Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Design af brugerflader10.1 Kursusgang 10 Oversigt: Sidste kursusgang Andet syn på IT-systemer: Groupware Computer-Supported Cooperative Work (CSCW) Eksempel.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Design af brugerflader10.1 Kursusgang 10 Oversigt: Sidste kursusgang Andet syn på IT-systemer: Groupware Computer-Supported Cooperative Work (CSCW) Eksempel."— Præsentationens transcript:

1 Design af brugerflader10.1 Kursusgang 10 Oversigt: Sidste kursusgang Andet syn på IT-systemer: Groupware Computer-Supported Cooperative Work (CSCW) Eksempel ­ IPJ-systemet ­ Den maritime communicator

2 Design af brugerflader10.2 Sidste kursusgang Principper for visuelt design 1. Organisér: Konsistens Skærmlayout Relationer Navigering 2. Økonomisér: Enkelhed Klarhed Forskellighed Fremhævelse 3. Kommunikér: Tydelighed (legibility) Læselighed (readability) Typografi Symbolisme Flere perspektiver Farve/tekstur To eksempler ­ IPJ-systemet ­ CD-bibliotek

3 Design af brugerflader10.3 IT-systemer: Fra individ til samarbejde Den simple forståelse: en enkelt bruger interagerer med et system Bredere forståelse: flere brugere interagerer gennem et system (CSCW) Computer Human Computer Human

4 Design af brugerflader10.4 CSCW-systemer Computer-Supported Cooperative Work En gruppe af brugere, som samarbejder Samarbejdet understøttes af et IT-system Fokus på samarbejdet (modsat systemet) Systemet er ”blot” et medie for samarbejdet Systemer inden for dette område betegnes ofte som groupware – sprogligt parallelt til software og hardware

5 Design af brugerflader10.5 Groupware Et system, som en gruppe af brugere anvender i fællesskab Groupware kan karikteriseres på forskellige måder Tid og sted: ­ Hvornår bruger de systemet (relativt til hinanden) ­ Hvor er brugerne af systemet (relativt til hinanden) Tabellen illustrerer dette med nogle traditionelle former for kommunikation (ikke IT) Samme sted Forskellige steder Samtidigt Forskellige tidspunkter Samme sted Forskellige steder SamtidigtSamtale ansigt til ansigt Telefon Forskellige tidspunkter Besked (note) Brev

6 Design af brugerflader10.6 Klassificering efter funktion Alternativt kan groupware karakteriseres efter sin funktion Funktionen kan beskrives ud fra samspillet mellem brugerne Eksempel: et program (artifakten) som laves af flere Tre basale kategorier: ­ Computer-mediated communication: understøtter direkte kommunikation mellem brugerne ­ Meeting and decision support systems: gør det muligt at udvikle og fastholde en fælles forståelse ­ Shared applications and artefacts: gør det muligt at interagere med artifakter som deles (arbejdets genstande) Participant Direct communication Understanding Artefact of work Control and feedback

7 Design af brugerflader10.7 Computer-Mediated Communication 1. Email 2. Web-sted 3. Elektroniske opslagstavler og nyhedsgrupper 4. Strukturerede meddelelser: baseret på foruddefineret format, som databaserecord 5. Videokonference 6. Virtuelle verdener: kommunikation i den 7. Net-baserede spil Samme sted Forskellige steder Samtidigt Forskellige tidspunkter ‚„‚„ 

8 Design af brugerflader10.8 Meeting and Decision Support Systems 1. Argumentationsværktøjer: opsamler argumenter i en diskussion, for eksempel af et design 2. Møderum: udstyret med systemer til støtte af møder ansigt til ansigt, for eksempel et elektronisk whiteboard 3. Delt arbejdsflade: det elektroniske møderum brugt af fysisk adskilte aktører Samme sted Forskellige steder Samtidigt Forskellige tidspunkter ‚  

9 Design af brugerflader10.9 Shared Applications and Artefacts 1. Delte computere: alt er synligt for alle; computerne opfører sig som én computer 2. Delt vindue: et vindue er delt mellem flere computere 3. Delt editor: flere computere kan tilgå den samme editor samtidigt 4. Forfattersystem: forskellige personer kan have forskellige roller i forhold til en tekst 5. Delt kalender: forskellige personers kalendere er synlige for de andre og koordineres Samme sted Forskellige steder Samtidigt Forskellige tidspunkter ‚‚ „„

10 Design af brugerflader10.10 Diskussion Er der nogen af projekterne på Dat1/Inf1, som udvikler groupware? Beskriv formålet med jeres system Overvej, om det understøtter samarbejde – hvis det gør, hvilken form er det så: ­ Computer-mediated communication ­ Meeting and decision support systems ­ Shared applications and artefacts Participant Direct communication Understanding Artefact of work Control and feedback

11 Design af brugerflader10.11 Administration eller groupware? Journalen for en patient består af en samling af notater. De kaldes også journalnotater I statusbilledet er der en menu med de eksisterende notater Et notat indeholder et antal punkter, som udfyldes og signeres af en sygeplejerske

12 Design af brugerflader10.12 Eksempel på plejeplan En plejeplan er det notat, sygeplejerskerne bruger i deres daglige pleje af en patient Det er opdelt i problem, mål, handling, evaluering og afslutning

13 Design af brugerflader10.13 Administration eller groupware Kommunikation på grundlag af en artifakt (groupware). Tænk på en telefon som eksempel Kommunikation gennem en artifakt, som ikke er ”rigtig” groupware – det kan for eksempel være et traditionelt administrativt system Typisk envejs, og kræver ofte direkte kommunikation (i tillæg til kommunikationen gennem systemet) for at opklare uklarheder Eksempel: sygeplejerskerne snakker sammen, når der er noget uforståeligt i journalen

14 Design af brugerflader10.14 En mere præcis begrebsramme Tid/sted-matricen er en klassiker inden for CSCW Problem: den er ikke tilstrækkeligt præcis For eksempel er det ligegyldigt, om brugere af email arbejder på forskellige tidspunkter eller samtidigt Det væsentlige er, hvordan lagrede data håndteres Samme stedForskellige steder Parallel synkronise- ret tilgang MøderumVideokonference, Net-spil Delte arbejdsflader og editorer BlandetForfatterværktøjer og delte kalendere Seriel tilgang Argumentationsværktøjer Usynkro- niseret tilgang Email, Websted

15 Design af brugerflader10.15 Betydningen af teorier En teori kan hjælpe os med at strukturere vores forståelse af et anvendelsesområde for IT Kategorier af teorier: ­ forklarende (Newtons love) ­ forudsigende (Boyle-Mariottes lov, Arkimedes’ lov) ­ beskrivende (vand koger ved 100 grader) To eksempler på teorier, som can hjælpe os med at designe groupware: ­ Distribueret kognition ­ Speech act teori

16 Design af brugerflader10.16 Distribueret kognition: En teori om samarbejde Kognitionsteori fokuserer på en enkelt aktørs interaktion med en brugergrænseflade (stimuli – response) Distribueret kognition ser på flere aktører Fokus på menneskers (aktørers) indbyrdes interaktion og deres brug af teknologi m.v. i løsningen af en arbejdsopgave i en given kontekst Dette betegnes som distribueret kognition, som foregår i et funktionelt system, hvori der kan ske sammenbrud

17 Design af brugerflader10.17 Distribueret kognition: Design Designspørgsmål Hvordan koordineres og synkroniseres komponenterne i et funktionelt system: – hvordan udbredes information – hvilke medier indgår – hvordan transformeres information – hvilke konsekvenser har det for aktørers handlinger Hvordan opstår sammenbrud, og hvordan kan de håndteres Beskriv samarbejdet mellem kaptajn og styrmænd på containerskibet ved hjælp af disse begreber From Preece (1994)

18 Design af brugerflader10.18 Speech Act: En teori om kommunikation Kommunikation forstås som forskellige speech acts, der hver overholder et bestemt mønster Eksempel: conversation for action Side 524-528

19 Design af brugerflader10.19 Speech Act: Design En forenklet version af conversation for action 1 you can let go the bow line 2 let go bow line 11 and we have the bow line home 12 ok 1 2 3 4 5 B: Promise B: AssertA: Request A: Declare

20 Design af brugerflader10.20 Brugen af teorier om CSCW Styrket forståelse af anvendelsesområdet, for eksempel hvornår der sker sammenbrud (begrebet hjælper i analysen) Ideer til design, for eksempel strukturen i kommunikationen mellem kaptajn og styrmand


Download ppt "Design af brugerflader10.1 Kursusgang 10 Oversigt: Sidste kursusgang Andet syn på IT-systemer: Groupware Computer-Supported Cooperative Work (CSCW) Eksempel."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google