Kan dagplejen gøre en forskel? Oplæg om forskningsprojektet ”Dagplejen og udsatte børn ” mandag den 22. juni 2009, Nyborg Strand v. Bente Jensen, DPU,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Final take - Værdigrundlag Maj 2007
Advertisements

Kan daginstitutioner gøre en forskel. v
EVALUERING AF LÆREPLANER SNULLERNE Krop og bevægelse.
Kulturforandringer i Børn og Unge Kulturforandring i hele Børn og Unge Hvad går det ud på? Kulturforandring i Område Skanderborgvej og Viby lokaldistrikt.
Den pædagogiske assistentuddannelse En uddannelse til fremtiden Oplæg v. Vibeke Nielsen Den 23. juni 2009.
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
Madkamp - DM i madkundskab OVERSKRIFT MADKULTUREN INTRODUKTION TIL MADKAMP.
Tanken efter dig – leg og læring i det sociale internets tidsalder Lotte Nyboe Spinderihallerne Torsdag den 9. februar.
Børn og bevægelse Indsats der ”bevæger sig” Oplæg ved Spring Ud i naturen, Christiansborg, Torsdag d.19. maj 2016 v/Grethe Sandholm Lektor og Master i.
MARTS 2011 DET FÆLLES ANSVAR II Title slide EVALUERING AF DET FÆLLES ANSVAR II ERFARINGER OG PERSPEKTIVER.
Eva Thune Jacobsen, strategisk sundhedskonsulent Lasse Rye Rasmussen, idrætskonsulent Borgermødet på Tibberupskolen 16. marts 2011 Børn, bevægelse og læring.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
Europæiske Kulturbørn gentænk Kunst og kultur i dagligdagen med de 0-8 årige børn A developing and research project of Nordic/Baltic and European dimensions.
PRÆSENTATION AF MARY FONDENS OG RED BARNETS ANTIMOBBEPROGRAM FRI FOR MOBBERI.
Hvad er jeres kerneopgaver? Institutionen? Hvordan oplever du, at kerneopgaven i din organisation har ændret sig de sidste 5 år – og hvordan vil den forandres.
Helhedsorienteret indsats. Kolding kommune. Bettina Beyer, projektleder af projekt helhedsorienteret indsats Kolding kommune.
Kvalitet i Dagplejen Christina Barfoed-Høj, specialkonsulent, Socialministeriet. 18. maj 2010.
Børn og Unge Århus Kommune 1 Børn /unge med særlige behov Oplæg d til Projekt KRUT Alice Klinge,psykolog.
Fakta om skilsmisse Ca. 1/3 af alle danske børn oplever, at deres mor og far går fra hinanden, inden de bliver 18 år Der er pt. ca delebørn i.
Sundhedspædagogik og kommunikation. Mestring. Fag mål 3 sundhedspædagogik og kommunikation.  Eleven kan forklare hvordan borgere/patienter og pårørende.
Udfold talenterne! - og vind ekstra ressourcer Et dialogværktøj til ledelsesgruppen.
Høje-Taastrup Kommune er kendt for sine stærke lokalsamfund, hvor det er attraktivt at være frivillig, og hvor borgerne er aktivt engagerede, har indflydelse.
Respekt for Grænser Fakta
Afsluttende opgave ”Digitalisering”
Malthe Stenstrup Hansen Bjergsnæs Efterskole
Når hørenedsættelse begrænser menneskers deltagelse i samfundet
Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
THY Business Breakfast.
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Hvordan vi ser på SAPA i Faaborg-Midtfyn?
Målet med at give nogle elever en transitmentor
BØRNE- og UNGEKULTURKONSULENTER MED FAGLIGHED OG SAGLIGHED
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Fælles ledelsesgrundlag
2 June 2014 Præsentation Resultater fra COWIs analyse af effekter ved Gribskov Kommunes mulige deltagelse i Nationalpark Kongernes Nordsjælland Nis Vilhelm.
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Bevægelse i skolen Fysisk aktivitet med høj intensitet øger BDNF i hjernen. Læring fremmes bedst, hvis aktiviteten er udfordrende, varieret og indebærer.
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Sund Mund til Byens børn
1. dag - Modul 1A Velkomst og præsentation Indflydelse og interessevaretagelse Frokost (kl ) Områdeopdeling kommunal / privat Overraskelse (kl )
Personlighed og Kompetencer
SUMO - analyse.
Introduktion til kurset
Tendenser i forældresamarbejdet
Rum for uformel læring, 28. april 2011
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
SMTTE modellen Sammenhæng Tiltag Mål Evaluering Tegn
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Er græsset også grønt om natten.
Velkommen.
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Netværk Dagtilbud & Skole.
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Kursus for personer med demens og pårørende
Velkommen til Risskov Skole
Stine Reinholdt Hansen, Stig Toke Gissel og Morten Puck
Indhold - Religionssociologisk viden om børnefamilier
Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor DPU, Aarhus Universitet
Mental sundhed Beskrivelse: Da Socialtilsynet var på tilsyn i august. 2017, blev begrebet ‘mental sundhed’ drøftet. Vi blev optaget af at identificere.
Sammenhængende borgerforløb i Furesø Styring på tværs
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Børne og ungepolitikken blev vedtaget i december 2015 og er byrådets fælles vision for børn og unge, som vokser op i Aarhus – og dermed også det fælles.
Børne og ungepolitikken blev vedtaget i december 2015 og er byrådets fælles vision for børn og unge, som vokser op i Aarhus – og dermed også det fælles.
En tryg start i vuggestue – samtaleværktøj til opstartsdialog
Præsentationens transcript:

Kan dagplejen gøre en forskel? Oplæg om forskningsprojektet ”Dagplejen og udsatte børn ” mandag den 22. juni 2009, Nyborg Strand v. Bente Jensen, DPU, Aarhus Universitet i samarbejde med Thomas Yung Andersen, Capacent.

Undersøgelsens formål at identificere udviklingsmuligheder ved at spørge til dagplejernes oplevelser af hele situationen vedrørende udsatte børn, selve opgaven og deres visioner for udvikling.

Undersøgelsens spørgsmål Tror dagplejen at den kan gøre en forskel for udsatte børn? Hvilke barrierer ser dagplejen? Hvad har dagplejen brug for, hvis den skal forbedres - så den kan gøre den bedst mulige indsats?

Et vigtigt resultat Faglighed er et nøglebegreb i forhold til en optimal indsats for udsatte børn i dagplejen

Handlekompetence Begrebet handlekompetence er relevant til at belyse, hvad det er for en faglighed, der kan komme på tale i dagplejen

Handlekompetence Dagplejerne oplever nemlig selv, at de har brug for: Kontrol over betingelser og opgaver En faglig identitet, som både giver personlig styrke og anledning til at opnå anerkendelse fra omgivelserne Et handleberedskab, som gør det muligt at omsætte viden gennem hverdagens praksisformer.

Interesse for forandring? I datamaterialet er der spor af både innovationslyst (interesse for forandring) og innovationsskepsis Betydelige forskelle indenfor gruppen af dagplejere, i graden af udviklingsorientering, men samlet set ideer og potentialer til forandring til stede

Innovationsskepsis Dagplejerne er også meget fokuserede på at blive bekræftet i, at det de gør, er det rigtige De giver udtryk for en ’læreplaner er det, vi altid har gjort’-holdning Er ekstremt fokuserede på og tynget af en ’mangel på ressource’ - tænkning Giver udtryk for en autonomi-holdning, vi bestemmer selv

Innovationslyst Dagplejerne udtrykker stort behov for kontinuerlig, ny viden Er nysgerrige (vil gerne på kurser og opsøger selv ny viden) Finder på nye aktiviteter og arbejdsgange (fx observation af hinandens børn) – blandt andet inspireret af arbejdet med læreplaner

Forudsætninger for innovation Tid Uddannelse (viden) Opbakning fra ledelse –Kontoret skal fylde viden på –Kontoret skal komme mere på banen –Pædagogerne skal tage initiativ og bringe det på banen (arbejdet med læreplaner)

Forudsætninger for innovation At tro på sig selv (handlekraft) Stille krav til pædagoger og ledelse Gøre dagplejen mere synlig udadtil Få bekræftet eller afkræftet egne iagttagelser ”Vi er nok lidt for flinke”

Innovationspotentialer Netværk Viden Kommunikation

Innovationspotentialer - netværk Udbygge eksisterende netværk – også på tværs af lokalområder og kommuner

Innovationspotentialer - viden Udnytte erfarne dagplejeres viden og erfaringer (mange år i jobbet) Udbygge eksisterende praktikordning for nye dagplejere Dagplejerne indsamler viden og vigtige erfaringer om, hvad der virker og skaber værdi i praksis På uddannelser skal oplægsholdere tale i et forståeligt sprog og gå i dialog med dagplejerne – ”ikke latinsnakkende dødbidere”

Om behovet for viden Hvis man kun taler om viden i uddannelsessammenhæng, vil man ikke kunne ’nå’ dagplejen i forhold til de kompetencebehov de giver udtryk for. Det samme er tilfældet, hvis læring alene anskues som formidling fra en kursusholder til dagplejen.

Innovationspotentialer - kommunikation En til en-kommunikation mellem dagplejer og dagplejepædagog Dyrke og dele ’gode historier’ fra logbøger, praksisfortællinger mv.

Andre potentialer Systematiske refleksions- og dialogredskaber i forbindelse med de pædagogiske læreplaner, Barnets Bog, Børnemiljøvurdering mv. Samlet vidensportal for dagplejere (i print og på nettet) Kombinationen af viden, dialog og kollegiale netværk

Indsatsområder Internationale studier har vist, at en tidlig indsats gennem dagtilbud kan gøre en positiv forskel for udsatte børn ved at satse på: Systematisk og målrettede lærings- og stimuleringsprogram- mer rettet mod børns kognitive og socio-emotionelle udvikling.

Muligheder i dagplejen I dagplejen er der bedre muligheder for at ’sætte sig på gulvet’ sammen med barnet og give det den omsorg og tryghed det har brug for, og for at arbejde med at inkludere barnet i den lille gruppe af børn. Hverdagen er stabil og præget af den lille børnegruppe og tid til det enkelte barns helt særlige behov. Chancerne for at stimulere barnets tillid og selvtillid gennem nærhed, omsorg og tryghed er altså store, hvis dagplejeren forstår opgaven sådan.

Forskel til daginstitutionsundersøgelsen Daginstitutionsundersøgelsen viste, at risikoen for at udsatte børn lettere overses i en travl hverdag præget af mange børn og (for) få voksne pr. barn er stor. Der er ikke samme risiko for at ’overse’ et barn i dagplejen.

Udviklingsområde for dagplejen I hverdagen i dagplejen er der meget fokus på den del af kerne- opgaven, der kan karakteriseres med begrebet omsorg. Det vil sige, at den del af opgaven, som både er en del af den nye lovgivning på området, og som internationale undersøgelser peger på som en mulighed i ’kampen mod negativ social arv’, nemlig stimulering af børns læring og udvikling intellektuelt, er dagplejen ikke nået så langt med.

Udfordring for dagplejen Nogle i dagplejergruppen ser det som en spændende udfordring og oplever, at læreplanerne giver dem inspiration og en oplevelse af at få deres faglighed styrket. Andre dagplejere er mere søgende, og atter andre direkte afvisende overfor arbejdet med læring og læreplaner.

Forslag til videre udforskning Dagplejernes egne forestillinger om det ideelle kursusforløb er ’ideelle læringsfællesskaber’, hvor deres visioner kan blive hørt og inddraget. Derfor foreslås det: at en videre udforskning af dagplejen retter sig mod et medarbejderdrevet udviklingsperspektiv at der forskes i forudsætninger for innovation med afsæt i en teori om lærende fællesskaber i forbindelse med udvikling af og i praksis.

Dagplejen kan gøre en forskel Konklusioner: Ja dagplejen kan gøre en forskel i og med at de kan identificere udsatte børn, deres familier og signaler knyttet til MEN: 1.Der er mange vanskeligheder der skal overvindes 2.Det er ved at udnytte de mange potentialer der er tilstede i dagplejen, at mulighederne skal findes 3.Der må findes nye veje med henblik på at højne dagplejernes viden og kvalifikationer, fx ved netværks- og læringsperspektivet

Dagpleje kan gøre en forskel Om ideerne der er fremført her kan føres ud i livet afhænger af mange ting. Det er en udviklingsproces af den art er kompleks og fordrer, at alle - politikere, forvaltningschefer, dagplejeledere, - pædagoger og dagplejere samarbejder om at finde de bedste veje i arbejdet med udsatte børn. Ikke mindst i organiseringen af nødvendige læringsprocesser.

Dagplejen kan gøre en forskel Undersøgelsen har argumenteret for, at vi som samfund skal gøre en større indsats for at samtænke dagplejens indsatser for udsatte børn med andre dagtilbuds indsatser.

Læs mere Jensen, B. (2009). Udsatte børn i dagplejen – en undersøgelse af viden, hverdagsliv og udviklingsmuligheder. København: Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag. Se også