Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Trekantsmodellen (Side 5-10 i artiklen: 1. IT-systemers betydning for og påvirkning af menneskelig aktivitet)

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Trekantsmodellen (Side 5-10 i artiklen: 1. IT-systemers betydning for og påvirkning af menneskelig aktivitet)"— Præsentationens transcript:

1 Trekantsmodellen (Side 5-10 i artiklen: 1. IT-systemers betydning for og påvirkning af menneskelig aktivitet)

2 Læring og fællesskabet
I fællesskaber forgår en læringsproces Nybegyndere er de perifere deltager De lærer om eksplicit & tavs viden i fællesskabet De står udenfor læringsfællesskabets centrum Eksempel: En ny medarbejder lærer de nødvendige redskaber & funktioner Nye perifere deltager Udenfor læringsfællesskabet Lærer nødvendige redskaber Nye perifere deltager Udenfor læringsfællesskabet Lærer nødvendige redskaber

3 Læring og fællesskabet
Den perifere deltager vil bevæge sig mod centrum, jo mere vedkommende lærer Til sidst vil deltageren (fremover brugeren) være et fuldgyldigt medlem Her vil deltageren påvirke læringsfællesskabets rutiner og opgaver og være med til at forandre fællesskabet Eksempelvis skiftes ældre opgaver ud med nyere Bevæger sig mod centrum Deltager er bruger Ændrer fællesskab Bevæger sig mod centrum Deltager er bruger Ændrer fællesskab

4 Læring og fællesskabet
Grafik Grafik

5 Samarbejde, vha. IT & sprog
Menneskelig aktivitet er socialt Dvs. vi samarbejder når vi kan Sprog er den vigtigste mediering for samarbejde, efterfulgt af elektronisk post Samarbejdsteknologi & sprog bliver ikke bemærket, udover ved et sammenbrud Hvad er samarbejdsteknologi?

6 Samarbejde, vha. IT & sprog

7 Anvendelse af redskaber
Redskaber øger handlemuligheder Forøger effektivitet gennem styrke eller præcision Eksempler: Indtægter & Udgifter opgøres i regneark En murer bruger hammer og murer-ske Redskaber står imellem (fremover medierer) brugeren og den genstand som arbejdes på Redskaber Styrke præcision Medierer (mellem) Redskaber Styrke præcision Medierer (mellem)

8 Anvendelse af redskaber

9 Anvendelse af redskaber
Hvis redskabet virker, er opmærksomheden rettet mod genstanden som arbejdes på Hvis redskabet ikke virker, er der tale om en sammenbrudssituation, her opstår læring og nye rutiner udvikles Skjult hvis virker Sammenbrudssituation Læring og nye rutiner Skjult hvis virker Sammenbrudssituation Læring og nye rutiner

10 Anvendelse af redskaber
Genstanden kan være: uden for computeren (Rejseplanen.dk er redskabet for et konkret tog) Inden i computeren (Regnearket er svært at udskrive pænt) En digital og en fysisk eksistens (Word-dokument kan være begge dele) Rejseplan uden for Regneark inden for Word både og Rejseplan uden for Regneark inden for Word både og

11 Anvendelse af redskaber
Sidste gang du fik en ny bil/computer. Hvilke rutiner kunne du umiddelbart tage med videre til den nye bil/computer? Hvornår opdagede du, at noget skulle gøres anderledes? Beskriv sammenbruddet/sammenbruddene og hvad du lærte af det! Tænk på eksplicit / tavs viden Opgave

12 Arbejdsdeling Her er der tale om arbejdsdeling, hvor fællesskabet deler adgangen til genstanden og resultatet Eksempler: Samlebåndsarbejde Processen ved en SU ansøgning Arbejdsdeling Proces su ansøgning Arbejdsdeling Samlebåndsarbejde Proces su ansøgning

13 Arbejdsdeling IT-systemer der sørger for, at bestemte processer udføres i bestemte rækkefølger kaldes for workflow- systemer Workflow-systemer har den ulempe, at de ofte ikke virker hensigtsmæssigt, men betyder ekstra arbejde IT system = workflow systemer Svært at bruge IT system = workflow systemer Svært at bruge

14 Arbejdsdeling

15 Trekantsmodellen Samler de tre tidligere områder:
Anvendelse af redskaber Samarbejde Arbejdsdeling Anv. Af redskaber arbejdsdeling Anv. Af redskaber Samarbejde arbejdsdeling

16 Trekantsmodellen Samlet model

17 Læring og fællesskabet
Løs”1.12a Fællesskabet” Redskaber Styrke præcision Medierer (mellem) Redskaber Styrke præcision Medierer (mellem)

18 Arbejdsdeling Opgave: Løs ”1.12b Workflow opgaven” Opgave


Download ppt "Trekantsmodellen (Side 5-10 i artiklen: 1. IT-systemers betydning for og påvirkning af menneskelig aktivitet)"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google