Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Februar 2019 Fremtidens Offentlige Lederuddannelser Forum for Fremtidens Offentlige Styring & Ledelse.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Februar 2019 Fremtidens Offentlige Lederuddannelser Forum for Fremtidens Offentlige Styring & Ledelse."— Præsentationens transcript:

1 Februar 2019 Fremtidens Offentlige Lederuddannelser Forum for Fremtidens Offentlige Styring & Ledelse

2 Agenda Offentlig ledelse og ledelsesudvikling 1
Ledelseskommissionens anbefalinger om lederuddannelse 2 Program for Ledelsesudvikling i Staten (PLUS) 3 Ledelses- og kompetencereformen – eftersynet af lederuddannelser 4 2

3 Ledelse gør en forskel! ”Der er meget, som vi ikke ved om offentlig ledelse – men dansk og international forskning viser, at vores forhåbninger til ledelse som resultatskaber er velbegrundede.”

4 Ledelse styrker den offentlige sektor
Government Effectiveness, World Bank, 2016 Lederuddannelse styrker ledernes oplevelse af egne kompetencer 1. Singapore 2. Switzerland 3. Denmark 4. Norway 5. Andorra 6. Hong Kong 7. New Zealand 8. Finland 9. Netherlands 10. Japan 11. Canada 12. Sweden 13. Germany 14. Liechtenstein 15. Luxembourg 16. UK 17. Australia 18. Austria 19. USA 20. France Ingen Driftsledelse* Øvrig Diplom Master Personaleledelse* Faglig *ledelse Ledelse rettet opad* Definition: The index of Government Effectiveness captures perceptions of the quality of public services, the quality of the civil service and the degree of its independence from political pressures, the quality of policy formulation and implementation, and the credibility of the government's commitment to such policies. Gennemsnit. ”I hvilken grad er dine kompetencer inden for følgende ledelsesopgaver tilstrækkelige til, at du kan skabe resultater med din enhed?” Ledelse rettet udad* I meget lav grad I lav grad I nogen grad I høj grad I meget høj grad

5 De offentlige ledere er veluddannede
Lederuddannelser er udbredte i den offentlige sektor Masteruddannelserne er udbredte blandt leder af ledere og topledere

6 Ledelsesudviklingens spændingsfelt – ude og hjemme
+ Praksisnært Anvendelsesorienteret Implementerbart Undervisning løsrevet fra hjemmeorganisationen Viden og debat Tid til refleksion Spejling med ikke-kendte ledere + Opgaveløsning i hjemmeorganisationen

7 Forankring i praksis skabes flere steder
Den enkelte leder Lederens organisation Uddannelsesinstitutionen

8 Hvad sagde Ledelseskommissionen om lederuddannelserne?
#25 De formelle lederuddannelser skal styrke udviklingen af ledernes personlige praksis og træne ledernes evne til at gribe ind – også når det er svært. #26 Al ledelsesudvikling skal med udgangspunkt i konkrete organisatoriske målsætninger kombinere viden, refleksion og handling. Ledelsesudvikling skal ikke gives som et personalegode.

9 Forankring i praksis skabes flere steder
Den enkelte leder Lederens organisation Uddannelsesinstitutionen

10 Hvad sagde Ledelseskommissionen om lederuddannelserne?
#25 De formelle lederuddannelser skal styrke udviklingen af ledernes personlige praksis og træne ledernes evne til at gribe ind – også når det er svært. #26 Al ledelsesudvikling skal med udgangspunkt i konkrete organisatoriske målsætninger kombinere viden, refleksion og handling. Ledelsesudvikling skal ikke gives som et personalegode.

11 Samspillet med politikerne
Nye styringsmodeller og organisationsformer Sikker drift, compliance og regelefterlevelse De offentlige ledere har mange bundlinjer – det stiller mange krav til lederuddannelserne Borgeren i centrum og anvendelse af brugertilfredshed Sammenhæng og samarbejde på tværs Den grundlæggende ledelseskompetence Innovation, disruption, agilitet, hastighed og forandringspresset Dataanvendelse, digital udvikling og nye teknologier

12 Program for Ledelsesudvikling i Staten (PLUS)
Det strategiske ophæng Ledelsesudviklingsforløb og netværksaktiviteter Tværstatslige fokusområder < SPOT – Det statslige topledertalentforløb Målgruppe: Statslige afdelingschefer og vicedirektører o.l. Statslig ledelse på direktionsniveau Målgruppe: Statslige afdelingschefer og vicedirektører o.l. Ledelses- faglighed Erfarne ledere Målgruppe: Kontorchefer o.l. med 5+ års erfaring Global samfundsmæssig kontekst Ny leder i staten Målgruppe: Kontorchefer o.l. med mindre 5 års erfaring Talent for ledelse Målgruppe: Fuldmægtige, konsulent, projektledere o.l. uden formelt ledelsesansvar Topledernetværket Målgruppe: Departementschefer og styrelsesdirektører. Videnscafé om Offentlig Ledelse Målgruppe: Alle Kontekst og kerneopgave 12 12

13 Program for Ledelsesudvikling i Staten (PLUS)
Eksempler på praksisnære tiltag Strategicamp på forløbet ‘Erfarne ledere i staten’ Varighed: 1,5-dag med case fra ”det virkelige liv” Formål: At fremme den strategiske tænkning hos deltagerne, dels at skabe teamsamarbejde under pres, hvor lederne arbejder hen imod en løsning. Deltagerne skal i grupper udvikle og kvalificere en løsning i form af en række anbefalinger og et faseopdelt procesdesign. I løbet af den halvandenden dag skal lederne formå at indsamle data, afholde møder med nøglepersoner fra den pågældende værtsinstitution, analysere de indhentede data og udarbejde løsningsforslag. To grupper arbejder med den samme strategiske udfordring og til sidst samles disse grupper for at blive enige om et fælles løsningsforslag som efterfølgende skal præsenteres for direktionen i værtsinstitutionen. Strategicamp Praktikophold 13 13

14 Program for Ledelsesudvikling i Staten (PLUS)
Eksempler på praksisnære tiltag Praktikophold på forløbet ‘Talent for Ledelse’ Varighed: 1-dags inspiration fra en leder Formål: Mulighed for at få et kig ind i en leders hverdag og vedkommendes ledelsesmæssige overvejelser. Strategicamp Praktikophold 14 14

15 Hvad sagde Ledelseskommissionen om lederuddannelserne?
#24 Der skal gennemføres en dyberegående analyse af indhold, metode og læringseffekt på de formelle, offentlige lederuddannelser.

16 Eftersyn af de offentlige lederuddannelser
Beskrivelse af reforminitiativet Hvad så nu? ”I samarbejde med udbyderne af offentligt godkendte lederuddannelser gennemføres et eftersyn af lederuddannelserne. Undersøgelserne skal danne grundlag for ændringer af og evt. udvikling af nye offentlige lederuddannelser.” Side 28 i ‘En offentlig sektor rustet til fremtiden – Ledelse og kompetencer i den offentlige sektor’. Inddragelse Arbejdsgruppe Proces

17 Tak for opmærksomheden!
Thomas Molin


Download ppt "Februar 2019 Fremtidens Offentlige Lederuddannelser Forum for Fremtidens Offentlige Styring & Ledelse."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google