V/Leif Michael Larsen, uddannelseskonsulent i TUR Introduktion til det videregående uddannelsessystem.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fortolkning af AMO reformen
Advertisements

AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Status for de lokale uddannelsesudvalgs rolle efter lovforslag om VEU-centre på Konference for Lokale Uddannelsesudvalg og repræsentanter fra udbydere.
Praktikcentre – en nyskabelse i erhvervsuddannelsesloven
Grundlæggende IT, niveau G
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
ErhvervsPhD initiativet
Meritordninger på TURs område Er fastsat i uddannelsesbekendtgørelsen for indgangen transport og logistik. • 2.3. Elever, der har haft kørekort B i mindst.
Realkompetencevurdering i Danmark
Rekruttering af ambulancefolk
Den gamle universitetslov: Formål §1, stk 2: •at drive forskning og give uddannelse •værne om forskningsfriheden •bidrage til at udbrede kendskabet til.
Hvad er AMU’s placering i uddannelsessystemet? Hvem laver AMU?
Fjernlånskonference den 26. maj PROFESSIONSHØJSKOLE  Fra 1. januar 2008 er ”professionshøjskole” en fællesbetegnelse for otte af de uddannelses-
Velkommen til E-business
Organisering af virksomhedernes interne AM-arbejde
Hvad er realkompetencevurdering?
Fremmedsprogssamarbejde – på tværs af videregående uddannelser Elsebeth Jensen, Uddannelseschef for læreruddannelsen i VIA.
AMU DIALOGMØDE OKTOBER 2012 AMU DIALOGMØDE 11. oktober 2012 Transportcenter Djursland.
Møde i LUU Horsens Lokale efteruddannelsesudvalgs opgaver og samarbejdet med skolerne.
Rollerne, EUD Roller i uddannelsessystemet ”DET FAGLIGE SELVSTYRE”
Anbefaling til afklaring af arbejdet i LUU Forretningsorden og organisering af udvalgsarbejdet. Forventninger til samarbejde mellem udvalget og skole samt.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Matematik. » varetage udformningen af de nationale moduler » varetage den fremadrettede udvikling af disse med sigte på at styrke fagligheden i læreruddannelsen.
Kort videreuddannelse (KVU)
Program for Forskning & Udvikling i Entreprenørskabsundervisning
EUD reformen Voksensporet. Vad ved hvorfor Vad ved hvordan måske ikke.
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
Type af klage1. klageinstans2. klageinstansRegel 1. Klage over undervisningen/ uddannelsen SkolenErhvervsuddannelses-loven § 69 2 Klager over en skoles.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Fra ufaglært til faglært på rekordtid - Region Hovedstadens Uddannelseskonference d. 9. november 2012.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Meritvejen til faglært status Betingelser Meritvejen er for voksne - alder mindst 25 år Der kræves mindst 4 års relevant erhvervserfaring inden for transport.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Erhvervsuddannelser.
TUR’s gaffeltruckkonference 2010 Indlæg fra Arbejdstilsynet
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling Kompetenceudvikling af administrative medarbejdere.
Konference for det administrative personale Trin 1 afstignigsprøven - Rutebilchauffør 17. december 2007 Esbjerg Højskole.
Erhvervsakademiloven VISION: Udvikling af KVU og VVU Stærke KVU-miljøer med Faglig tyngde Forankring af ansvar, herunder for økonomi Ledelsesmæssig kapacitet.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Administrative fællesskaber - definition
Praktikcentre og Elevplan Elevplankonference 23. og 24. september 2013 Gert Nielsen Undervisningsministeriet.
A A R H U S U N I V E R S I T E T STUDIEFORVALTNINGEN Optagelse på kandidatuddannelser Aarhus Universitet Studieforvaltningen 16. november 2007.
Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK 1 Håndtering af systemudvikling! Efterår 2000 Datalogi LCK.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Audiologiassistentuddannelsen Status og perspektiver December 2005.
Præsentation af Akademiuddannelsen i Løn- og personaleadministration
Præsentation af studieordning /vejledning. Studievejledning 2 Modul Vf8: Mentorskaber og mentorordninger ECTS-point: 5 Læringsmål: Viden Skal have indsigt.
Fagligt Fælles Forbund Uddannelseskonference for Grønne Uddannelser 7 december 2009.
Kvalitet i fremtidens sundhedsuddannelser Uddannelsespolitisk oplæg.
Landsorganisationen i Danmark Bedre erhvervsuddannelser til unge og voksne Ejner K. Holst LO sekretær.
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
LUU konference d. 20. oktober 2009 Oplæg v. Gitte Vind, formand for EPOS Samarbejdet mellem EPOS og de lokale uddannelsesudvalg.
EUD-reformen generelt Reformens betydning for ernæringsassistentuddannelsen Nyt fra FUE Ny FUE-hjemmeside EUC Syd - Praktikværtdag 8/9/
Nye arbejdsmiljøregler - fra sikkerhed til arbejdsmiljø august 2010.
Internationalisering og forhåndsmerit Ankomst og kaffe Velkomst og orientering om regeringsgrundlaget og de nye meritmuligheder v. undervisningsinspektør.
Bilag 1. Forandringsteori for udviklingsprojektet ‘Struktureret IKV i AMU’ 1. Problembeskrivelse Der bliver gennemført for få IKV i AMU-forløb inden for.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Fra ufaglært til faglært
Præsentationstitel - Ændres via Indsæt>Sidehoved & Sidefod
Videreuddannelse.
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
Erfaringer med test og prøver på BAI´s område
Erhvervsuddannelse for voksne - EUV
– de studerendes læring sat i centrum
Grundfagsseminar 9. september 2015 Erhvervsøkonomi og afsætning.
Lars Thore Jensen Mulighed for tekniske- og produktionsrettede akademiuddannelser i Frederikssund Lars Thore Jensen
Ekspertgruppen for voksen,- efter,- og videreuddannelse
Det kompetente Nordjylland
Præsentationens transcript:

V/Leif Michael Larsen, uddannelseskonsulent i TUR Introduktion til det videregående uddannelsessystem

Hvad og hvem er ”TUR”? Transporterhvervets Uddannelser er nedsat af arbejdsmarkedets parter i henhold til lov om erhvervsuddannelser (EUD) og lov om arbejdsmarkedsuddannelser (AMU) TUR dækker brancheområderne; lager, vejgodstransport, lufthavn, redder, havn, personbefordring og jernbane

Hvad og hvem er ”TUR”? TUR driver også et forlag og et internetbaseret prøvesystem (Multitest) - som ikke-profit virksomheder TUR er organiseret med en bestyrelse og syv brancheudvalg – paritetisk sammensat TURs sekretariat har 14 ansatte

Hvad og hvem er ”TUR”? EUD: TUR beskriver og udvikler uddannelserne, godkender praktikvirksomheder, fastlægger svendeprøvens niveau og indhold, godkender censorer, behandler tvistighedssager samt rådgiver og forhandler med undervisningsministeriet AMU: TUR udvikler efteruddannelse på baggrund af arbejdsmarkedets behov – rådgiver og forhandler med undervisningsministeriet

Et samordnet videregående uddannelsessystem Introduktion til det videregående uddannelsessystem

 Hvad er ”rigtig” viden – og hvem har i øvrigt definitionsretten?  I hvilket omfang kan praktisk erfaring sidestilles med ”rigtig” viden – og vice versa?

Udover at give en skitsering af strukturer og overordnede rammer for professionsbacheloruddannelserne og VVU/Diplom/Master uddannelserne vil følgende præsentation forsøge at svare på disse to spørgsmål:  Hvad er ECTS point?  Hvad er forskning? …det er emner, der har fyldt ganske meget i debatten..

Erhvervsakademiuddannelserne og professionsbacheloruddannelserne  Begge uddannelser er reguleret af samme lov og bekendtgørelse (LBK 1147 af 23/10/2014 og BEK 1521 af 16/12/2013) udstedt af Uddannelses- og Forskningsministeriet  Professionsbacheloruddannelserne er heltidsstudier, som varer fra 3 til 4 år – heraf skal mindst 6 måneder være praktik.  Der findes ca. 85 forskellige professionsbacheloruddannelser (fx Lærer, Jordemoder, Radiograf, Politi, Sygeplejerske mv.)  Finansiering: SU, egenbetaling for bøger mv. Praktik er som udgangspunkt ulønnet medmindre andet fremgår af uddannelsesbekendtgørelsen.  Adgangskrav: GYM, EUD (evt. med supplement af GYM fag) + eventuel prøve.  Godskrivning (merit): Afgøres af uddannelsesinstitutionen på baggrund af konkret vurdering

Erhvervsakademiuddannelserne og professionsbacheloruddannelserne  Styring og rådgivende organer: 1.Uddannelsesinstitutionerne fastsætter studieordninger (på baggrund af loven, bekendtgørelsen og uddannelsesbekendtgørelsen) der i det væsentligste fastlægger uddannelsens indhold og forløb. 2.Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser rådgiver ministeren om; uddannelsernes udvikling, udbud, strukturelle rammer, adgangskrav, sammenhæng med øvrige uddannelsesområder, forsøg, efter- og videreuddannelse, international uddannelse, kvalitetssikring og kvalitetsudvikling. Rådet består af op til 21 repræsentanter – heraf 14 repræsenterende arbejdsmarkedets parter (DI, DE, KL, DR, FTF, LO mv.). Arbejdsmarkedets parter kan nedsætte uddannelsesudvalg der bistår rådet i spørgsmål inden for et eller flere uddannelsesområder.

Videreuddannelsessystemet for voksne (VVU, Diplom, Master)  Reguleret ved lov om erhvervsrettet grunduddannelse og videregående uddannelse for voksne (LBK 578 af 01/06/2014) udstedt af Uddannelses- og Forskningsministeriet  Videregående Voksen Uddannelser (VVU), Diplom og Master uddannelserne er deltidsstudier – hver svarende til et års fuldtidsstudier.  VVU er på niveau med erhvervsakademiudd., Diplom på niveau med fx prof.bach. og Master på niveau med en kandidatuddannelse. (§ 13 i LBK 578).  Finansiering: Fuld deltagerbetaling. Stor forskel på priserne (afhængig af uddannelse). Normalt betales deltagerbetalingen imidlertid af deltagerens virksomhed (såfremt man er ansat i en sådan!)  Adgangskrav: GYM, EUD + mindst 2 års relevant erhvervserfaring. På Diplom og Master uddannelserne anvendes i vid udstrækning individuelle vurderinger på baggrund af ansøgninger.

Videreuddannelsessystemet for voksne (VVU, Diplom, Master)  Godskrivning (merit): Afgøres af uddannelsesinstitutionen på baggrund af konkret vurdering. Dog særlige regler for Masteruddannelserne da de foregår i regi af universiteterne.  Styring og rådgivende organer: 1.Uddannelsesinstitutionerne fastsætter i fællesskab studieordninger der i det væsentligste fastlægger uddannelsens indhold og forløb. 2.De udbydende uddannelsesinstitutioner nedsætter et fællesudvalg for hvert fagområde, der varetager fælles og generelle spørgsmål inden for fagområdet. Fællesudvalgene inddrager aftagere og centrale interessenter i det løbende arbejde.

 Hvad er ECTS point? o European Credit Transfer System er et pointsystem til meritoverførsel inden for videregående uddannelser. o ECTS er en talmæssig angivelse for den arbejdsbelastning som gennemførelsen af et givet kursus eller uddannelsesforløb er normeret til. o 60 ECTS point svarer til et års fuldtidsstudium. o ECTS beregnes af de videregående uddannelsesinstitutioner. o ECTS pointene siger ikke noget om niveauet for det enkelte kursus, men kun om arbejdsbelastningen. o ECTS er baseret på en europæisk aftale (EU). o ECTS point giver ikke automatisk garanti for merit.

120 ECTS 180 ECTS ECTS 210 ECTS 60 ECTS

 Hvad er forskning? Forskning kan i princippet være hvad som helst, MEN: Uddannelses- og Forskningsministeriet anvender OECD`s definitioner: o Forskning og udvikling (Fou) er skabende arbejde foretaget på et systematisk grundlag for at øge den eksisterende viden, samt udnyttelsen af denne viden til at udtænke nye anvendelsesområder. Al FoU aktivitet skal indeholde et nyhedselement. FoU opdeles i: 1.Grundforskning, som er eksperimenterende eller teoretisk arbejde med det primære formål at opnå ny viden og forståelse uden nogen bestemt anvendelse i sigte. 2.Anvendt forskning, som er eksperimenterende eller teoretisk arbejde, som primært er rettet mod bestemte anvendelsesområder. 3.Udvikling, som er systematisk arbejde baseret på viden opnået gennem forskning og praktisk erfaring, med det formå at frembringe nye eller væsentligt forbedrede materialer, produkter, processer, systemer eller tjenesteydelser. 4.Innovation, som er implementering af et nyt eller væsentligt forbedret produkt (vare eller tjenesteydelse), en ny eller væsentlig forbedret proces, organisatorisk metode eller markedsføringsmetode. Innovation tager udgangspunkt i bevidste planer og aktiviteter rettet mod forbedring af virksomhedens produkter, processer, organisering eller salg og markedsføring

Indtil for ganske nyligt (2014) var forskningsbaseret undervisning og undervisningsaktiviteter forbeholdt universiteterne. Underviserne på universiteterne har alle en forskeruddannelse (Ph.d) og indgår i forskningsprojekter sideløbende med undervisningen. En lovændring i 2014 gjorde det imidlertid muligt for professionssektoren at anvende forskningsbegrebet (i øvrigt efter en årelang ideologisk ”kamp”). Der er dog forskel på de forskningsbegreber som anvendes idet professionsskolerne er begrænset til at anvende begrebet ”praksisnære og anvendelsesorienterede forsknings- og udviklingsaktiviteter” – der er altså tale om anvendelsesorienteret og ikke fri forskning. Der er endnu heller ikke samme (skrappe) krav til bedømmelse, godkendelse og anerkendelse af forskning på professionshøjskolerne som på universiteterne.

Forskellige overvejelser og synspunkter At være ambulanceredder (uanset om det er som ambulanceassistent, ambulancebehandler eller paramediciner) er et særdeles ansvarsfuldt arbejde! Reddernes selvforståelse og ambitionsniveau er tilsvarende særdeles højt. Helt stilfærdigt kan man imidlertid konstatere, at selvom vi forhåbentlig snart får uddannelsen til ambulancebehandler implementeret i erhvervsuddannelsen, så er grænserne for hvad en erhvervsuddannelse kan indeholde (niveau, bredde, varighed) ikke nået. Eksempelvis vil flere merkantile og tekniske uddannelser stadig være på højere niveau. Uddannelsen til paramediciner vil objektivt set kunne etableres som arbejdsmarkedsuddannelser (AMU)… Det fører naturligt til et helt grundlæggende spørgsmål: Hvem (udover redderne selv – og med fuld respekt for det) efterspørger den ganske store ændring i uddannelsesniveau, som der lægges op til – uanset om det bliver professionsbachelor- eller VVU/Diplom/Master-modellen?