IFS seminar Middelfart den 19. marts 2015

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Finsenscentret den 25. marts 2014
Advertisements

Overordnet målsætning:
At forholde sig professionelt Anne Skov
Set i forældreperspektiv
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland Workshop D Konference den 24. maj 2012.
Region Hovedstadens Inspirationsseminar 30. april 2014 Din Gode Udskrivning i psykiatrien – et samarbejde mellem tidl. patienter, pårørende og medarbejdere.
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Socialstyrelsens nye vidensnotater
Præsentation af den nye folkeoplysningspolitik-guide Trine Bendix Knudsen Sekretariatsleder Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
- gennem Marte Meo metoden
Psykoedukation til unge i OPUS
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Rehabilitering til borgere med hjertesygdom
SYGEPLEJESYMPOSIUM 2013: Recovery - fra vision til virkelighed, Region Hovedstadens Psykiatri, 17. januar 2013 Annette Rolsting, Bedre Psykiatri ”Sproget.
Arbejdspladsudvikling
Regionale kulturaftaler En frivillig aftale, der indgås mellem Kulturministeriet og en række kommuner; en ’kulturregion’
EN AF OS … en kampagne for alle
Ambassadører i EN AF OS kampagnen Axelborg d. 26. august 2013.
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Hvor der er fokus på klimaet.
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
En integreret, rehabiliterings- og helhedsorienteret indsats i et dokumentations og evidensperspektiv Konference november 2012 Socialstyrelsen og SFI.
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Stigmatisering af pårørende Om respondenterne: 302 Besvarelser ud af 567 – 53% 79% Kvinder 62% Forældre til voksne børn 38 % Pårørende til personer med.
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Forløbsprogrammer – et værktøj i kronikerbehandlingen
Omgangstone og kollegialitet
Kodeks for offentlig topledelse
Vejlederens kommunikation
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
Det Sociale Kapitel
Indsigt og udvælgelse – forstå hvad det betyder for jer
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Hvorfor er der behov for en kampagne som EN AF OS?
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Lægedage Sammenhængende patientforløb – hvad skal der til? Oplevelser fra en kommunal hverdag og en hjemmesygeplejerskes beretninger Kommunalt perspektiv.
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Dialog om voldsforebyggelse Spørgsmål til medarbejdere og ledere  4 spørgsmål til vores forebyggelse  4 spørgsmål til vores proces etsundtarbejdsliv.dk.
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Recovery - At komme sig Aulum d. 10. oktober 2010
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Intro: elever/STUDERENDE CENTER Nord-Vest
"Stigma betyder ’miskrediterende særtræk’. Stigmatisering rammer mange grupper i samfundet, der på en eller anden måde skiller sig ud fra normen eller.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temadrøftelse SUS Sundhedsaftale.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
(Hvordan) bringer Peer-støtte recovery ind i organisationerne
Vidensbaseret praksis i botilbud
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Mere MOST - mindre fravær
Personalemøde – opfølgning på MTU
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Metoden fælles beslutningstagning
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014
Fundraising i Propa Inspiration til en fremtid med flere indtægter til projekter og aktiviteter I udgaven af Propa Nyt vil.
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

IFS seminar Middelfart den 19. marts 2015 Afstigmatiseringsindsats i socialpsykiatrien – hvad virker? Projektleder Johanne Bratbo og projektkoordinator Anja Kare Vedelsby

Dagsorden 1. del Ultra kort om Landskampagnen EN AF OS Smagsprøver på Dialogstarter til henholdsvis psykiatrien og socialpsykiatrien – film og refleksionsøvelser Dialogstarteren til psykiatrien – udpluk fra evalueringen i efteråret 2014 Forslag til dilemmaer i socialpsykiatrien der udfordrer ”dem” og ”os”-tænkning

Dagsorden 2. del Hvad virker, når man arbejder med afstigmatisering? Evaluering af ambassadørkorpsets erfaringer Ambassadøroplæg ved Lone Grove Fælles debat Opfordring til at bidrage til synliggørelse af diskriminations-undersøgelsens spørgeskema

Vision Gøre livet bedre for alle ved at fremme inklusion og bekæmpe diskrimination forbundet med psykiske lidelser. I får lige en meget kort introduktion til EN AF OS for ikke at trætte jer med for mange detaljer, og I kan selvfølgelig spørge! Som I kan se af visionen, lægger landskampagnen vægt på at modvirke den eksklusion fra samfundslivet, arbejdslivet, uddannelse, etc. som desværre i dag er vilkårene for mange, som får en psykisk sygdom. Det er hårdt for alle – men også især for de unge, som får en psykiatrisk lidelse og diagnose tidligt i deres liv, og oplever at de mister kontakten til venner og et ungdomsliv som andre, og bagefter skal dække i deres CV at de har ’huller’ som kan skyldes indlæggelser og sygdomsperioder. Tal udarbejdet af det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) viser, at det også samfundsmæssigt er en god investering, hvis vi kan fremme inklusion noget mere – for det koster omkring 55 milliarder kroner årligt, at mennesker udstødes. Og kun 10% af disse udgifter går til behandling! Andre tal fra SFI viser, at erhvervsfrekvensen kun er godt 24,2% for personer, der har en psykisk lidelse, mod godt 43,9% for personer med fysiske handicap – og mod godt 77,5% af befolkningen generelt. Det tal er alt for lavt i forhold til viden om, hvor mange der faktisk kan komme sig.

Aktuelle kampagneperiode: 2011 - 2015 Hvad arbejder vi for? Øge danskernes viden om psykisk sygdom. Mindske den afstand, der fører til stigmatisering, fordomme og social udelukkelse. Skabe større forståelse for psykisk sygdom i skoler, på arbejdspladser og alle andre steder, hvor hverdagslivet udfolder sig = 5 indsatsområder: Brugere & Pårørende, Personale, Arbejdsmarkedet, Unge, Befolkningen & medierne Aktuelle kampagneperiode: 2011 - 2015 Netop med baggrund i de tal, som jeg nævnte før, har kampagnen til formål at nå bredt ud, for udskillelsen starter allerede i skolen – og håbet er, at mere viden og større kendskab vil nedbryde barrierer, som skyldes fordomme eller myter og give mere plads til nuancer og udfordre opfattelsen ’en gang psykisk syg – altid psykisk syg’.

Hvem står bag? Som I kan se af de mange logoer, er der mange partnere, og de er nogle tunge nogle, som er enige om vigtigheden af dette projekt, men på andre områder er uenige – fx om finansiering, strukturer og tilbud. Og det er en af grundene til, at det er områder, vi IKKE kan blande os i hos EN AF OS.

Her finder du os www.en-af-os.dk Hjemmesiden vil i redesignet version blive lanceret 9.december i år, så den bliver tablet- og mobilvenlig. Samtidig skulle der være ryddet lidt op, så den bliver nemmere at navigere på. Hjemmesiden har også regionale undersider, hvor man kan se, hvad der foregår i ens region samt finde kontaktoplysninger mm. Facebook: nu over 28.000 ’likere’ Brugerpanel: EN AF OS-panel på over 2000 personer der har eller har haft en psykisk sygdom – spørgsmål hver 2. måned. Senest har vi spurgt om erfaringer med brug af sociale medier og indtrykket af DR’s kampagne ’Usynligt Syg’ i april 2014. Vi har gennemført nogle befolkningsundersøgelser i både 2011, 2012 og nu igen i 2014 – i 2012 var kendskabet til EN AF OS på 26%, og i 2014 er tallet vokset til 37%, hvilket må anses for ganske godt sammenlignet med kampagner generelt. Så PR-indsatser, synligt logo og de mange udgående aktiviteter nationalt, regionalt og lokalt, har alle bidraget til den status! www.en-af-os.dk

Film: Jeg kunne ikke en gang stave til håb

Refleksionsøvelse Formidlingen af håb hænger sammen med oplevelsen af stigmatisering. Denne film illustrerer fagpersonens vigtige rolle i forhold til at formidle håb og støtte brugeren i troen på bedring og et godt liv. Er der situationer, I kan genkende i filmen? I filmen hører I om den rolle, håb spiller. Hvordan formidler I håb til jeres brugere? Hvad er I gode til, og er der noget, I kan gøre endnu bedre?

Dialogstarter til socialpsykiatrien - Michaels historie Start filmen ved minuttal 1:09.

Refleksionsøvelse Hvad tænker I om Michaels oplevelse af samarbejdet med en medarbejder? Er der situationer, I kan genkende i filmen? Hvad tænker I om hans udsagn om at skelne mellem ”kan” og ”skal”, når det handler om at fremme mulighederne for oplevelsen af ligeværd? Hvad er I gode til, og er der noget, I kan gøre endnu bedre?

Dialogstarter til socialpsykiatrien - Trines historie Start filmen ved minuttal 14:28-17:30

Refleksionsøvelse Hvad tænker I om Trines oplevelse af henvendelsen fra jobcentret? Hvad tænker I om hendes udsagn om, at sagsbehandleren bør tale med borgeren selv? Er der situationer, I kan genkende i filmen? Hvordan tackler I samarbejdet med jobcentret? Hvad er I gode til, og er der noget, I kan gøre endnu bedre?

Proces for ny Dialogstarter Færdigredigere film, inkl. refleksionsspørgsmål Udarbejde cases, inkl. refleksionsspørgsmål Tilpasse supplerende materiale, så det matcher Teste materialet i socialpsykiatrien Opsætning på hjemmeside

Personale i sundheds- og socialsektorerne Målsætninger og budskaber Mere respekt og samarbejde Praksis med systematisk inddragelse forbedrer kvaliteten. Politikker er ikke nok i sig selv.   Øget viden om recovery og empowerment Der er mulighed for at komme sig og personen er ikke identisk med sin diagnose Anerkende brugernes og de pårørendes ressourcer Helhedssyn er nødvendig i indsatsen Øget refleksion over kultur og sprog Hverdagssproget og kulturen har stor betydning for stigma – både i forhold til patienter, brugere, pårørende, kolleger og samarbejdspartnere

Dialogstarteren – et godt sted at starte Dialogstarteren giver mulighed for: fælles refleksion over betydningen af fordomme, stigmatisering og selvstigmatisering for at styrke kvaliteten i behandlingsindsatsen overfor patienter og pårørende at styrke den tværgående dialog mellem faggrupper som led i at øge opmærksomheden på sprog og kultur i hverdagens behandlingsindsats at styrke parathed til en åben dialog med patienter og pårørende om tabu, fordomme og risiko for selvstigmatisering

Overordnede budskaber Der kommer til at stå ”brugeren” The stickers can be put up anywhere, e.g. on the doors of the mental health ward, in the bathroom, mirrors, etc.

Dialogstarterens indhold Film: “Måske er jeg bare et unikt menneske” m/ diskussionsoplæg Dilemmaøvelser Film: “Klar tale” m/ diskussionsoplæg Ambassadøroplæg Huskeseddel (til at bevare fokus på afstigmatisering) Øvelse: “Møder du disse opfattelser i din hverdag?” Elektronisk evalueringsskema  database og evaluering

Regionale handleplaner – overordnede budskaber Tidsramme Målgrupper Omfang Implementering Hovedstaden Feb. 2014-april 2015 Medarbejdere og ledelse Medarbejdere i alle afsnit PsykInfos medarbejdere Sjælland Jan. 2014 Ledelse, medarbejdere og patienter Materialet præsenteres for alle ledelsesgrupper To deltidsansatte medarbejdere med brugerbaggrund Syddanmark 2014 Alle medarbejdere med primær patientkontakt Alle afsnit planlægger egen indsats. Integreret i andre projekter Midtjylland Studerende, tre pilotafsnit, patientmøder Undervisere, afsnitsledelser Nordjylland 1. halvdel af 2014 Alle afsnit og ambulatorier Grundig informationsproces. Ledelserne er interne ambassadører Danish Regions represents the interests of the five Danish regions. The main task of the regions is to manage the Danish health care system but they also have responsibilities in the social field and regional development. All regions’ action plans have different time frames, target groups, scale and strategies for implementation of The Dialogue Kickstarter.

Evalueringsresultater november 2014: Dialogstarteren til psykiatrien 47 registreringer 73% brugte materialet for første gang 27% havde tidligere arbejdet med materialet 27% havde haft et ambassadøroplæg 15% havde ikke haft et ambassadøroplæg endnu men forventede at have det i fremtiden 68% havde arbejdet med materialet i forbindelse med et personalemøde Et brudt udsnit af personalegrupperne i psykiatrien har deltaget i arbejdet med materialet Vi ved, at en del flere har brugt materialet men ikke udfyldt skemaet – Danske Regioner har opfordret de regionale koordinatorer og psykiatricheferne!

Resultater af arbejdet med Dialogstarteren – centrale fund Over 75% er enig eller meget enig i følgende: Arbejdet med Dialogstarteren har samlet set givet os øget viden om fordommes betydning, som vi kan bruge i vores arbejde Arbejdet med Dialogstarteren har samlet set genopfrisket vores viden om fordommes betydning, som vi kan bruge i vores arbejde Arbejdet med Dialogstarteren har samlet set øget vores opmærksomhed på betydningen af sprogbrug i hverdagen Arbejdet med Dialogstarteren har samlet set øget vores opmærksomhed på betydningen af at fremme dialog med patienter og pårørende

Tilfredshed med Dialogstarteren 75% er tilfredse eller meget tilfredse med: Indholdet Opbygningen Omfanget Udbyttet

Et par citater ”Der blev takket for provokationerne, og flere udtrykte, at tiden var moden til dette arbejde.” ”Vigtigt tema at få drøftet i personalegruppen. Tak fordi materialet er så let tilgængeligt og vel planlagt – lige til at gå til – filmene er rigtig gode som udgangspunkt for fælles drøftelser og refleksion. Vi arbejder gerne videre med Dialogstarteren.” ”Vi er alle enige om, at de patienter som indgår i filmene, er meget mere velfungerende end de patienter, vi møder i vores praksis.”

Huskesedlen - opmærksomhedspunkter Tilgængelighed Uskrevne regler Sprogbrug – til og om patienten Samarbejde med pårørende Formidling af håb Opmærksomhed omkring hvilke aktiviteter man laver i miljøet, og evt. flytning af disse til mere afskærmede steder (fx medicingivning) At se mennesket bag diagnosen

Dialogstarter til socialpsykiatrien Forslag til dilemmaer i socialpsykiatrien der udfordrer ”dem” og ”os”-tænkning?