Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Nyt hf: Professionsorientering mod professionsbachelorudd.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Nyt hf: Professionsorientering mod professionsbachelorudd."— Præsentationens transcript:

1 Nyt hf: Professionsorientering mod professionsbachelorudd.
Annemette Glyngø Afdelingschef, Studenterrelationer VIA Erhverv VIA University College Aarhus Akademi, 8. december 2016. ‘Skolen i praksis’-kursus, Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling.

2 Professionshøjskolernes studerende og uddannelser
Fakta Dimittender 2015 studerende Seks største uddannelser: pædagog, lærer, sygeplejerske, socialrådgiver, fysioterapeut og bygningskonstruktør Udbyder også teknisk-merkantile uddannelser rettet mod det private arbejdsmarked, fx ingeniør, bioanalytiker og indenfor finans. 80 pct. uddannes til det offentlige og 20 pct. til det private arbejdsmarked.

3 Adgangsveje til professionshøjskolerne i dag
Kilde: KOT 2014 tilbudte studiepladser

4 Byer hvor UC udbyder uddannelser. Rød markering betyder ca
Byer hvor UC udbyder uddannelser. Rød markering betyder ca. 300 og derunder i optag. (ikke relevant her med over og under 300 – skal redigeres).

5 Administrationsbachelor Character Animation (EN)
Viborg: Administrationsbachelor Character Animation (EN) Computer Graphics Arts (EN) Graphic Storytelling (EN) Pædagog Pædagogisk assistent Sygeplejerske Aarhus: Global Business Engineering (EN) Administrationsbachelor Kristendom, Kultur & Kommunikation Bandagist Beklædningshåndværker Lærer Bioanalytiker Multiplatform Storytelling & Production Byggetekniker Bygningskonstruktør Pædagog Design & Business (EN) Socialrådgiver Diakoni & Socialpædagogik Sygeplejerske Ergoterapeut Value Chain Management (EN) Ernæring & Sundhedsuddannelsen Fysioterapeut Holstebro: Byggetekniker Bygningskonstruktør Ergoterapeut Fysioterapeut Pædagog Socialrådgiver Sygeplejerske Nr. Nissum: Lærer Skive: Lærer Randers: Psykomotorisk terapeut Pædagog Sygeplejerske Grenå: Pædagog Silkeborg: Lærer Sygeplejerske Ikast: Pædagog Horsens: Adgangskursus til ingeniøruddannelserne Kort- & landmålingstekniker Markedsføringsøkonom Architectural Technology & Construction Management (EN) Maskiningeniør Byggetekniker Mechanical Engineering (EN) Bygningsingeniør Produktionsteknolog Bygningskonstruktør Produktudvikling & Teknisk integration Civil Engineering (EN) Engineering in Information & Pædagog Communication Technology (EN) Pædagogisk assistent Forsyningsingeniør Supply Engineering (EN) Global Business Engineering (EN) Sygeplejerske International Sales & Value Chain Management (EN) Marketing Management (EN) Herning: Beklædningshåndværker Design & Business Design & Business (EN) Design, Technology & Business (EN) Designteknolog Engineering in Materials Science & Product Design Tekstildesign, Håndværk & Formidling

6 Hjørring: Lærer Natur- og kulturformidling Pædagog Sygeplejerske Aalborg: International hospitality management Administrationsbachelor Automationsteknolog It-teknolog Byggetekniker Jordemoder Bygningskonstruktør Lærer Datamatiker Markedsføringsøkonom Digital konceptudvikling Meritlærer El-installatør Meritpædagog Energimanagement Multimediedesigner Energiteknolog Produktionsteknolog Ergoterapeut Produktudvikling og teknisk integration Export and technology management Pædagog Financial controller Radiograf Finansbachelor Serviceøkonom Finansøkonom Softwareudvikling Fysioterapeut Sport management Grafisk designteknolog Sygeplejerske International handel og markedsføring Vvs-installatør Webudvikling Thisted: Finansøkonom Markedsføringsøkonom Pædagog Pædagogisk assistent Sygeplejerske

7 Professionshøjskolernes håb for det nye hf#1 Fagpakker og praktik- og projektforløb
Store potentialer For bedre overgang fra hf til professionsbacheloruddannelse Mere afklarede studievalg fra start – ‘De har smagt på virkeligheden’ på uddannelsen og i professionen Mindre frafald – De studerende ved, hvad de går ind til.

8 Professionshøjskolernes håb for det nye hf#2 Fagpakker og praktik- og projektforløb
Den professionsrettede og praksisnære undervisning med praktik- og projektforløb skal give lysten til at anvende viden i praksis som lærer, sygeplejerske, bioanalytiker eller bygningskonstruktør. Fx vise at den naturvidenskabeligt interesserede kan bruge sin viden som folkeskolelærer Fx vise den musisk inspirerede at talentet kan bruges som pædagog

9 Professionshøjskolernes håb for det nye hf#3 Fagpakker og praktik- og projektforløb
Endnu flere dygtige, motiverede unge mennesker Motivation til professionernes virke i offentlig og privat sektor Arbejde praksisnært og anvendelsesorienteret i undervisningen Studieparathed Grundlæggende færdigheder – dansk, matematik, fremmedsprog Internationalt udsyn og samfundsforståelse Kommunikative analytiske, refleksive-, og fordybelseskompetencer

10 Professionshøjskolernes forberedelser Fagpakker og praktik- og projektforløb
Sektor-arbejdsgruppe af studievejledere, studieadministrative koordinatorer, brobygningsansvarlige Fokus på eksemplariske modeller for praktik- og projektforløb til inspiration på alle professionshøjskoler i hele landet.


Download ppt "Nyt hf: Professionsorientering mod professionsbachelorudd."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google