Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afRudolf Dahl Redigeret for ca. et år siden
1
Design af brugerflader13.1 Kursusgang 13 Oversigt: Sidste kursusgang Beskrivelser af komponenter Typiske komponenter Arkitektur for en GUI
2
Design af brugerflader13.2 Beskrivelser af komponenter Gå ind på www.java.sun.comwww.java.sun.com Vælg APIs under Documentation Vælge den relevante package (vindue 1) Vælg den relevante klasse (vindue 2) Beskrivelsen af klassen findes i vindue 3
3
Design af brugerflader13.3 Sidste kursusgang Layout-managere BorderLayout FlowLayout GridLayout Boxlayout Eksempel på opbygning af et vindue til et administrativt system Event-håndtering Swings model Events Listener Binding til objekt ActionEvent ActionListener // kode til håndtering // en event Button
4
Design af brugerflader13.4 Knapper (1) Der findes en række forskellige knapper Menupunkter defineres også som knapper Alle knapper er specialiseringer af AbstractButton, som er en generel mekanisme til selektering BasicArrowButton er fra javax.swing.plaf.basic
5
Design af brugerflader13.5 Knapper (2) De typiske knapper genereres enten navngivet eller anonymt Pile-knapperne sættes ind i et separat panel jp, som så sættes ind i containeren cp
6
Design af brugerflader13.6 Knap-Gruppe (1) Individuelle knapper kan kombineres i en button group Hvert knap-objekt knyttes til et gruppe-objekt Til en given button group kan der tilføjes objekter af enhver klasse, der er en specialisering af AbstractButton
7
Design af brugerflader13.7 Knap- Gruppe (2) Knapperne i en button group virker med exclusive-or – dvs. at kun en af dem kan være aktiv ad gangen Alle undtagen JButton viser dette
8
Design af brugerflader13.8 Tekstfelt Der kan skrives i det Det kan aflæses Det kan gøres til et dokument, hvori ændringer kan aflæses løbende (eksempel i bogen) Flere forskellige specialiseringer
9
Design af brugerflader13.9 Check- bokse (1) Markere en on/off tilstand Kan bruges enkeltvist (den normale funktion) eller i en gruppe
10
Design af brugerflader13.10 Checkbokse (2)
11
Design af brugerflader13.11 Andre komponenter (1) Borders ScrollPanes
12
Design af brugerflader13.12 Andre komponenter (2) Radioknapper Combo-boks Drop-down liste List-bokse
13
Design af brugerflader13.13 Andre komponenter (3) Simple menuer Sliders og progress bars
14
Design af brugerflader13.14 Arkitektur for en GUI Egenskaber ved klasser: Høj samhørighed Lav kobling Eksempel: kunde og konto er én klasse Hvorfor er det vigtigt? Hvordan opnås det? Opdeling (separation of concerns)
15
Design af brugerflader13.15 Generel løsning: Model-View-Controller Generel løsning, som blev udviklet i tilknytning til Smalltalk Eksempel: diagram i Excel Separerer tre forskellige aspekter af en GUI for en given komponent Model (og funktion): holder styr på komponentens tilstand (indirekte kommunikation: kan kun broadcaste til view og controller - stiplet) View: den visuelle præsentation af en komponent (kan give besked til controlleren, f.eks. om musens position, da der blev klikket) Controller: finder ud af, om komponenten skal reagere på en event, for eksempel et klik på musen
16
Design af brugerflader13.16 Java’s løsning View og controller er slået sammen til en UI delegate Vil gerne muliggøre mange-til- mange relation mellem model og UI delegate Hvorfor kan MVC ikke dette? Løses ved kun at bruge indirekte kommunikation begge veje
17
Design af brugerflader13.17 Eksempel (1) Eksempel Separering af forretningslogik og brugergrænseflade Calc 1 ganger med modifier, mens Calc 2 lægger den til
18
Design af brugerflader13.18 Eksempel (2)
19
Design af brugerflader13.19 Eksempel (3)
20
Design af brugerflader13.20 Application Framework Et application framework er en klasse eller en samling af klasser, som løser et bestemt problem Man bruger framework’et ved at nedarve fra en af klasserne og så overskrive nogle af metoderne En bestemt type application frameworks er designede til at reagere på events. De kaldes også control frameworks Java Swing er et application framework (control framework)
21
Design af brugerflader13.21 Status Gennemgang af typiske komponenter Oversigt over GUI-struktur: Model-View-Controller UI delegate Application framework Næste gang: En større opgave Ingen forelæsning Hjælpelærere til rådighed 4 timer Prøv at anvende beskrivelser og teknikker fra kurset To demoer sidste kursusgang?
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.