Hvordan kan jobcentrene videreudvikle den virksomhedsvendte indsats ? BIP-workshop 4 den 10. juni 2015 Lars Lauritsen Koordinator for Team Virksomhedsservice
Borgeren ved roret !
Arbejdsmarkedsafdelingen BUC Integrations-enheden Borgere og virksomheder P Team Sundhed, Conni Team Service Steen Team Aktiv/integration og team Unge Sri . Conni Sri Strategi for god service Anneth Team Virksom- hedsservice Lars Lars Steen Sekretariatet Anneth Team Job og uddannelse Steen Borgere og virksomheder
Organisering Serviceenhed – ordinær formidling + forsikrede ledige - 5 virksomhedskonsulenter ”Håndholdt enhed” – alle de andre - 15 virksomhedskonsulenter - specialiseret på fleksjob, sygedag- penge, ressourceforløb og kontant- hjælpsområdet m.fl.
Virksomhedsstrategi vedtaget i BU og indarbejdet i BP 2014 Serviceberedskab Virksomhedsnetværk Branchemøder og minimesser Årlig pris til virksomhed Virksomhedspanel Kampagner Succeshistorier
Strategi for god service Proaktiv adfærd God og uproblematisk kontakt mellem jobcenter og virksomhederne Professionel optræden Henvendelse til virksomheder er koordinerede Virksomhederne skal opleve, at det er nemt at samarbejde med jobcentret Virksomhederne oplever de får hjælp, når de har behov for det
Hvad virker i det virksomhedsvendte arbejde ? Mange virksomheder vil gerne (off./priv.) ! Nogle virksomheder ved ikke, at de gerne vil ! Nogle virksomheder kører trætte og har brug for pauser eller andre målgrupper
Individuelle placeringer/rette match Virksomhederne skal kunne se et klart formål Sikre mødestabilitet (sociale mentorer) Parallelindsatse skal koordineres Tæt opfølgning Relationsdannelse virksomhed/konsulent Kendskab til virksomheder
Virksomhedscentre/Partnerskabsaftaler om særlige pladser Faste kontaktpersoner Mentorordning evt. med betaling for frikøb Lette administrative byrder Politisk bevågenhed – besøg i virksomheder Uddeling af virksomhedspris
Mentoruddannelse – værktøjer Mentornetværksmøder Nært samarbejde med erhvervsråd herunder deltage i netværksmøder Virksomhedsnetværk
Eksempel på et samarbejde omkring et virksomhedscenter: NDI A/S med hovedsæde i Brørup 20 pladser – velbeskrevne HR har været omdrejningspunkt Nu de respektive afdelinger En fast konsulent udstationeret en´dag om ugen
Rekrutteringskanal til typisk ufaglærte job men også lærlingeuddannelse Temadage på virksomheden for ledelse og afd. cheferne m.fl. Tidligere ej særligt åbent for samarbejde omkring de aktivitetsparate – nu tages opgaven som en udfordring!