Raza, botas y nacionalismo Mario Vargas Llosa El País, 15 de enero de 2006 www.noticierodigital.com/forum/viewtopic.php?t=52818.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Her er spørgeordene på DANSK og på spansk
Advertisements

En lille vejledning til ændring af skærmens udseende.
Måske er I gode venner i et år,
AT og faget Engelsk På de følgende dias får du nogle gode tips til, hvordan faget engelsk mest hensigtsmæssigt indgår i AT-eksamen.
Struktur: ”Quiz og byt”
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Kreativitet og innovation i ALT
Metode i AT Religion.
Hvad gør livet værdifuldt?
Hvad gør livet så værdifuldt?
Analyse af kvalitative data
Elsker DU også at læse lektier?
Evalueringskriterier for artikel
Humaniora.
Måske er I bedste venner i et år,
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Grammatik hvorfor og hvordan?
Adrián de Santiago de Compostela
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Studieretningsprojekt
Kildekritik – kort fortalt
MUNDTLIG FREMSTILLING
Velkommen Teknologi historie – 5. Øvelsesgang …Også til Langdon Winner.
Øvelser i spansk annoncer. Qué Leer betyder Hvad skal man læse. Prøv om du kan tyde annoncen. Giv så mange oplysninger, som du kan.
Hvad gør livet så værdifuldt?
Hvad gør livet så værdifuldt
Økonomiske kompetencer
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Almen sTudieforberedelse - AT
Vt-9 kursus program 2. møde
Vt-speciale, 1. Møde program
Målet for os i dag ”At lære jer en simpel model, der sætter jer i stand til, at opbygge en argumentation, der giver jeg gennemslagskraft”
5/6 klasse Dagbog for lejrskole til Bornholm
Grundkursus i analyse Stine Heger, cand.mag.
Præsentationer og pitches How to do når man har 10 min.
Kildekritik Niveau 3 for MVU. Om nødvendigheden af kildekritik.
Gruppeoplæg om formidlingsteorien fra gruppe 5.
Sesión 4: Argumentación 1.El papel de la argumentación 2.Estructura de la argumentación 3.Tipos de argumento 4.Estrategias de argumentación 5.Elección.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Mundtlige oplæg Talepapir Helene Qvistgaard Roskilde Katedralskole.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Kommentar Dansk.
Synopsis.
Billedsprog – Fortsættelse…
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Oplæg om lektier Data og overvejelser.
Retorik Retorikkens grundbegreber Historisk baggrund
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Begrebsmodellering Hvordan får vi opbygget en domænemodel/begrebsmodel?
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
SKABELON.
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 3: Den analyserende skrivemåde.
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 5: Den diskuterende skrivemåde.
MUNDTLIG FREMLÆGGELSE De fem arbejdsfaser. Forberedelse Hvordan forbereder man en mundtlig fremlæggelse? Når du skal fremlægge et fagligt indhold for.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
¡Nos encantan los libros! Vi elsker bøger! Jardín infantil Junji, Valparaíso, enero 2011.
‘At sætte problemer under debat’ Medieanalyse med fokus på at genopfriske og udvide vores viden om argumentationsanalyse, retoriske virkemidler etc. Sagprosaanalyse!
‘At sætte problemer under debat’ Medieanalyse med fokus på at genopfriske og udvide vores viden om argumentationsanalyse, retoriske virkemidler etc. Sagprosaanalyse!
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
SRO SKRIV!.
KNÆK KODEN.
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Videohoy.es te trae los mejores videos de risa de toda la web, videos locos que realmente te harán mejorar tu dia, recuerda buscar los mejores dentro de.
Fang publikum og sælg dit budskab v/ Maria Vissing Bachara &
MUNDTLIG FREMSTILLING
SRO 2018 hHx.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
- og hvordan du undgår dem…
Præsentationens transcript:

Raza, botas y nacionalismo Mario Vargas Llosa El País, 15 de enero de

Gira de Evo Morales por Europa El jersey que vistió Evo Morales en su visita a Europa provocó un gran debate en los medios de comunicación y opiniones contrarias “Evo Morales ha venido a España con su jersey de lana gorda de indio cocalero y a uno le da la imagen de uno de esos niños pobres que enseñan en las postales de Unicef contándonos que se van a pasar la Navidad sin juguetes”. Jorge Berlanga en La Razón. ( ) Saramago defiende el “histórico” jersey de Evo Morales frente a la “soberbia estúpida de los pueblos civilizados”

Vejledning til analysen: argumentation  Hvilken påstand fremlægger forfatteren i teksten?  Hvilke argumenter bruges i tekstens korpus? Prøv at vise de vigtigste.  Betegn de argumentationstyper, du finder (samfundsværdier, personlig erfaring, autoritet).  Er der argumentationsstrategier (generalisering, sammmenligning)?

Vejledning til analysen: kategorisering og identificering  Foreligger der en kategorisering mellem Ven/Fjende?  Hvem tilhører kategorierne Ven og/eller Fjende?  Hvordan kendetegnes dem, der tilhører en kategori? Tænk på betydningsanalyse – evt. synonym.  Er der nogle referencer til forskellene mellem Os/Dem?

Vejledning til analysen: retoriske figurer  Hvilke retoriske figurer vises i teksten?  Hvilken funktion har de?  Tænk på de meste almindelige: antitese, gentagelse, sammenligning, ironi, metafor.  Undgå at opremse dem - understreg, hvordan de forstærker argumentation eller forfatterens mening

Vejledning til analysen: konklusion  Vurder teksten ifølge din analyse  Du kan også udtrykke din mening om emnet eller forfatterens hensigt. Men det skal være noget, der har et forhold til analysen.  Husk på at bruge eksempler, mens du analyserer argumenter, figurer, kategorier, osv.  Husk på at bruge de teoretiske begreber: påstand, generalisering, ven/fjende,...

Andre kilder  Vargas Llosa: ”Hora de votar” piedra.html piedra.html  BBC: ”Galeano le contesta a Vargas Llosa” rica/newsid_ / stm rica/newsid_ / stm  Orientering på P1: ”Nationalisten i Peru” 22/ htm 22/ htm