Aktuelle udfordringer for PPR Temadage for PPF-psykologer efteråret 2012 Bjarne Nielsen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Politisk mål: Færre i segregerede undervisningstilbud
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Center for Videnbaseret Pædagogisk Praksis Grænseløs viden – netværksdannelser Ole Hansen, UCN.
Siunnersuisarfik PPR-Syd Box 520 Tlf.:
Folkeskole-reformen August 2014.
Fra integration til inklusion
Skolepolitiske visioner og mål
Lærerprofessionen.
Lyshøjskolen 2011 med Videncenter og resurseteam
At lede liv og læring Børne- og ungedirektør Jan Præstholm, Svendborg Kommune.
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
Inklusion i skolen - hvad betyder det for lærerne
Inklusion i skolen - hvad betyder det for lærerne
Grundkursus Politisk indflydelse. Grundkursus Politisk indflydelse.
En god skole er en inkluderende skole.
Informationsmøde vedr. skolestart Træd varsomt – her bliver mennesker til det allervigtigste for et menneske er at kunne klare sig selv – blive.
Sanna Dragholm projektleder
Hvem er vi?. En ganske almindelig folkeskole i Halsnæs Kommune, der ligger i et socialt belastet område 480 elever fra Bh-klasse til 10. Klasse Vi er.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Nye Veje i Specialundervisningen. Målet for Nye Veje Det overordnede mål er, at alle børn skal inkluderes mest muligt med respekt for deres funktionsniveau.
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Ressourcecenteret Specialreform 2.0: Oprettelse af ressourcecentre på alle folkeskoler i København Mål: At styrke tidlig indsats og bedre inklusion Sikre.
Konference om styring af specialundervisning og inklusion, 4. oktober 2010.
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Læring og inklusion i skolen
Grundkursus for frivillige i DH Politisk indflydelse.
Den inkluderende skole
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Faglig inklusion. De politiske vinde Ca elever af de ca elever modtog specialundervisning i specialklasser og specialskoler, svarende.
Lærerprofessionen.
Er den ikke-ekskluderende skole en mulighed ?
INKLUSION - at arbejde for givende og bæredygtige fællesskaber
Elementer i ”Forebyggelsespakken om Tobak”, der i særlig grad kan løfte kommunernes indsats Tobakstemagruppemøde i Sund By Netværket 17. juni 2013 Chefkonsulent.
Inklusion ”Hvad skal der til for at det lykkes?”
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Rejseholdets anbefalinger - overblik Tema 1 Kompetenceløft til lærere og ledere Anbefaling 1: Lærernes kompetencer skal styrkes Anbefaling 2: Hæv kompetencen.
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
Konsultative praksisformer i PPR
Odense tirsdag d. 8. december 2009 Workshop
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Fremtidens folkeskole i et ledelsesperspektiv Forum Anders-Peter Østergaard Børne- og ungedirektør Lolland Kommune
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Temadage for PPF November 2014 Bjarne Nielsen
PPRs aktuelle situation
”Inklusion er en vedvarende proces, der handler om at skabe åbne og udviklingsorienterede miljøer, hvor alle børn og unge oplever sig som aktive deltagere.
1 Kortlægning i program for læringsledelse 2 Kortlægning Kortlægningen i Program for læringsledelse er udformet som netbaserede, elektroniske spørgeskemaer.
Ungeindsatsen i Center for Erhverv, Uddannelse og Beskæftigelse UU og jobcentrene; et samarbejde om udsatte unge, 3. december 2015 Leder af Ungeporten,
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Det forpligtende fællesskab – inklusion i efterskolen Om inklusionstilbud og – tilskud pr. februar 2014 v. Konsulent Ole Bjerring Inklusionstilbud.
Skoleleders rolle og kompetence, når det gælder inklusion i folkeskolen KL 2011.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Inklusion ET SKOLE OG LÆRER SYN.. Skolens perspektiv  Børnene hører til hos os.  Indtil andet er bevist – børnenes trivsel og udvikling er centrum.
Tilskud til inklusion og specialundervisning
Velkommen til temadagen om Trivselshjulet og SDQ
Når alle er forskellige er ingen anderledes
Inklusionsudvikling Konsulenter fra Inklusionsudvikling
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Specialundervisningens rammer
PPR og Familieindsatser
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Præsentationens transcript:

Aktuelle udfordringer for PPR Temadage for PPF-psykologer efteråret 2012 Bjarne Nielsen

Hovedpunkter Småbørn Ændring af folkeskoleloven og konsekvenser for PPR PPR som organisation De store aktuelle udfordringer

Småbørn – miniundersøgelse om PPR-psykologer (1) 0 – 2- årige: 78% i formaliserede mødefora - 1 gang om måneden eller sjældnere Tvæfaglighed: psykolog, tale-hørepæd., sundhedsplej. og sagsbehandler Konsultativt/rådgivende indsats fremherskende

Småbørn – miniundersøgelse om PPR-psykologer (2) 0 – 2- årige: Herudover netværksmøder om indstillede børn 70 % vurderer, at det er tilstrækkeligt 30 % vurderer ikke helt tilstrækkeligt

Småbørn – miniundersøgelse om PPR-psykologer (3) 3 – 6-årige: 94 % deltager i formaliserede mødefora 1 gang månedligt eller sjældnere Tvæfaglighed: psykolog, tale-hørepæd., sundhedsplej. og sagsbehandler Større fokus på individuelle problematikker (observationer, visitationer, støtte, indstilling)

Småbørn – miniundersøgelse om PPR-psykologer (4) 3 – 6-årige 68 % vurderer, at indsatsen er tilstrækkelig 32 % vurderer: ikke tilstrækkelig

Småbørn – miniundersøgelse om PPR-psykologer (5) Fælles træk: Nogle kommuner – kun indstillede børn Supervision efterspørges Behandlingsarbejde efterspørges mindre (37%) Prioriterede arb.opgaver: supervision, konsultation, inklusion og tværfagligt arbejde Søger omprioritering fra skole til småbørn mange steder – kurser, fyraftensmøder, børnekonferencer og åben rådgivning

Ændring af folkeskoleloven - PPRs skal-opgaver Nyt specialundervisningsbegreb - specialskole - specialklasse - støtte i mindst 12 ugentlige timer (9 klokketimer) PPR involveret som sædvanligt; jfr. bekendtgørelse

INKLUDERING Børn og unge med særlige behov hjælpes indirekte gennem kvalificering af det almene miljø i dagtilbud og skole.

Elever støttes fremover gennem almenundervisningen Undervisningsdifferentiering To-lærerordning Holddeling Undervisningsassistenter Eventuelt supplerende undervisning Skolelederen påser, at elever får den relevante undervisning

Svar fra ministeren PPR skal kunne anvendes mere fleksibelt Skolelederne ønsker at PPR i højere grad end i dag er synlige og til stede på skolerne Skolerne skal fortsat have mulighed for at inddrage og få rådgivning af de nødvendige ressourcepersoner som fx læsevejledere og tale-hørepædagoger Kommunalbestyrelsen har mulighed for at bestemme, at forældre til børn, der har behov for støtte i mindre end 9 undervisningstimer kan henvende sig til PPR for at få rådgivning om deres barns skolegang

Antorini: (folkeskolen nr. 10, 2012) ”Noget af det som den her lovgivning medfører er, at Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) skal bruges på en anderledes måde. De skal ud og rådgive på skolerne i stedet for at sidde med sagsbehandling og udredninger. De skal ud på skolerne og rådgive direkte.”

PPRs fremtidige arbejdsopgaver Beror på kommunale beslutninger - ud over skal- opgaverne Vigtigt at sikre kommunale beslutninger, når det lovgivningsmæssige grundlag indskrænkes

PPRs opgaver i henhold til folkeskolelovgivngen Udredning - skal - elever i skolen (3 – 4 %) - småbørn Arbejdet med øget inklusion - kan - udvikling af almenundervisningen - småbørns udviklingsmiljøer

PPRs nødvendige kompetencer Videnskabelig viden og forståelse for udvikling af individer, grupper, organisationer, systemer og sammenhænge Indirekte indsats og intervention Direkte intervention Faglig udredning

PPRs betingelser PPR arbejder ikke på egne betingelser, men på skolens (plus småbørnsområdet) Tæt dialog med brugerne Helt afgørende, at PPRs arbejde altid er funderet på en grundig analyse og vurdering af skolers og daginstitutioners vilkår, tænkemåder og kultur

PPR-medarbejdere arbejder konsultativt lærereskoleledere PPR I høj grad16 %42 %60 % I nogen grad35 %42 %30 %

Betingelser for inklusion Eksempler på rammefaktorer og – betingelser for inklusion Kompetenceudvikling er essentiel - lærere (og pædagoger) - ledere på skoler og institutioner - kommunale ledere - PPR (inkl. ledere)

Inklusion kræver udvikling af almenundervisningen Krav til: Den enkelte lærers kompetence Lærerteamets dialog-og refleksionskultur Indragelse af faglige ressourcepersoner Forum på skoleniveau PPR skal agere på disse niveauer

Niveau 1 og 2 Niveau 1 = klasseniveau Niveau 2 = skoleniveau Skolens specialpædagogisk ressourcer skal kunne bringes i spil - skole, forældre, AKT og PPR

Samspil mellem PPR og de faglige ressourcepersoner Er samspillet med det pædagogiske område tilstrækkeligt udviklet? AKT Læsevejledere Andre

PPRs centrale opgaver Folkeskolen er den store arbejdsopgave for alle kommunale PPR’er - inkl. arbejdet med inklusion Småbørn skal opprioriteres - er også en skal-opgave for alle PPR’er PPR kan herudover variere i forhold til opgaver fra andre lovgivninger

Krav til PPR-lederen Skal sikre, at PPR agerer på alle niveauer: Elev Forældre Lærer/pædagog Skoleleder/institutionsleder Ledergrupper Familieafdeling/ Sundhedstjeneste Eksterne specialistsystemer, fx børnepsyk. Kommunale chefledelse Politiske ledelse

PPR som organisation Internt på PPR - fælles faglig platform - fokus på det interne teamsamarbejde - den enkelte PPR-medarbejder agerer på organisationens grundlag Eksternt i forhold til samarbejdspartnere - faglige medarbejdere - ledere - instanser

PPR som tværfagligt kompetenccenter I forhold til Inklusionsopgaven Børn med svære betingelser Børne- unge psykiatrien Generelle analyse- og evalueringsopgaver Interventionsopgaver på individ- gruppe og institutionsniveau Faglig kompetenceudvikling Andre arbejdsopgaver, fx i forhold til sociallovgivningen

Typer af indirekte i nterventionsformer Udvikling af en hensigtsmæssig og effektiv dialog- og mødekultur i lærerteamet Supervision og rådgivning – såvel generelt som i enkeltsager i forhold til lærere i almenundervisningen Observationer i klassemiljøet Medvirken i indsatser i den enkelte klasse Formidling af relevante forskningsresultater Udvikling af ressourcelærereres rådgivningskompetencer

Direkte interventionsformer - efter aftale med forældre Samtaleforløb med enkeltelever og grupper Medvirken til gennemførelse af konkrete øvelser i klassen - fx indarbejde rutiner og vaner Medvirken i kursusforløb med grupper af elever/hele klassen - fx udvikle sociale kompetencer Deltagelse i arbejdet i familieklasser

Risikoscenarier for PPRs udvikling Forskelligheden øges markant? Psykologer erstattes af dygtige specialærere, jfr. Norge, Sverige og Finland? PPR som organisation opløses gradvist?

Vigtige aktuelle problemområder for PPRs fremtidige udvikling Psykologernes synlighed på skolerne? Hvordan opprioriteres småbørnsarbejdet? Mere direkte intervention, fx psykologsamtaler som forebyggende indsats i forhold til psykiatrien? PPRs tværfaglige udbygning? Hvad med tale-hørelærerne? Hvordan sikres, at PPRs brugere i kommunen inddrages i dialog om PPRs prioriteringer af indsatsen? PPR og psykiatrien? PPR og de stille/triste børn

Litteratur Bergkastet,I, Dahl,L. Og Hansen, K.A Relationsorineteret klasseledelse. Dafolo Gustafsson, Jan-Eric og Myrberg. Eva. 2002: Ekonomiska resursers betydelse för pedagogiska resultat. Skolverket. Nielsen, Bjarne Problemadfærd i skolen. Dafolo. Nielsen, Bjarne Inklusion i skolen – en opgave for mange aktører. Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift nr. 3. Dansk Psykologisk Forlag. Nielsen, Bjarne(red.) AKT-vejledning i praksis – en del af skolens udvikling. Dafolo Nielsen, Bjarne m.fl. (red) Inklusion i klassens fællesskab. Dafolo. Nielsen, Bjarne m.fl. (red.) Ledelse i en inkluderende skole. Dafolo. Nordahl, T., Mausethagen, S. Og Kostøl, A. (2009). Skoler med liten og stor forekomst av atferdsproblemer. Høgskolen i Hedmark. Rapport nr. 3. Nordenbo,S.E., Søgaard Larsen,M., Tifkci,N., Wendt,R.E. og Østergård, S Lærerkompetanser og elevers læring i førskole og skole. Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, DPU. Specialundervisning i Folkeskolen. Juni KL, Undervisningbsministeriet, Finansministeriet. Vad påverkar resultaten i svensk grundskola? Stockholm Skolverket