Digital Retorik hold I Velkommen til Digital Retorik forår 2014!
To hold Digital Retorik II: Tirsdag – (aud 4) Digital Retorik I: Onsdag – (aud 1) Et emne, en kursusplan, et pensum og et kompendie + samme tre undervisere Et sted hvor vi mødes: LearnIT (to identitiske sites) Ca 153 studerende
Kursuscrewet Torill Mortensen: (underviser, kursusansvarlig hold Lisbeth Klastrup: (underviser, kursusansvarlig hold Rasmus Ryom Nørholm: (underviser, videnskabelig Rie Scheuermann Christensen: hjælpelærer Sanne Rahbek Sørensen: hjælpelærer
Torill Mortensen Medieforsker Forskning i sociale medier Forskning i computer spil Undervist i strategisk kommunikation og medieteori i 20 år Fjerde år på ITU som underviser på Digital Retorik
Ja, Torill er norsk
Og forlod fjordene og bjergene..
for byen
Litt om norsk på norsk Konsonanter er viktige, og alle bokstaver uttales. Amager utales f.ex. med tre tydelige stavelser, og ikke Ama’. Norsk er ofte gammeldags dansk, med flere former som ligger nærmere norrønt. Norsk og dansk har de aller fleste ord til felles. Unntakene er sjeldne, og ofte resultat av ulik bruk av andre språk som fransk og engelsk. Dansk var det norske skriftspråket helt til slutten av 1800-tallet.
Dansk – Norsk sprogguide Norsk Du må Det er svært… Rart Flink Hyggelig Femti, seksti, sytti, åtti Det er deilig Bare hyggelig Akkurat! Melde fra Helg Greit Dansk Du skal Det er meget… Underlig Dyktig Rart 50, 60, 70, 80 Det smaker godt Det var så lidt Presis! Gi beskjed Week-end Det er i orden
Lisbeth Klastrup Cand. mag Litteratur & Medier Forskning i sociale medier, transmedielle universer og digital kultur Har undervist i digital kultur,webkommunikation, og digital retorik siden 2002 # solomor Fun fact: Tasketyvsopråber
…jeg forlod provinsen..
..for at være med til at starte ITU i Nordvest
Rasmus Ryom Nørholm B.A. i Retorik, Københavns Universitet Cand. IT (speciale om politikeres strategiske kommunikation på FB) Videnskabelig assistent TA ved Digital Retorik x 4 Ph.D. in spe Fun fact: God til at løbe i stilletter
Rie Scheuermann Christensen Baggrund: BA HA(komm.) Stilling: DR Medier Radio Erhvervserfaring: - KKF, kommunikationsmedarbejder - Patchwork / Stud.Media, Freelance konsulent Idébureau / Freeminds, Kampagnekoordinator DDK Specialisering: Service Design Interesser: Venner og familie Krop, sundhed og motion Musik Sociale Medier Fun fact: Går meget op i cykling og synes,at Jørgen Leth er verdens sejeste
Sanne Rahbek Sørensen Baggrund: BA Kommunikation, AAU Stilling: Spe(Zzzz)cialestuderende Erhvervserfaring: -SnowMinds, Brand konsulent -Relationshuset Gekko, Research assistent -Omnicom Media Group, Social media planner -Lifted, Junior konsulent -Aalborg Universitet, Mentor DDK Specialisering: Digital Oplevelse og Kunst Interesser: -Tegning, design -Skøre mennesker -Ting man kommer til at svede af Fun fact: Uhensigtsmæssig stor fan af Disney - indehaver af et spontant temperament, hvis nogen fornærmer cremen af hans tegnefilm!
Hvem er I? Rejs dig så alle kan se dig - sig nogle få ord om, hvad du hedder, hvad du har læst før og hvorfor du er her (= meget kort > hvad vil du gerne lære?) Udfyld din LearnIT-profil og upload billede (hvis det ikke allerede ligger der) > stor hjælp for os!
Kursusindhold EKSAMENSOPGAVEAFLEVERING: ONSDAG D. 14. MAJ
Øvelser
Obligatoriske aktiviteter Ret til at gå til eksamen (=aflevere eksamensopgave) forudsætter flg: 1) Aflevering og beståelse af minikommunikationsopgave 2) Fremlæggelse og deltagelse i eksamensopgavepræsentationsdag
Minikommunikationsopgaven En lille praktisk opgave med kun lidt teori Kan afleveres individuelt eller i en gruppe Digital produktion med det formål at overtale Een side om hvorfor du gør sådan, og hvordan din løsning relaterer til kursuslitteraturen (den du har læst på det tidspunkt) Afleveringsdato: fredag d. 7. marts kl 15.00
Eksamensopgavefremlæggelse Præsentation af din/jeres eksamensopgave (PF, case, scope, metode) Alle studerende præsenterer, individuelt el. i gruppe Alle studerende skal give feedback til mindst een anden studerende eller gruppe Datoer: ?? april (to spor) Mere information følger på LearnIT.
Læringsmål ” Efter kurset skal den studerende kunne: 1) reflekteret tilrettelægge og gennemføre et minikommunikationsprojekt i praksis med udgangspunkt i de redskaber og teorier, der forud for projektet er blevet præsenteret på kurset. 2) redegøre selvstændigt for teorier om målrettet kommunikation og retoriske virkemidler i en digital kontekst, og samtidig kunne anvende disse teorier operationelt i en analyse af en kommunikativ problemstilling eller case. 3) bevidst anvende akademisk retorik og demonstrere sit kendskab til akademisk retorisk praksis ved at overholde genrens konventioner i den afleverede eksamensopgave ”
Watch this
Og nu over til Torill…