1 Ligeløn – lige arbejde eller arbejde af samme værdi Karen Sjørup November 2010.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
It-arbejdsmarkedet, uddannelse, kurser, muligheder.
Advertisements

Bogens klasser   Klasserne i bogen er defineret sådan (tallene er deres andel af de årige, når studerende ikke regnes med): Overklasse.
Højtuddannedes værdi for virksomheder
Løn og køn Analyser fra SFI og Lønkommissionen Lisbeth Pedersen
Videregående uddannelse - hvorfor det? lang tid, ingen penge, svært…
Vil ligestilling og uddannelseskapløbet på universiteterne fremme integrationen? Karen Sjørup, RUC Europa-Kommissionens 8. marts arrangement.
Lønkommissionen Præsentation i Nationaløkonomisk Forening den 8. sept 2010 Niels Westergård-Nielsen,
Simonsen & Illeris Rådgivende Pædagoger
En erhvervsuddannelse er også en karrierevej
Realkompetencevurdering i Danmark
Ligeløn til sygeplejersker
Sådan får vi ligeløn i Danmark!
Oplæg af Mads Lundby Hansen Cheføkonom CEPOS. Regeringens globaliseringsstrategi: Danmark skal være et førende vidensamfund Men hvordan er det med incitamentet.
Viden der virker Inge Steen Mikkelsen 21.nov. 08 Er der brug for en offentlig VEU-indsats? NCK-konference.
Videre efter HF … med professionssigte undervejs.
Overvejelser om institutionsstrukturen i Region Midtjylland Styrelseschef Lars Mortensen Institutionsstyrelsen, Undervisningsministeriet.
Hvad er realkompetencevurdering?
Arbejde med jobkort og uddannelsesveje.
Leder af Frivilligcenter Aarhus
Kort videreuddannelse (KVU)
Lønstatistikken efter Lønkommissionen v/Steen Bielefeldt Pedersen.
24. november 2014 Fremtidens industrimedarbejder - tendenser og udfordringer.
Statistik om kvindelige iværksættere - udviklingen
Jobrotation Medarbejdere på uddannelse – ledige vikarer i job.
2.Lektion: Samfundsfag 2.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
1 Quiz om de kønsbestemte lønforskelle Velkommen til quizzen om de kønsbestemte lønforskelle! Denne korte quiz bruger multiple choice-spørgsmål til at.
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Hvordan målrettes uddannelsesindsatsen
Økonomiske begreber Samfundsfag.
Ordførende direktør, Arne Jensen, SEDIRK 1 Rekruttering af kvindelige forskere på SEDIRK- institutioner Hvad har man gjort, og hvad kan der gøres.
Frivillighed i Danmark Resultater fra en befolkningsundersøgelse.
10. kl. 9. kl. 10. kl. EUD (erhvervsudd) Færdig uddannelse – ”Udlært”.
Økonometri 1: Inferens i den lineære regressionsmodel1 Økonometri 1 Kvalitative variable 8. marts 2006.
Beskæftigelsesregion
FTF FTF er danskere − FTF er hovedorganisation for offentligt og privat ansatte. − FTF har 81 medlemsorganisationer. − FTF er.
Køn, arbejde og økonomiske muligheder Landstingssalen 8. marts, 2010 Bent Greve Roskilde Universitet.
Arbejde med jobkort og uddannelsesveje.
Hjerterehabiliteringen Roskilde Sygehus
Resultater fra: Diskriminationsundersøgelsen blandt mennesker med psykisk sygdom Som et led i EN AF OS kampagnen er der gennemført en undersøgelse af oplevet.
OK-11 Temaer info, baggrund og nyheder på
Løn- og ansættelses- vilkår Privatansatte Kære privatansatte psykolog Dansk Psykolog Forening gennemfører hvert år en undersøgelse af de privatansatte.
Beskæftigelsespolitiske udfordringer på kort og på lang sigt -Oplæg v. Peter Graversen.
Hvorfor individuel lønforhandling?. Hvad er individuel lønforhandling? Med individuel lønforhandling har den enkelte medarbejder forhandlingsretten og.
Budgetseminar d. 19. juni Ledighedsudviklingen i Syddanmark og dimensionering af indsatsen.
Vejlederkonference Arbejdsmarkedet i Østdanmark v. Gert Jørgensen Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
Den aktuelle rekrutteringssitutation på social- og sundhedsområdet Oplæg v/ Mogens Jensen – Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Udviklingen på arbejdsmarkedet – med særlig fokus på de unge v/ Palle Christiansen, regionsdirektør BR Midtjylland.
Dimittendmøder 2010 Bibliotekarforbundet Karin V. Madsen.
Beskæftigelsesregion Syddanmark Rekruttering til Tønder kommune – er der et problem?
Temamøde: Arbejdskraftreserven, de unge og nyorientering på arbejdsmarkedet” Den 9. februar 2010, Ferskvandscentret, Silkeborg.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Perspektiver for beskæftigelsesindsatsen i Østdanmark i 2010 v/regionsdirektør Jan Hendeliowitz.
Ligeløn - Med juraen som værktøj
Nyt hf: Professionsorientering mod professionsbachelorudd.
Ansættelsesk-ontrakt og løn
Løn- og ansættelses-vilkår
Lønhemmelighed – hvorfor er det et problem?
Rekruttering til Nyborg kommune – er der et problem?
Rekruttering til Kolding kommune – er der et problem?
Rekruttering til Assens kommune – er der et problem?
Rekruttering til Kerteminde kommune – er der et problem?
Rekruttering til Vejen kommune – er der et problem?
Rekruttering til Ærø kommune – er der et problem?
Præsentation af Socialtilsyn Øst -orientering om årsrapport 2015 og evalueringen af lov om socialtilsyn Baggrund Socialtilsynets årsrapport skal fungere.
Beskæftigelsesregion
Forhandlingsfællesskabet
Forhandlingsfællesskabet
Sociale forskelle i valg af videregående uddannelse
FTF FTF er danskere FTF er hovedorganisation for offentligt og privat ansatte. Medlemstallet er steget med i løbet af.
Hvorfor Praktikplads-AUB?
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
Præsentationens transcript:

1 Ligeløn – lige arbejde eller arbejde af samme værdi Karen Sjørup November 2010

2 Fra lønkamp i 2008 til tilbageholdenhed 2011? Fra ligeløn til Lønkommission Fra løn til ’serviceeftersyn’ af den offentlige sektor En kommission af arbejdsmarkedets parter med Finansministeriet som sekretariat Finanskrise/økonomisk krise Redegørelse: Usammenhængende statistikværk uden konklusion og anbefalinger Ligelønsdagsordenen aflyses af Finansministeren

3 Lønbegreber Løn pr. præsteret time – fravær og barsel får lønnen til at stige pr. time i lønstatistikkerne Løn pr. standardberegnet time – fravær og barsel påvirker ikke timelønnen I hele den offentlige sektor er bruttolønforskellen ml. kvinder og mænd 15 % pr. præsteret time og 20 % pr. standardberegnet time

4 Hvordan forklarer man forskellen? (offentlig sektor, standardberegnet time) Forklaringen er ikke den forklaring men en dekomponering af lønforskellen Forskel på arbejdsfunktion er den største del af forklaringen (11 %) dvs. kønsarbejdsdeling Uddannelse er den næste (2,1 %) Derefter branche (2,1 %) Den statistisk uforklarede del af lønforskellen pr. standardberegnet time udgør 3 pct.point Kilde: Lønkommissionens redegørelse s. 265

5 Løn pr. standardberegnet time inkl. gene 2007 – udvalgte grupper mellemlang videregående uddannelse (s. 223) Bygningskonstrukt ører kommuner225 Diplomingeniørerregioner270 Ergoterapeuterkommuner189 Fysioterapeuterkommuner187 Jordemødreregioner201 Lærerekommuner224 Pædagogerkommuner178 Socialpædagogerregioner188 Sygeplejerskerkommuner208 Sygeplejerskerregioner198

6 Løn pr. standardberegnet time 2007 incl. Gene udvalgte grupper m. EVU, KVU el. ufaglærte (s. 226) Politiet -basisstaten232 Renovationsarbejdereprivate206 SoSu-assistenterregioner177 Sosu-hjælpere u.udd.kommuner136 Sosu-hjælperekommuner160 Specialarbejderekommuner160 Portørerregioner159 Ernæringsassistenterregioner144 HåndværkereKommuner191 KontorpersonaleKommuner170

7 Deltid Mange opfatter deltid som halv tid 82 pct. af kvindelige ansatte i det offentlige arbejder mere end 30 timer om ugen Det samme gælder 90 pct. af mændene 50 pct. af kvinderne og 80 pct. af mændene arbejder 37 timer eller derover Forholdet mellem ’arbejdstimer’ og ’konfrontationstimer’?

8 Kan det betale sig at uddanne sig? (pct. afkast af uddannelse) Standardberegnet time (figur 4.3) Gymnasial uddannelse 8 % EUD 9 % KVU20 % MVU27 % LVU48 % PhD og læger70 % Der er to års uddannelse mellem MVU og LVU, men 22 % forskel på uddannelsesafkast

9 Arbejde af samme værdi Arbejdets art: funktioner, beslutningskompetence Uddannelseskrav og andre krav: videreuddannelse, anciennitet, fysiske færdigheder Arbejdsforhold og andre vilkår: Fysisk el. psykisk belastning, krav om flexibilitet, gener, risici, mulighed for selv at fastlægge arbejdet, teambaseret el. individuelt Inspireret af det svenske system Lönelots.

10 Pædagoger/Håndværkere i kommuner Index Standard-beregnet time Incl. genetillæg Eks. genetillæg Pædagoger100 Håndværkere111108

11 Fysioterapeuter/Diplomingeniører i kommuner Index standard- beregnet time Incl. geneEks. gene Fysioterapeuter100 Diplom-ingeniører138136

12 Sygeplejersker/Diplomingeniører i regioner Index standard- beregnet time Incl. geneEks. gene Sygeplejersker100 Diplom-ingeniører140153

13 Socialrådgivere/Diplomingeniører i kommuner IndexIncl. genetillægEks. genetillæg Social- rådgivere 100 Diplom- ingeniører 135

14 Pædagoger/Bygningskonstruktører i kommuner IndexIncl. genetillægEks. genetillæg Pædagoger100 Bygnings- konstruktører

15 Hvad bør man stille af krav på baggrund af Lønkommissionen? Fag som mest tydeligt ikke får tilnærmelsesvis samme løn som fag af tilnærmelsesvis samme værdi bør begunstiges mest ved lønforhandling Uddannelse skal kunne betale sig relativt i forhold til uddannelsestid og niveau Belastning i jobbet bør honoreres højere i en række fag (fysisk belastning, støj, ansvar, risiko)