Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Rollerne, EUD Roller i uddannelsessystemet ”DET FAGLIGE SELVSTYRE”

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Rollerne, EUD Roller i uddannelsessystemet ”DET FAGLIGE SELVSTYRE”"— Præsentationens transcript:

1 Rollerne, EUD Roller i uddannelsessystemet ”DET FAGLIGE SELVSTYRE”

2 Undervisnings- ministeriet Afdelingen for erhvervsfaglige uddannelser Erhvervsskolerne De lokale uddannelsesudvalg ved erhvervsskolerne De faglige udvalg Rådet for de grundlæggende erhvervsrettede uddannelser (REU) Primære aktører i den besluttende og rådgivende EUD-struktur

3 Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser (REU) REU består af 24 personer, udpeget af offentlige institutioner og erhvervenes interesseorganisationer (a- og b siden) REU´s opgave er at rådgive ministeren i overordnede uddannelsesspørgsmål For detaljer, se EUD-lovens §§ 34 og 35

4 De faglige udvalg Se Lov om erhvervsuddannelser, §§37-38 De faglige udvalg nedsættes organisationerne med lige mange fra arbejdsgiver- og arbejdstagerside. De faglige udvalg bestemmer bl. A.: Uddannelsesmålene Rammerne for undervisningens indhold Uddannelsernes varighed og struktur. Retningslinier for svendeprøver

5 De faglige udvalg De faglige udvalg træffer afgørelse vedr. bl.a.: Godkendelse af praktikvirksomheder Særbestemmelser i uddannelsesaftaler Forlængelse eller afkortning af uddannelsesforhold De faglige udvalg arbejder med bl.a.: Tilvejebringelse af praktikpladser Behandling af tvistigheder (virksomhed/lærling)

6 De faglige udvalg Det faglige udvalg for dette lokale uddannelsesudvalgs område er: Metalindustriens Uddannelsesudvalg (MI) Organisationerne bag MI (se næste planche) har etableret et sekretariat til daglig varetagelse af udvalgets pligter og rettigheder. MI-sekretarietet, Vesterbrogade 6D (Buen)

7 Organisationerne bag MI

8 Metalindustriens Uddannelsesudvalg (MI) MI har ansvar for vedligeholdelse og revision af ca. 90 erhvervsuddannelser Til sikring af den faglige ekspertise bag udvalgets beslutninger, har MI nedsat 7 udviklingsgrupper, herunder UG7 for det maritime område Se næste planche

9 Udvalgsstruktur, MI er i lovens forstand det faglige udvalg

10 Sekretariatet og UG-erne MI-sekretariatet og UG-erne arbejder med Behovsafdækning Udvikling af nye uddannelser Vedligeholdelse af hidtidige uddannelser Forslag til bekendtgørelser og vejledninger Sekretariatsbetjening af faglige udvalg Projekter Netværk med interessenter og aktører

11 DE LOKALE UDDANNELSESUDVALG Se Lov om erhvervsuddannelser, §§40 og 41 LUU nedsættes af skolen. Medlemmer, udpeget af fagområdets faglige udvalg, skal udgøre flertallet i LUU

12 DE LOKALE UDDANNELSESUDVALG OPGAVER: Rådgiver skolen i spørgsmål vedrørende relevante uddannelser Samarbejder med det lokale arbejdsmarked Rådgiver om valgfag og lokale uv. planer Løser opgaver, overdraget af det faglige udvalg NB! NU OGSÅ EFTERUDDANNELSE

13 AMU, Maritime håndværksfag Eksisterende arbejdsmarkedsuddannelser 2239 De maritime håndværksfag 41390 Bådkomposit enkle glasfiberemner (AB) 41391 Bådkomposit, håndoplæg af større emner, åben form (AB) 41393 Bådkomposit, injektions- og vakuumteknik (AB) 41394 CNC-udskæring af bådemner (AB) 41395 Pleje og vedligehold af sejlmager-symaskiner (AB) 41399 Syning af sprayhoods og bådkalecher (AB) 41407 Sejldesign og -materialer (AB) 41408 Diagonallimning og stripplanking af både (AB) Kurserne er udviklet. Skolen har UV-materialer og de første forespørgsler. Skolen arbejder på at få logistik og økonomi på plads

14 AMU, Maritime håndværksfag Ny udvikling 2010-2011 Der er bevilget midler til udvikling af kurser og UV-materialer under følgende arbejdstitler : 6050 Behandling og kontrol af overflader 6051 Tekniske installationer 6052 Ventilationssystemer 6053 Bådudstyr 6054 Sammenføjning af større emner (svejsn. af kalecher og presenninger) Skolen overvejer om der er behov for alle 5 kurser og om skolen magter udviklingsopgaven. Drøftes i dag

15 AMU, Maritime håndværksfag Udvikling 2011-2012: Der er behovsanmeldt yderligere ca. 5 kurser til udvikling i 2011-2012. Vi har frihed til at konkretisere disse indtil ultimo august i år. (jf. mødet i eftermiddag vedr. klassisk bådebygning)

16 HØJNIVEAU-FAG MI har besluttet, at der som princip skal kunne gennemføres erhvervsuddannelse på 2 niveauer. Formålet er at tilgodese de kvikkeste lærlinge og at dække virksomhedernes behov for højt kvalificeret arbejdskraft.

17 HØJNIVEAU-FAG Foreløbig beskrives højniveaufag for udvalgte uddannelser: Elektrotekniker Datatekniker Mekaniker Industritekniker og Klejnsmed.

18 HØJNIVEAU-FAG UG 7, Udviklingsgruppen for Maritime Håndværksfag har d. 21 juni i år drøftet relevansen af højniveaufag for områdets uddannelser og principielt tilsluttet sig tanken om beskrivelse af visse af uddannelseselementerne på 2 niveauer.


Download ppt "Rollerne, EUD Roller i uddannelsessystemet ”DET FAGLIGE SELVSTYRE”"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google