UU Børkop, 21. april 2015 Professor Peter Dahler-Larsen, PhD Institut for Statskundskab, Københavns Universitet Kvalitetens Beskaffenhed.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Advertisements

Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Læring i Multikulturelle Kontekster
Workshop 5.
Hvad virker for ikke-arbejdsmarkedsparate ledige?
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
EUD for ordblinde – en helhedsorienteret indsats
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Kvalitet FFA, Fredensborg 22. November 2012
Evaluering Hvordan kan man evaluere velfærdssamfundet?
Kan daginstitutioner gøre en forskel. v
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Patientforløbet blødende ulcus Implementering set i et fagligt, organisatorisk og patientoplevet perspektiv Dorthe Oxholm Klinisk sygeplejespecialist.
Svømning i den danske folkeskole Pilotprojekt i tre danske kommuner Danmarks Idræts-Forbund og Dansk Svømmeunion.
Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge
Innovation og diversitet - Venner eller fjender i design og implementering af uddannelsesforløb Ole Ravn Christensen Annie Aarup Jensen Paola Valero Institut.
Hensigtsmæssigt (e)læringsdesign
TATIONpRÆSEN 20 AARHUS UNIVERSITET SPECIALET PÅ TVÆRS AF UNIVERSITETSFAG SØREN S. E. BENGTSEN, PH.D.-STUDERENDE, INSTITUT FOR DIDAKTIK, DPU, AU OG TINE.
Ekspert i Undervisning 1. delrapport Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i Silkeborg Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i.
- Hvad kan I forvente som forældre?
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
1 Christian Wang: »Skolens nye roller og redskaber i vidensamfundet« SkoleIntra Træf Nyborg 13. april 2005 Skolens nye roller og redskaber i.
BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship
Forskningsperspektiver på læremidler
Kvalitetens Beskaffenhed
aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? FREMTIDENS KVALITETSSIKRING: HVAD VI VED STØTTER KVALITET Miljøvurderingsdag
Kodeks for offentlig topledelse
Kærnehuset! Forældresamtaler -et nødvendigt onde eller brugbart pædagogisk værktøj?
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
Status Udviklingsprojekt ”Ord til billede” Ole Christensen og Merete Skjødt Jørgensen.
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring Lone Kørnøv ’Miljøvurderingsdag 2014’, august /14Lone Kørnøv, DCEA.
Hvordan ser det ud i dag?.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Betragtninger om evaluering Konferencen ”Kvalitet og evaluering af vejledningen” København 30. september 2008 Professor Peter Dahler-Larsen, PhD Institut.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
Evaluering og dokumentation - Tendenser og strategiske udfordringer Primo Netværksgruppe 18. Juni 2007 Tim Jeppesen, direktør.
Velkommen 2. seminar om Planlægning af realkompetencevurderinger Den 18. marts 2010 Silkeborg HS.
Kristine Kousholt, post doc, ph.d. Evalueringer i Danmark Præsentation af skole – og evalueringsudvikling i DK.
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
Et velfungerende MEDsystem: Hvorfor og hvordan? - Erfaringer fra Region Midtjylland Lars Hansson, direktør, Region Midtjylland.
Lederkonferencen 9. juni 2010
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Pårørende er dem, som har den tætte relation til den sindslidende  Den nære familie  Far, mor, søskende og børn  Andre familiemedlemmer  Arbejdskollega.
Center for Læring og Uddannelse Aarhus Universitet Evaluering af undervisning Institut for Datalogis Undervisningsdage, Sandbjerg august 2006 Torben.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Doku:SENtorium Torsdag d. 29. oktober Velkommen Programmet for dagen  Refleksionsøvelse  Fortællerrum  Narrativ evaluering Frokost  Sparringsrum.
Hvad kan evalueringsteori bruges til i planlægning af et evalueringssystem vedr CME? (30 min) Kolding 29 april 2011 Professor Peter Dahler-Larsen, PhD.
Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering Karen Nielsen Breidahl Peter Kragh Jespersen Heidi Houlberg Salomonsen Institut for Økonomi, Politik.
Djøfisering? København 10. Januar 2011 Professor Peter Dahler-Larsen, PhD Institut for Statskundskab Syddansk Universitet, Odense.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Kærlighed i pædagogisk praksis 3 Markowitsch, H. J., & Welzer, H. (2005). Das autobiographische Gedächtnis : hirnorganische Grundlagen und biosoziale.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
BKF Børne- og Kulturchefforeningen Dagplejen – en central brik i kommunernes dagtilbud -BKF-synspunkter om omstilling på dagtilbudsområdet på FOA- konference.
Evaluering af innovation En grønspættebog Hjælp! Jeg skal evaluere et innovativt tiltag! COI-konference 19. november 2015 Professor Peter Dahler-Larsen.
Hvordan forenes sundhedsfagligt arbejde med kvalitetsudvikling? Inspirationen til temaet for Kvalitetsdag 2016 #kvalitetsdag_2016.
Præsentation af Praktikvejlederuddannelsen. Praktikvejlederuddannelsen En basisuddannelse med muligheder!
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
Vidensbaseret praksis i botilbud
Workshop Virkningsevaluering.
Den pædagogiske læreplan
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Hvorfor rethinkIMPACTS? og Hvad er rethinkIMPACTS?
Brug af elevdata til udvikling af kvalitet i undervisningen
Om Evidens i Jobevidens.dk
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

UU Børkop, 21. april 2015 Professor Peter Dahler-Larsen, PhD Institut for Statskundskab, Københavns Universitet Kvalitetens Beskaffenhed

Introduktion Vidensamfund Kontingens Store begreber Kvalitetsbegrebet Kvalitetsperspektiver Konstitutive virkninger

Vidensamfundet Viden er en produktivkraft Professionalisme kræver vidensbasering Dokumentation henleder opmærksomhed

Introduktion Vidensamfund Kontingens Store begreber Kvalitetsbegrebet Kvalitetsperspektiver Konstitutive virkninger

Kontingens Teknologi Markedsgørelse Reorganisering Medier

Orientering? Resultat Effekt Kerneopgave

Store begreber Sikkerhed Ligestilling Hensigtsmæssighed Innovation Bæredygtighed Kvalitet

Objektiv – subjektiv Sublim – normsat

Kvalitetsperspektiver Målbaseret Effektbaseret Variansbaseret Procesbaseret Brugerorienteret Standardbaseret Systembaseret

Virkningsevaluering Programteorien = nogle begrundede forestillinger om, hvorfor denne indsats skulle have disse resultater for denne gruppe mennesker i denne situation Kriterier er velvalgte ud fra teorien

Flet faglighed og evaluering sammen En god programteori: Hvad er virkningsmekanismen Velbegrundede evalueringskriterier Fælles opmærksomhed blandt personalerne

Pædagogisk indsats for mobbeofre Mobbeofre ved hvordan man siger fra Mobbeofre siger fra i konkrete situationer Pædagogisk indsats for mobbere Mobbere lærer at høre et nej Mobbere stopper når der bliver sagt fra

Udfordringer for programteori om fremtidens vejledning Individualisering/specialtilbud Parathed og afklarethed Rolle som konsulent og instruktør Plan versus håndtering af kontingens

Kvalitetsperspektiver Målbaseret Effektbaseret Variansbaseret Procesbaseret Brugerorienteret Standardbaseret Systembaseret

Brugerorienteret tilgang Brugeres ønsker, forventninger og behov Organisationer taler mere end de lytter Brugerperspektiv: Subjektivitet, livssituation, kultur Hvad kan brugeren artikulere?

Kvalitetsperspektiver Målbaseret Effektbaseret Variansbaseret Procesbaseret Brugerorienteret Standardbaseret Systembaseret

Konstitutive virkninger Indhold Tid Relationer

Mere viden om evaluering P Dahler-Larsen: Evalueringskultur. Syddansk Universitetsforlag P Dahler-Larsen: The Evaluation Society. Stanford University Press P Dahler-Larsen: Kvalitetens Beskaffenhed. Syddansk Univ-forlag P Dahler-Larsen: Evaluering af projekter. Syddansk Universitetsforlag 2013 Sommeruniversitet om evaluering august KU.

Anvendelse sker i kontekst af: Problemanerkendelse/definition Forandringspres Konfliktniveau Involvering, accept Evalueringskvalitet