Raza, botas y nacionalismo Mario Vargas Llosa El País, 15 de enero de
Gira de Evo Morales por Europa El jersey que vistió Evo Morales en su visita a Europa provocó un gran debate en los medios de comunicación y opiniones contrarias “Evo Morales ha venido a España con su jersey de lana gorda de indio cocalero y a uno le da la imagen de uno de esos niños pobres que enseñan en las postales de Unicef contándonos que se van a pasar la Navidad sin juguetes”. Jorge Berlanga en La Razón. ( ) Saramago defiende el “histórico” jersey de Evo Morales frente a la “soberbia estúpida de los pueblos civilizados”
Vejledning til analysen: argumentation Hvilken påstand fremlægger forfatteren i teksten? Hvilke argumenter bruges i tekstens korpus? Prøv at vise de vigtigste. Betegn de argumentationstyper, du finder (samfundsværdier, personlig erfaring, autoritet). Er der argumentationsstrategier (generalisering, sammmenligning)?
Vejledning til analysen: kategorisering og identificering Foreligger der en kategorisering mellem Ven/Fjende? Hvem tilhører kategorierne Ven og/eller Fjende? Hvordan kendetegnes dem, der tilhører en kategori? Tænk på betydningsanalyse – evt. synonym. Er der nogle referencer til forskellene mellem Os/Dem?
Vejledning til analysen: retoriske figurer Hvilke retoriske figurer vises i teksten? Hvilken funktion har de? Tænk på de meste almindelige: antitese, gentagelse, sammenligning, ironi, metafor. Undgå at opremse dem - understreg, hvordan de forstærker argumentation eller forfatterens mening
Vejledning til analysen: konklusion Vurder teksten ifølge din analyse Du kan også udtrykke din mening om emnet eller forfatterens hensigt. Men det skal være noget, der har et forhold til analysen. Husk på at bruge eksempler, mens du analyserer argumenter, figurer, kategorier, osv. Husk på at bruge de teoretiske begreber: påstand, generalisering, ven/fjende,...
Andre kilder Vargas Llosa: ”Hora de votar” piedra.html piedra.html BBC: ”Galeano le contesta a Vargas Llosa” rica/newsid_ / stm rica/newsid_ / stm Orientering på P1: ”Nationalisten i Peru” 22/ htm 22/ htm