Usability ITU, Forår 2009 Usability IT-Universitetet Forår 2009 Aftenhold 1. kursusgang, 5. februar 2009.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Anskaffelse af ny teknologi
Opfølgning på obligatorisk opgave 1
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Hvad er usability? - introduktion til kurset John Paulin Hansen (kursusansvarlig) Rune Michael Mejlvang.
Ekspertevaluering Lucas Wxyz og René Rosendal. SnitkerGroup.
Præsentation: Obligatorisk opgave 1
Systemvalg Oversigt og teknikker Kapitel 2.
  A business of Usability test metoder IT-Højskolen
Kommunikation / it.
Usability ITU Efterår 2009 ’Teori 1’
4. Usability i designprocessen
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Usability E2005, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Hvad er usability? - introduktion til kurset John Paulin Hansen Anders Schrøder Sigurd Skyum.
Kognition, emotion, perception og Usability
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion
Usability IT-Universitetet Efterår 2009 Aftenhold
Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Usability mellem common sense og videnskab John Paulin Hansen.
Tietgen Skolen Kvalitet og kvalitetssikring Review Test.
Opfølgning på obligatorisk opgave 1
Usability ITU, Efterår 2008 Usability ITU Efterår 2008 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 911.
Refleksioner og opsamling ift. i går
Usability ITU, efterår Informationsarkitektur ITU E2008.
Quality Management Systems
Usability – øvelse 1: Kortsortering
© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.1 Usability Engineering 1. INTRODUKTION l Menneske-maskin interaktion (HCI) l Oversigt l Mål for design.
1 QA and user research
Usability ITU, Forår 2009 Usability ITU Forår 2009 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 12. februar.
Usability øvelse: Kortsortering Opfølgning opdragsgivere Feedback på rapporter Ændring af kursusplan Dagens øvelse.
USABILITY Session 1 Introduktion til kurset Introduktion til usability.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 Aftenhold 1. kursusgang, 30. januar 2008.
Briding the Gaps Between Developers and Users v. Grudin Indledning Faktorer som kan påvirke bruger involvering Kontrakt udvikling Produkt udvikling Intern.
Øvelser Samlet rapport.
Mobil Usability , ITU. Spørgsmål jeg gerne vil høre: ”Det gik lidt hurtigt, kan du ikke gentage?” ”Kan du ikke snakke lidt langsommere?” ”Skruer.
Mobilitet og usability John Paulin Hansen. Situationer FlyBusMetroGaden.
18. februar IT-Universitetet, forår Opsamling Fra sidste forelæsning: Vidensindsamlings-, og analyse-metoder 2.
4. Usability i designprocessen
Næste uges opgave Forbered interview med opdragsgiver Spørg til målgruppe, primær sekundær Primære mål og funktioner Alle typer data de kan stille til.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Strategisk Usability John Paulin Hansen. Næste gang er sidste gang Hver gruppe fremlægger deres oplæg i 15 minutter Start 17:00 - Slut 20:00 Gruppe 1,2,3,pause,18:00.
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Organisering og navigation Ole Gregersen 22. Februar 2006 Usability.
Usability ITU, efterår Usability i designprocessen 25. september IT-Universitetet, efterår 2008.
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
Usability ITU, efterår 2008 Usability IT-Universitetet Efterår 2008 Aftenhold 1. kursusgang, 4. september 2008.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Design af interaktion til interaktion i cscw
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 7. februar 2008.
Øvelse 1: First Impressions
Usability ITU, efterår 2008 Usability IT-Universitetet Efterår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 18. september 2008.
Agenda Introduktion til projektet Tilgange til HCI Eva Mølgaard Helbæk: Mobile rejsetjenester.
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
Hvad er usability? - introduktion til kurset John Paulin Hansen Ole Gregersen.
Usability – øvelse 2: Heuristisk evaluering
Usability ITU, forår Informationsarkitektur ITU F2008.
Usability E2003, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Hvad er usability? - introduktion til kurset John Paulin Hansen Jane S. D. Jakobsen Magnus Nilsson.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
Usability ITU, forår : Mobile enheder + Usabilityeksamen + Gæst Julie og ”...”
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema
Repetition af sidste gang: Usability og brugerundersøgelse
Definition Kriterier Design og evaluering
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Modul 2.1 – Go’dag til Cura og Fælles Sprog III
Virksomhedssamarbejde
Software Testing Software testing.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave (IBO)
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Usability ITU, Forår 2009 Usability IT-Universitetet Forår 2009 Aftenhold 1. kursusgang, 5. februar 2009

Usability ITU, Forår 2009 Slide 2 Aftenens program Velkommen til kurset Hvem er vi? – hvem er I? Hvad er usability? Kursets og fagets forståelsesrammer –Begreber, strukturer, opdelinger, osv. De praktiske ting: –Kursets forløb –Øvelser –Opdragsgiver –Grupper –Eksamen –Kursuslitteratur –Kursushjemmesiden

Usability ITU, Forår 2009 Slide 3 Hvem er vi? Ole Gregersen –Informationsarkitekt hos KMD A/S –Cand.IT med speciale i usability, ITU 2007 –Ekstern lektor, usability Ida Toft Hvem er I?

Usability ITU, Forår 2009 Hvad er ”usability”? Brugervenlighed = Venlig overfor brugeren? Brugbarhed = Hvor brugbar?

Usability ITU, Forår 2009 Slide 5 Mødet mellem menneske og maskine Hvad vil brugeren opnå? –Løse en opgave, udføre en proces, tilfredsstille et behov Hvordan sikrer vi at det sker bedst muligt? –Effektivt, hurtigt, korrekt –Let, intuitivt, forståeligt –Sjovt, spændende, engagerende I hvilken sammenhæng? –Konteksten, stedet, miljøet, processen, programmet En bruger – en opgave (mål) – en kontekst Det er vores ”brugssituation” – vores 3 ubekendte

Usability ITU, Forår 2009 Hvorfor laver vi IT produkter? For at de kan blive brugt? Slide 6

Usability ITU, Forår 2009 Slide 7 En definition på usability: ” The extent to which a product can be used by specified users to achieve specified goals with effectiveness, efficiency and satisfaction in a specified context of use.” (ISO DIS 9241) 1) Brugssituation 2) Kriterier / komponenter / faktorer

Usability ITU, Forår 2009 Slide 8 Kriterier for egenskaben usability Funktionalitet (”med effekt”) Effektivitet Tilfredsstillende Let at forstå – Guessability Let at lære – Learnability Let at huske – Re-usability (genbrug) Fejltolerant Engagerende, motiverende, underholdende Global og lokal usability

Usability ITU, Forår 2009 Slide 9 Brugs-situationen overfor kriterierne Kriterier – de er ikke mål i sig selv! Brugssituation – den er ubekendt Opgaven i usability: Dan viden om brugs-situation, opstil ”målbare” kriterier og afgør i hvilken grad kriterierne opfyldes. (høne/æg) Hvordan måler vi usability? Hvad kan vi ikke måle – og hvad gør vi så?

Usability ITU, Forår 2009 Slide 10 Hvad kan vi måle og ikke måle? Gennemføre en opgave (et mål): –Tid på at udføre opgaver –Antal klik eller tastetryk –Antal fejl –Antal problemer –Forståelsen af at have løst opgaven –Graden af færdighed –Tilfredsheden? –”Letheden”? –Frustration? –Succes? –Oplevelsen!

Usability ITU, Forår 2009 Slide 11 Usability er altid i en kontekst Brugs-kontekst: –En situation (arbejdsgang, tid, lokation, osv) –En organisation –En social sammenhæng, en kultur Teknologi-kontekst –Et produkt –En teknologi –Et system

Usability ITU, Forår 2009 Lag i usability som faglighed Slide 12 © Gregersen / Wisler-Poulsen

Usability ITU, Forår 2009 Analyse – Design - Evaluering Usability i tid og fokus

Usability ITU, Forår 2009 Slide 14 Analyse Brugssituationen: Kende vores brugere Kende opgaverne de vil udføre Kende konteksten Kende muligheder, ressourcer, begrænsninger Kende det tidligere produkt, konkurrenterne, ideerne (Kende metoderne og faget) Indsamle, beskrive / modellere / dokumenter

Usability ITU, Forår 2009 Slide 15 Design Konceptualisere Sketche, visualisere, prototype, foreslå, forbedre Gøre explicit, gøre fælles Designe! (beslutte...) Kende til standarder, guidelines, designregler, erfaringer, konventioner

Usability ITU, Forår 2009 Slide 16 Evaluere Kvalificere (afprøve, udfordre, teste) –Har vi bygget det vi ville? –Lever produktet op til kravene? –I hvilken grad er det brugervenligt? –Hvordan bruges det – hvordan bruges det ikke? –Hvad synes brugerne? –Hvordan kan vi forbedre produktet? –Kvalificere! –Føde viden tilbage til designprocessen, eventuelt igennem mere analyse = Iterative designprocesser

Usability ITU, Forår 2009 Slide 17 Relaterede fagområder for usability Konstruktion, design - i mødet med: Psykologi – kognition, tænkning Ergonomi – vores fysiske krop Etnografi/antropologi – konteksten, miljøet, kulturen Og mange flere… Afarter, perspektiver, fagområder: Human-Computer Interaction HCI (Menneske-maskine) User Centered Design (UCD) Interaktionsdesign Informationsarkitektur User Experience – brugsglæde, oplevelser, identitet

Usability ITU, Forår 2009 Slide 18 Anvendelsesområder Overordnet: Menneske-maskine interaktion Softwareudvikling og Webdesign Bilindustri / luftfart / medicin – ’kritiske områder’ Elektroniske produkter Mobile enheder Visuel Informationsdesign Industrielt design Osv…

Usability ITU, Forår 2009 Slide 19

Usability ITU, Forår 2009 Slide 20 Kursets mål Usability som teori: –Kende repræsentativ litteratur, begreber og problemstillinger –Kende begreber og indhold i arbejdet Usability som metode: –Testmetoder, kvalitative/kvantitative Dokumentere (testrapport) –Stille krav til sikring af usability som kvalitetsegenskab –Forstå usability i større kontekst, fx i organisationen Kursets praktiske ramme –Primært på computer, generelt websites og software

Usability ITU, Forår 2009 Pause Efter pausen: Alt det praktiske…

Usability ITU, Forår 2009 Den virkelige verden... Usability / User Experience kan blive en ny slags opmærksomhed

Usability ITU, Forår 2009 Slide 23

Usability ITU, Forår 2009 Slide 24

Usability ITU, Forår 2009 Slide 25

Usability ITU, Forår 2009 Den virkelige verden... Vi snupper en mere hvis der er tid

Usability ITU, Forår 2009 Slide 27 Arbejdsopgaver Behandling af sager indenfor barsel - Indberetning og opdatering af sager - Kontrol og opfølgning på ansøgninger - Indhentning af manglende information Rådgivning af borgere og virksomheder - Via telefon, den ringer hele dagen - Personligt fremmøde Det er vigtigt for Ellen Gode kolleger og god stemning på jobbet Bunkerne med sager må ikke blive for store IT-systemerne kører uden ventetid At kunne give borgerne den rigtige hjælp

Usability ITU, Forår 2009 Slide 28

Usability ITU, Forår 2009 Kursets indhold Se kursushjemmesiden: Opdateres en gang om ugen Al kommunikation der og på jeres ITU

Usability ITU, Forår 2009 Slide 30 Øvelser Brugeranalyse ”Gangstertest” Usability evaluering / ekspertvurdering Kortsortering Brugertest Tilgængelighedsvurdering

Usability ITU, Forår 2009 Slide 31 Opdragsgiver – jeres case I vælger selv et website som I bruger til øvelserne Afslutter med rapport og præsentation Begynd at overvej mulige cases allerede nu Vi deler jer i grupper næste kursusgang

Usability ITU, Forår 2009 Slide 32 Eksamen 6 timers individuel skriftlig eksamen på baggrund af pensum Foregår ved PC, med adgang til Internet Normalt 3-4 opgaver Evaluering af et website indgår altid

Usability ITU, Forår 2009 Slide 33 Kursuslitteratur Usability kompendie –Udvalg af artikler om usability ”Usabilitybog”

Usability ITU, Forår 2009 Slide 34 Til næste gang, læs i denne rækkefølge: –Patrick Jordan, ”Introducing Usability”, kapitel 2 –Alan Cooper, ”About face 2”, kapitel 2 –Donald Norman, ”The design of everyday things”, kapitel 2 og 3 – –Læsevejledning på kursushjemmesiden

Usability ITU, Forår 2009 Tak for nu Vi ses til mere usability...