SSID’s ÅRSKONFERENCE Sund og sikker service – sådan håndterer vi arbejdsmiljø i ISS 20. April 2010.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fortolkning af AMO reformen
Advertisements

Informationsmøder om rengøring
Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed
Genvej til salg til kommuner? Offentlige private innovationsprojekter som adgang til det offentlige marked Juni 2014.
Organisering af arbejdsmiljøapparatet
Ny sikkerhedsorganisation – nu med efteruddannelse
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
Arbejdsmiljø mellem sidevogn og mainstream
3F vidensdag om ultrafine partikler fra køretøjer og fly i Københavns Lufthavn 8. sept
Arbejdsmiljø og strategisk ledelse IDA Lederforum og SAM, 5. maj 2010 Arbejdsmiljøchef Lars Andersen Ledernes Hovedorganisation
Nybyggeri og arbejdsmiljø
Arbejdsmiljøcertificering
Velkommen til en rejse gennem den nye Arbejdsmiljølov
SSID´s årskonference Arbejdstilsynet v/ Jens Jensen
DUA seminar den 5. oktober 2010
Ændring i lov pr Uddannelse Kompetenceplan Årlig drøftelse
Ændring af arbejdsmiljøloven
Kompetenceudvikling i ISS
Implementering af it-system
DI Handel årsdag - Tirsdag den 12. maj Adm. Direktør Steen Weirsøe
Velkommen til GLOBE-programmets introduktionskursus Vi vil bestræbe os på - ikke at stresse ikke at stresse ikke at stresse - men heller ikke at.
Dagens program Ankomst og morgenbuffet 9.00 Velkomst v/ OC Visionen for MED Gennemgang af MED-aftalen Pause Hvordan går arbejdet i TRIO? Hvad.
Arbejdsglæde eller sygefravær
24. april 2012 ▪ Nyborg ▪ Klaus Lorenzen
AMO-reformen og dens ambitioner Anders Kabel SAM’s bestyrelse
DSV A/S Byggeriets årsmøde 12. maj 2011
Partnere i AEC-Net Nye Partnere Bulgaria Romania EUROPA Austria Belgium Cyprus Czech Republic Denmark Estonia Finland France Germany Greece Hungary Ireland.
Lone Stubberup; Director, EHS Development
Organisering af virksomhedernes interne AM-arbejde
Hans Jørgen Limborg & Hans Hvenegaard
Arbejdsmiljøarbejdet i nye rammer
AMO - på rette vej? eller snarere – hvilken vej? Refleksioner fra CAVI
Foreløbige resultater fra AMO-projektet
TUR’s truckkonference 2012 Indlæg fra Arbejdstilsynet
Samarbejdet i et fremtidsperspektiv Hvolris Jernalderlandsby Den 17. september 2009.
Microsoft Dynamics – synergi mellem forretningsområder Susanne Christoph Dynamics Sales Lead
Er de nuværende regler om rådgivnings- påbud en hensigtsmæssig måde at sikre at virksomhederne får tilstrækkelig ad- gang til arbejdsmiljøviden? Anders.
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
Vælg layout 1. Højre klik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen 3. Bemærk at der findes 4 forskellige farvetemaer du kan.
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
Er Danmark på rette vej i uddannelsespolitikken? Pasi Sahlberg CIMO Helsinki 13. januar 2011.
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Arbejdsmiljøet skabes hver dag i relationen og dialogen – det skal arbejdsmiljøarbejdet i Faxe Kommune afspejle Sikkerhedsleder/arbejdsmiljøkonsulent.
”Vigtigheden af bæredygtig HR på tværs af landegrænser” Set og oplevet udfra skandinaviske virksomheders synspunkt.
Green Network BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR SEMINAR 1 Seminar 2Tirsdag 8. marts Seminar 3Onsdag 6. april.
Fremtidens arbejdsmiljø 2020
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse og lovgivningen
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Jesper Aaberg ForretningskunsulentMicrosoft Strategy Briefing, 12. maj 2005 US title: Business Productivity Advisor.
Arbejdsmiljøorganisationen StoreMEDdag, den 29. april 2014.
26. september 07Tendenser i arbejdsmiljøarbejdetside 1 Tendenser i arbejdsmiljøarbejdet Klaus T. Nielsen Center for Arbejdsmiljø & Arbejdsliv RUC.
Aftale om psykisk arbejdsmiljø FTF’s arbejdsmiljøseminar Den 26. september 2007 Mette Bergmann - viceformand Lisbet Lund – faglig sekretær.
© Siemens A/S 2015siemens.com/answers Vedvarende teknologiløft til Grønlands erhverv Future Greenland konference den 8.maj 2015.
Nye regler på vej om virksomhedernes samarbejde om arbejdsmiljø Ann Carina Tetschner, Center for arbejdsliv & læring Pædagogiske Inspirationsdage 2010.
Arbejdsmiljøorganisationen - nye regler, forandringer og udfordringer Klaus T. Nielsen Center for Arbejdslivsforskning Roskilde Universitet Pernille Birk.
Landsorganisationen i Danmark Det nye arbejdsmiljøsamarbejde.
Københavns Kommune Styregrupper set fra chefens/styregruppe medlemmets perspektiv Bo Jelved Koncernservice, Københavns Kommune 28. September 2011.
ErgoMap® Corporate Occupational Health Service (COHS) Novo Nordisk A/S Jacob Ragborg KASPER KOFOD Denmark Ergonomiseminar 2012.
Nye arbejdsmiljøregler - fra sikkerhed til arbejdsmiljø august 2010.
WM-data/LogicaCMG og vision for Healthcare Denmark
1 October 2015 COWI Powerpoint presentation
IBM Software Group Underleverandør til IBM
Marie Falk Nyboe Leder af Studievejledningen og Karrierecentret
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Kvartalsrapportering til ØU September 2018
Total Retail 2016: De siger, de vil have en revolution
Februar 2019 Fremtidens Offentlige Lederuddannelser Forum for Fremtidens Offentlige Styring & Ledelse.
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

SSID’s ÅRSKONFERENCE Sund og sikker service – sådan håndterer vi arbejdsmiljø i ISS 20. April 2010

Agenda Præsentation af ISS Arbejdsmiljøpolitik i ISS Arbejdsmiljøcertificeret – hvorfor? Arbejdsmiljøcertificeret – hvad kræver det? Nye regler for arbejdsmiljø – hvad betyder det for ISS? Nuværende Arbejdsmiljøorganisation Top 10 Nutid og fremtid Andre muligheder for ISS Samarbejde Afslutning

Hvem er jeg Maarten van Engeland (52) Adm. Dir. for ISS Danmark ( FTE) C.V. ISS TDC Falck Securitas Nilfisk ISS Brüel og Kjær Ingen ekspert i Arbejdsmiljø eller sikkerhedsledelse!

ISS - A World of Service Argentina, Australia, Austria, Belgium, Brazil, Brunei, Chile, China & Hong Kong, Croatia, Czech Republic, Denmark & Greenland, Estonia, Finland, France, Germany, Greece, Hungary, Iceland, India, Indonesia, Ireland, Israel, Italy, Latvia, Lithuania, Luxembourg, Malaysia, Mexico, Netherlands, New Zealand, Norway, Philippines, Poland, Portugal, Romania, Russia, Singapore, Slovakia, Slovenia, Spain, Sri Lanka, Sweden, Switzerland, Taiwan, Thailand, Turkey, United Kingdom, Uruguay, USA

ISS tilbyder et bredt spektrum af Facility Services; som kan ”stå alene” eller være del af en samlet løsning Kontor rengøring Rengøring Housekeeping services Toiletrumsartikler Måtteservice Industrirengøring Trafikservice Clean Room rengøring Grøn rengøring Med mere Cleaning Services Office Support Catering Services Security Facility Management Property services Reception services Kontor ydelser Call Center Posthåndtering Forsendelses- håndtering Dokumenthånd- tering og scanning Arkiveringsservice Med mere… Drift og vedligehold Skadedyrs- sikring Grøn/hvid vedligehold Projekt styring Space management Flytteprojekter Energi styring Med mere… Personale- restauranter Kantineservices Mødeservicering Kaffe/drikke løsninger Automat- løsninger Frugt ordninger Take away koncepter Med mere… Adgangs kontrol Vagtservices Vagt runderinger Alarm response Services Emergency First Risiko vurderinger Vagtværn Med mere… Service områder (taktisk og operativ udførelse) FM ledelse og styring af drift ”Skrædder- syede” industri- løsninger efter kundens behov Eksempel Teknisk support til produktionsmiljø Teknisk support til telekom kunder Ejendoms-services Tog-løsninger (TraffiCare i SE) Med mere… + Asset Management Forvaltning

ISS – vores terminologi

ISS´ ledelsesholdninger

Arbejdsmiljøpolitik hos ISS Facility Services A/S ISS vil kombinere leveringen af en god kvalitet i opgaveløsningen, en høj kundetilfredshed, med Service branchens bedste arbejdsmiljø ISS vil være en sund arbejdsplads ISS vil løbende forbedre medarbejdernes arbejdsmiljø ISS vil løbende forbedre den måde, der arbejdes med arbejdsmiljøet ISS vil overholde gældende lovgivning ISS vil sikre, at arbejdsmiljøforhold tages i betragtning ved indkøb

9 Arbejdsmiljøcertificering – Hvorfor? ISS fik påbud fra AT Vigtigt at stille krav til kunden om arbejdsmiljøet, da problemer hos kunden ofte kan give problemer for medarbejderne hos ISS Færre arbejdsulykker og mindre fravær Sikre fokus på arbejdsmiljøledelsen Kundekrav Øget konkurrenceevne/ Image forbedrende Større viden – bevidste handlinger Forbedret tiltrækningsevne (vækst) Tilfredse medarbejdere (Service Profit Chain)

10 Service Profit Chain Arbejdsfor- udsætninger Motiverede med- arbejdere Værdi for kunden Tilfredshed Høj produktivitet Lav personale- rotation Kunde- loyalitet Lønsomhed Vækst Kendskab til og information om mål og retning Involvering i og indflydelse på egen hverdag Ansvar og beføjelser Viden og støtte til at udføre arbejdet Arbejdsklima Feedback og anerkendelse Udviklingsmuligheder

Arbejdsmiljøcertificering – Hvad kræver det? Opbakning og arrangement fra topledelsen Holdningsændring hos medarbejderne Høje startomkostninger Kompetencer Ressourcer

12. Arbejdsmiljøcertificeringen i ISS

Arbejdsmiljøcertificering i ISS

Nye regler for arbejdsmiljø – hvad gør ISS? ISS er påbegyndt processen omkring omstrukturering af Arbejdsmiljøorganisationen Nedsat en Arbejdsgruppe (a+b siden) Vi går efter Aftalemodellen: Rammeaftale: DI, 3F og Sanitørerne Lokalaftale: ISS, 3F og Sanitørerne Organisering uafhængigt af forretningsområder Fare og ricisi Geografi Nærhed

Tidslinje Arbejdsgruppemøde – 2. møde Arbejdsgruppemø de – 1. møde BM modtager resultaterne af trepartsdrøftelserne AT igangsætter idéarbejde (Trepartsdrøftelser) BM anmoder om ny AMO Lokalaftale Rammeaftale HSU/HAMU Implementering fra dec – feb ISS Aktører FT: 1 behandling, feb FT: 2.behandling 6/ AT: bekendtgørelse udkast AML træder i kraft 1. okt ?? marts 2010 april 2010 juni 2010 sept okt nov dec AT: bekendtgørelse opstart FT: 3 behandling, ?

ISS’ nuværende Arbejdsmiljøorganisation I dag er Arbejdsmiljøorganisationen en slæbebåd efter ISS krydstogtskibet Med det nye regelsæt bliver Arbejdsmiljøorganisationen mere integreret i ISS

ISS’ nuværende Arbejdsmiljøorganisation

Sammenlægning af Hovedsamarbejds- og Hovedarbejdsmiljøudvalget – hvorfor? …..

19 Et godt arbejdsmiljø – hvem har ansvaret? Adm. direktør Niveau 1 Niveau 3 Niveau 2 Niveau 4+5 Alle ledere har ansvar for et godt arbejdsmiljø Driftsorganisationen Arbejdsmiljøorganisationen Påvirkning

Den nye organisering – vil blive dannet med baggrund i vores læring fra sammenlægningen af Hovedsamarbejds- og Hovedarbejdsmiljøudvalget samt de nye lovmæssige regler omkring organisering af sikkerhedsgrupper mv. kommer til 2. behandling 6/ i Folketinget og 3. behandling den ? Når lovskriftet til sin tid udgives vil ISS indrette sig efter disse nye retningslinier ISS’ kommende Arbejdsmiljøorganisation

Top 10 – muligheder for ISS 1.Fleksibilitet til at strukturere Arbejdsmiljøorganisationen 2.Færre, men mere kompetente Arbejdsmiljørepræsentanter (kvalitet frem for kvantitet) 3. Mulighed for at Arbejdsmiljøorganisationen dækker alle CVR- numre 4.Planlægge møder efter behov og ikke efter lov 5. Ressourcer på arbejdsmiljømål, ikke på administrative opgaver

Top 10 – muligheder for ISS, fortsat 6. Uddannelse på kortere tid 7. Supplerende uddannelse og kompetenceplaner giver bedre ISS-medarbejdere 8. Samarbejde – ISS har sammenlagt HSU/HSIU 9. Strategiske arbejdsmiljømål = fokus skærpes og hele organisationen ved hvad der arbejdes hen imod 10. Reducere omkostninger til administrative opgaver, mødeaktivitet og færre Arbejdsmiljøgrupper

Arbejdsmiljørepræsentanter (AR) NutidFremtid AR vælges uden at ønske detDer skal fokus på vigtigheden af at være AR. Ildsjæle der brænder for arbejdsmiljø AR mangler tid og ressourcerAR skal have tildelt fornødne ressourcer af ledelsen, således at de kan opnå fastsatte mål. De ansatte kan være i tvivl om hvem der er AR Fast opdatering af nye AR på f.eks. medarbejderportalen AR- og TR opgaver varetages at to forskellige personer I større udstrækning er AR og TR samme person – tværfaglig viden

NutidFremtid Møder: HSU/HAU 4 gange årligt SU/AU 4 gange årligt AG 4 gange årligt Møder efter behov - følge op på strategisk målsætning Mange administrative opgaver tilknyttet mødeafholdelse Fokus på arbejdsmiljøarbejdet/målsætning Ingen tilbud om supplerende arbejdsmiljøuddannelse ISS får nyt arbejdsmiljøuddannelsessystem – kompetenceplan for den enkelte AR Arbejdsmiljøuddannelsen forløber over 5 dage Intensiv arbejdsmiljøuddannelse – medarbejdere er hurtigere tilbage på arbejdspladsen Ressourcer og kompetencer

Andre muligheder for ISS Lægens indsigt i APV = Mulighed for at ISS’ medarbejderes erhvervsbetingede lidelser vurderes ud fra en helhed Arbejdstilsynet kan påbyde destruktion af kemi, tekniske hjælpemidler og personlige værnemidler hos producenten = ISS medarbejderen anvender produkter der er 100% sikre. Identificering Prioritering Løsning

Samarbejde ISS ligger stor vægt på samarbejdet mellem alle niveauer i virksomheden ISS tror på at det bedste arbejdsmiljø udvikles i samarbejdet mellem medarbejdere, arbejdsgiver og ledere

Trivsel - Udvikling i HR Index fra 2007 til 2009 Sygefravær fra 6,2 % til 3,9 % Uddannelsesdage fra til MTU indeks 3,9 ud af 5 i 2008 MUS fra 70 % til 96 % Personaleomsætning fra 54 % til 25 %

Samarbejde om arbejdsmiljø er vejen frem!