SLP 6 Gruppen Kommunikation Hvordan bidrager jeg til kommunikationen Øvelse i konsensus 7 former for intelligens Opgave Plenum.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

Kommunikation.
Kommunikation i og fra gruppen
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Kommunikation og konflikthåndtering
Almen studieforberedelse
Argumentationsformer
Socialpædagogisk læringsspil Udviklingsseminar I Christian Engel Brund Jeppe Sønderby Christensen
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Carl-Johan Dalgaard (
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Konsensusprocessen.
Den Kommunale Kvalitetsmodel
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Mødeledelse og deltagelse
Holmen 21. Juni 2005 Action Learning Videnskalas Bo Tovby Jørgensen & Lise Rosendal Østergaard
Svarskalaer AnvendelseEgenskaber Skala 1-10PrioriterendeÅben, værdifri Enig-uenig Vigtigt-ikke vigtigt Hypotese afprøvende Lukket, værdisættende Multiple.
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Målet for os i dag ”At lære jer en simpel model, der sætter jer i stand til, at opbygge en argumentation, der giver jeg gennemslagskraft”
Relationer – Omgangstone
Samarbejde, Læring og Projektstyring
1 Vejlednings- opgaven v. projektleder Martin Finderup Andersen.
Vejlederens kommunikation
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Gruppeudviklingssamtaler
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Modul 4 Teamsamarbejde Hvis der er tid kan man prioritere at bruge mere tid på dette modul end på det foregående, da den ekstra tid kan anvendes på øvelserne.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Indhold: Projektets mål og rammer Aktivitetsdiagram
Udviklingen i Nalunnguarfiup Atuarfia Nalunnguarfiup Atuarfia Atuarfimmik inerisaaneq QANOQ ? SOOQ ? KIMUT ? KIKKUT ? Skoleudvikling HVORDAN? HVORFOR ?
Kommunikation og konflikthåndtering
Kjeld Svidt September 2005 Synkront net-baseret samarbejde - hands-on øvelser.
1 Kommunikation i og fra gruppen MÅL: At gruppen og dens medlemmer bliver bevidste om deres måde at kommunikere på, samt dens betydning for gruppesamarbejdet.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
Formidling 22. Oktober 2007.
Kommunikation i og fra gruppen
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Samarbejde, læring og projektstyring (SLP)
Næste uges opgave Forbered interview med opdragsgiver Spørg til målgruppe, primær sekundær Primære mål og funktioner Alle typer data de kan stille til.
Gruppevejledning på tæt hold
Øvelse 1: First Impressions
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
Ti bud på det gode menighedsrådsmøde Inspirationsdag for menighedsrådsmedlemmer, præster og medarbejdere ved kirkerne i Fyens Stift Odense 18. april 2015.
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
TEMA 4 Inspiration & Feedback: Idéen ud i virkeligheden
Skab et Samarbejde med Synergi
De seks tænkehatte (Edward de Bono)
Synkront net-baseret samarbejde - hands-on øvelser
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
Navn på jeres idé Jeres navne:
Manual til LAB fremlæggelser
Professionalisering af vejledningen udfra en gruppeprocesvinkel
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Anbefaling af strategi
Forslag til strategi Per Salling
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
1. Trin – Problemstilling
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave (IBO)
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Møde procestjek Det var næsten umuligt at holde sig til emnet
Præsentationens transcript:

SLP 6 Gruppen Kommunikation Hvordan bidrager jeg til kommunikationen Øvelse i konsensus 7 former for intelligens Opgave Plenum

Den vigende “sofavælger” “Lad chefen tage beslutningerne - jeg gør som der bliver sagt.” Fordel: Hurtig beslutningsproces + konfliktfri Ulempe: Gruppen går glip af sofavælgerens indsigt og det er ikke nødvendigvis lederen der er den klogeste.

Diskussionskrigeren Den bedste debatør vinder. “Jeg mener som jeg mener og du bør lade dig overbevise” “Mor Karen kan ikke flyve, en sten kan ikke flyve ergo er mor Karen en sten” Fordel: Argumenters holdbarhed bliver afprøvet Ulempe: Debatørerne hjælper ikke selv med at finde huller i egen argumentation. Den bedste debatør har ikke nødvendigvis ret.

Den kompromissøgende Du siger rød og jeg siger gul - lad os vælge orange. Fordel: Flere interesser tilgodeses. Ulempe: Nogen gange er kompromisset ringere end hver af alternativerne.

Den dialogsøgende eller holdspilleren “Lad os betragte alle forslag som inspirationskilder og diskutere os frem til den bedste løsning” Hvorfor ? Hvordan ? Fremfor modforslag. Fordele: Gruppen tager fælles ansvar for at vurdere fordele og ulemper ved de fremsatte ideer. Ulemper: Langsommelig beslutningstagning f.eks. kan lange diskussioner om bredden på sidemargen være spild af tid.

Kommunikationsdiagrammer

Typer af bidrag til kommunikationen Bidrag der fremmer diskussionen direkte  Stille forslag  Søge information gennem spørgsmål  Give information  Opsummere diskussionen  Udvikle på forslag og idéer  Teste egen og andres forståelse af det diskuterede

Bidrag der fremmer kommunikationsmiljøet  Rose og opmuntre andre  Støtte andre til at blive hørt  Følge og støtte idéer  Tilkendegive ændret holdning  Udvise åbenhed

Blokerende bidrag til kommunikationen Uenighed uden konstruktive alternativer  Forsvar/angreb holdning  Blokering af diskussionen  Tale hele tiden Tale om andre emner

Opgave til SLP 6 Opgaven består i at identificere gruppens styrker og svagheder. Hertil skal i benytte jer af følgende: Jeres resultater af de individuelle tests (Bales’ selvvurdering og 7 former for intelligens). Kommunikationsdiagrammet fra "Ørken spillet” Analysen af jeres kommunikation under "Ørken spillet" Udarbejd på denne baggrund et forslag til forandringer i gruppens kommunikationsmønster og arbejdsmåder, som bedre udnytter de enkelte gruppemedlemmers styrker samt nedbringer ”effekten” af deres svagheder. Husk at såvel tests, som analyse og forslag gemmes i jeres portefolie da de udgør et vigtigt materiale til jeres procesanalyse. I skal forberede en 5 minutters fremlæggelse af jeres resultat for plenum.