Remote Sensing og GIS i Naturfagene - Hvorfor? - Hvordan? Torben P. Jensen
Hvorfor?
Udfordringer til gymnasiet Kompetencekrav –Almene kompetencer –(Kerne-) faglige kompetencer –Studieforberedende? Nye elevtyper –Bredere rekruttering –Jeg er i centrum IT udfordringen –Nye muligheder Visualisering af store datamængder Simulering, analyser Kommunikation Aktualitet –Elevaktiverende arbejdsformer, organisering?
På vej mod det virtuelle gymnasium? Fra undervisning til læring –Undervisning er en læreraktivitet –Læring er en elevaktivitet Organisering i læringsrum –Undervisningsrum –Træningsrum –Studierum Asynkrone læreprocesser –Elektronisk kommunikation –Lærerens rolle: Fra tankpasser til træner
Hvordan?
Teori og praksis i læreprocessen Fra læringsmål til produkt veksles mellem tilegnelse af teori på klassen og undersøgende praksis ude i opdagelsesrummet I det undersøgende arbejde i opdagelsesrummet arbejdes med IT og udvalgte (digitale) læringsobjekter Produktkrav og læringsmål er styrende for elevaktiviteten i opdagelsesrummet
Fagpakke med faglige fokuspunkter og digitale læringsobjekter Læringsobjekter: Afgrænsede moduler til selvstændigt, IT-støttet elevarbejde i opdagelsesrummet Klynger af læringsobjekter grupperet omkring faglige fokuspunkter Disse klynger repræsenterer tilsammen det faglige landskab i en fagpakke Et undervisningsprojekt følger en rute gennem landskabet af fokuspunkter og læringsobjekter Hvad? Fagpakke = { faglige fokuspunkter } Undervisningsforløb og projekter går gennem udvalgte læringsobjekter og dækker forskellige faglige fokuspunkter