Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

05.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Adfærd Oversigt, principper og teknikker Kapitel 5.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "05.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Adfærd Oversigt, principper og teknikker Kapitel 5."— Præsentationens transcript:

1 05.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Adfærd Oversigt, principper og teknikker Kapitel 5

2 05.2 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Resultat af Adfærd

3 05.3 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Aktiviteter i Adfærd

4 05.4 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Kontrolstrukturer i tilstandsdiasgrammer

5 05.5 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Betingelser i tilstandsdiagrammer

6 05.6 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Beskriv adfærdsmønstre Opskriv typiske hændelsesforløb Relevante spørgsmål: –Hvordan fødes et objekt? –Hvordan dør et objekt? –Er hændelsesforløbet struktureret eller ustruktureret? –Hvilke hændelser grupperer sig i sekvens, iteration og selektion? Dynamiske egenskaber nedarves Enkelt og tilstrækkeligt: Adfærdsmønstret skal give overblik og bør være så enkelt og ukompliceret som muligt Adfærdsmønstret skal være tilstrækkeligt præcist til at beskrive de lovlige og dermed også de ulovlige hændelsesforløb

7 05.7 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Overvej klasser Hvad gør vi, hvis kunden vil have flere konti på samme tid?

8 05.8 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Overvej struktur og klasser Aggregering og associering –Er der fælles hændelser for to objekter er der ofte også en aggregerings- eller en associeringsstruktur mellem dem –Og omvendt Generalisering –Forekomst af den samme hændelse kan give anledning til generalisering

9 05.9 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Beskriv attributter For klasser –Hvad er klassens generelle kendetegn? –Hvordan beskrives klassen i problemområdet? –Hvilke stamoplysninger skal kunne aflæses om objekter fra denne klasse? –Hvilke resultater af et hændelsesforløb skal kunne aflæses? For hændelser –Tidspunkt for hændelsen –Mængden eller omfanget af det, som hændelsen angår –Aktørerne, som var involveret i hændelsen –Kategorien af hændelsen

10 05.10 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Mønster Samling 1 0..  Element Deltager 1 0..  0..1 Mønster: Trinvis relation Problem:Deltagere skal trinvist relateres til samlinger af elementer, som er struktureret hierarkisk over et antal niveauer. Eksempel:En lejeaftale knyttes først til en prisgruppe og derefter til en bil. Løsning:Der indføres et hierarki, hvor deltageren trinvist knyttes til objekter oppefra og ned.

11 05.11 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Oversigt At beskrive et problemområdes dynamik. Hændelsesforløb: En sekvens af hændelser, som et objekt er involveret i. Adfærdsmønster: En beskrivelse af de mulige hændelsesforløb for alle objekter i en klasse. Attribut: En beskrivende egenskab ved en klasse eller hændelse. Skab adfærdsmønstre ud fra hændelsesforløb. Overvej fælles hændelser. Afled attributter fra adfærdsmønstre. Et adfærdsmønster med attributter for hver klasse i et klassediagram. Formål Begreber Principper Resultat

12 05.12 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Opgave 3: Adfærd Formål At beskrive adfærdsmønstre for hver klasse. Arbejdsform 1.Opskriv hændelsesforløb. 2.Beskriv adfærdsmønstre. 3.Sammenhold fælles hændelser. 4.Genovervej valget af klasser og strukturer. 5.Tilføj attributter til klasser og hændelser. Resultat Et tilstandsdiagram for de vigtigste klasser i klassediagrammet


Download ppt "05.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Adfærd Oversigt, principper og teknikker Kapitel 5."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google