Sygeplejens virksomhedsfelt Sygeplejerske- uddannelsen, Horsens Sanne, Jonas, Michelle, Kathrine og Camilla
Kernefaglige begreber Vi har udvalgt følgende punkter, som vi synes er væsentlige: Viden Omsorg Kommunikation Ansvar Tillid Retningslinjer
Viden Naturvidenskabeligt Samfundsvidenskabeligt Humanistisk Praktisk
Viden Viden skal lede mod udvikling og forbedringer Belæg for handlinger Viden fører til god omsorg
Omsorg Empati Motivationen for sygepleje Vigtigt at bevare i forhold til teknologien/forandringer
Omsorg Teorier Individualisme Omsorg er betinget af den rette kommunikation
kommunikation Tværfaglig Patienter Pårørende Intern kommunikation
kommunikation Forskellige former (verbalt / nonverbalt) Envejs – og tovejskommunikation Kontinuitet
Kommunikation Motiverende samtale Patientens/lægens talerør Varetage patientens interesse Dokumentation
Retningslinjer E.dok Højt fagligt niveau Kliniske retningslinjer
Ansvar Uniformen gør at man får et ansvar → forventninger Tryghed Personalet imellem
Ansvar Videnskab Etik og moral
Tillid Skabe tillid mellem patient og sygeplejerske Yde optimal sygepleje Tillid er afhængig af kommunikationen
tillid Skabe tillid til pårørende Tillid til kollegerne imellem
Fremtidens sygepleje Trods ny teknologi skal vi huske omsorgen i hverdagen og det menneskelige aspekt.
Fremtidens teknologi Paro – social robot
Fremtidens teknologi Badekabine
Fremtidens teknologi Telemedicin Visuel kommunikation Fx KOL kuffert
Opsummering Sygeplejersken fungerer, som en ”blæksprutte”. Vi har udvalgt nogle punkter, som vi synes er særlig vigtige, men der findes mange andre, som beskriver sygeplejen.
Tak for opmærksomheden