I dialog med ”eleverne” Kurser, caféer og langsom læring
Reaktioner IT interesserer mig ikke Jeg gør det ikke! Jeg er sikkert død til den tid Skal jeg så selv udskrive min post? Digital Post? Jeg har da eBoks! (Boligstøtte… hvad er dét?)
Baggrund Fokus på digitaliseringen siden 2012 Målgruppe: De ”IT”-svage unge Målgruppe: De analoge seniorer
De ”IT”-svage unge Ikke et IT-problem: Borgerskabet halter Dannelse eller uddannelse? Vanskelige at få i tale Skal rammes på relevans og nærvær Løsning?
De analoge seniorer En speciel situation - og målgruppe Modsætningen til førnævnte unge: Stærke borgere Føler sig presset: Det giver modstand… Som ofte kan overvindes – og så har vi en… Utroligt seriøs og fremkommelige målgruppe
Seniorer og IT-læring Målgruppens læringsbehov og -stil er speciel Fokuseret og seriøs tilgang, men en… Ultraflad læringskurve Intensive kurser er ineffektive Øvelse - og mere øvelse - gør mester
Spot på IT Grundintroduktioner med lav læringskvotient (men høj charme) Afmystificering og motivation Væresteds-IT: Et stående tilbud om uformel, hyggelig og gratis assistance: IT-Café Læring i øjenhøjde
IT-Caféen i tal 3 stk pr. uge, året rundt gæster pr. gang gæster i år 6 personaler + tilkald 10 frivillige (studerende) Seniorfrivillige (?)
Afrunding Behovet for IT-hjælp slutter næppe den 1. november Opgaven bør prioriteres. Det er ikke for sent Frivillige er uundværlige… til denne opgave.