UU Børkop, 21. april 2015 Professor Peter Dahler-Larsen, PhD Institut for Statskundskab, Københavns Universitet Kvalitetens Beskaffenhed
Introduktion Vidensamfund Kontingens Store begreber Kvalitetsbegrebet Kvalitetsperspektiver Konstitutive virkninger
Vidensamfundet Viden er en produktivkraft Professionalisme kræver vidensbasering Dokumentation henleder opmærksomhed
Introduktion Vidensamfund Kontingens Store begreber Kvalitetsbegrebet Kvalitetsperspektiver Konstitutive virkninger
Kontingens Teknologi Markedsgørelse Reorganisering Medier
Orientering? Resultat Effekt Kerneopgave
Store begreber Sikkerhed Ligestilling Hensigtsmæssighed Innovation Bæredygtighed Kvalitet
Objektiv – subjektiv Sublim – normsat
Kvalitetsperspektiver Målbaseret Effektbaseret Variansbaseret Procesbaseret Brugerorienteret Standardbaseret Systembaseret
Virkningsevaluering Programteorien = nogle begrundede forestillinger om, hvorfor denne indsats skulle have disse resultater for denne gruppe mennesker i denne situation Kriterier er velvalgte ud fra teorien
Flet faglighed og evaluering sammen En god programteori: Hvad er virkningsmekanismen Velbegrundede evalueringskriterier Fælles opmærksomhed blandt personalerne
Pædagogisk indsats for mobbeofre Mobbeofre ved hvordan man siger fra Mobbeofre siger fra i konkrete situationer Pædagogisk indsats for mobbere Mobbere lærer at høre et nej Mobbere stopper når der bliver sagt fra
Udfordringer for programteori om fremtidens vejledning Individualisering/specialtilbud Parathed og afklarethed Rolle som konsulent og instruktør Plan versus håndtering af kontingens
Kvalitetsperspektiver Målbaseret Effektbaseret Variansbaseret Procesbaseret Brugerorienteret Standardbaseret Systembaseret
Brugerorienteret tilgang Brugeres ønsker, forventninger og behov Organisationer taler mere end de lytter Brugerperspektiv: Subjektivitet, livssituation, kultur Hvad kan brugeren artikulere?
Kvalitetsperspektiver Målbaseret Effektbaseret Variansbaseret Procesbaseret Brugerorienteret Standardbaseret Systembaseret
Konstitutive virkninger Indhold Tid Relationer
Mere viden om evaluering P Dahler-Larsen: Evalueringskultur. Syddansk Universitetsforlag P Dahler-Larsen: The Evaluation Society. Stanford University Press P Dahler-Larsen: Kvalitetens Beskaffenhed. Syddansk Univ-forlag P Dahler-Larsen: Evaluering af projekter. Syddansk Universitetsforlag 2013 Sommeruniversitet om evaluering august KU.
Anvendelse sker i kontekst af: Problemanerkendelse/definition Forandringspres Konfliktniveau Involvering, accept Evalueringskvalitet