Styrkebaseret læring Enghavegård Skole

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Medarbejderudviklingssamtalen
Advertisements

Tid til ledelse Henrik Leslye.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Hvad du har lært Dine nye mentaltræningsvaner. Du har nu lært dig selv bedre at kende som løber • Du er blevet mere bevidst om den tankevirksomhed der.
Hvad gør livet værdifuldt?
Hvad gør livet så værdifuldt?
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Grundlæggende IT, niveau G
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Innovative Værksteder til udvikling af Akademiuddannelserne IVA
MUNDTLIG FREMSTILLING
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
ØBRO FRI SKOLE Visioner 2020 Øbro Fri Visioner 2020 København den 7. marts 2013 Vores visioner Øbro Fri 2020 Er vores visioner stadig de rigtige? og hvordan.
Hvad gør livet så værdifuldt?
Projektlederens rolle(r)
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
IT i undervisningen.
Kort præsentation af principperne bag SOL (Samarbejde Om Læring)
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.
1 Vejlednings- opgaven v. projektleder Martin Finderup Andersen.
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Køb det fulde sæt til 299 kr + moms
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
TIBRGA Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum” er pensum.
Læringsorienteret feedback og Den dynamiske årsplan
Synlig læring i praksis Workshop på konference Lise Mayland, Impact Uddannelse.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
John Hattie.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
SUF - gevinstrealisering
- Kom tættere på dit barns skolegang
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Mindset og formativ evaluering i sprogfagene:
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Mål Viden om og inspiration Kompetencer aktiviteter Evaluering
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
1. kontaktmøde Velkommen til Workshop om afkodning af jobopslag og telefonisk kontakt Hils på hinanden  Husk at bestille drikkevarer Præsentér dig.
Design Thinking Consultant Agnete Design Thinking Consultant
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Læringslokomotivets forældresamarbejde
Innovation i Naturfaglige fag
Innovation i Naturfaglige fag
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Læringsmål og niveaubeskrivelser
En ny bog er i gang – skrevet af addicts, for addicts
Præsentationens transcript:

Styrkebaseret læring Enghavegård Skole Hold D Workshop 2 28. Februar 2016

Program – workshop 2 12.00 – 12.10 Velkommen og dagens program 12.10 – 12.30 Opfølgning på WS 1. Styrkesider 12.30 – 12.40 Dybdeforståelse, overfladeforståelse og IT 12.40 – 12.50 Solo og synlige evalueringskriterier Hvorfor, hvad, hvordan og hvor omfattende? 12.50 – 13.00 Refleksion 13.00 – 13.10 Pause 13.10 - 13.25 Rubrics – brugsanvisning 13.25 – 15.15 Workshop 15.15 – 15.55 Videndeling 15.55 – 16.00 Afrunding og evaluering

Seligman og Pattersons 24 karakterstyrker 1. Evne til at elske og blive elsket 2. Nysgerrighed og interesse for verden 3. Taknemmelighed 4. Tilgivelse og barmhjertighed 5. Videbegær 6. Gejst, entusiasme og energi. 7. Håb, optimisme og fremtidsorientering 8. Værdsættelse af skønhed og det sublime 9. Tapperhed og mod 10. Kreativitet, opfindsomhed og originalitet 11. Venlighed og generøsitet 12. Andelighed, mening og tro 13. Fairness, lighed og retfærdighed 14. Lederskab 15. Selvkontrol og selvbeherskelse 16. Samarbejde og loyalitet 17. Ærlighed, autencitet og ægthed 18. Dømmekraft, kritisk tænkning og åbenhed 19. Social begavelse 20. Perspektiv (visdom) 21. Humor og leg 22. Vedholdenhed, arbejdsomhed og grundighed 23. Beskedenhed og ydmyghed 24.Fornuft, forsigtighed og diskretion 3. Den ”ligger i i generne” så at sige 4. Ved hjælp af en IK-test eller lignende metoder Udskriften skal være brugerdefineret Bredden 55 cm Højden 40 cm Dias skal være liggende Noter, uddelingskopier og disposition skal være stående

Styrkesamtale Forberedelse (1 min.) Samtale (2 x 5 minutter) Skriv dine VIA top 1 - 5 styrker. Tænk over en episode på arbejde, hvor du brugte disse styrker med rigtig god effekt Samtale (2 x 5 minutter) Fortæl din partner om episoden og hvordan du brugte din styrke. Hvad var det sværeste, du overkom i den situation? Hvor kan du ellers bruge den styrke? Se på alle dine styrker og tænk dem i forhold til dit arbejdsliv: a) Hvilken styrke giver dig flest glæder? b) Hvilken styrke bruger du mest på arbejde? c) Hvilken styrke kan bedst hjælpe dig til at nå dine arbejdsmæssige mål? Refleksion. (5 minutter) 3. Den ”ligger i i generne” så at sige 4. Ved hjælp af en IK-test eller lignende metoder Udskriften skal være brugerdefineret Bredden 55 cm Højden 40 cm Dias skal være liggende Noter, uddelingskopier og disposition skal være stående Hvad var godt ved denne øvelse? Notér de 2 vigtigste ting du fandt ud af om dine styrker Kilde: Fredrickson

SOLO taksonomien 3. Den ”ligger i generne” så at sige 4. Ved hjælp af en IK-test eller lignende metoder Udskriften skal være brugerdefineret Bredden 55 cm Højden 40 cm Dias skal være liggende Noter, uddelingskopier og disposition skal være stående

Mål for workshop 2 Du forstår: Forskellen på dybdeforståelsesmål- og færdighedsmål Hvordan SOLO kan bruges til at udvikle kriterier for målopfyldelse Hvordan SOLO kan skabe sammenhæng mellem mål og målopfyldelse At synlige mål og evalueringskriterier hjælper flertallet af eleverne til at opnå bedre resultater, end de ellers ville have opnået At differentierede læringsmål kan udfordre elever med særlige forudsætninger og frigøre tid til elever med særlige behov Du kan: Beskrive evalueringskriterier for dit/ jeres læringsmål Anvende SOLO til at udvikle målsætnings- og evalueringsskemaer til eleverne Anvende skabelonen (Rubric) til målbeskrivelse

+ lidt dybde-forståelse SOLO taksonomien 2 Overflade forståelse 4 7 + lidt dybde-forståelse 10 Dybde forståelse 12 Eleven kan kun usammenhængende information Fx Formler Gloser Danmarks byer Nævne, definere, markere Eleven kan: Identificere omskrive og anven-de simple procedurer Behersker kun enkelt- dele Svar fokuse-rer på flere relevante træk, der er delvist sam-ordnede. Meningen er delvist forstået. Beregne, Beskrive, Skitsere Enkeltdele kædes sam-men med konklusioner- meningen er forstået. Forklare, Analysere Anvende Oplysninger, viden og færdigheder er analyseret, vurderet, og anvendt kreativt og korrekt. Perspektivere Diskutere, Vurdere, Forske

Analysefase Vurderingsfase Udførelsesfase Refleksionsfase Eleven har opfattet har vurderet har anvendt har evalueret System 2 Alle oplysninger Kreativt. Korrekt forståelse   System 2 og 1 Alle overordnede oplysninger. Mange detaljer De detaljer som passer ind i den opfattede forståelse De udvalgte detaljer. Den delvist korrekte forståelse Resultatet System 1 Nogle få overordnede Oplysninger Ingen vurdering Mange detaljer. De udvalgte overordnede oplysninger. Den delvist korrekte forståelse. Nogle få detaljer Ingen overordnede oplysninger De få udvalgte detaljer som forståelsen er baseret på. En forkert forståelse Ingen synlig refleksion

Styrkebaseret undervisning En rubric er en matrice, der viser læringsmål og evalueringskriterier Evalueringskriterierne beskrives på fire niveauer: Det laveste skal få elever med særlige muligheder/behov i Flow De midterste skal få flertallet af eleverne i Flow Det højeste niveau skal udfordre klassens dygtigst elev (elever med særlige forudsætninger/ talenter) 3. Den ”ligger i generne” så at sige 4. Ved hjælp af en IK-test eller lignende metoder Udskriften skal være brugerdefineret Bredden 55 cm Højden 40 cm Dias skal være liggende Noter, uddelingskopier og disposition skal være stående

Styrkebaseret undervisning Formålet med at anvende Rubrics er: At gøre læringsmål synlige At gøre evalueringskriterier synlige At arbejde med differentierede læringsmål og evalueringskriterier At give mulighed for individuelle valg af læringsmål At give mulighed for evaluering af individuelt valgte læringsmål At kunne dokumentere individuelle styrkesider og fremgang 3. Den ”ligger i generne” så at sige 4. Ved hjælp af en IK-test eller lignende metoder Udskriften skal være brugerdefineret Bredden 55 cm Højden 40 cm Dias skal være liggende Noter, uddelingskopier og disposition skal være stående

Styrkebaseret undervisning Fordele ved Rubrics FOR LÆRERNE Rubrics viser forældre og elever ’hvad der tæller’ i forbindelse med konkrete opgaver. Hovedparten af eleverne lærer mere, når mål og evalueringskriterier er synlige. Eleverne er mere motiverede, når de selv kan vælge ambitionsniveau. Arbejdet med elevplaner optimeres, fordi f.eks. rubrics dokumenterer elevens ønskede og opnåede mål. Udvikling af rubrics i lærerteams er givtigt, fordi man skal blive enige om ’hvad der tæller’ og hvordan man vægter evalueringskriterierne. Tidsforbruget minimeres, når synlige evalueringskriterier er en integreret del af et undervisningsforløb. 3. Den ”ligger i generne” så at sige 4. Ved hjælp af en IK-test eller lignende metoder Udskriften skal være brugerdefineret Bredden 55 cm Højden 40 cm Dias skal være liggende Noter, uddelingskopier og disposition skal være stående

Forskningsresultater Der er forskningsmæssig bevis for, at alle elever - med undtagelse af de meget dygtige - klarer sig bedre, når de på forhånd kender mål og evalueringskriterier. Heidi Goodrich Andrade, When Assessment is Instruction and Instruction is Assessment, The Project Zero Classroom, Views on Understanding; Harvard University 1999 /www.pbs.org/teacherline/courses/rdla230/docs/session_2_andrade.pd Instructional Rubrics – forskningsresultater 3. Den ”ligger i i generne” så at sige 4. Ved hjælp af en IK-test eller lignende metoder Udskriften skal være brugerdefineret Bredden 55 cm Højden 40 cm Dias skal være liggende Noter, uddelingskopier og disposition skal være stående

Synlige evalueringskriterier Ulemper ved Rubrics FOR ELEVERNE (resultater fra USA) De mindre dygtige elever kan blive lige så dygtige som de dygtigste. Heidi Goodrich Andrade 3. Den ”ligger i i generne” så at sige 4. Ved hjælp af en IK-test eller lignende metoder Udskriften skal være brugerdefineret Bredden 55 cm Højden 40 cm Dias skal være liggende Noter, uddelingskopier og disposition skal være stående

Udvikling af rubrics - overblik 1. Se på modeller Involvér eleverne i processen, hvis det er relevant. 2. Beskriv kriterierne for ”hvad tæller” på Y-aksen Kik på skabelonen ”Læringsmål” (dybdeforståelses- og færdighedsmål) . Skriv en liste over hvilke kriterier, du vil bruge ved evaluering. Reducer antallet af kriterier til 4-5. Kombiner beslægtede og overlappende kriterier. 3. Beskriv kvaliteten på de 4 niveauer svarende til SOLO Kvalitetskriterierne skal være målbare handlekompetencer dvs. hvad eleven skal gøre for at vise den forståelse og de færdigheder, der er forløbets mål. Det laveste niveau skal beskrive kvaliteten for færdighedsmål Det højeste niveau skal beskrive dybdeforståelsesmålene. 4. Kvalitetskontrol Kontrollér at Rubric’en dækker alle mål for projektet. Revidér evt. skemaet. 3. Den ”ligger i generne” så at sige 4. Ved hjælp af en IK-test eller lignende metoder Udskriften skal være brugerdefineret Bredden 55 cm Højden 40 cm Dias skal være liggende Noter, uddelingskopier og disposition skal være stående

Rubrics – til elever Eksempel på brugsanvisning til elever Sæt kryds i den søjle, der bedst beskriver den kvalitet, du ønsker at opnå. Behold det ene målskema selv og aflever det andet til din lærer. Kontroller kvaliteten af dit arbejde mindst 2 gange hver dag. Hvis dit arbejde opfylder de kriterier, der står i den søjle, du har valgt, er du godt på vej til at nå det resultat, du ønsker. Når du er færdig med din opgave, dit projekt, eller klar til at holde dit mundtlige oplæg, udfylder du resultatlinjen i målskemaet med din egen evaluering og afleverer skemaet til din lærer. Når din lærer har bedømt kvaliteten og skrevet resultatet i målskemaet, kan I sammenligne resultater og tale om, hvad der gik godt, hvad du kan gøre for at blive endnu bedre, hvad du har lært og hvilke nye mål, der kan være relevante for dig. 3. Den ”ligger i generne” så at sige 4. Ved hjælp af en IK-test eller lignende metoder Udskriften skal være brugerdefineret Bredden 55 cm Højden 40 cm Dias skal være liggende Noter, uddelingskopier og disposition skal være stående

Udvikling af en Rubric til jeres læringsforløb Materiale i Dropbox Så er det jeres tur Workshop: Udvikling af en Rubric til jeres læringsforløb Materiale i Dropbox Inspirationsmateriale – Rubrics til inspiration Skabeloner til PC og Mac Når alle i gruppen kan se den Rubric I udvikler, kan alle deltage Adgang til interaktive tavler! 3. Den ”ligger i generne” så at sige 4. Ved hjælp af en IK-test eller lignende metoder Udskriften skal være brugerdefineret Bredden 55 cm Højden 40 cm Dias skal være liggende Noter, uddelingskopier og disposition skal være stående

3. Hvad var mest interessant for dig? Feedback 1. Hvad har du lært i dag 2. Hvad undrer dig? 3. Hvad var mest interessant for dig? Udskriften skal være brugerdefineret Bredden 55 cm Højden 40 cm Dias skal være liggende Noter, uddelingskopier og disposition skal være stående

God arbejdslyst

Hvad har du lært? Hvad undrer dig? Hvad har især inspireret dig?

Tak for i dag