Erik Elgaard Sørensen Forskningsleder, lektor, cand.cur., ph.d.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hans Lund lektor, studieleder Syddansk Universitet
Advertisements

Sygepleje i korttidsafsnit
Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Uddannelse til tværfaglighed
Kandidatuddannelsen i Sygepleje
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Souschef Jytte Husted Hospice Søholm
Sygeplejerskens virksomhedsfelt
Af overfysioterapeut Dorrit Pind, Skejby Sygehus
Fra integration til inklusion
Lærerprofessionen.
Velkommen.
Sygeplejerskens virke
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Vidensnetværkets konference 8. december 2008
Temadag i Dasys Udvikling af sygeplejeprofessionen
Sygeplejeruddannelsen
Sygeplejerskeuddannelsen i Silkeborg
Professionsidentitet – og masteruddannelse
Sygepleje som profession
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Sygeplejerskeuddannelsen
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Uddannelsesparathed - hvad er det
FS Sasmo Temadag for operations- og ambulatoriesygeplejersker Tirsdag den 27 Maj 2014 Uddannelseskonsulent Annette Kolding Rørvik, Center for HR, Region.
Forbrugsgenetik - Etiske aspekter Mickey Gjerris Lektor, Ph.d. Medlem af Det Etiske Råd.
Pårørende på opvågningsafsnit. Et etisk dilemma?
Lis Suhr Klinisk lektor
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Pitch af sygeplejerskeuddannelsen af Lykke og Trine
Hvordan bygge bro mellom klinik og forskningsmiljø?
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Kodeks for offentlig topledelse
Henriette Lungholt Formidling og metode – uge 47, efterår 08 Mundtlig kommunikation.
Omsorgsetik i klinisk sygepleje - den gode, kloge og rigtige sygepleje
Indvielse af Center for Kliniske Retningslinier
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Lærerprofessionen.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET Institut for Folkesundhedcand.cur. Afdeling for Sygeplejevidenskab MASTERUDDANNELSEN I KLINISK I SYGEPLEJE VELKOMST TIL.
Lægedage Sammenhængende patientforløb – hvad skal der til? Oplevelser fra en kommunal hverdag og en hjemmesygeplejerskes beretninger Kommunalt perspektiv.
Patientens svære kamp – patientinvolvering i praksis - TAK
Etiske problemstillinger i forbindelse med patientinddragelse
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Helhedsorientering & Tværfaglighed
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Inklusion og inkluderende processer
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
UDDANNELSE OG PROFESSION.
Er nutidens kræftsygepleje rettet mod fremtiden ?
Sygepleje og fagidentitet
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Rollen som professionel indebærer i følge speciallægekommissionen, at man Præsterer høj kvalitet i behandling med integritet, ærlighed og medfølelse Udvise.
Regionshospitalet Randers Regionshospitalet Randers Elektronisk 360°’s feedback.
Sanne Lorentzen NLS Ledertræf, Island september 2012.
Dokumentation af sygepleje -et etnografisk inspireret studie af perioperative sygeplejerskers dokumentationspraksis Vejledere: Kirsten Frederiksen, Ph.d.
Udfordringer og muligheder i det tværfaglige samarbejde Tværfaglig intelligens . Tværfaglig intelligens. Sundhedskonference 2016 Eva Just.
Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Velkommen til Round Table
Mellem human kapital og social kapital Skismaer i det ufaglærte arbejdsliv og barrierer for udviklingen af læringsidentiteter Mads Peter Klindt, lektor,
Vidensbaseret praksis i botilbud
FS Sasmo Temadag for operations- og ambulatoriesygeplejersker Tirsdag den 27 Maj 2014 Uddannelseskonsulent Annette Kolding Rørvik, Center for HR, Region.
Hvordan får jeg indflydelse?
Mette Rosendal Darmer, Centerchefsygeplejerske
Kvalitet i uddannelsen
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Øget professionalisme som resultat af fokuseret uddannelse v
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Erik Elgaard Sørensen Forskningsleder, lektor, cand.cur., ph.d. Tværfagligt samarbejde En udfordring eller en fordring i klinisk sygepleje FSOS Konference 17. marts 2015 Erik Elgaard Sørensen Forskningsleder, lektor, cand.cur., ph.d.

Indledende betragtninger Tværfaglighed Uhyre vigtigt (Scheel 2005) Nødvendigt krav (Just og Nordentoft 2012) At bidrage til fællesskab kræver egen faglige forankring

Indlæg vil omhandle Indkredsning af tværfaglig, faglig, fag og sag Sygeplejefagets egen- og samfundslogiske udfordringer Professionsudvikling – prioriterede indsatsområder

Indkredsning Tværfaglighed Fag og sag Hvad kendetegner sygeplejefagets egenlogik Hvad kendetegner sygeplejefagets samfundslogik

Tværfaglighed 2006 2012 2013 2013

Sygepleje og tværfaglighed Samarbejde blandt sundhedsprofessionelle er nødvendigt for at sikre god sygepleje (Robnett 2006, O’Brien et al. 2008) Samarbejde er placeret i en kontekst af magt og kontrol (Martin et al. 2008, Seenandan-Sookdeo & Kendra-Ann 2012) Tværfagligt samarbejde omhandler typisk samarbejde mellem læger og sygeplejersker (O’Brien et al. 2008, Martin et al. 2008) eller Samarbejde er rettet mod særlige kliniske problemstilling, som eksempelvis respiratoraftrapning (Rose et al. 2008, Egerod 2003) Uddannelsesprofil og færdigheder har betydning for sygeplejerskers evne til samarbejde (Rose et al. 2008) Viden om interprofessionelt samarbejde og sygeplejerskers autonomi efterlyses (Goodman 2004).

Indkredsning Tværfaglighed Fag og sag Hvad kendetegner sygeplejefagets egenlogik Hvad kendetegner sygeplejefagets samfundslogik

Tværfaglighedens faldgruber Usikkerhed om hvad eget fag kan bidrage med risikerer at føre til, at samarbejde bliver på den faggruppes præmisser, som ikke er usikker Man anskuer andre fag gennem sit eget fags præmisser – faglig etnocentrisme

Hvordan kommer sygepleje til udtryk i en konkret praksis? Fortællingen om Clara

At holde praksiskundskab levende (Molander 1996) Forudsætter interesse og en personlig vilje for deltagelse i praksis og i praksisforbindelser Deltagelse foretaget på baggrund af tillærte rutiner er ikke tilstrækkeligt Veksle mellem ubetinget at stå for det man kan og at åbne sig for andres kundskab med henblik på forbedringer af virksomhedsudøvelsen (sygepleje er såvel en individuel som kollektiv praksis).

Perioperative Nurses’ Ability to Think Critically Diane M. Fesler-Birch, PhD, RN

Hvad er sygepleje?

Hvordan kan sygepleje forstås? Leading nurses in dire straits: head nurses’ navigation between nursing and leadership roles ERIK E. SØRENSEN RN, MScN, PhD1, CHARLOTTE DELMAR RN, MScN, PhD2 and BIRTHE D. PEDERSEN RN, BA (Philosophy), MScN, PhD3 Article first published online: 29 MAR 2011 DOI: 10.1111/j.1365-2834.2011.01212.x

Ledende sygeplejerskers praksis Kliniker Administrator Hybridleder Sygdom Drift Ironi Teoridistance Uden forskning Autorisation Virksomhedsfelt Ikke behandling Omsorg Udvikling Situation Samfund Individuel Kollektiv Erfaring Forskning Teori-praksis En praktisistisk praksis En teoretisk apraktisk praksis En teoretisk begrundet praksis

Sygeplejefagets egenlogiske udfordringer 1957: Første formaliserede uddannelse 1 år i ’huset’ + 2 år, 2/3 praktik og 1/3 teori 2001: Professionsbachelor med adgang til videreuddannelse. Teori 58 %, praktik 42%. Fag Profession 2008: Ny National Studieordning med direkte adgang til kandidatuddannelse 1979: Ny bekendtgørelse, 3½ år som elev. 10. klasse. 55 % praktik, 45 % teori 1938: Kursus for sundhedsplejersker, ledende og undervisende sygeplejersker Aarhus Universitet 1990: Ny bekendtgørelse, 3½ år som studerende. Gymnasie/HF. 1965: Danmarks Sygeplejerskehøjskole 1. og 2. del, Aarhus Universitet 1991: Kandidatuddannelse (cand.cur.) og de første ph.d.-studerende immatrikuleres 2001: Danmarks Sygeplejerskehøjskole nedlægges, Sektion for Sygepleje ved Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet Aarhus Universitet etableres.

Konsekvens af fagets udvikling – forskellige forståelser En praktisistisk praksis (håndværk) En teoretisk apraktisk praksis En teoretisk velbegrundet praksis (profession) Teori og praksis er hinandens modsætninger

Teori-praksis GAB “That nursing theory and research were not sufficiently useful to the practitioner”

Sygeplejefagets samfundslogik

Kendetegn ved fagprofessionelle i sundhedsvæsenet (Peter Kragh Jespersen 2005, 2008) Højtuddannede eksperter tæt på kerneydelsen Mange slags professionelle i én og samme organisation Jo stærkere autonomi, desto vanskeligere at få til at arbejde mod organisationens mål Autonomi nødvendig for løsning af opgaverne Selvstændige, udviklingsorienterede, initiativrige og engagerede.

Primadonnaerne er mere end snotforkælede hystader Helle Hein har skrevet en klog bog om de kreative og egocentrerede typer

Ledende sygeplejerskers praksis Indhold Kliniker Administrator Hybridleder Kendetegn ved tværfagligt samarbejde Kortsigtet, uroligt, reaktivt og tilpassende underlagt den medicinske profession Cross-disciplinær Isolation og alliance-dannende Multidisciplinær Langsigtet, roligt, argumenterede, personligt mod Interdisciplinært Forståelser af sygepleje En praktisistisk praksis En teoretisk apraktisk praksis En teoretisk begrundet praksis

Tværfaglighedens faldgruber Hybridleder Kliniker Usikkerhed om hvad eget fag kan bidrage med risikerer at føre til, at samarbejde bliver på den faggruppes præmisser, som ikke er usikker Administrator Man anskuer andre fag gennem sit eget fags præmisser – faglig etnocentrisme

Kommunikation = mening Medier gør kommunikation mellem systemer mulig. Binær kode gør systemet i stand til at handle. Omverden Autopoietiske Politik (system), magt (medie), minus magt: regering/opposition (binær kode) Økonomi (system), penge (medie), have/ikke have penge (binær kode) Sygepleje (system), patienten (medie), behandling eller pleje – obs. forståelser af sygepleje (binær kode) GRUMS! System Både lukket og åbent Kan lukke sig for meget om sig selv: Økonomi: tænker kun profit Sygepleje: faglig etnocentrisme Grumsede medier med dertil hørende binær kode: vanskeliggør kommunikation og handling

Sygeplejefagets samfundslogiske udfordringer Samfundets syn på sygepleje er uspecifik Dialektikken mellem sygeplejefagets fag (inderside) og sag (yderside) er vigende Sygeplejefagets historie bidrager til et pluralistisk forståelsesgrundlag Sygeplejefaget mangler kendetegn, hvilket svækker den faglige identitet og fører til tab af fodfæste. Det vanskeliggør identifikation, orientering og argumentation i tværfaglige sammenhænge

Professionsudvikling – prioriterede indsatsområder Mål  Genopretning af dialektikken mellem sygeplejeprofessionens fag (inderside) og sag (yderside). Middel  Afklaret forståelsesgrundlag (”backbone in nursing”) og videreudvikling af fagets vidensgrundlag, der giver ”mening” både blandt fagets egne og andre udøvere. Med henblik på  En proaktiv professionsbaseret adfærd

Teori-praksis GAB ”A conceptual model of nursing can play a crucial role by making some aspects of professional practice explicit”

Nasale hudproblemer hos præmature børn forårsaget af CPAP – behandling

Prioriteret handleplan 2013 – 2018 Forskningsprogram

Tværfaglighed baseret på faglighed og personlige egenskaber Det (samarbejde) er en KÆR pligt, en glæde og ikke blot noget der skal overstås. Gør hvad der forventes og mere til. Vær’ der helst lidt før end nødvendigt. Let andres byrder og forvent ikke at de letter dine. Det personlige ansvar er forudsætningen for at være med i et fællesskab. Stil dig selv spørgsmålet: Hvad kan du gøre for samfundet? Gå forrest, men vær ikke demonstrativ. Bed’ dine kollegaer tage ansvar, kontroller ikke, men vis forpligtende tillid og du får ansvarlighed. Tillid og tillidskultur bygges op af holdninger og er en målbevidst indsats. Vær troværdig. Respekt og ydmyghed må udvises, hvis andre også skal lykkes. Vis i enhver situation hvordan du møder mennesker. Tag sagen og opgaven højtideligt – ikke dig selv. Reager hvis ikke respekten trives i din organisation.

Lad os sammen finde sporet Tak! Info: www.foksy.dk ees@rn.dk