AT 3.1 - at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Progression i de større skriftlige opgaver:
Større Skriftlig Opgave
Metode i AT Religion.
AT efteråret 2013 / MG & RO. Overordnet emne Kampen for det gode liv.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
Almen studieforberedelse
Tuberkulose (1) Beskriv forløbet af en infektion med tuberkulosebakterien Mucobacterium tuberculosis. Forklar hvordan bakterien spredes og hvad immunsystemet.
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Kursus i problemformulering
Kultur- og branchestudier Opgaveforberedende forløb S3 & LT
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Karl Henrik Flyums model
Mundtlig prøve i engelsk og tysk.
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Synopsis VIP3/2012.
Problemer eller udfordringer.
Procesværktøjer.
Notat I et notat vil der normalt optræde følgende elementer: – en problemstilling og baggrunden herfor – forskellige løsningsforslag – en gennemført faglig.
Den anerkendende interviewform
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
december 2010 Dansk-historie opgave. Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
Problemorienteret projektarbejde
Udvidet problemformulering
Større Skriftlig opgave
Fordybelse og formidling. Udvælge, inddrage og anvende. Overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle.
Problemorienteret projektarbejde
HVAD ER EN PROBLEMFORMULERING ?
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
SKABELON.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 4: Diskussion.
Studieretningsprojektet Anette Lind. Hhx-bekendtgørelsen § 22 Studieretningsprojektet skrives i 2 eller 3 fag med udgangspunkt i et studieretningsfag,
Gruppe (max. 3) eller enkelt opgave Opgaven handler om det Politiske system (Eastons model), det er en opgave som lægger op til hurtigt og præcist at kunne.
AT 3.1 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til AT3.1.
1 PV3: P0-erfaringsopsamling og P0-procesanalyse Kursusholder: Mette Mosgaard.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
SRO SKRIV!.
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
KNÆK KODEN.
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
Efter Karl Henrik Flyums modeller
SSO - Større skriftlig opgave
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
Mindset og formativ evaluering i sprogfagene:
Eksamen på B-niveau Af Signe Elise Bro, formand for Religionslærerforeningen og medlem af ministeriets læreplansudvalg.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
Studieretningsprojektet
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Sæt dit aftryk Undersøgelse
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

AT at udvælge endelig sag og formulere problemformulering

Mål med lektionen At få indsnævret din foretrukne sag til en foreløbig problemformulering At få feedback på din foreløbige problemformulering

Tidsplan : Arbejde i klasserne med problemformuleringer : Mulighed for faglig vejledning i kantinen eller vejledning i klasselokalerne i udarbejdelse af problemformulering Senest kl vælges sag og fag i Ludus. Gå ind under ‘kursist’ og ‘flerfaglig prøve’. Hvis du arbejder sammen med nogle, skal det angives i bemærkningsfeltet, så får I vejledning sammen.

Feedback og inspiration Runde i grupper: Hvad er din sag? Hvor langt er du kommet? Hvad er din største udfordring? Hvordan kommer du videre? Hvem får du hjælp af?

Problemformulering Arbejdet med at udforme problemformuleringen foregår typisk ad flere omgange og bliver mere og mere præcist, efterhånden som man går i dybden med sit emne. Det er en fordel, hvis man er i stand til at formulere sin problemformulering som et spørgsmål, man gerne vil have svar på, eller som et statement, man vil forholde sig til. Problemformuleringen afgrænser det mål, projektet skal nå - eller det problem, projektet skal løse. Det kan fx være noget, man undrer sig over en konflikt mellem standpunkter eller handlinger en regel eller fordom, man synes burde ændres noget, man kunne tænke sig at blive klogere på

Problemformulering En problemformulering skal være kort og præcis. Den skal fokusere på den sag, man har valgt at arbejde med. Når man udarbejder sin problemformulering, skal man være opmærksom på: Er sagen tilstrækkeligt præcist formuleret? Lægger problemformuleringen op til, at man skal bruge begge sine fag og metoder? Giver problemformuleringen mulighed for at arbejde med problemstillinger på forskellige taksonomiske niveauer? Pas på med problemformuleringer, der er rene dispositioner opbygget efter (Blooms) taksonomiske niveauer for brede og uspecifikke uden fokus Kilde:

Problemformulering - eksempler Eksempel 1 Hvilke forandringer i landbrugsstrukturen og hvilke kemiske opdagelser skabte forudsætningerne for den danske smørproduktions succes? Eksempel 2 Hvordan bliver kemividenskaben overført til industrien, og hvilken rolle får den kemiske forskning på længere sigt? Dette vil blive undersøgt med udgangspunkt i kryolitindustrien. Eksempel 3 Hvorfor lykkedes det for amerikanerne at sende en mand til månen? Eksempel 4 I forbindelse med krigsførelse, navigation og forudsigelse af vejret har man ofte brug for at kunne danne sig et overblik over en udvikling, man ikke kan se med det blotte øje. Enten fordi det er mørkt, tåget eller uoverskueligt. I den forbindelse har man derfor været nødt til at lave et overvågningssystem: Radaren. Selvom det er næsten 100 år siden, at dette blev muligt, betragtes det stadig som en moderne teknologi, som stadig videreudvikles og forfines. Men hvordan virker den? Og hvordan anvendes den i overvågningen i dag? Eksempel 5 Hvorledes vil det være muligt at rense luften fra en grisestald på økonomisk og miljømæssig ansvarlig måde?

Lav din egen problemformulering Tips og tricks: For at få opstillet en problemformulering, som kommer i dybden, er det en god ide at starte dit spørgsmål med fx HVORFOR eller HVORDAN. Lad ”grænse(r)” eller ”manglen på grænse(r)” eller dit ”grænseord” (afgrænsning, begrænsning, grænseløs, grænseoverskridende osv.) indgå i din problemformulering. Definer ”grænse(r)” eller ”manglen på grænse(r), selvom du ikke eksplicit bliver bedt om det i opgaveformuleringen. VIGTIGT: Opgaveformuleringen beder dig om at ”undersøge en sag”. Her er det vigtigt, at du analyserer og fortolker/vurderer og ikke bare redegør. Giv hinanden konstruktiv feedback i grupper

Muligheder ( ) Vejledning i kantinen Bliv her og arbejd med problemformuleringen Hvem er tilstede i kantinen: Hvem er i klasserne : Inden I går hjem skal I vælge sag og fag i Ludus