DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 3.1 – Åbenhed og lukkethed Anders Dræby Sørensen,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Skabelse af dialogiske rum ”
At forholde sig professionelt Anne Skov
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Den 16.august 2010 Regionsgården
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Evaluering og effektmåling i aktiveringsindsatsen
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
TALENT-DK: Inspirationsmøde
Anerkendende refleksion
John.M.Nielsen Metode & Co.
Ildsjælekonferencen 2009 v. Gitte Olin Larsen, Landliv a/s.
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Lederudvikling.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
At være magtesløs med den magtesløse
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Handicap, idræt og social deltagelse
Vidensnetværkets konference 8. december 2008
Kommunikation "For i sandhed at kunne hjælpe en anden må jeg forstå mere end han, men dog vel først og fremmest forstå det han forstår. Når jeg ikke.
Livets Ord September 2009.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Præstationsangst!.
Undersøgende. Indkredser situationen: Hvem gjorde hvad, hvor, hvornår, hvordan.? Hvad skete der? Hvem gjorde hvad? Hvad sagde hun? Var alle der? Hvem var.
Forening af krop og sind
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Forbrugsgenetik - Etiske aspekter Mickey Gjerris Lektor, Ph.d. Medlem af Det Etiske Råd.
Dansen omkring handicapbegrebet
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Procesværktøjer.
Maskulinitet.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Cand.pæd. og exam. eksistentiel psykoterapeut (PI)
Vejlederens kommunikation
Gruppeudviklingssamtaler
DBT Mere om ACCEPT (Fælles for alle mindfulness-tilgange)
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Den lærende organisation
Inklusion og inkluderende processer
Analyse af noveller.
Læreren som læringsleder
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings- & Kompetencegivende coachingforløb.
Hvordan man bekæmper mobning
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 3.3 – Muligheder Anders Dræby Sørensen, fagleder.
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 3.2 – Positivitet og etablering Anders Dræby.
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 4.1 – Forventninger og motivation Anders.
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 4.2 – Målsætning og handling Anders Dræby.
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 2.2 – Ressourcer og begrænsninger i et læringsperspektiv.
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 2.1 – Strategier i vejledning af personer.
Karrierevejledning til personer med handicap Modul 1.1 – Introduktion
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 1.2– Karrierevision Anders Dræby Sørensen,
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 1.4 – Udfordringer / begrænsninger i et læringsperspektiv.
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 2.3 – Åbenhed og muligheder Anders Dræby Sørensen,
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 1.3 – Ressourcer i et læringsperspektiv Anders.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
At motivere til forandring
Karakterer og læring.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 3.1 – Åbenhed og lukkethed Anders Dræby Sørensen, fagleder Rådgivnings- og støttecentret, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Karrierevejledning 1 Åbenhed og lukkethed › Psykorelationel analyse › Åbenhed og lukkethed som eksistentielle dispositioner › øvelse › Autenticitet og inautenticitet › øvelse 2

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse A. Psykorelationel analyse 3

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Psykorelationel udviklingsanalyse: Barrierer Individ Omgivelser Muligheder 4

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse B. Eksistentiel åbenhed og lukkethed 5

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Udgangspunkt for hjælpekunsten: ”Hvis det i sandhed skal lykkes at føre et menneske hen til et bestemt sted, må man først og fremmest passe på at finde ham der hvor han er, og begynde der” (Søren Kierkegaard) Det er den enkeltes åbning mod og i verden, der er i fokus (Martin Heidegger) 6

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Eksistentiel åbenhed:  Den enkelte skal vælge sig selv som det vedkommende er (Kierkegaard)  Mennesket (Dasein) er et begrænset felt af muligheder, og mennesket kan i sin væren-i-verden eksistere i åbenhed eller i lukkethed og fortrængning for sig selv og sin verden. Dermed kan mennesket også leve gennem projicering af sig selv i autentiske eller inautentiske muligheder (Heidegger)  Mennesket kan leve autentisk ved at vælge realiseringen af positiv frihed (frihed til) som sin højeste værdi (Sartre) 7

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * NO ESCAPE Fra et existentielt perspektiv, Angst er: I mødet med uvisheden Uundgåeligt Ikke en sygdom Så udfordringen er ikke, at den er der men hvordan vi lever med den Flugt Håndtering

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Eksistentiel lukkethed:  Frihedens mulighed viser sig i angsten. Mennesket kan leve i fortvivlelse, hvormed det lever i et misforhold til sig selv ved ikke at vælge sig selv (Kierkegaard)  Mennesket kan leve som om det ikke har ansvaret for sig selv og i stedet følge flokken og de andre menneskers værdier (Nietzsche) 9

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Eksistentiel lukkethed (Heidegger):  Uegentlighed vil sige, at man flygter fra sit ansvar fra de faktiske omstændigheder og søger tryghed i at undskylde sig med, at det er de ydre forhold, samfund eller natur, der er årsagen. › Valget af uegentligheden, foregår som regel ubevidst. Egentligheden ligger i baggrunden, som skjult konfliktstof og den er undertrykt. Et menneske der befinder sig i uegentligheden finder aldrig indre ro og harmoni  Das Man - det enkelte menneske kan skjule sig ved at være, tænke og forholde sig som de andre gør; hvor de andre bliver målestok for hvad man er og hvad man skal gøre. 10

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Eksistentiel lukkethed (Sartre):  Man kan leve i ond tro over for sig selv og sin verden ved at fornægte sin frihed og sine muligheder 11

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Eksistentiel lukkethed (Boss og Deurzen):  Angsten kan føre til flugt, fortrængning og lukkethed over for friheden og de autentiske muligheder  Man kan leve i mørkelægning af sin verden og af sine egne inderste muligheder  Man kan flygte fra sig selv ved udelukkende at leve efter andre menneskers værdier og forventninger 12

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Eksistentiel lukkethed (klinisk):  Fornægtelse af angsten for uvisheden, friheden og muligheden kan føre til at man indtager rigide og fixerede indstillinger til ting, i indtagelsen af en brokkende eller kværulerende holdning på tværs, i en passiv levemåde eller manifestere sig i misbrug, tvangshandlinger, fobier etc. 13

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * I PRAKSIS ›.›. › Angsten kan ikke forklares, løses eller rationaliseres › Vær tunet ind på din egen erfaring af vejledtes angst i samtalerne › Vær ikke overrasket hvis du møder ambivalens eller aggression hos vejledte, hvis du bringer emner frem i lyset, som de ikke er klar over

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * NOGET AT TALE OM….. › Noget jeg undgår › Noget, der gør mig bange

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse C. Autenticitet og inautenticitet 16

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * HVAD DET IKKE ER ›.›. Det handler ikke om, hvad der er: › Sandt › Virkeligt › Rigtigt › Korrekt

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Selvtroværdighed  Ikke at være tro over for et kerneselv men at være tro over for sine egne muligheder og sin egen frihed 18

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * FORFATTERSKAB. › Autenticitet handler om forfatterskab og ejerskab › Det handler om at tage ansvar

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * INAUTENTISK ›.›. › Inautenticitet omhandler fornægtelse af forfatterskab, personlig autoritet, ejerskab til handlinger og intention og personligt ansvar › Fornægtelse af forfatterskab er om at være forårsaget, mekanisk og se livet som noget teknisk. som derfor har løsninger, der kan findes i forklaringer, “fordi”, fordi jeg har et handicap, fordi min leder er dum, fordi læreren er dum etc..

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Handicap og inautentisk lukkethed:  Overidentificering med handicap  Handicap som forklaring på manglende muligheder  Omgivelserne som forklaring på manglende muligheder  Fornægtelse af handicap 21

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Handicap og inautentisk lukkethed:  Lavt selvværd, dårlige erfaringer og sociale betingelser kan giver problemskabende, udadrettet og negativ adfærd, der bliver selvforstærkende (Bøttcher & Dammeyer 2010)  Problemskabende og negativ adfærd kan give opmærksomhed og afbryde situationer, hvor man møder krav eller oplever sig selv som truet eller underlegen, men udelukker samtidig ansvar og muligheder 22

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Handicap og inautentisk lukkethed:  Indlærte erfaringer med manglende imødekommelse af behov og følelser og udviklingen af en tryg selvberoenhed kan give vanskeligheder med autoriteter og relationer  Brokkeri indebærer dårlig vredeshåndtering og ansvarsforflygtelse, skaber negative reaktioner i omgivelserne og lukker muligheder 23

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Eksistentiel vejledning, coaching og counselling:  Oplyse lukkethed og inautentisk væren  Fremme åbenhed og autentisk væren 24

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Eksistentiel motivation:  Motivation mod autentiske muligheder, der giver mening 25

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * I PRAKSIS › Autenticitet og inautenticitet er måder at være på, som vi alle er prægede af › Søg afklaring af muligheder, meninger og væremåder snarere end en “rigtig” eller “normal” måde at være på › Hjælp med at åbne for nye synspunkter og valgmuligheder, give indsigt i risici og vende ulemper til fordele

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * I PRAKSIS › Hjælp med at holde forskellige muligheder op for hinanden, klargøre dem og afveje dem i forhold til hinanden › Hjælp med at reflektere over, udforske og udnytte de barrierer og muligheder, som er knyttet til det at leve i fremtidig karriere

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * I PRAKSIS At spotte inautenticitet (hos vejleder og vejledt) : › Overdreven reference til fortiden eller fremtiden › Hyppigt brokkeri, sladder og bagtaleri, hyppig tendens til at være kritiserende eller i opposition › At være reaktiv snarere end aktiv › At se vejlederen som en autorietet, man skal stole på

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * I PRAKSIS At spotte inautenticitet (hos vejleder og vejledt) : › Ikke at ville autoritet eller reagere imod den (jeg føler mig intimideret af din viden, alt du siger er noget sludder) › Opretholder kausation – jeg er sådan fordi....

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * NOGET AT TALE OM…. › Hvornår siger jeg: › Jeg kan ikke gøre for det? › De fik mig til at gøre det › Jeg synes, det er noget sludder, du siger....