Remote Sensing og GIS i Naturfagene - Hvorfor? - Hvordan? Torben P. Jensen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Advertisements

Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Undervisning i ”Relation”
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
5 IT-didaktiske principper
Digitalisering og medialisering
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
Progression i samfundsfag
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
Undervisningsplanlægning
Læringsstile og ambitiøs it-anvendelse i undervisningen
De 5 knapper DriftEventTværfagligtEnkelt fag Kort tidLang tidGruppeIndividuelInduktivDeduktiv.
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Gjellerupskolen.
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
TEMA Undervisningspraksis med og i digitale medier
Læringscentret og nye vejledningsformer
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
Udvikling af informationskompetencer hos folkeskoleelever i 9. klasse
Flipped Classroom IT-faciliteret omlagte undervisningsformer.
3. april 2017 Torben Iversen, Master IT og læring.
Teknikfag Byggeri & Energi
Teamlærerkursus Onsdag d. 7. september kl. 13.
NGC Next Generation Classroom. Tankeeksperiment: • Klasselokalets vægge, loft og gulv udgør rammerne. • Skab nu det optimale læringsmiljø.
Bibliotek og uddannelse, Hindsgavl, 2005 Udvikling af videnfællesskaber i en uddannelsesinstitution.
Mediepædagogik – i et vejlederperspektiv
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
DIGITAL DESIGN OG KOMMUNIKATION Åbent hus, 31/
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
It og medier Folkeskolens formål Elevens alsidige personlige udvikling dansk, historie, sprog … matematik, natur og teknik … idræt, sløjd, billedkundskab,
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
Observation af din/andres undervisning –
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education 27. marts 2009 Centre for Science Education Michael E. Caspersen Centerleder
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
Vejledning af elever og kolleger – en udfordring for alle Kolding, 3. oktober 2012.
@ventures, Kompetencecenter for e-læring © Den Virtuelle Miljøskole Michael Lund-Larsen, Centerchef
Digitalisering og medialisering
Hvordan lettes overgangen relevant
IT-baserede retteformer –erfaringer fra et udviklingsprojekt Udviklingsprojektets titel: Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Den nationale faggruppe Fagmoduler til yngste. Faggruppens overvejelser og principper Arbejdet blev som sagt skudt i gang ultimo november 14. december.
Marianne Zibrandtsen, 12.marts Gymnasiereformen – hvad kan I forvente af de nye studenterårgange? Marianne Zibrandtsen, rektor Aurehøj Gymnasium.
N YE ELEVTYPER – FOKUS PÅ TYDELIGHED, ANERKENDELSE OG STUDIEKOMPETENCE.
Det virtuelle i realiteten ~ det reelle i virtualiteten 1 Historien bag det virtuelle gymnasium Historien bag det virtuelle på Statsskolen 1.Integration.
Hva' kan vi bruge vores uddannelse til i:
Sygeplejerskeuddannelsen på nettet B aggrund/idé L æringssyn & værdier S tudie-og undervisningsformer O rdinær – fjernstudie K ommunikationsplatform E.
Bredere rekruttering, nye krav - gymnasiet / hf fra eliteuddannelse til masseuddannelse Lars Olsen, journalist og forfatter.
Indledende erfaringer fra et undervisningsforløb i matematik
Digitalisering Et projekt på Frederiksberg Seminarium.
Studiefællesskaber videnskabsteori i almen studieforberedelse undervisning uden for klassen Favrskov Gymnasium
Formidlingskursus 2014 Gymnasiepraktik og Det rullende Universitet Klasserumskultur og elevernes forskellighed Susanne Th. Jensen Vicerektor Odder Gymnasium.
Bg · Udvikling af MUS 2. Netværksmøde 3. Sept
Transfer mellem uddannelse og arbejde Temadag om transfer Center for Strategi og Innovation 5. maj 201 Bjarne Wahlgren.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Voksne i videregående opplæring – tilrettelegging,
Leg og læring i virtuelle verdener Tine Jensen, Ph.d.-studerende Roskilde Universitetscenter, Danmark
Midtvejskonference for demonstrationsskoleforsøg. Undervisningsministeriet Trinity Fredericia IT i den innovative skole Forskning i Shop-a-blog:
Afsætning A -et undervisningsforløb. HB - Skive Handelsskole Afsætning A -et undervisningsforløb Hvorfor et undervisningsforløb i et konferencesystem?
Oplæg om lektieintegreret undervisning Data og overvejelser.
Digital didaktik i praksis Lise Marie Steinmüller kompetencecenter for e-læring.
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
ET SAMARBEJDSPROJEKT MELLEM GAMMEL ESTRUP – HERREGÅRDMUSEET, PADERUP GYMNASIUM, MUSEET PÅ SØNDERSKOV OG VEJEN GYMNASIUM Partnerfællesskaber på tværs.
Læring og it Læringsstile og it 1. læring og it Spændvidde i undervisningen AKTIV Eksperimenterende Handlende REFLEKTERENDE Observerende Lyttende IT-læringsobjekter.
National ordblindetest på tværs af uddannelser Testen skal identificere elever og studerende med ordblindhed på tværs af uddannelser fra forår 3.klasse.
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
© Kommunikation – teori og praksis (1. udg.)
Pædagogiske intentioner ved inspirationsforløb i erhvervsøkonomi
Oplæg 2 – de fire læringsrum
Præsentationens transcript:

Remote Sensing og GIS i Naturfagene - Hvorfor? - Hvordan? Torben P. Jensen

Hvorfor?

Udfordringer til gymnasiet Kompetencekrav –Almene kompetencer –(Kerne-) faglige kompetencer –Studieforberedende? Nye elevtyper –Bredere rekruttering –Jeg er i centrum IT udfordringen –Nye muligheder Visualisering af store datamængder Simulering, analyser Kommunikation Aktualitet –Elevaktiverende arbejdsformer, organisering?

På vej mod det virtuelle gymnasium? Fra undervisning til læring –Undervisning er en læreraktivitet –Læring er en elevaktivitet Organisering i læringsrum –Undervisningsrum –Træningsrum –Studierum Asynkrone læreprocesser –Elektronisk kommunikation –Lærerens rolle: Fra tankpasser til træner

Hvordan?

Teori og praksis i læreprocessen Fra læringsmål til produkt veksles mellem tilegnelse af teori på klassen og undersøgende praksis ude i opdagelsesrummet I det undersøgende arbejde i opdagelsesrummet arbejdes med IT og udvalgte (digitale) læringsobjekter Produktkrav og læringsmål er styrende for elevaktiviteten i opdagelsesrummet

Fagpakke med faglige fokuspunkter og digitale læringsobjekter Læringsobjekter: Afgrænsede moduler til selvstændigt, IT-støttet elevarbejde i opdagelsesrummet Klynger af læringsobjekter grupperet omkring faglige fokuspunkter Disse klynger repræsenterer tilsammen det faglige landskab i en fagpakke Et undervisningsprojekt følger en rute gennem landskabet af fokuspunkter og læringsobjekter Hvad? Fagpakke = { faglige fokuspunkter } Undervisningsforløb og projekter går gennem udvalgte læringsobjekter og dækker forskellige faglige fokuspunkter