Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afSusanne Poulsen Redigeret for ca. et år siden
1
Sociale forskelle i valg af videregående uddannelse
Trond Beldo Klausen, lektor, Aalborg Universitet Odense 26. november 2009
2
Dagens tema Social skævrekruttering i uddannelsessystemet Hvad betyder præstationer for rekrutteringen? Et spørgsmål om selvtillid? Lærernes og studievejledernes rolle
3
Datagrundlag ”Et spørgsmål om klasse?” (2006)
Alle personer, der boede i Danmark i 2001, født i perioden 1,4 millioner personer (totalpopulation) ”Catching up Qualifications or Fooling Around”? (2007) En spørgeskemaundersøgelse til en repræsentativ stikprøve af studenterne fra 2007-årgangen Svarprocent: 81
4
Social oprindelse og uddannelsesniveau
Faders erhverv: Grundskole Erhvervs-praktik KVU MVU LVU Total Leder/ejer 1,6 2,3 3,6 3,7 5,2 2,8 Akademiker 0,9 0,8 2,5 3,9 10,9 2,4 Højere funktionær 1,1 1,9 5,0 6,6 12,6 Ufaglært 40,8 25,9 15,6 13,6 25,0
5
Chanceulighed på udvalgte universitetsuddannelser
Københavns Universitet Aalborg Universitet Kilde: Thomsen 2008
6
Chanceulighed på udvalgte universitetsinstitutioner
Kilde: Thomsen 2008
7
Udviklingen over tid RESTGRUPPEN: Færre havner i ’restgruppen’ mellem og De, der havner der, kommer imidlertid i højere grad end før fra ufaglærte hjem (Arbejderbevægelsens Erhvervsråd 2005). VIDEREGÅENDE UDDANNELSER: En positiv udvikling mellem 1900 og Derefter gik den sociale mobilitet i stå (Benjaminsen 2006). GYMNASIET: En positiv udvikling især blandt piger med ufaglærte forældre (McIntosh & Munk 2007).
8
Forklaringer på social skævrekruttering
Økonomi Værdier Social position Kulturelle forskelle Kulturel deprivation
9
Universitetsfrekvenser efter social oprindelse og gymnasiekarakterer
10
Andel med høj selvtillid efter social oprindelse på tre uddannelsesniveauer
11
Gymnasieundersøgelsen (juni 2007)
40 % svarede, at forældrene har høje ambitioner for deres uddannelse 84 % vil i nogen grad eller i høj grad prøve at leve op til ambitionerne Forældre med en lang uddannelse er de mest ambitiøse
12
”Meget eller ret svært at vælge uddannelse?”
13
Påvirkningskanaler
14
Påvirkningskanaler efter social oprindelse
15
Andel blandt børn af faglærte/ufaglærte, der vil læse på universitetet efter påvirkningskilde
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.