DIEB5.1 Kursusgang 5 Oversigt: Sidste kursusgang Opsummering: fra OOA til HCI-design (case 1) Andet syn på IT-systemer: ­ Groupware ­ Computer-Supported.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Advertisements

Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Uddannelse til tværfaglighed
Struktur: ”Quiz og byt”
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Løntermometer° Vedligehold dit lønsystem. Løntermometeret Mange virksomheder oplever, at et ellers godt lønsystem efter nogle år ikke længere har den.
Svar fra et tilsyn bliver overset Kontinuitetsbrud.
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
Notation Oversigt Kapitel 18.
DIEB9.1 Kursusgang 9 Oversigt: • Sidste kursusgang • Opgaver • Beskrivelser af komponenter • Typiske komponenter • Arkitektur for en GUI.
Kursusgang 9 Oversigt: Sidste kursusgang Principper for visuelt design
Windows ® 7 og Office 2010 til små og mellemstore virksomheder WINDOWS ® 7 OG OFFICE 2010 TIL SMÅ OG MELLEMSTORE VIRKSOMHEDER Vi anbefaler ægte Microsoft.
06.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Brug Oversigt, principper og teknikker Kapitel 6.
Præsentation: Obligatorisk opgave 1
Systemvalg Oversigt og teknikker Kapitel 2.
Interaktive test - Karakteristika & Nyskabelser
TRIZ Formål: At kunne arbejde systematisk med at opfinde nye løsninger på konkrete problemstillinger gennem analogisk tænkning. 1 Hvad er TRIZ? 4 Værktøjer.
GP 4, 19/ Grundlæggende programmering Efterår 2001 Forelæsning 4 onsdag 19/ kl. 9:15 – 12:00.
1 Collaboration and Control Crisis Management and Multimedia Technology in London Underground Control Rooms Christian Heath and Paul Luff Journal of Computer.
1 FM4 Feltstudier og etnografi – Lars Michael Kjeldskov, J. and Stage, J. (2003) The Process of Developing a Mobile Device for Communication in a Safety-Critical.
Design af brugerflader11.1 Kursusgang 11 Oversigt: Sidste kursusgang Værktøjer til udvikling og implementering af HCI-design Oversigt over Java Swing.
Design af brugerflader7.1 Kursusgang 7 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaveanalyse ­ Dekomponering af opgaver ­ Vidensbaseret analyse ­ Entity-relationship-baseret.
Design af brugerflader8.1 Kursusgang 8 Oversigt: Sidste kursusgang Design ­ Design og beskrivelse ­ En simpel notation Eksempel på design af dialogen ­
Design af brugerflader10.1 Kursusgang 10 Oversigt: Sidste kursusgang Andet syn på IT-systemer: Groupware Computer-Supported Cooperative Work (CSCW) Eksempel.
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Webserveren kan afvikle flere applikationer, der hver har deres eget selvstændige ”liv” og hukommelse. Den enkelte applikation består typisk af flere elementer.
Store IT- innovationer (SITIN) TØ2. Dagens program Kontor Feedback på one-minute paper Fremlæggelser Tips til obligatoriske opgaver Strip sequence øvelse.
03.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Klasser Oversigt, principper og teknikker Kapitel 3.
1 Dagens gang Repeter systemvalg Gennemgang af klasser og strukturer (kap. 3+4 OOA+D) Tavle opgave Gruppe opgave til næste gang.
07.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Funktioner Oversigt, principper og teknikker Kapitel 7.
12.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Modelkomponent Oversigt, principper og teknikker Kapitel 12.
11.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Processer Oversigt, principper og teknikker Kapitel 11.
Dagens gang Sidste uges opgaver Design af grænseflader
05.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Adfærd Oversigt, principper og teknikker Kapitel 5.
1 Dagens gang Sidste uges opgaver OA+D: Adfærd Nye opgaver.
Serviceorienteret arkitektur SOA. SOA bygger på Der findes en serviceleverandør, som udstiller en formåen til at udføre en veldefineret og afgrænset aktivitet,
© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.1 Usability Engineering 1. INTRODUKTION l Menneske-maskin interaktion (HCI) l Oversigt l Mål for design.
DIEB6.1 Kursusgang 6 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver HCI designmetode: opsummering User-Centred design Systemer til samarbejde.
Menneske og maskine Medier og Kommunikation, F2005.
Usability ITU, Forår 2009 Usability ITU Forår 2009 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 12. februar.
Interaktionsformer En begrebsmæssig model kan understøttes med forskellige interaktionsformer Interaktionsformen fastlægger centrale egenskaber: Hvordan.
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Overblik over kompenserende teknologier. Kompenserende teknologier Ikke alle anvender kompenserende teknologier –Det gør især blinde, svagsynede, døvblinde,
DIEB3.1 Kursusgang 3 Oversigt: Sidste kursusgang Design og dialognotationer ­ Fra analyse til design (Dix) ­ Notation: state transition networks (STN)
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design interaktionselementer Analysedokumentet.
© (2001) Jesper Kjeldskov 1.1 Usability Distribueret proceskontrol Skibet som case: Sally Mærsk.
Design af interaktion til interaktion i cscw
GP 4, 27/ Grundlæggende programmering Forår 2002 Forelæsning 4 onsdag 27/ kl. 9:15 – 12:00.
Unified Modeling Language
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
DIEB7.1 Kursusgang 7 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Værktøjer til udvikling og implementering af HCI-design Oversigt over Java Swing.
DIEB10.1 Kursusgang 10 Oversigt: Sidste kursusgang Eksempler på løsning af opgaven Arkitektur for brugergrænsefladen og for systemet Dokumentation af designet.
Technology as material in design Johan Redström 2005, Design Philosophy Collection Two.
DIEB6.1 Kursusgang 6 Oversigt: Sidste kursusgang Værktøjer til udvikling og implementering af HCI-design Oversigt over Java Swing.
Dagens gang Komponenter Projektetablering Opgave i komponenter til næste gang.
Design af brugerflader13.1 Kursusgang 13 Oversigt: Sidste kursusgang Beskrivelser af komponenter Typiske komponenter Arkitektur for en GUI.
/ 30 ETNOGRAFIC FIELD METHODS - and their relation to design.
DIEB8.1 Kursusgang 8 Oversigt: Sidste kursusgang Beskrivelser af komponenter Typiske komponenter Arkitektur for en GUI.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former for teknologiunderstøttelse ved etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
© (2001) Jesper Kjeldskov 1.1 Usability Bro-dæk kommunikation l Eksempelvis Koordinering når skibet lægger til og fra kaj l Lokationer ØBroen ØBakken (for)
Adfærd og kommunikation på traumestuen. Lone Kobberø.
01.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Objektorienteret Analyse & Design (OOA&D) Grundbegreber, principper og metode Kapitel 1.
Trekantsmodellen (Side 5-10 i artiklen: 1. IT-systemers betydning for og påvirkning af menneskelig aktivitet)
Trekantsmodellen (Side 5-10 i artiklen: 1. IT-systemers betydning for og påvirkning af menneskelig aktivitet)
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt:
Præsentationens transcript:

DIEB5.1 Kursusgang 5 Oversigt: Sidste kursusgang Opsummering: fra OOA til HCI-design (case 1) Andet syn på IT-systemer: ­ Groupware ­ Computer-Supported Cooperative Work (CSCW) ­ Eksempel: Den maritime communicator Matchracesystem (case 3): ideer

DIEB5.2 Sidste kursusgang Fra objektorienteret analyse til HCI-design ­ Design workflow: dialogmodel og præsentationsmodel ­ Bridge: design af vinduer Visuelt design af vinduer ­ Marcus' principper Matchracesystem (case 3)

DIEB5.3 Kursusgang 5 Oversigt: Sidste kursusgang Opsummering: fra OOA til HCI-design (case 1) Andet syn på IT-systemer: ­ Groupware ­ Computer-Supported Cooperative Work (CSCW) ­ Eksempel: Den maritime communicator Matchracesystem (case 3): ideer

DIEB5.4 Fra OOA&D til HCI-design (case 1) Brugergrænseflade til placering af patient 2.2. Vælg seng 2.1. Find stue 0. Placer patient 1. Vælg patient 2. Find placering 3. Registrer placering

DIEB5.5 Kursusgang 5 Oversigt: Sidste kursusgang Opsummering: fra OOA til HCI-design (case 1) Andet syn på IT-systemer: ­ Groupware ­ Computer-Supported Cooperative Work (CSCW) ­ Eksempel: Den maritime communicator Matchracesystem (case 3): ideer

DIEB5.6 IT-systemer: Fra individ til samarbejde Den simple forståelse: en enkelt bruger interagerer med et system Bredere forståelse: flere brugere interagerer gennem et system (CSCW) Computer Human Computer Human

DIEB5.7 CSCW-systemer Computer-Supported Cooperative Work En gruppe af brugere, som samarbejder Samarbejdet understøttes af et IT-system Fokus på samarbejdet (modsat systemet) Systemet er ”blot” et medie for samarbejdet Systemer inden for dette område betegnes ofte som groupware – sprogligt parallelt til software og hardware

DIEB5.8 Groupware Et system, som en gruppe af brugere anvender i fællesskab Groupware kan karikteriseres på forskellige måder Tid og sted: ­ Hvornår bruger de systemet (relativt til hinanden) ­ Hvor er brugerne af systemet (relativt til hinanden) Tabellen illustrerer dette med nogle traditionelle former for kommunikation (ikke IT) Samme sted Forskellige steder Samtidigt Forskellige tidspunkter Samme sted Forskellige steder SamtidigtSamtale ansigt til ansigt Telefon Forskellige tidspunkter Besked (note) Brev

DIEB5.9 Klassificering efter funktion Alternativt kan groupware karakteriseres efter sin funktion Funktionen kan beskrives ud fra samspillet mellem brugerne Eksempel: et program (artifakten) som laves af flere Tre basale kategorier: ­ Computer-mediated communication: understøtter direkte kommunikation mellem brugerne ­ Meeting and decision support systems: gør det muligt at udvikle og fastholde en fælles forståelse ­ Shared applications and artefacts: gør det muligt at interagere med artifakter som deles (arbejdets genstande) Participant Direct communication Understanding Artefact of work Control and feedback

DIEB5.10 Computer-Mediated Communication Web-sted 3. Elektroniske opslagstavler og nyhedsgrupper 4. Strukturerede meddelelser: baseret på foruddefineret format, som databaserecord 5. Videokonference 6. Virtuelle verdener: kommunikation i den 7. Net-baserede spil Samme sted Forskellige steder Samtidigt Forskellige tidspunkter ‚„‚„ 

DIEB5.11 Meeting and Decision Support Systems 1. Argumentationsværktøjer: opsamler argumenter i en diskussion, for eksempel af et design 2. Møderum: udstyret med systemer til støtte af møder ansigt til ansigt, for eksempel et elektronisk whiteboard 3. Delt arbejdsflade: det elektroniske møderum brugt af fysisk adskilte aktører Samme sted Forskellige steder Samtidigt Forskellige tidspunkter ‚  

DIEB5.12 Shared Applications and Artefacts 1. Delte computere: alt er synligt for alle; computerne opfører sig som én computer 2. Delt vindue: et vindue er delt mellem flere computere 3. Delt editor: flere computere kan tilgå den samme editor samtidigt 4. Forfattersystem: forskellige personer kan have forskellige roller i forhold til en tekst 5. Delt kalender: forskellige personers kalendere er synlige for de andre og koordineres Samme sted Forskellige steder Samtidigt Forskellige tidspunkter ‚‚ „„

DIEB5.13 Administration eller groupware? Journalen for en patient består af en samling af notater. De kaldes også journalnotater I statusbilledet er der en menu med de eksisterende notater Et notat indeholder et antal punkter, som udfyldes og signeres af en sygeplejerske

DIEB5.14 Eksempel på plejeplan En plejeplan er det notat, sygeplejerskerne bruger i deres daglige pleje af en patient Det er opdelt i problem, mål, handling, evaluering og afslutning

DIEB5.15 Administration eller groupware Kommunikation på grundlag af en artifakt (groupware). Tænk på en telefon som eksempel Kommunikation gennem en artifakt, som ikke er ”rigtig” groupware – det kan for eksempel være et traditionelt administrativt system Typisk envejs, og kræver ofte direkte kommunikation (i tillæg til kommunikationen gennem systemet) for at opklare uklarheder Eksempel: sygeplejerskerne snakker sammen, når der er noget uforståeligt i journalen

DIEB5.16 Den Maritime Communicator Mærsk Line’s K-klasse Nogle af verdens største containerskibe Sine Maersk (347 m x 43 m) Kan laste over 5000 stk. 40 fods containere Sejler mellem Europa og Asien

DIEB5.17

DIEB5.18 Kommunikation og samarbejde Under sejlads og i havn er der samarbejde mellem mange aktører Dette involverer betydelig kommunikation Engine control room Deck Tugboats Bridge Actor Information Services Pilot station Ship VTS

DIEB5.19 Arbejdsopgave: Lægge fra kaj Agterfortøjninger Afsejling fra havnen

DIEB5.20 Lægge fra kaj En sikkerhedskritisk og ikke-triviel operation ­ Opgaver skal koordineres omhyggeligt og detaljeret ­ Fejl kan være katastrofale (kollision, menneskeliv, skade) Operationen involverer distribuerede aktører, som samarbejder ­ Kaptajnen og lodsen på broen ­ Officerer og mandskab på dækket (for, agter og andre steder) ­ Mandskab på kajen Adgang til fælles information er kritisk

DIEB Analyse og design Processen med at analysere og designe et mobilt system til kommunikation på containerskibet Formål: at designe et mobilt system, som kan understøtte kommunikationen og reducere de eksisterende problemer med VHF-radioerne Projektet handlede mere generelt om distribueret proceskontrol i et maritimt anvendelsesområde Metoder ­ Etnografiske feltstudier af kommunikationen ­ Systemvalg ­ Objektorienteret analyse og design Tidsrum: august 2001 – efteråret 2002 Eksempel: lægge fra (letting go the lines) Systemvalg og analyse af anvendelsesområdet Analyse af problemområdet Design og implementering Brugbarheds- evaluering

DIEB5.22 Lægge fra: opgave (1) Koordinering når skibet lægger fra kaj Lokationer ­ Broen ­ Bakken (for) ­ Agter (bag) Aktører ­ Lods ­ Kaptajn ­ Styrmænd (for og agter)

DIEB5.23 Lægge fra: opgave (2) Trosser skal ”smides” i korrekt rækkefølge A B C

DIEB5.24 Lægge fra: kompleksitet (1) Dårligt udsyn fra broen til kaj, bak, agter samt andre skibe og objekter

DIEB5.25 Lægge fra: kompleksitet (2) Fysisk distribuerede arbejdsopgaver som skal koordineres

DIEB5.26 Broen: opgave og kommunikation Video Lægger fra i Felixstowe Harbour 03:19:05 – 03:22:00

DIEB5.27 Bro-dæk kommunikation: problemer Kommunikation/koordination er baseret på tale i naturligt sprog: Flygtig ­ Forsvinder (ikke persistent) ­ Svær at huske Utydelig ­ Dårlig kvalitet (radio) ­ Følsom for støj ­ Risiko for fejlfortolkninger Andre problemer ­ Tidskrævende ­ Sårbar over for flaskehalse (kun en kan sende ad gangen) ­ Sprogbarrierer Ikke kodet ­ Kan ikke automatiseres ­ Ingen integrering med andre systemer

DIEB5.28 Bro-dæk kommunikation: systemvalg Ide til løsning: Tekstbaseret kommunikation kan reducere eller fjerne begrænsningerne Standardiseret kommunikation gennem mobilt IT system Udstyre aktører med mobile apparater Fastholde og vise kommunikation grafisk på broen I denne efterfølgende objektorienterede analyse var der primært fokus på analyse af problemområdet Videooptagelserne udgjorde en samling af use-cases

DIEB5.29 Klassediagram

DIEB5.30 Analyse af kommunikationen (1) Transkriptioner af den samlede kommunikation Blev brugt til at beskrive adfærd for de enkelte specialiseringer af klassen Task

DIEB5.31 Analyse af kommunikationen (2) Kommunikationen følger et meget standardiseret mønster Eksempel: (C) I singler op til én og én (D) … (bekræfter) (A) Vi singler op til én og én (A) Én og én agter (C) Det var én og én agter (D) Vi er én og én ude for (C) Og det var én og én for

DIEB5.32 Analyse af komm. (3) Det samlede tilstandsdiagram for klassen Let go (lægge fra)

DIEB5.33 Analyse af kommunikationen (4) Sprogspil er en teori om kommunikation Et antal forskellige sprogspil – eksempel: conversation for action

DIEB5.34 Analyse af kommunikationen (5) Ja, du må lade gå fortrossen Lade gå fortrossen Og fortrossen er gået Fortrossen gået Følger en enkel version af Conversation for action: B: Promise B: AssertA: Request A: Decline A: Declare

DIEB5.35 Teknologi for første prototype 3x Compaq Ipaq 11Mbit Wireless Lan

DIEB5.36 Design af brugergrænsefladen Tekstuel og grafisk repræsentation Kommunikation opdelt i ­ Fortid ­ Nutid ­ Fremtid Opdeling i fire elementer ­ Grafisk repræsentation ­ Historieliste ­ Igangværende opgaver ­ Tekstbeskeder (prædefinerede)

DIEB5.37 Grafisk repræsentation Sekvens af visuelle repræsentationer, som afspejler den aktuelle situation med hensyn til fortøjninger

DIEB5.38 Historielisten Sekvens af afsluttede opgaver (tråde) overføres til historielisten

DIEB5.39 Igangværende opgaver En samling af tråde Hver tråd er en kommando, der udstedes, bekræftes, rapporteres udført og bekræftes b dc a

DIEB5.40 Erfaringer Videooptagelser og -analyse tog lang tid De gav en meget præcist indsigt i brugernes arbejde Den objektorienterede analyse hjalp med at strukturere kommunikationen Ingen metoder hjalp med at generere ideen til designet af grænsefladen Under brugbarhedsevalueringen gav ingen brugere udtryk for, at vi havde misforstået det grundlæggende i deres arbejde

DIEB5.41 Betydningen af teorier En teori kan hjælpe os med at strukturere vores forståelse af et anvendelsesområde for IT Kategorier af teorier: ­ forklarende (Newtons love) ­ forudsigende (Boyle-Mariottes lov, Arkimedes’ lov) ­ beskrivende (vand koger ved 100 grader) To eksempler på teorier, som can hjælpe os med at designe groupware: ­ Speech act teori ­ Distribueret kognition

DIEB5.42 Distribueret kognition: En teori om samarbejde Kognitionsteori fokuserer på en enkelt aktørs interaktion med en brugergrænseflade (stimuli – response) Distribueret kognition ser på flere aktører Fokus på menneskers (aktørers) indbyrdes interaktion og deres brug af teknologi m.v. i løsningen af en arbejdsopgave i en given kontekst Dette betegnes som distribueret kognition, som foregår i et funktionelt system, hvori der kan ske sammenbrud

DIEB5.43 Distribueret kognition: Design Designspørgsmål Hvordan koordineres og synkroniseres komponenterne i et funktionelt system: – hvordan udbredes information – hvilke medier indgår – hvordan transformeres information – hvilke konsekvenser har det for aktørers handlinger Hvordan opstår sammenbrud, og hvordan kan de håndteres Beskriv samarbejdet mellem kaptajn og styrmænd på containerskibet ved hjælp af disse begreber From Preece (1994)

DIEB5.44 Kursusgang 5 Oversigt: Sidste kursusgang Opsummering: fra OOA til HCI-design (case 1) Andet syn på IT-systemer: ­ Groupware ­ Computer-Supported Cooperative Work (CSCW) ­ Eksempel: Den maritime communicator Matchracesystem (case 3): ideer

DIEB5.45 Case 3: Matchracesystem Opmændenes motorbåd har udstyr til at følge bådene Vi skal være med til at designe denne arbejdsplads til den næste America's Cup i 2007 Problem: information overload Gode ideer efterlyses