RUC-pædagogik på nettet? InterKomm+ og MCC Robin Cheesman www.ruc.dk/~robin Oplæg til UDDU-seminar 5.3.2001.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Målgrupper Målgruppe Hvem vil du ramme med jeres aktivitet på sociale medier? Hvad ved din målgruppe om jeres organisation? Hvilke tre nøglerelationer.
Advertisements

Et teamprojekt Uddannelsesteam C
G OOGLE DOKUMENTER i undervisningen. I NTRO Hvad er Google dokumenterGoogle dokumenter  Netbaseret skriveværktøj  Giver mulighed for eleverne at skrive.
Udviklende Læringsforløb for Lægesekretærer og øvrigt Administrativt personale med tæt kontakt til patientforløb ULLA Sektion for Rekruttering og beskæftigelsesfremme.
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Informationsforvaltning
UDVIKLINGSTRÆ PÅ EN UDDANNELSESINSTITUTION
Velkommen til Diplomuddannelsen i Ledelse
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
Oplæg om problemorienteret projektarbejde
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Hvad er et problem ? Et problem er i sin negativt ladede betydning en for nogle utilfredsstillende situation. Et problem er i sin positivt ladede betydning.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Kirsten Kragh, Engerom Erfaring: Vejledning af to specialer (forud for adjunktpædagogikumforløb) To parallelle forløb –Samme overordnet ramme for emne.
Almen sTudieforberedelse - AT
Vejledning i projektarbejde
Netbaserede uddannelser – erfaringer fra RUC Robin Cheesman Oplæg til Danmarks Forskningsbiblioteksforening
AT - Viden i spil.
Oplæg vedr. dokumentation af vejledning Adjunktpædagogikum, modul 3, februar 2009 Jan Lindschouw.
INFORMATIONSMØDE Revideret kandidatuddannelse Ny studieordning 13. Marts i København 20. Marts i Aalborg.
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
PROJEKTARBEJDE OG KOMMUNIKATION 1. undervisningsgang.
Speciale i virksomhedsstudier og pædagogik, RUC, 2006/2007.
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
1 Samfundsfag og Politik & Administration. 2 Program Velkommen Lidt om uddannelserne Studieform En typisk dag! Beskæftigelse Studieliv.
Adgang til lyd: om informationsadfærd i relation til radioarkiver Præsentation af frit modul på kandidatuddannelsen, forår 2013 Mette Skov Sådan ændres.
Formidlingskursus PRAKTISK INFO TIL KURSISTER I ‘PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER’ Susanne Vork Svendsen, Arts Lars Krogh og Jens Holbech, Science and Technology.
9. klasse Ranum Efterskole Formål med opgaven Du skal arbejde med et tværgående emne med en problemstilling. I får et overordnet emne. Herunder.
03.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Klasser Oversigt, principper og teknikker Kapitel 3.
1 Vejlednings- opgaven v. projektleder Martin Finderup Andersen.
: 2CBS LL "Hvad bliver man kastet ud i når man forsøger at planlægge og køre virtuel undervisning" Robin Cheesman
NYE MULIGHEDER FRA JULI 2008 UDLANDSSTIPENDIET. KORT FORTALT SU-bekendtgørelsens §§ Penge til at betale studieafgift i udlandet i op til 2 år.
Kandidatdag Onsdag 12. december Indhold Politik og Administration Can. IT-ledelse Øvrige uddannelser på AAU Uddannelser i udlandet Kandidatuddannelser.
Læreanstalternes Fælles Formidlingskursus 25. November 2001 Faglig formidling gennem netmedier Computer-supported Collaborative Work i reflektionsbaseret,
L Synkront net-baseret samarbejde - kursus ved Morten Knudsen og Thomas Ryberg.
: 2KSS Lærerroller i det virtuelle læringsmiljø Robin Cheesman 17. juni 2002 Københavns Socialpædagogiske Seminarium.
1 Velkommen til IT-Universitetet 23. maj 2008 Jane Andersen Udviklingsleder
Det virtuelle i realiteten ~ det reelle i virtualiteten 1 Historien bag det virtuelle gymnasium Historien bag det virtuelle på Statsskolen 1.Integration.
Datalærerforeningen, Bjerringbro ”Netlæringssystemer” Simon Heilesen Kommunikationsuddannelsen Roskilde Universitetscenter
implementering af sprogbaseret undervisning
Sygeplejerskeuddannelsen på nettet B aggrund/idé L æringssyn & værdier S tudie-og undervisningsformer O rdinær – fjernstudie K ommunikationsplatform E.
Fra erhvervsuddannelse til videregående uddannelse
MEDLEMSTILGANG – hvordan? NØRRE-SNEDE ROTARY KLUB
Robin Cheesman Hvad er fleksibel uddannelse? Overblik over undervisningsformer Fleksibel Uddannelse på Bornholm Bornholms Akademi 20. januar 2003.
Litteratursøgning i forbindelse med bacheloropgave
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
IT-højskolen – E-Buss Knowledge Management Session 4 Miniprojektet Organisatorisk læring.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 19. MARTS 2015 FORSKNINGSPOLITISK ÅRSMØDE PRODEKAN JES MADSEN AARHUS UNIVERSITET SCIENCE AND TECHNOLOGY.
Mål Opbygge arkiv med forskningspublikationer –Afhandlinger –Undervisningsmateriale –Preprint Understøtte publiceringsprocessen Skabe forståelse for problemstillingen.
Ved eksamen bliver de studerende prøvet i forhold til deres: Viden om grundlæggende begreber, teorier og forskningstraditioner vedrørende IT som medie.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Medier og kommunikation IX Eksamen :o)=. Eksamensform Intern censur, 13-skala, B4: Mundtlig eksamen med skriftlige arbejder men uden forberedelsestid.
Design af interaktion til interaktion i cscw
Erfaringer med netbaseret uddannelse Robin Cheesman Kommunikation, RUC Postbox 260, 4000 Roskilde ~ robin à la RUC.
Erfaringer med netbaseret uddannelse Robin Cheesman Kommunikation, RUC Postbox 260, 4000 Roskilde ~ robin à la RUC.
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
Uddannelse på nettet: undervisning // aktiv læring Robin Cheesman Kommunikation, RUC Postbox 260, 4000 Roskilde ~ robin
Undervise og lære på nettet? Erfaringer fra InterKomm+ og MCC Robin Cheesman
IT i Byggeriet Semester Undervisere: Per Christiansson og Kjeld Svidt Kjeld Svidt  Institut for Bygningsteknik  Aalborg Universitet.
29. juni 2015Jan Helbo, 1 Oplæg til pilotprojektet Hvad Hvorfor Hvordan.
Virtuel undervisning for ’udeelever’. Brøndby Gymnasium Privat gymnasium startet i 2005 Klar profil: Idræt – it – internationalisering 240 elever Alle.
Introduktion til PV kurset 3 september 2012 Lars Peter Jensen og Lone Stub Petersen © SLP-gruppen,
Skriv avis …med mobil, www og tekstbehandling Lavet af Mette Rabæk og Signe Sloth It- færdighedsniveau: For skolens ældste klasser.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Erfaringer med brug af 7-trins-skalaen, DPU 27. august 2007
Balancer dit (studie)liv! med konkrete redskaber
Vejledertyper Indhold Form Problem Fag Proces Produkt Kontrol
Erhvervsøkonomisk seminar (10 ECTS) Efterår 2017
Præsentationens transcript:

RUC-pædagogik på nettet? InterKomm+ og MCC Robin Cheesman Oplæg til UDDU-seminar

Netbaserede uddannelser  InterKomm+  3 moduler i Kommunikation under Åbent Universitet (RUC + Søminestationen)  MCC  Master i Computer-Mediated Communication (Svaneke, Bornholm)

Deltagere  Bachelor/kandidatniveau  Hel/deltidsarbejde  år  Lige fordeling m/k  Ambitiøse, minimalt frafald

Arbejdsformer  Kurser  Seminarer  Projekt >50%  Internater  20%  Netbaseret  80%  Grupper

Interaktionsformer  Information/distribution  fra lærere og administration  Kommunikation  mellem lærere og studerende  mellem studerende  mellem lærere  Transaktion/samarbejde  mellem studerende (grupper)  mellem lærere (planlægning)

Løsninger  E-post  Tekstbaseret konferencesystem (  Filbaseret konferencesystem (FirstClass)  CSCW (BSCW)

Kursus vs. projekt  Lærerstyret  Afgrænset  Planlagt  Forudsigelige behov  Student- styret  Gradvis fokusering  Planlagt?  Uforudsigelige behov

Problem-orientering  Problemstilling Emne, vidensproblem  Problemfelt Teoretisk og empirisk kontekst  Problem-formulering Undersøgelsens fokus

Projektstart/research  Emnemæssig afgrænsning  Andre afgrænsninger  Problemformulering  Research  Valg af søgeværktøjer  Referencer  Dokumenter  Ny problemformulering, osv …

Svært på nettet, fx  Struktur  Aftaler, tovholder  Beslutninger  Ansvarsfordeling, møder  Informationssøgning  Kursus, udvidet biblioteksservice

Fordele i netmiljø, fx  Skriftlighed  Dokumenteret forløb, arkiv  Synlighed  Grupper, lærere  Fleksibilitet  Tid og sted  Studerende og lærere  Ny kompetence

Nærmeste trin  Netværktøjer/CSCW på RUC  Nye grænseflader  DVUNI MCC-uddannelsen:  Øget internationalisering  Lærere, studerende  Samarbejde med RUb