SOLO: Liste over verber

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUMOR ER NYTTIG… Medier og kommunikation F09 / lektion 6 / /
Advertisements

SOLO-taksonomi Workshop – sæt jer tre og tre sammen
- i almen studieforberedelse (AT)
Videnskabsteori & metode
Progression i samfundsfag
Formidlingskursus gymnasiepraktik + rullende universitet
Tuberkulose (1) Beskriv forløbet af en infektion med tuberkulosebakterien Mucobacterium tuberculosis. Forklar hvordan bakterien spredes og hvad immunsystemet.
Evaluering.
Humaniora.
Teaching Teaching & Understanding Understanding
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
’Pårørende Empowerment’ Sundhedsfagligt Forum torsdag den 30. maj 2013
En dansk personlig kommentar til forslag til læreplan i naturfag og til fysikk 1 og 2 Albert Chr. Paulsen, IMFUFA, Roskilde Universitet.
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Videnskabsteori og faglige metoder
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Kvalitetssikring og forskning
Fanfiction Hvilken oplevelse får piger i alderen år af fanfiction, og hvorfor søger de denne oplevelse på internettet?
Almen sTudieforberedelse - AT
Anden information Bettina Dahl Søndergaard Lektor Hvad er svært ved beviser for gymnasieelever - og kan vi gøre noget ved det? Fredag den 18. marts 2011.
Vt-9 kursus program 2. møde
Faglige metoder I fagene international økonomi, samtidshistorie og engelsk Kilde: hhx-håndbogen til studieområdet (Systime)
Praktisk om opgave og oplæg
Teori, metodologi og metode
Relationen mellem forskning og undervisning - udviklingsstrategier på AU Datalogisk Instituts undervisningsdage, Sandbjerg, august 2006 Torben.
Instituttet for Blinde og Svagsynede
Grundkursus i analyse Stine Heger, cand.mag.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Hvordan lettes overgangen relevant
Hermansen Læringens univers.
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET Institut for Folkesundhedcand.cur. Afdeling for Sygeplejevidenskab MASTERUDDANNELSEN I KLINISK I SYGEPLEJE VELKOMST TIL.
Multi-vejs hobe med ekstra bytes Foredrag: Claus Jensen Projektmedlemmer: Jyrki Katajainen, Fabio Vitale, Claus Jensen.
Kursusintroduktion M1K2 og M1K En udfordring… Målet for kurserne er relativt komplekst og sammensat Stofmængden er enorm – og det meste passer.
Fra novice .. imod ekspert!
Indhold Præsentation af Karl Popper og baggrund for teoriudvikling
Den nye karakterskala: implementation på NAT/AU
Tiltrædelsesforelæsning Harry Haue 30. september 2008 Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier Syddansk Universitet.
Hvordan skabes samfundsfaglig viden?
Constructive Alignment
Videnskabsteori & metode
DNA baseret taksonomi?. International Commission on Zoological Nomenclature (ICZN) International Association for Plant Taxonomy (IAPT)
Udvalg for professionsspor
Henriette Lungholt Uge Akademisk skrivning - Opgaven som et argument.
1 | 2011 ASP.NET Framework i et webform/page perspektiv The Framework to a page.
Den nye karakterskala: implementation på NAT/AU
En illustration af SOLO-taksonomiens niveauer
Sprogbaseret læring i naturfag
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 23. AUGUST 2016ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU ELEVAKTIVERENDE UNDERVISNING ‘ACTIVE.
METODE I SRP Oplæg 20/ PowerPointen findes her: Startside:
Generisk Ordination – EN GOD IDE? Annemarie Hellebek, Dansk Selskab for Patientsikkerhed.
Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Nykritisk analysemetode
Fra praktik til universitetsopgave Kapitel 12. Agenda At koble teori og praksis Mål for praktikopgaven Typiske krav til praktikopgaven Hierarkiet for.
Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret.
SRO SKRIV!.
Sso SKRIV!.
StudieretningsOpgaven
Kvalitative metoder, forår kursusgang
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
Hvorfor udvikler nogle ældre et alkoholmisbrug sent i livet?
Velkommen til Metode i DIO.
Læringsmålstyret undervisning - målpilen som værktøj
Fra komfortzone til læringszone
Infomøde om synteseopgaven
Thesis Critique Københavns Universitet er én institution – men det er langt fra en ensartet institution. De mange forskningsområder og forskellige uddannelser.
SRO SKRIV!.
Præsentationens transcript:

SOLO: Liste over verber Arbejdsgruppe: Claus Brabrand, formand (DAT/UPN) Henrik Kragh Sørensen (STENO) Bettina Dahl Søndergaard (STENO/UPN) Hans Kjeldsen (IFA) Tom Vindbæk Madsen (BIO, studienævn)

SOLO (Dansk) SOLO 5 SOLO 4 SOLO 2+3 NB: listen er ikke udtømmende at teoretisere at hypotisere at generalisere at kritisere teori at perspektivere at anvende teori (på 'fjerne' problemer) at forudsige at reflektere (grundlag for erkendelse) at bedømme (videnskabeligt grundlag) at diskutere (videnskabeligt grundlag) "udvidet abstrakt" SOLO 4 at analysere at argumentere at relatere at sammenligne at integrere at anvende teori (på 'nære' problemer) at ræsonnere (nå konklusion) at forklare (årsag-virkning) at forklare (ligheder-forskelle) at forklare (styrker-svagheder) "relationel" SOLO 2+3 at strukturere at sammenfatte at kombinere at klassificere at beskrive at udføre procedure at parafrasere at referere at enumerere at navngive at identificere at recitere "multi-strukturel" & "uni-strukturel"

SOLO (Engelsk) SOLO 5 SOLO 4 SOLO 2+3 Note: the list is non-exhaustive to theorize to hypothesize to generalize to critize teori to put-into-perspective to apply theory (to 'distant' problems) to predict to reflect (grundlag for erkendelse) to judge (videnskabeligt grundlag) to discuss (videnskabeligt grundlag) "extended abstract" SOLO 4 to analyze to argue to relate to compare to integrate to apply theory (to 'near' problems) to reason about (reach conclusion) to explain (cause-effect) to explain (similarities-differences) to explain (strengths-weaknesses) "relational" SOLO 2+3 to structure at sammenfatte??? to combine to classify to describe to perform procedure to paraphrase at referere??? to enumerate to name to identify to recite "multi structural" & "uni structural"

SOLO Taksonomien (SOLO 1-5) "Structure of the Observed Learning Outcome" A framework for understanding "understanding": SOLO 5 Udvidet abstrakt 4 Relationel 3 Multi-strukturel 2 Uni-strukturel 1 Præstrukturel Ingen forståelse: Øhhhhh.... Fokuseret på kun et enkelt relevant aspekt. Flere relevante aspekter (dog uden overordnede sammenhæng). Enkelt-dele kobles nu sammen med helhed (en samlet konklusion). Generaliseringer over den "bagvedliggende strukur". Kilde: Torben K. Jensen, John Biggs

Fordele ved 'SOLO' SOLO 5 SOLO 4 SOLO 3 SOLO 2 SOLO 1  to generalize  to hypothesize  to theorize  ... "extended abstract" (kvalitative niveauer) dybde SOLO 4  to relate  to compare  to analyze  ... "relational" SOLO 3  to classify  to combine  to enumerate  ... "multi-structural" (kvantitative overflade niveauer) SOLO 2  to identify  to do procedure  to recite  ... "uni-structural" SOLO 1  no understanding  irrelevant information  misses point  ... "pre-structural" Fordele ved 'SOLO': Udviklet specielt til forskningsbaseret universitets-undervisning Konvergerer mod forskning (SOLO 5)