IKT omstilling af undervisningsinstitutioner Forskning og udvikling på AAU V. Tom Nyvang

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kollegavejledning i teori
Advertisements

Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Naturfagsstrategi – i din kommune
‘rum for læring’ om program og indretning af studios
EU Socialfondsprojektet
Informationsforvaltning
IT i byggeriet Kristian Birch Sørensen
1 COPENHAGEN FINANCE IT REGION - Mere vækst og innovation i krydsfeltet mellem finans og IT.
Velfærdsteknologi Oplæg til Rådgivende udvalg for velfærdsuddannelse og velfærdsteknologi.
Science i Mariagerfjord Kommune  Grundlæggende kompetencer. Dansk, matematik, engelsk.  Kreativitet, innovation, problemløsning og samarbejde.  Naturfaglige.
Høring om byggeriets kvalitet, effektivitet og udvikling, 20. november 2002 Indledning ved Lone Møller Sørensen, direktør for By og Byg.
Programindsats og effektmålinger i den regionale erhvervsudvikling Debatoplæg v/Martin Eggert Hansen Teknologisk Institut.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
E-læring på Virk.dk Præsentation på Myndighedsforum
Vision og realitet E-Learning Lab Nordjylland. Program  E-learninglab visionen  Fire kerneaktiviteter  Fysiske og virtuelle rammer  Brugergruppen.
Regional strategi og kompetenceudvikling
Implementering af brandingstrategi på nettet
Vision og realitet V. Tom Nyvang E-Learning Lab Nordjylland.
Junior PC-kørekort og efteruddannelse i IT og fagene
Projektorganisering – hvordan og hvorfor? Hvad har vi lært?
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Projekt Læringsmiljøer i Arbejdstilsynet
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
De 10 bud for bedre samspil mellem forskning og erhvervsliv.
Offentlige data i spil d. 24. juni 2009 Christian Lanng, Kontorchef, Videnskabsministeriet, ITST Kontoret for it-infrastruktur og implementering
: 2CBS LL "Hvad bliver man kastet ud i når man forsøger at planlægge og køre virtuel undervisning" Robin Cheesman
IT-baserede retteformer –erfaringer fra et udviklingsprojekt Udviklingsprojektets titel: Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive.
Koordinator Jette Bangshaab Åbningsseminar marts 2013 ”Teknologier i Borgernær Sundhed” University College Nordjylland.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek DEF 03/056.
»Vi åbner os for verden over nettet«
Strategiske overvejelser Hvilke muligheder giver Makerkulturen bibliotekerne Roskilde 1. april 2014 Mogens Vestergaard Knud Schulz 1.
Stedet som indgang til digital forvaltning
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
1 Velkommen til IT-Universitetet 23. maj 2008 Jane Andersen Udviklingsleder
DSKB’s Generalforsamling Vision og strategi 24. Maj 2011.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
Implementering af Campus/e-læring i Videnskabsministeriets koncern
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Åbent Universitet på IT-Universitetet i København kompetenceudvikling for professionelle Mads Tofte, rektor.
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Konference – Odense d. 11 sept Demonstrationsskoleprojekt Elevernes egenproduktion og elevinddragelse.
Læreres vilkår for at udvikle en lokal naturfaglig kultur omkring natur/teknik - Resultater fra en spørgeskemaundersøgelse.
Outcome og performance measurement i forskningsbibliotekerne Tal eller handling der tæller Overbibliotekar Tove Bang.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
28. MARTS 2011 FREMTIDENS AARHUS UNIVERSITET. Rektor Lauritz B. Holm-Nielsen VIDENUDVEKSLING UDDANNELSE FORSKNING TALENTUDVIKLING HUMBOLDT -UNIVERSITETET.
Orientering 6. semester 2007 Efter bachelor i Politik & Administration – Hvad nu?
Læring og digitalt billedarbejde
ISIS Katrinebjerg  Erfaringer med offentlig/privat samarbejde.
REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN,9. December 2010 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets faglige udviklingsproces Fire hovedområder pr : Kulturvidenskab.
Kompetencerejsen Program informationsmødet 14. maj Velkomst ved Henrik Hjortdal, SCKK Hvad karakteriserer et godt forskningsmiljø?
Formål At give inspiration til at få tænkt fjernundervisning (e-læring) ind i forsvarets uddannelser og kompeten- ceudvikling af medarbejderne.
 Jan Pries-Heje Slide no.: 1Introduktion til IT-platforme og organisation Introduktion til IT-platforme og Organisation Efteråret 2003 Underviserne: Rune.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Humanistisk Informatik Forsøgsbeskrivelse. Formål og problemformulering Identifikation af kritiske parametre ved og design og ibrugtagning af IKT støtte.
Tom Nyvang Forandring af undervisningsorganisationer.
Design af interaktion til interaktion i cscw
Vision og realitet v. Tom Nyvang Virtuelle læringsmiljøer og læringsformer.
Uddannelse til bæredygtig omstilling Universiteternes bidrag Ulrik Jørgensen, prof., centerleder DIST, Aalborg Universitet København 1 Ulrik Jørgensen.
Marianne Georgsen E-learning lab, Institut for Kommunikation Aalborg Universitet Adjunkt i IKT og læring Humanistisk informatik og humanstisk datalogi.
Netværk for Bæredygtig Erhvervsudvikling NordDanmark
Sådan bruger du præsentationen af Vision 2025
Attraktive og fleksible kontraktuddannelser gennem digital undervisning/flipped learning BAI OUP 2015.
digitaliseringsstrategi
KUBIS indlejring i KU Absalon & Udvikling af læringsobjekter i www
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
KKR NORDJYLLAND Indsats for at få højtuddannet arbejdskraft ud i hele Nordjylland KKR-møde d. 21 juni 2019.
Uddannelsesudvalg- strategisk retning
Præsentationens transcript:

IKT omstilling af undervisningsinstitutioner Forskning og udvikling på AAU V. Tom Nyvang

Dagsorden Min baggrund og forskningsinteresse Forståelse af IKT omstilling IKT omstilling og forskning på AAU Muligheder for samarbejde

Min baggrund Cand.mag i Humanistisk Datalogi 2000 Tilknytning til teknologistøttede fjernuddannelser siden 1996 Tilknytning IKT udviklingsprojekter siden 1996 Tilknytning til IT Indsatsen ved Aalborg Universitet siden 1999 Ph. D. stipendiat – omstilling af uddannelsesmiljøer

Forskningsinteresse Ibrugtagning af IKT i universitetsuddannelser Deltager i aktionsforskningsprojekt:

Bidrag til forståelse af IKT omstilling i undervisningsinstitutioner Organisation Læring Teknologi

Organisation Behov for tilpasning og udvikling i takt med læringsmiljøets udvikling Behov for (nye) IKT-relaterede kompetencer for Lærere Studerende Administration Teknisk personale Ledelse Etablering af lærende organisation (?) (Behov for at anvende IKT, hvor det kan effektivisere)

Læring E-learning er læreprocesser, der på en eller anden måde understøttes af informations- og/eller kommunikationsteknologi For at udvikle e-learning må man derfor som minimum have: En forståelse af læreprocesser En forståelse af IKT

Teknologiforståelse Gensidig påvirkning og forandring mellem teknologi og brug Teknologien som en af flere kilder til inspiration Teknologien som adgang til helt nye aktiviteter for såvel undervisningsinstitution som studerende

Centrale erkendelser Omstilling kan ikke centraliseres og programmeres, hvis eksisterende kompetencer og ressourcer skal fastholdes, anvendes og udvikles IKT giver nye muligheder, men er også en naturlig anledning til at gentænke praksis – og den proces vil give en række frustrationer Fokus på balancen mellem fælles infrastrukturer og fleksibilitet er nødvendig, når man indfører IKT

AAU initiativer – IT Indsatsen ( ) Strategisk initiativ med henblik på at facilitere udbredelsen af IKT til alle dele af universitetets virksomhed Netværksorganisation, der trækker på og når ud til hele AAU Bygger på nuværende såvel som tidligere decentrale initiativer Erfaringsudveksling og kompetenceudvikling på tværs af AAU gennem seminarer, workshops, korte kurser o.a. Kobling mellem udvikling og forskning

AAU initiativer – ViLL projektet ( ) Projekt under Det Digitale Nordjylland: Virtuelle læringsformer og læringsmiljøer Partnere EUC Nord Aalborg Universitet Ericsson, Telia (Sponsorer: IBM, SparNord, Telia, Aalborg Universitetsfond) E-learning lab (Nordjylland) åbent for alle interesserede gennem erhvervelse af vidensaktie eller etablering af fælles projekter

Indgange til samarbejde E-learning lab – vidensaktier og projektsamarbejde ( RECIT – rådgivning og evaluering ( Denne præsentation: