RUC-pædagogik på nettet? InterKomm+ og MCC Robin Cheesman Oplæg til UDDU-seminar
Netbaserede uddannelser InterKomm+ 3 moduler i Kommunikation under Åbent Universitet (RUC + Søminestationen) MCC Master i Computer-Mediated Communication (Svaneke, Bornholm)
Deltagere Bachelor/kandidatniveau Hel/deltidsarbejde år Lige fordeling m/k Ambitiøse, minimalt frafald
Arbejdsformer Kurser Seminarer Projekt >50% Internater 20% Netbaseret 80% Grupper
Interaktionsformer Information/distribution fra lærere og administration Kommunikation mellem lærere og studerende mellem studerende mellem lærere Transaktion/samarbejde mellem studerende (grupper) mellem lærere (planlægning)
Løsninger E-post Tekstbaseret konferencesystem ( Filbaseret konferencesystem (FirstClass) CSCW (BSCW)
Kursus vs. projekt Lærerstyret Afgrænset Planlagt Forudsigelige behov Student- styret Gradvis fokusering Planlagt? Uforudsigelige behov
Problem-orientering Problemstilling Emne, vidensproblem Problemfelt Teoretisk og empirisk kontekst Problem-formulering Undersøgelsens fokus
Projektstart/research Emnemæssig afgrænsning Andre afgrænsninger Problemformulering Research Valg af søgeværktøjer Referencer Dokumenter Ny problemformulering, osv …
Svært på nettet, fx Struktur Aftaler, tovholder Beslutninger Ansvarsfordeling, møder Informationssøgning Kursus, udvidet biblioteksservice
Fordele i netmiljø, fx Skriftlighed Dokumenteret forløb, arkiv Synlighed Grupper, lærere Fleksibilitet Tid og sted Studerende og lærere Ny kompetence
Nærmeste trin Netværktøjer/CSCW på RUC Nye grænseflader DVUNI MCC-uddannelsen: Øget internationalisering Lærere, studerende Samarbejde med RUb