Virksomhedsrettet indsats for sygedagpengemodtagere

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
V./ Leif Tøfting Kongsgaard, Væksthuset
Advertisements

”Kan ledelse kurere sygdom?” Masterclass, tirsdag den 21. juni 2011
Langvarigt sygefravær
EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
Birgit Bang, Beskæftigelsesrådgiver Tina Krohn, Beskæftigelsesrådgiver
Ny Førtidspension og fleksjob reform
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Psykoedukation til unge i OPUS
Arbejdspladsudvikling
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Projektlederens rolle(r)
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
“Fra sygefravær til arbejdsevne”
Virksomhedsnetværksmøde 11. juni 2014
Gå-hjem-møde 17. april 2007 Joachim Boll og Bodil Damgaard
Kontanthjælpsreformen
Oplæg om sygedagpengereformen d. 1. oktober 2014 for Viborg kommune
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Ny sygedagpengereform
Ny sygedagpengereform:
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen
Vejlederens kommunikation
Uddannelsesafklarende samtaler
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Regler og opgaver vedrørende sygefravær
Målrettet sygefraværsindsats Sag Målrettet sygefraværsindsats.
SYGEDAGPENGEREFORMEN – HVAD ER DET NYE FOR VIRKSOMHEDERNE (SAMT LIDT AF ”DET GAMLE”) Lejre Kommune 20. november 2014.
Håndtering af Sygefravær
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Status for et moderne arbejdsskadesystem
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Workshop 1 på BIP seminar, d. 10 juni 2015 i Vejle
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Tilknytning til arbejdsmarkedet har en sundhedsfremmende effekt – Hvilke muligheder er der for anvendelsen af virksomhedsrettet aktivering for personer.
Metodebeskrivelse Den Røde Tråd 1 Udgangspunktet for sagsbehandleren: Sagsbehandleren skal hjælpe sygemeldte borgere tilbage i arbejde, a-kasse eller uddannelse.
Ressourceforløb og borgerinddragelse – u. 40 årige.
Kort introduktion til rammerne i Brug for Alle. Målgruppen Alle kontanthjælpsmodtagere, der pr. 1. april 2012 er i match 3 og modtager kontanthjælp: Midlertidigt.
Kontaktgruppe-seminar D. 29. oktober 2008 Golfhotellet, Viborg.
Hedensted 1 Fastholdelse via tidlig virksomhedsrettet indsats Hedensted Ålborg den 18. september – opstartsseminar om sygedagpengereformen.
Reformen af sygedagpengesystemet – Økonomisk sikkerhed for sygemeldte samt en tidligere og bedre indsats.
Kontanthjælpsreformen - jobparate kontanthjælpsmodtagere Oplæg den 5. december.
Minister mål og beskæftigelsesplan JC Frederiksberg 2012: Færre skal på varige forsørgelsesordninger = flere personer med varigt nedsat arbejdsevne skal.
Virksomhedsindsats for de mest udsatte Erfaringer fra VC2, marts 2015.
Styrket indsats på virksomheden  Samtale inden 4 ugers fravær og information til kommunen (2010)  Fastholdelsesplan ved fravær over 8 uger, planen indgår.
Brug for alle Hvad går det ud på? v/ projektchef Jens Hørby Jørgensen.
Beskæftigelsesregion Syddanmark, Karl Schmidt Sygefravær Dialogmøde, d. 13. november 2008, oplæg v. Karl Schmidt, Beskæftigelsesregion Syddanmark.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet - Når UU er en integreret.
Scandic Silkeborg, 23. marts 2012 Ved direktør Hans Bach Indsatsen for jobklare ledige mellem 25 og 29 år i Beskæftigelsesregion Midtjylland Kvalitativ.
Fokus i beskæftigelsespolitikken  Aktivlinie (særlig i krise tid)  Indsats og rettidighed  Målretning  HIG  Aktivering på virksomheder  Udfordringer.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Virksomhedsinddragelse i sygedagpengeindsatsen Erfaringer fra undersøgelser, projekter og forsøg.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Helle Anttila Arbejdsmarkedsafdelingen Frederiksberg kommune Implementering af rehabiliteringsindsatsen.
En jobrettet indsats for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Netværksmøde på Sjælland 10. december 2014.
Helle Anttila Arbejdsmarkedsafdelingen Frederiksberg kommune Mål og delmål i rehabiliteringsindsatsen.
Lær at tackle job og sygdom Lea Hegaard chefkonsulent, Komiteen for Sundhedsoplysning Malene Norborg senior projektkoordinator, Komiteen for Sundhedsoplysning.
Mentale helbredsproblemer - førtidspension eller tilbagevenden til arbejde? Vilhelm Borg seniorforsker NFA 2010 Oplæg Beskæftigelsesråd Hovedstad.
Orientering fra kontoret Job og Fastholdelse AM-udvalg den 6
SUF - gevinstrealisering
Erfaringer med virksomhedssamarbejdet omkring målgruppen for JobFirst?
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Efterskoleforeningen
Introduktion til ”Tidlig indsats”
1. kontaktmøde Velkommen til Workshop om afkodning af jobopslag og telefonisk kontakt Hils på hinanden  Husk at bestille drikkevarer Præsentér dig.
Socialpolitisk statusmøde 2017 LO
Metoden brugerstyret behandling
Præsentationens transcript:

Virksomhedsrettet indsats for sygedagpengemodtagere MEDARBEJDERKURSUS Virksomhedsrettet indsats for sygedagpengemodtagere November/december 2014

Introduktion Formålet med kurserne At understøtte intentionerne i sygedagpengereformen om en tidlig og virksomhedsrettet indsats At formidle konkrete metoder og redskaber, der kan bidrage til at styrke den virksomhedsrettede indsats I alt 5 lederkurser og op til 42 medarbejderkurser

Program Tidlig virksomhedsrettet indsats Trappemodellen Introduktion og præsentation Sygedagpengereformen og viden om effekt Tidlig virksomhedsrettet indsats Frokost Trappemodellen Tværfaglig indsats Tak for i dag 3

Afsæt for kurset Sygedagpengereformen Økonomisk sikkerhed for alle sygemeldte Tidlig virksomhedsrettet indsats Tværfagligt perspektiv i komplekse sager Tilbagevenden til beskæftigelse – hvad giver effekt ? Tidlig kontakt til sygemeldtes arbejdsgiver Arbejdsgiver bidrager til afklaring og til at sætte mål for tilbagevenden Arbejdspladsen spiller en aktiv rolle ved gradvis tilbagevenden

Sygedagpengereformen - fase 1 1. juli 2014: Ingen sygemeldte risikerer at stå uden offentlig forsørgelse Revurderingstidspunkt ved 22 uger og ny forlængelsesregel ved livstruende, alvorlig sygdom Jobafklaringsforløb for sygemeldte, der ikke kan forlænges efter de gældende forlængelsesregler Forsøg med at sige nej til behandling

Sygedagpengereformen - fase 2 5. januar 2015: Styrket virksomhedsrettet indsats tidligere kontakt til virksomhederne og fast track Ny model for visitation af og opfølgning på sygemeldte Trappemodel for sygemeldte kategori 2 Rehabiliteringsteam for sygemeldte kategori 3 og jobafklaringsforløb Tidligere inddragelse af sygemeldtes egen læge

Den virksomhedsrettede indsats Hovedintentionerne med reformen: Sygemeldte skal hurtigere tilbage på arbejdsmarkedet ved hjælp af en tidligere og mere virksomhedsrettet indsats Tre elementer skal bidrage: Tidlig virksomhedsrettet indsats Normalindsats Fast track Trappemodellen Tværfaglig indsats – fokus på virksomhedsrettet indsats

Tilbagevenden til beskæftigelse – hvad giver effekt ? Tre store forsøg TTA-projektet – Det Store Tilbage-Til-Arbejde projekt IPS-projektet – Individuelt Planlagt job med Støtte KVIS forsøget – Koordineret Virksomhedsrettet Indsats for Sygemeldte i kategori 2 Baggrund for forsøgene NFA – Hvidbog om sygefravær og tilbagevenden til arbejdsmarkedet ved muskel- og skeletbesvær (2008) NFA – Hvidbog om mentalt helbred, sygefravær og tilbagevenden til arbejde (2010) SFI – Effekter af den beskæftigelsesrettede indsats for sygemeldte. En litteraturoversigt (2012)

Det Store TTA-projekt Fokus Effekt 22 kommuner deltog i et forsøg med ny form for organisering af indsatsen Etablering af særlige tværfaglige teams med TTA-koordinatorer, fysioterapeuter, psykologer og læger, som afklarer den sygemeldte Effekt Omkring 60 % af jobcentrene lykkedes med at implementere TTA-indsatsen Reduktion af sygefraværet i to kommuner, som lykkedes med implementering (svarende til hhv. 5,4 uger og 1,4 uger)

Det Store TTA-projekt Læring Forståelse af, at tidlig indsats er væsentlig for sygemeldte, virksomheder og jobcenter Der er muligheder, men også udfordringer, i det tværfaglige samarbejde og i etablering af en koordineret indsats med den sygemeldte i centrum Læring ift. jobcentrets virksomhedsindsats I kategori 2 og 3 sager – især hvis ansættelsesforholdet er truet - skal der være kontakt til sygemeldte og især til den sygemeldtes arbejdsgiver tidligere end 8 uge

IPS-projektet Fokus Effekt Internationalt kontrolleret forsøg med deltagelse af to kommuner i DK, hvor patienter indlagt med svære sindslidelser får individuel støtte til job eller uddannelse Regionspsykiatrien udvælger patienter til deltagelse, som herefter får 1) normalindsats 2) IPS eller 3) IPS og målrettet genoptræning af fx hukommelse, koncentration ol. Effekt I de internationale IPS projekter er der effekt på beskæftigelse på det ordinære arbejdsmarked IPS projektet i Danmark løber fra 2012 til 2017

IPS-Projektet Læring Læring ift. jobcentrets virksomhedsindsats Vigtigste læring er, at et tæt samarbejde mellem jobcentre og psykiatrien gør det muligt for patienter, der alle ønsker job eller uddannelse, at starte op efter principperne ’place them train’ Læring ift. jobcentrets virksomhedsindsats Stil de rigtige spørgsmål til sygemeldtes læge/psykiater om den sygemeldtes muligheder for at vende tilbage (funktionsevne) – og stil nye spørgsmål, hvis ikke svaret er relevant for planen om tilbagemelding Tag udgangspunkt i den sygemeldtes håb – vær det vikarierende håb, indtil den sygemeldte selv tør håbe

KVIS forsøget Fokus Effekt 14 jobcentre deltog i 2012 og 2013 i et forsøg, hvor nysygemeldte kategori 2 fik en tidlig og tværfaglig afklaring, en individuel opfølgningsplan og en virksomhedsrettet indsats Effekt 8 af de 14 projekter havde signifikant positiv effekt på beskæftigelse 3 projekter havde positiv effekt på beskæftigelse 2 projekter havde vanskelige målgrupper (ledige og alvorligt angst/depression) 1 projekt kunne ikke gennemføre indsatsen

KVIS forsøget Læring Læring for jobcentrets indsats Tidlig kontakt og inddragelse af arbejdsgiveren virker Kontakt til den sygemeldte (og evt. arbejdsgiveren) i 6. sygeuge Arbejdsgiver inddraget i afklaring hos 34 % af de deltagere, der var sygemeldt fra job (til sammenligning 9 % på landsplan) Arbejdsgiver inddraget i at sætte mål for indsats hos 49 % af deltagerne med job Læring for jobcentrets indsats Kontakt den sygemeldtes arbejdsgiver, hold samtalen på arbejdspladsen og inddrag arbejdsgiveren i afklaringen af den sygemeldte og i at sætte mål for tilbagevenden

KVIS - Tidlig virksomhedsrettet indsats Arbejdsgiver deltog i afklaring og til at sætte mål for tilbagevenden Skærpet fokus på beskæftigelse – hos den sygemeldte og hos jobcentermedarbejder Fokus på konkrete muligheder for tilbagevenden frem for sygdom og diagnose Muligheder for delvis raskmelding eller omplacering kunne hurtigt afgøres Mere realistiske mål for tilbagevenden – og større tryghed og forståelse hos arbejdsgiver Hvorfor deltog arbejdsgiver ikke i alle forløb ? Sygemeldt og arbejdsgiver havde selv aftalt tilbagevenden Sygemeldt ønskede ikke arbejdsgiver inddraget Jobcentermedarbejder var tilbageholden med at kontakte arbejdsgiver

To eksempler på systematisk tidlig kontakt En telefonopringning til sygemeldte og arbejdsgiver – og en samtale på virksomheden i Jobcenter Ringkøbing-Skjern Alle nysygemeldte trækkes via virk.dk To sagsbehandlere ringer til alle sygemeldte og screener risikosager Sygemeldtes arbejdsplads kontaktes med aftale om rundbordssamtale – alle sygesamtaler holdes på arbejdspladsen Partnerskabsaftale mellem jobcentret og ældreplejen om en tidlig indsats i Jobcenter Svendborg Lederne i ældreplejen kan kontakte jobcentret ved kompliceret sygeforløb Lederen sender en henvisning til jobcentret; den sygemeldte indkaldes til en samtale senest 4 uger efter 1. sygedag (kan være allerede i 1. sygeuge) Samtalen kan holdes på arbejdspladsen sammen med lederen

Tre læringspunkter fra KVIS forsøget Tidligt: Tidligt samarbejde mellem jobcenter og den sygemeldtes arbejdsgiver er med til at forebygge opsigelse Afklaring: Den sygemeldtes arbejdsgiver kan (også) bidrage med viden til afklaring af årsager til sygemelding og til at sætte realistiske mål for tilbagevenden Indsats: Hvis ikke en fuld raskmelding er mulig, skal gradvis tilbagevenden til arbejdspladsen i form af delvis raskmelding eller virksomhedspraktik prioriteres

Trivsel og arbejdsmiljø

Før sygemelding – Virksomhedens perspektiv Uge 0: Trivsel og arbejdsmiljø i hverdagen Får vi løst opgaverne som vi skal? Fungerer samarbejdet i gruppen – er der konflikt? Hvordan er det aktuelle arbejdspres Hvordan trives den enkelte medarbejder? Er der noget jeg som leder skal være opmærksom på?

Sygemelding – Virksomhedens perspektiv Uge 1: Opgaven i fokus Hvad gør vi nu? Vi andre må løbe stærkere! Måske skal vi have en vikar på Bare det ikke er noget langvarigt De umiddelbare reaktioner: Bekymring – hvordan har den sygemeldte det mon? Irritation – hun svigter os! Frustration – det giver en masse bøvl!

Sygemelding – Virksomhedens perspektiv Uge 2: Det ekstraordinære sygefravær ”Nu har medarbejderen været syg længe” Nu må vi gøre noget! Hvem skal kontakte den sygemeldte og hvordan? Hvad er det nu, vi plejer at gøre? Har vi en sygefraværspolitik – og hvad siger den? Er det noget vi selv kan klare? Skal TR og AmR have en rolle?

Sygemelding – Virksomhedens perspektiv Uge 3: Handling ”Nu har vi virkelig brug for at gøre noget!” Hvem kan hjælpe os? Arbejdsgiverforening? Ledernetværk? Sundhedsforsikring? TR – Fagforeningen? AmR – Arbejdsmiljørådgiver? Er der noget med, at kommunen kan hjælpe?

Sygemelding – Virksomhedens perspektiv Uge 4: De formelle krav skal efterkommes! ”UPS – nu skal vi have en formel sygesamtale!” Vi skal have styr på, hvad det er, vi skal snakke om Og hvad vi må og ikke må spørge om? Har vi reglerne på skrift? Eller hvem kan hjælpe med dem? Hvad er det nu for paragraffer der gælder? Vi skal have anmeldt til nemrefusion Hvem er det der gør det?

Drøftelse Kort snak ved bordene, derefter plenum Hvad forventer I, bliver de største udfordringer ifm. tidlig virksomhedsrettet indsats i jeres jobcenter? Hvad er din største udfordring i forhold til den virksomhedsrettede indsats?

Tidlig virksomhedsrettet indsats

Tidlig virksomhedsrettet indsats Ordinært forløb Pba. oplysningsskemaet visiteres den sygemeldte til 1 af 3 kategorier Kategori 1: kommunen fastlægger selv, hvornår og hvordan opfølgningen skal finde sted, og hvad indholdet skal være Kategori 2: ”skal have en arbejdspladsbaseret indsats med gradvis tilbagevenden, tilbud om virksomhedspraktik… eller løntilskud… Indsatsen skal tilpasses den enkeltes forudsætninger, behov og helbredstilstand… ret til mestringsforløb” Kategori 3: ”skal have en tværfaglig og helhedsorienteret indsats, hvor den virksomhedsrettede indsats er centralt…”

Ordinært forløb

Hvad ved I? Fra arbejdsgiveren Fra den sygemeldte Hvilke arbejdsfunktioner er påvirket af sygdommen ? Hvor længe har sygdommen påvirket arbejdet ? Er arbejdet forsøgt tilpasset den sygemeldtes tilstand ? Fra den sygemeldte Kort beskrivelse af fraværet ? Forventning om raskmelding – evt. delvis ? Er i behandling ? Er der arbejdsopgaver / arbejdsfunktioner, som kan udføres ? Fra den sygemeldtes læge Er der et klart / uklart sygdomsbillede ? Er der behov for yderligere undersøgelser / behandling ? Kan den sygemeldte vende tilbage ? .

Tidlig kontakt til arbejdsgiveren – Hvorfor? Den tidlige kontakt er med til at forebygge, at arbejdsgiveren mister tålmodigheden og opsiger give arbejdsgiveren større forståelse for sygemeldtes situation arbejdsgiveren opnår større indsigt i den sygemeldtes sygdomsbillede og dets betydning for tilbagevenden Arbejdsgiver kan bidrage til afklaring af den sygemeldte Kan fortælle om forhold på arbejdspladsen, der kan have betydning for sygemeldingen (trivsel, omstruktureringer eller privatliv) Kan pege på konkrete muligheder for tilbagevenden, der kan bidrage til at sætte rammer for afklaring (opgaver hvor fx samtaleforløb ikke er relevant)

Tidlig kontakt – Hvordan ? Rammerne: Arbejdsgangene beskrevet og roller og ansvar placeret Kompetencer: Medarbejderne har de rette kompetencer til at kontakte virksomheden (eller kan trække på kolleger, der kan o.a.) Redskaber: Dialogguide eller liste med opmærksomhedspunkter til kategorisering og til afgørelsen om tidlig kontakt til arbejdsgiver Klare retningslinjer for kontakten til sygemeldtes arbejdsgiver Inden kontakten: Søge informationer, overveje målet med samtalen Samtalen: Præsentation af formål med samtalen og af trappemodellen Efter samtalen: Skrive ned og følge op

Tidlig virksomhedsrettet indsats – fokus! Bevare tilknytning til arbejdsmarked Medarbejder Jobcenter Virksomhed

Roller i mødet med virksomhed og sygemeldt Tovholder Ekspert Facilitator Dialogpartner

Gruppearbejde om tidlig indsats Diskuter Hvilke faglige udfordringer ser du ved en tidlig indsats? Er I som medarbejdere fagligt klædt på til at vurdere om sygemeldtes arbejdsgiver skal kontaktes – og til at tage kontakt til virksomheden? Kan I se nogle etiske udfordringer?

Eksempel på en samtaleguide SAMTALEGUIDE - TIL ARBEJDSGIVER   Jeg ringer fra Ringkøbing-Skjern Kommune – sygedagpengeafsnittet. Jeg har lige talt med …………… som er sygemeldt fra jer, og han/hun har opgivet dig som kontaktperson Når man er sygemeldt, skal man jævnligt til samtaler på jobcentret for at afklare, hvad vi kan tilbyde ift. en tilbagevenden og fastholdelse i nuværende arbejde Vi har startet et nyt initiativ, hvor vi tilbyder at afholde disse opfølgningssamtaler på arbejdspladsen med deltagelse af sygemeldte og arbejdsgiver. Det gør vi, fordi vi ønsker at se, hvad der sker, når vi gør det på denne måde. Tilbuddene og muligheder er de samme, men det er metoderne, vi ændrer    Er der et tidspunkt, som passer dig, så vil jeg kontakte …………….. med tidspunktet

Case arbejde – tidlig indsats Med udgangspunkt i casen drøftes: Hvem – og hvordan afgøres det, om der skal tages tidlig kontakt til sygemeldtes arbejdsgiver? Skal der tages tidlig kontakt – hvorfor/hvorfor ikke? Hvad skal man som jobcentermedarbejder være særlig opmærksom på? når man taler med Sara? når man taler med hendes arbejdsgiver?

Tidlig indsats – fast track Virksomheden eller den sygemeldte kan anmode om tidligere indsats Senest 5 uger efter 1. sygedag kan der anmodes om tidlig opfølgning, hvis sygemeldingen forventes over 8 uger Sygemeldte har 2 dage til at acceptere anmodningen Sygemeldte har 2 uger til konsultation hos egen læge Flowdiagram er endnu ikke udarbejdet

Fast track

Hvornår beder virksomhederne mon om tidlig indsats? Situationer: Når sagerne er særligt komplicerede, diffuse og svære at håndtere Når der er behov for konkret viden om muligheder Når der er tale om særligt vigtige/betydningsfulde medarbejdere Når de har en sundhedsforsikring, der kan dække tidlig indsats Forventninger til kommunen Svar på/hjælp til at se muligheder for hjælp og støtteordninger Nem arbejdsgang og dialog Afklaring af egen indsats over for kommunen og den sygemeldte

Spørgsmål og drøftelse Har I fastlagt en model for fast track i jobcentret Er der taget stilling til hvem, hvordan og inden for hvilket tidsrum, der gives en tilbagemelding til virksomheden og den sygemeldte? Hvad, tænker I, er god service over for virksomhederne ift. fast track? Hvad, tænker I, er god service over for borgeren, når virksomheden anmelder fast track?

Frokost

Trappemodellen

Sygdomsforløb Symptomudvikling Akutfasen Bedringsfasen Kilde: A. Perski, Karolinska Instituttet, 2004 42 42

A Tilbage til arbejde / arbejdsmarkedet B

KVIS - Trappemodellen 51 % af de sygemeldte fra beskæftigelse var i delvis raskmelding efter principperne om arbejdsmodifikation 8 % af deltagerne var i praktik forud for delvis raskmelding (3 % på egen arbejdsplads, og 5 % på en ny arbejdsplads) 14 % af de ledige var i praktik, heraf kom 10 % i job Hvad betyder den virksomhedsrettede indsats? Giver den sygemeldte et løft i selvtilliden og bidrager til bedringen Markerer at den sygemeldte er på vej tilbage

Trappemodellen for beskæftigede – Hvordan? Et vellykket forløb tilbage til arbejdspladsen handler mere om hvordan, og ikke kun hvor hurtigt den sygemeldte kan vende tilbage (sygemeldte frygter tit, at ’gamle’ problemer stadig er til stede) Arbejdsmodifikation: Ved gradvis tilbagevenden kan der justeres på timetal, men også på arbejdsopgaver, ansvar, forudsigelighed, intensitet, fysiske rammer. Vigtigt at der er lagt en plan for, hvordan der kan trappes op Arbejdsgiveren kan pege på muligheder ud over timetal, fx andre arbejdsopgaver, fysiske rammer, ansvarsområde, afhængigt af årsagen til sygemelding

Arbejdsmodifikation? Dialog og tæt samarbejde mellem sygemeldte, arbejdspladsen og jobcentret omkring tilpasning af arbejdsopgaver, tid og samarbejdsrelationer   Gradvis tilbagevenden til arbejdspladsen kan være en del af såvel ’behandling’ som genoptræning Af hensyn til planlægningen af arbejdsmodifikationerne er det vigtigt at vide, hvilken lidelse der er tale om (er der behov for faste rammer, presse på eller holde igen?) Tidlig og hyppig kontakt mellem sygemeldte, ledelse og kollegaer er afgørende mhp. at mindske angst og genopbygge selvtillid

Tilbage på arbejde – vær obs på: Det første møde mellem sygemeldt og arbejdsplads Hvordan skal det foregå, besøg, rundtur, information til andre? Udmelding til kollegerne Hvad skal der siges, af hvem og hvornår? De første arbejdsdage Hvordan skal de forløbe; mødetid, hvem støtter i opstarten? Det rette job i den nuværende situation Tid, opgaver, fysiske rammer mv. Opfølgning Hvordan følges der op ml leder og medarbejder

Værktøjer til brug ved samarbejde med virksomhed og sygemeldte i forbindelse med trappemodellen

Udfordringstrappen Forholde sig til andre på arbejdspladsen Besøg Observatør “Føl” Mentor Fysisk At møde op på arbejdspladsen Arbejdsopgaver Blive instrueret i samt varetage udvalgte opgaver: - Afgrænsede - Ikke nødvendigvis fagligt relevante - Intet ansvar - Ikke afhængig af samarbejde med andre - Ikke kunde/bruger-kontakt Kontaktperson, som har ansvaret for opgaverne og instruktionen Samarbejde Deltage i møder Løse enkelte opgaver i samarbejde med andre Evt. kunde/bruger-kontakt sammen med andre Faglighed Fagligt relevante opgaver Større andel i selvstændige opgaver Evt. kunde/bruger-kontakt Almindelige vilkår 49

Mixerpulten Timer/tid Fysiske rammer Opgaver Ansvar Forudsigelighed Skånebehov Alm. vilkår Timer/tid Fysiske rammer Opgaver Ansvar Forudsigelighed Arbejdsintensitet 50

Eks. på optrapningsplan Uge Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Ugentlig arb.tid Status Møde* 1 2 3 4 * Statusmøde kan foregå ml. sygemeldt og leder, med eller uden jobcenterets involvering Arbejdsopgaver der kan varetages under i delvis raskmelding Arbejdsopgaver der ikke bør indgå for nuværende med jobcentret.

Eksempler på overordnede mål Ukonkrete mål Raskmelding Tilbage til arbejdsmarkedet Konkrete mål Tilbagevenden til nuværende job inden for 6-9 måneder Fuld raskmelding medio marts, samt delvis raskmelding i januar Fuld raskmelding og tilbagevenden til arbejde på ordinære vilkår og fuld tid inden for 3-4 måneder At NN inden for et halvt år kan stille sig til rådighed for arbejdsmarkedet igen Tilbagevenden til hidtidigt jobområde på fuld tid

Eksempler på delmål Delmål og aktiviteter blandet sammen Ergoterapeutisk vurdering Henvisning til træningsafdelingen for genoptræning Deltagelse i tværfagligt projekt Fortsætte træning og afvente indkaldelse til rygcentret Deltagelse i projekt NN, mindfulness og motion i fitnesscenter Delmål og aktiviteter adskilt Delvis genoptagelse af arbejdet 12 timer om ugen, påbegyndt den 5/1 NN vender tilbage til egen arbejdsplads i virksomhedspraktik 1 time om dagen mhp. at påbegynde en delvis raskmelding inden for 14 dage Få styr på egen bekymring for tilbagefald (vha. 1. psykologsamtaler og 2. stressforløb) Energi og overskud til at besøge arbejdspladsen (vha. motionstilbud)

Arbejdsgiver involveret i at sætte mål for indsatsen – Hvorfor ? Fokus på tilbagevenden: Målet med indsatsen bliver i højere grad tilbagevenden til beskæftigelse Beslutningskompetence: Arbejdsgiver kan have konkrete forslag fx til andre arbejdsopgaver, og der kan hurtigt falde en afgørelse Ejerskab: Arbejdsgiver er mindre tilbøjelig til at afskedige den sygemeldte senere i forløbet

Gruppearbejde om trappemodellen Diskuter Hvordan kan I øge anvendelsen af trappemodellen i jeres jobcenter Hvilke barrierer og udfordringer og dilemmaer oplever I ift. anvendelse af trappemodellen? Hvornår er det, det er svært? Hvordan kan I understøtte hinanden i at øge anvendelsen af trappemodellen? Har I brug for nye redskaber eller metoder?

Case arbejde – trappemodellen Med udgangspunkt i casen drøftes: Hvordan kan jobcentermedarbejderen forberede sig til rundbordssamtalen? Hvad skal der især lægges vægt på ved tilbagevenden? Hvad skal der især tages særligt hensyn til ved tilbagevenden? Hvilke roller kan jobcentermedarbejderen tage på mødet? Hvordan kan der evt. indgå parallelindsats (mestringsforløb o.a.)?

Trappemodel for ledige – Hvordan ? Tidlig kontakt til den ledige – en telefonopringning Virksomhedskonsulent tidligt i samtaleforløbet (evt. fra første samtale) Fokus på virksomhedspraktik – organisatorisk og holdningsmæssigt Samarbejde med den afdeling i jobcentret, der har kontakt til den ledige

Tværfaglig indsats

Tværfaglig indsats – hvor den virksomhedsrettede indsats er central Kategori 3 sager og jobafklaringsforløb ”Den sygemeldte skal have en tværfaglig og helhedsorienteret indsats… med fokus på at fastholde og vedligeholde den sygemeldtes arbejdsevne og tilknytning til arbejdsmarkedet” De tværfaglige rehabiliteringsteam skal fremadrettet også behandle og give anbefalinger i komplekse sygedagpengesager

Tværfaglig indsats Fordele Udfordringer Der er gode erfaringer med en tværfaglig indsats samtidig med en virksomhedsrettet indsats Virksomhederne både kan og vil gerne tage imod borgere langt væk fra arbejdsmarkedet Udfordringer Hvordan motiverer I borgerne til at turde virksomhedspraktik? Har jobcentret de rigtige virksomhedstilbud til borgere, som tidligere var kategori 2 og 3 borgere? Hvordan bliver virksomhedstilbuddene kendt og anvendt i rehabiliteringsteamet?

Tværfaglig virksomhedsrettet indsats Med baggrund i casen drøftes følgende: Hvad skal man være særligt opmærksom på? Hvad kan en tværfaglig indsats bestå i? hvornår og i hvilken rækkefølge? Hvordan kan jobcentret motivere Sara til en virksomhedsrettet indsats? Andre hensyn og overvejelser?

Opsamling og afslutning Opsamling på dagen Er I klædt på til en tidlig virksomhedsrettet indsats? Evaluering af kurset

Tak for i dag !