloyal til projektloyal 25 år og guldur Frie agenter - Myself.com

19 En ny global arbejdsdeling?
Innovation & udvikling Service… Fabrik Kontor

20 Vindere & tabere? Flid ”Intelligens” De nye tabere De evige vindere De

21 Mener du, at dit land bevæger sig i den rigtige retning?
Kilde: Pew Research Centre

22 Verden er drevet af følelser ?
Asien: Håb, vækst, fremgang Vesten: Frygt, gæld, recession Mellemøsten: Ydmygelse, manglende selvtillid, fortvivlelse (Dominique Moisi: The Geopolitics of Emotions)

23 Kernemedarbejdere Fastlancere Freelancere

24 Fremtidens flydende arbejdsmarked
Flydende på tværs af grænser Flydende mellem arbejde og fritid Flydende ind i en høj alder Flere og flere frie agenter – lyst eller nød? Fra fast job til projekter og enkeltopgaver Ny rolle hver gang – hvis man overhovedet er med Ikke fast rutine og manual – man kunne have gjort det anderledes Ad hoc som grundvilkår også i ledelse og vejledelse

25 Fremtidens arbejdsmarked og kompetencer
Fagfaglighed, basisviden, perfect english, it Kompetencer; bruge det kreativt & innovativt Lære at lære, livslang læring, evig opdatering Wikipedia-kritik, vælge ud, kaste viden bort Fra ekspert til flexpert Kombinere viden innovativt med andre enere Projektorienteret, zappe ind og ud, administrere egen tid Iværksætteri, netværkeri Følelsesmæssig intelligens, interkulturelle kompetencer Virtuelle kompetencer Stresskompetencer – kapere uforudsigelighed, gå ON & OFF

26 Forfald? ”Almindelig” jobs ikke alle kan tilhøre den kreative klasse? Gider ikke det der er brug for! Sammenhængende læring? Vedholdende samarbejde Fra kamp til hop Gider kun del af et arbejde – nul arkivering! For dyrt for samfundet med uddannelsesshopping De ældre og popstars-generationen Hvilke leder gider stå på hovedet? Skal vi udlicitere alt det ikke selvrealiserende arbejde til andre lande?

27 Norske popstars? De er giddeløse!
Forældre har været chauffør, kok, tjener, advokat og manager for dem Arrogante, uopdragne, storforlangende Optræder som adelige Mangler respekt

28 Potentiale? Bedre rustet end deres forældre? Legoklodsagtig tilgang
Fra en ting at gange til sadle om hele tiden Træning i strategi under skiftende betingelser via pc Vant til at diskutere ALT – dialog som kompetence Fra eksklusivitet til videndeling Fra lineært til decentralt karrierebegreb Netværkskompetencer løsninger her og nu

29 Samfundsmæssige og psykologiske udfordringer
Flydende relationer, nomadeliv: Ensomhed, loyalitet, sammenhængende livshistorie Identitetsforvirring - Hvem er jeg? Hvem vil jeg være? Hvem kan jeg blive Ikke kapere usikkerhed, flygtighed, sceneskift Manglende sociale og virtuelle kompetencer Den indadvendte - evner ikke iscenesætte/realisere sig selv Selvrealiseringsrus, overload, narcissisme Misbrug, cutting, anoreksi, usund levevis Manglende evne til at reflektere over egne evner og muligheder

30 Kørekort til popstars: Rekruttering
”Friske” kampagner? Jægerkorpset og forsikringsbranchen Nye titler: fra elev til traniee eller coach? Fra sekretær til ”business assistent” Mission vigtigere end løn Overordnet værdisæt – individuel fortolkning Signalere udviklingsmuligheder, frihed og fleksibilitet Netværksmuligheder – ikke en ende-destination men en ”HUB” Facebook og ”vores univers” – ikke www Ambassadører – noget at dele og tale om, involvere ”Den bedste rekrutteringskampagne er en krise!”

31 Kørekort til popstars: Fastholdelse
Scenen er MIN, ses og høres, use me or loose me Ansvar og indflydelse Synlighed, action – noget at skrive på Facebook Gør alt til et projekt! Flad organisering – vil ikke disses eller bosses Fleksibilitet i forhold til MIG – mødetider? Der er langt til Viborg! Spontan arbejdsorganisering – SMS Eventmotivering/belønning – ”skrivefængsel” Netværket navlesnoren til fællesskabet, og vidensdeling. Dur ikke at forbyde Facebook!

32 Kørekort til popstars: (Vej-)ledelse
Mentoring, fornyet mesterlære? Drømmeknuseri og hjælp til refleksion Nye evalueringsværktøjer Primadonna vejledelse, voksne som serviceydelse – også i weekenden! Fra leders/lærers autoritet til personlighed og coach Grænsen mellem ”privat” og arbejde rykkes; Forståelse for syge kanariefugle og kærester, opkald og vækning Mange unge med svært i livet Forståelse for popstars-generationen!

33 “Ungdommen nu om stunder elsker luksus
“Ungdommen nu om stunder elsker luksus. De har dårlige manerer, foragter autoriteter, har ingen respekt for alderdommen og taler i stedet for at arbejde. De rejser sig ikke, når ældre mennesker træder ind. De modsiger deres forældre, praler i forsamlinger, spiser grådigt, sidder med benene over kors og mobber deres lærere”

34 Er det fremtiden? Er I klar?
Popstars-generationen – nutidens unges, fremtidens arbejdskraft Forfattere: Fremtidsforsker Anne-Marie Dahl & lektor Oluf Kjær Nielsen Foto: Rumle Skafte Forlag: Turbineforlaget


Download ppt "Popstars-generationen – Nutidens unge, fremtidens arbejdskraft"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google