Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

DSV A/S Byggeriets årsmøde 12. maj 2011

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "DSV A/S Byggeriets årsmøde 12. maj 2011"— Præsentationens transcript:

1 DSV A/S Byggeriets årsmøde 12. maj 2011
Produktivitetsudvikling i anlægsbranchen Annemarie Brorsen – Head of Business Change Management at DSV A/S

2 Agenda 1. DSV - generel information 2. Business Change Management 3.
BCM Case 4. DSVs kerne forretning 5. Flådestyring 6. IBAS

3 DSV - Generel information Introduction
DSV countries DSV er global leverandør af transport og logistik 3 Divisioner; Road, Air&Sea og Solutions 21,300 medarbejdere på verdensbasis Opererer i mere end 60 lande Årlig omsætning i 2010 på 5,7 milliarder EUR Argentina Denmark Italy Norway South Africa Australia Egypt Japan Pakistan Spain Austria Estonia Kazakhstan Peru Sweden Bangladesh Finland Korea Philippines Switzerland Belarus France Latvia Poland Taiwan Belgium Germany Lithuania Portugal Thailand Brazil Greece Luxembourg Romania Turkey Bulgaria Hong Kong Malaysia Russia Ukraine Canada Hungary Mexico Serbia United Arab Emirates Chile India Morocco Singapore United Kingdom China Indonesia Netherlands Slovakia USA Croatia Ireland New Zealand Slovenia Vietnam Czech Republic

4 DSV Road - Generel information
DSV countries Top 3 i Europa 9,732 medarbejdere Opererer i 34 lande Mere end 17,000 lastbiler på vejene Omsætning Q1 2011: 751 millioner EUR EBITA Q1 2011: 24 millioner EUR Austria Estonia Italy Poland Spain Belarus Finland Kaliningrad Portugal Sweden Belgium France Latvia Romania Switzerland Bulgaria Germany Lithuania Russia Turkey Croatia Greece Morocco Serbia Ukraine Czech Republic Hungary Netherlands Slovakia United Kingdom Denmark Ireland Norway Slovenia 4

5 DSV Road - Generel information
Vores 17,000 lastbiler kører transport kilometer om året. Det svarer til cirka 6½ gange t/r til solen. Med 35 års erfaring har DSV fragtet over 12 mia. tons gods, svarende til mere end 5 mia. næsehorn. Blandt andet har vi fragtet næsehorn til Zagreb og Sydney 5

6 DSV - Business Change Management
DSV A/S Road Air & Sea Solution BCM BCM er organisatorisk placeret i toppen af Road koncernen med direkte reference til COO Søren Schmidt og direktionen BCM BCM BCM BCM BCM BCM BCM BCM BCM BCM 34 lande 6

7 Hvorfor et globalt BCM Team?
En central strategisk tilgang der generere større synergi Forretningsdrevet udvikling af IT systemer Ensrette processer, arbejdsgange og IT systemer Hurtig implementering af projekter og processer Hurtig økonomisk gevinst og lavere omkostninger BCM er med ovenstående punkter med til eksternt at skabe grobund for konkurrencedygtighed og bedre service overfor vores kunder, samt internt at skabe et attraktivt og professionelt arbejdsmiljø. 7

8 Stigning i procent point: 21%
BCM case – online booking via e-services Tidligere blev IT systemer implementeret i landene med kort oplæring af lokal IT og hvert land modtog en manual. Der var ikke megen opfølgning på den fremtidige brug af de implementerede systemer Da BCM blev dannet var et af de første projekter at udarbejde en implementeringspakke samt at følge op på alle landene og brugen af vores online booking portal e-services. Vi fik lavet en KPI der viser hvor mange af landenes samlede bookinger der kom ind via online booking og hvor mange der blev oprettet manuelt Da BCM startede var vi på 54%. Denne er nu steget til 75% Stigning i procent point: 21% Stigning i procent: 39% 8

9 DSVs kerneforretning De 17,000 DSV lastbiler som på årsbasis kører tæt på 2 milliarder transport kilometer udgør omkring 70% af DSV Roads samlede omkostning DSV bruger milliarder på eksterne vognmænd, så hvis ny teknologi kan reducere DSV's behov for lastbiler med blot én procent, vil der allerede være tale om meget store gevinster i forhold til den samlede omsætning I DSV fokuserer vi derfor på hvordan vi kan reducere den tomme kørsel og dermed maksimere brugen af og få fuld udnyttelse af vores kapacitet. Til dette formål har vi introduceret et nyt system der hedder Capacity Management 9

10 Nuværende situation Nuværende situation Siloer
En lille gruppe af medarbejdere har kontakten til en lille del af den samlede vognmands pulje i DSV Der er meget lidt deling/sparing af disse vognmænd, kontorer og lande imellem

11 Capacity Management - Overblik
Dette system visualiserer i hvilket land og region vores lastbiler ender, og hvem der “ejer” dem Søge felt Lastbiler og trailere der “ejes” af DSV Transport nummer fra vores TMS system Kortet er ikke GPS real-time men er baseret efter informationerne i vores TMS system om hvor og hvornår en lastbil ender

12 Capacity Management - Overblik
Man kan zoome ind og se hvilke transporter der ender i det land eller den region som man er ansvarlig for Navn på trailer, oprindelsesland, dato/tid for hvornår den er tom Tracking er baseret på post nummer (ikke gade niveau) “Ejer” af transporten. Kontakt detaljer Kortet er ikke GPS real-time men er baseret efter informationerne i vores TMS system om hvor og hvornår en lastbil ender

13 Real Time GPS sporing samt Track n’ Trace
MOBILITY - HENRIK Mobility Real Time GPS sporing samt Track n’ Trace

14 IBAS IBAS – Implementation of Best practises And Standards
IBAS blev “født” i forbindelse med opfølgning på de BCM projekter der rulles ud i dag Vi har erfaret at der er andet end IT systemer 14

15 Vision - IBAS Ekstremt konkurrencepræget marked i Europa
Kundernes fokus er på pris Forenkle Papirløs Kvalitet Skabe værdi Minimer tid der bruges på administrative opgaver Konkurrence dygtige priser ved at reducere omkostningerne per booking

16 Vision Ekstremt konkurrencepræget marked i Europa
Kundernes fokus er på pris Forenkle Håndtering af 500 ark papir genererer en omkostning på 79 EUR i forhold til at administrere det elektronisk i et IT system Papirløs I DSV Road divisionen bliver der i gennemsnit printet 10 stykker papir per booking. Kvalitet Det er hver enkelt DSV medarbejders ansvar at alle bookinger er oprettet og opdateret korrekt for at sikre den bedst mulige kvalitet i forhold til håndtering, fakturering og rapportering Skabe værdi Værdikæden i DSV dækker alt fra booking til fakturering. Enhver medarbejder skal i alle dele af denne proces fokusere på at skabe værdi for kunden og sænke den operationelle omkostning i DSV

17 Annemarie Brorsen, Head of Business Change Management Mobil:


Download ppt "DSV A/S Byggeriets årsmøde 12. maj 2011"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google