Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Vil ligestilling og uddannelseskapløbet på universiteterne fremme integrationen? Karen Sjørup, RUC Europa-Kommissionens 8. marts arrangement.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Vil ligestilling og uddannelseskapløbet på universiteterne fremme integrationen? Karen Sjørup, RUC Europa-Kommissionens 8. marts arrangement."— Præsentationens transcript:

1 Vil ligestilling og uddannelseskapløbet på universiteterne fremme integrationen? Karen Sjørup, RUC Kasj@ruc.dk Europa-Kommissionens 8. marts arrangement Berlingske Tidende 2010

2 Et farvand af myter • Kvinderne går derhjemme og passer børn • De unge drenge bliver trængt ud af et kvindedomineret miljø • Kvinderne bliver sendt til Mellemøsten for at blive gift, hvis de er for meget fremme i skoene • Tørklæde eller hættetrøje – hvad integrerer bedst

3 Realiteterne • Indvandrerkvinder er relativt mere uddannelsesaktive end danske kvinder • Indvandrerkvinder bliver i stort tal dirigeret ind i SoSu-uddannelserne • Indvandrerdrengene bliver kanaliseret ind i byggefagene – hvor ledigheden pt er stor

4 Forældrenes valg – de unges ønsker • De unge har forstået, at man ikke kan klare sig i Danmark uden uddannelse • Fag der giver status • Forældrene har ofte ikke selv uddannelse • Kompromisløsninger • Stereotypisering

5 Studiemiljøets integration • De unge klager over manglende studiemiljø • Der er for lidt klasserum og for mange valgmuligheder • Unge danskere opholder sig ikke ret meget på deres studiested: Arbejde, byture, cafeer, rejser • Unge indvandrere får tidligere børn end danskere

6 Uddannelse integrerer piger bedre end drenge • Uddannelsen bliver et flugt-rum for familiens kontrol • Det er lettere at kommunikere med danskerne fra en uddannet position • Universitetet er ofte et mere internationalt rum, hvor problemer med dansk sprog ikke er så udtalte, hvis man til gengæld er god til engelsk

7 Dilemmaer • Alt for mange indvandrerkvinder bliver SoSu- assistenter. Uanset deres baggrund fra hjemlandet • Drengene bliver kanaliseret ind i uddannelser, hvor de ikke kan få praktikplads p.g.a. deres navn • Indvandrerfamilier bliver splittet, når mændene ikke kan klare forsørgelsen, det nedbryder deres autoritet • Pigerne bliver ’klasserejsende’ som ikke hører til nogen steder.

8

9 Konklusion • Uddannelse er en effektiv integrationsmekanisme, men den disintegrerer familierne • Der skal mere vejledning til, og den skal være mindre kønsstereotyp • De danske studiemiljøer skal være langt mere inkluderende

10


Download ppt "Vil ligestilling og uddannelseskapløbet på universiteterne fremme integrationen? Karen Sjørup, RUC Europa-Kommissionens 8. marts arrangement."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google