September 2005, MK/ORO MII: Teknologistøttet samarbejde 1 Projekt- og gruppeorganiseret læring – hvordan overføres erfaringer med AAU-modellen til fjernundervisning?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Præsentation af resultater for projekt ”Analyse af samarbejdet mellem kommunerne og Region Midtjylland, Jord og Råstoffer” Jord-ERFA-Midt,
Advertisements

Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Kort om baggrunden for ”Bedst på Nettet”
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Modul 1 - Processer.
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
En præsentation af Senior Erhverv Nordsjælland
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Fælles forældremøde Thurø
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
Dansk med it © Duncker & Ruus DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation for studerende Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Rammeforsøg på TEC-HTX Studietid Formål At skabe større sammenhæng mellem uddannelsestid og elevtid At øge lærertilstedeværelsen sammen med eleverne At.
9 steps på vejen – frem til i dag?. Siden 2010 = 6 årlige kalendere på 5 regioner. Del af kommunikationsstrategien = se på, om det er en bedre løsning?
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Velkommen til E-business
Vejledning i projektarbejde
Når det at vejlede handler om andet end det faglige Søren Hansen Aalborg Universitet At vejlede i projektprocessen; med fokus på problemformulering, problemanalyse.
1 SAMMEN GØR VI DIG BEDRE Copyright; Mogens Sparre Wise Mind Ledelse i Praksis – 11. aften v/Mogens Sparre.
Netbaseret uddannelse ved IT-højskolen i København
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
1 Politiske weblogs – en undersøgelse af den politiske weblogs gennemslagskraft under folketingsvalget februar 2005.
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
1 Samfundsfag og Politik & Administration. 2 Program Velkommen Lidt om uddannelserne Studieform En typisk dag! Beskæftigelse Studieliv.
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Ledelse i den digitale skole - selvevaluering af udbyttet af it Uddannelsesforum 4. november 2008 kl. 14: :50 Konsulent Sanya Pedersen, Danmarks.
Projektplanlægning og projektstyring
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
: 2CBS LL "Hvad bliver man kastet ud i når man forsøger at planlægge og køre virtuel undervisning" Robin Cheesman
MÅL, PLANLÆGNING OG OPFØLGNING
Læreanstalternes Fælles Formidlingskursus 25. November 2001 Faglig formidling gennem netmedier Computer-supported Collaborative Work i reflektionsbaseret,
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
L Synkront net-baseret samarbejde - kursus ved Morten Knudsen og Thomas Ryberg.
: 2KSS Lærerroller i det virtuelle læringsmiljø Robin Cheesman 17. juni 2002 Københavns Socialpædagogiske Seminarium.
SkolenSputnik Program SkolenSputniks historie
Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring
Vinterman seminar 2. Maj SIDE 2 Vinterman seminar 2. maj Ca. 85 personer: 34 kommuner (30 Vinterman, 2-Light og 2-Melding) Færøerne Vintercentralen.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Robin Cheesman Hvad er fleksibel uddannelse? Overblik over undervisningsformer Fleksibel Uddannelse på Bornholm Bornholms Akademi 20. januar 2003.
Præsentation Improve your business. Strategi At være en af de førende partnere af Microsoft Dynamics løsninger At specialisere os i logistik, produktion,
Mød Aalborg Universitet
COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 1 Arbejdsform og indhold Seminar 1 - Præsentation af principperne.
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Informationssamfundet Dansk Statistisk Forening 30. maj 2005.
Ny regering, nye tider – dag 1
Introduktion til databaser (databaser, del 1)
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Marts 2003, MKProjekt- og gruppeorganiseret fjernundervisning1 Projekt- og gruppeorganiseret læring – hvordan overføres erfaringer med AAU-modellen til.
August 2003, MK MII: Teknologistøttet samarbejde 1 Projekt- og gruppeorganiseret læring – hvordan overføres erfaringer med AAU-modellen til fjernundervisning?
September 2004, MK MII: Teknologistøttet samarbejde 1 Projekt- og gruppeorganiseret læring – hvordan overføres erfaringer med AAU-modellen til fjernundervisning?
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Qaasuitsup Kommunea Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Samarbejde, læring og projektstyring (SLP)
1 Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring Mål: At i får kendskab til jeres egen læringsstil. At I får et grundlæggende kendskab til projektplanlægning.
IKT omstilling af undervisningsinstitutioner Forskning og udvikling på AAU V. Tom Nyvang
29. juni 2015Jan Helbo, 1 Oplæg til pilotprojektet Hvad Hvorfor Hvordan.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Uddannelses- og erhvervsvejledning i lyset af store reformer på folkeskole-, erhvervsuddannelses- og gymnasieområdet Vejledning og overgange, UCC 10.
Kurset i fase 1 er 2-delt:  I første del og som introduktion præsenteres du for definitionen af Flipped Learning. Og du præsenteres for en didaktisk skitse.
Stresshåndteringsgruppe
Præsentationens transcript:

September 2005, MK/ORO MII: Teknologistøttet samarbejde 1 Projekt- og gruppeorganiseret læring – hvordan overføres erfaringer med AAU-modellen til fjernundervisning? Indledning Projekt- og gruppeorganiseret læring (AAU-modellen) har haft stor succes indenfor ingeniøruddannelserne Erfaringer viser, at denne succes ikke direkte kan overføres til teknologistøttet fjernundervisning Det har ført til: Fornyede refleksioner over, hvad der fungerer godt i nærstudierne og hvorfor Spørgeskema – og interviewundersøgelser af fjernuddannelse: Master i Industriel IT (MII) Mål: En velfungerende model for projekt- og gruppeorganiseret læring i IT- støttet fjernundervisning indenfor ingeniøruddannelserne. En del af Vill-projektet (Det Digitale Nordjylland)

September 2005, MK/ORO MII: Teknologistøttet samarbejde 2 Overordnede erfaringer Projekt- og gruppearbejde er ved Ordinære uddannelser En god motivator En god regulator af studieindsatsen Fjernuddannelser En god motivator En dårlig regulator af studieindsatsen

September 2005, MK/ORO MII: Teknologistøttet samarbejde 3 MII-uddannelsen - indhold 2-årig (tidligere 3 år), 60 ECTS (90), anslået 20 timer pr uge –1-årig grunduddannelse –2. år med mulighed for at specialisere Projektarbejde (50%) –Pilotprojekt, 2 måneder –Hovedprojekt, 8 måneder Kurser (50%) –Studieenhedskurser –Projektenhedskurser (nødvendige for at gennemføre projektarbejdet)

September 2005, MK/ORO MII: Teknologistøttet samarbejde 4 MII-uddannelsen - form Seminarer på AAU 5 årlige, fredag morgen til lørdag eftermiddag med –Kursusoplæg –Gruppemøder med og uden projektvejleder –Kursus- og projektevalueringer –Plenummøder med diskussioner –Gæsteforelæsninger –Socialt samvær Hjemmearbejde alene og i samarbejde med medstuderende

September 2005, MK/ORO MII: Teknologistøttet samarbejde 5 MII-uddannelsen - form Hjemmearbejde, kurser Standardform på UNIFLEX Diskussioner via newsgrupper Kommunikation med lærer (news og ) Hjemmearbejde, projekt Ugentlige synkrone virtuelle aftenmøder med vejleder (Yahoo Messenger: tale, tekst og video) Dokumentudveksling via UNIFLEX s

September 2005, MK/ORO MII: Teknologistøttet samarbejde 6 MII-uddannelsen - målgruppe Voksne i arbejde med familie Har en uddannelse svarende til bachelor Inhomogen m.h.t. alder, uddannelse og fagligt niveau Uddannelse og arbejde indenfor IT-området IT spiller en central rolle i uddannelsen, såvel i form som indhold – de studerendes baggrund betyder, at de gennemgående har let ved og er motiverede for den teknologiske side af IT-støttet læring.

September 2005, MK/ORO MII: Teknologistøttet samarbejde 7 Gruppearbejde i det fysiske og det virtuelle rum Arbejds- og sociale omgangsformer Nærundervisning –Grupperummet er en fælles base hver dag fra 8 til 16 –Samarbejder i kurserne –Samarbejder om projektet –Fælles pause – masser af uformel kommunikation –Løbende motivering fra medstuderende, lærere og vejledere Fjernundervisning –Kun sammen ansigt til ansigt ved seminarerne –Det kræver initiativ at bede om hjælp, og man er bange for at forstyrre. Derfor tager små problemer lang tid. –Må motivere sig selv når de starter studierne kl. 21 efter en lang dags arbejde mm.

September 2005, MK/ORO MII: Teknologistøttet samarbejde 8 Gruppearbejde i det fysiske og det virtuelle rum Formelle kommunikationsformer Nærundervisning –Forelæsninger –Fælles opgaveregning –Vejledermøder Fjernundervisning – hjemme –Synkrone virtuelle vejledermøder - med god forberedelse og mødedisciplin –Dokumentudveksling og s –News i kurser – udnyttes for lidt Den formelle kommunikation kan på flere områder foregå elektronisk uden væsentlige ulemper – det kniber mere med den uformelle

September 2005, MK/ORO MII: Teknologistøttet samarbejde 9 Resultater af spørgeskemaundersøgelser, plenummøder m.m. Spørgeskema hvert år 2000, 2001 og 2002 indenfor kategorierne Pilotprojekt Hovedprojekt Gruppearbejde Kurser Studiet generelt Teknologi Organisation og private/familie-forhold Anden information: Plenummøder Interviewundersøgelse Studerendes procesrapporter Lærernes observationer

September 2005, MK/ORO MII: Teknologistøttet samarbejde 10 Resultater af spørgeskemaundersøgelser, plenummøder m.m. Udvalgte spørgeskemasvar – specielt vedr. Projektarbejdet (Tallene i parentes er procent af afgivne svar) Var pilotprojektet udbytterigt som forberedelse til hovedprojektet: Ja (65) Hvor megen tid blev brugt på projekt i forhold til kurser: For meget (80) Er det for svært at abejde på flere kurser samtidig med projektet: Ja (90) Kunne kurserne udnyttes I projektarbejdet: Ja, noget (50) Hvad er din mening om AAU-modellen til fjern-uv.: Kræver justeringer (100) Arbejdede du primært med kurserne I de anbefalede perioder: Nej (75) Ønsker du tvungen gruppevis aflevering af opgaver I PE-kurser: Ja (90) Ønsker du projektfri perioder, hvor du kan koncentrere dig om kurser: Ja (90)

September 2005, MK/ORO MII: Teknologistøttet samarbejde 11 Resultater af spørgeskemaundersøgelser, plenummøder m.m. Udvalgte kommentarer i.f.m. spørgeskemaundersøgelsen: Hovedprojektet tog for meget af vores tid. Det er lettere at droppe kurserne Vi var ikke i stand til at begrænse omfanget af projektet Strammere opfølgning på kurser ønskes Opgaveaflevering med deadlines For lidt kommunikation i.f.m. kurser Skær ned på projektarbejdet Strammere styring af projektarbejdet Problemet er, at kurserne gives for lav prioritet derhjemme foran computeren, fordi der i projektet er deadlines, som gruppen har aftalt For megen tid blev spildt på mindre vigtige aktiviteter

September 2005, MK/ORO MII: Teknologistøttet samarbejde 12 Didaktiske justeringer For 1. år Strammere projektstruktur – mere opgaveorienteret, så en bedre koordinering med PE-kurser sikres Gruppevis aflevering af projektrelevante opgaver I PE-kurserne, deadlines Ny tidsplan med tidsmæssig adskillelse af kursus og projektarbejde

September 2005, MK/ORO MII: Teknologistøttet samarbejde 13 Generel projektstruktur. De enkelte blokke refererer til specifikke kurser

September 2005, MK/ORO MII: Teknologistøttet samarbejde 14 ActivityECTS 8/ 29 10/1 0 12/ 5 1/2 3 3/ 13 5/1 6/12 S-courses Obj Orient Sys2 E Datanets2 E P-courses Databases2 Tech collaborat1 www-technolog1 GUI1 Progrtamming2 Client/server2 Courses total 13 Projects Pilot project5 E Main project12 I E Total 30 Tidsplan for MII grunduddannelsen 2003/04

September 2005, MK/ORO MII: Teknologistøttet samarbejde 15

September 2005, MK/ORO MII: Teknologistøttet samarbejde 16 Konklusion Analyse af MII 1. år viser På grund af solidaritet med gruppen opprioriterer de det fælles projektarbejde på bekostning af kurserne Manglende indsigt i kursusstoffet vanskeliggør projektarbejdet, så der bliver endnu mindre tid til kursusarbejdet De studerende ønsker en strammere styring af såvel kursus- som projektarbejde På grundlag heraf foretoges didaktiske justeringer med henblik på grunduddannelsen 2002/03 Given struktur for projektet, så en bedre koordinering med PE-kurser kan opnås (mindre problemorienteret - desværre) Gruppesolidariteten og -kommunikationen forsøges delvis overført til kursusarbejdet ved at indføre gruppevis aflevering af projekrelevante opgaver En ny tidsplan, hvor man i perioder koncentrerer sig om enten kurser eller projektarbejde Kommentarer Problemorienterede projekter bibeholdes på overbygningsuddannelserne Erfaringer fra 2003/04 tyder på, at de didaktiske justeringer har haft de ønskede virkninger.

September 2005, MK/ORO MII: Teknologistøttet samarbejde 17 Erfaringer og konklusion af forløbet Spørgeskemaundersøgelsen er ikke endeligt afsluttet og bearbejdet, så konklusionerne bygger til en vis grad på subjektive indtryk. Sammenhængen mellem pilotprojektet og database kurset forløb særdeles godt Efter pilotprojektets afslutning faldt kommunikationen på tværs af grupperne kraftigt, hvilket kunne tyde på at samarbejdet om opgaveløsning ikke fungerede optimalt I arbejdet med hovedprojektet konstateredes visse mangler i indlæring af kursusstof; en opprioritering af fælles opgaveløsning eller en faglig opsamling på seminarer kunne være en løsning Kommunikation med Yahoo Messenger til gruppemøder (tekst og tale) fungerede fint. Whiteboard og document sharing mangler, men et web camera gjorde udmærket fyldest.

September 2005, MK/ORO MII: Teknologistøttet samarbejde 18 Erfaringer og konklusion af forløbet - subjektive data Sammenhængen mellem pilotprojektet og database-kurset forløb særdeles godt Grupperne fortsatte samarbejdet om kurserne, dvs. diskussioner, opgaveløsning og milestones. I arbejdet med hovedprojektet konstateredes at kursernes support nu er meget fin, og at indlæring af kursusstof er rigtig god – bla. gennem milestones og opsamling på seminarerne Kommunikation til gruppemøder (tekst og tale) fungerede fint. Whiteboard og document sharing mangler, men et web camera gjorde udmærket fyldest.