Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Datalærerforeningen, Bjerringbro 5.11.2001 ”Netlæringssystemer” Simon Heilesen Kommunikationsuddannelsen Roskilde Universitetscenter

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Datalærerforeningen, Bjerringbro 5.11.2001 ”Netlæringssystemer” Simon Heilesen Kommunikationsuddannelsen Roskilde Universitetscenter"— Præsentationens transcript:

1 Datalærerforeningen, Bjerringbro 5.11.2001 ”Netlæringssystemer” Simon Heilesen Kommunikationsuddannelsen Roskilde Universitetscenter simonhei@ruc.dk www.ruc.dk/~simonhei

2 e -learning Pædagogisk baggrund Netbaseret uddannelse på RUC Platform, design og implementering Netmiljøet - social kompleksitet - pædagogiske udfordringer Erfaringer med netbaseret CSCW Forsøg med netbaseret læring på daghold

3 e -Learning ”anvendelse af nye multimedieteknologier og Internet for at højne kvaliteten i undervisningen ved at lette adgangen til forskellige ressourcer og tjenester og til udveksling af oplysninger og samarbejde via informations- og kommunikationsteknologi”. Kommissionen for de Europæiske Fællesskaber: Handlingsplan for eLearning.Overvejelser om fremtidens uddannelse. KOM(2001)172, Bruxelles, 2001,.

4 Læringsmål Progression: Kronologisk Teknologisk kompleksitet Social kontekst Pædagogik

5 Interaktionsformer

6 Information/distribution fra lærere og administration Kommunikation mellem lærere og studerende mellem studerende mellem lærere Transaktion/samarbejde mellem studerende (grupper) mellem lærere (planlægning) Interaktionsformer - MCC og InterKomm+

7 InterKomm+ Faget Kommunikation Åbent Universitet (RUC + Søminestationen) MCC Master i Computer- Mediated Communication Bachelor/kandidatniveau 2-årig uddannelse på deltid, pris kr. 80.000 Hel/deltidsarbejde 30 - 50 år, Lige fordeling m/k Journalister, informationsmedarbejdere Ambitiøse, minimalt frafald Kommunikationsuddannelsen Kandidatniveau, kurser, projektarbejde

8 Internat Netseminar Fredag 16-18 opsamling/diskusson 19-21 opsamling/forelæsning Lørdag 09-12 forelæsning / øvelser / workshop 13-17 øvelser / workshop 20-02+ druk Søndag 09-12 forelæsning / øvelser 13-16 projektarbejde Gruppedannelse Problemformulering 1. milepæl research /diskussion produktfremstilling 2. milepæl aflevering feedback 3 - 5 dage 3 - 5 uger MCC

9 Fredag 16-18 opsamling/diskusson 19-21 opsamling/forelæsning Lørdag 09-12 forelæsning / øvelser / workshop 13-17 øvelser / workshop 20-02 druk Søndag 09-12 forelæsning / øvelser 13-16 projektarbejde Internat Netseminar Gruppedannelse problemformulering 1. milepæl research /diskussion produktfremstilling 2. milepæl aflevering feedback respons konstruktion samarbejde dialog

10 Internat Netseminar Internat Netseminar Internat Netseminar Internat Netseminar Internat Netseminar Internat Netseminar august september oktober november december januar februar marts april maj juni Projekt Årets gang på MCC, 1. år 20%80% tidsforbrug 40% vægt

11 E-post Tekstbaseret konferencesystem (www.ing.dk/netdebat) Filbaseret konferencesystem (FirstClass, TopClass, Virtual U, WebCT...) CSCW (BSCW, Groupcare) Tekniske løsninger E- mail med attachment  Produkt med diskussion Funktionalitet ”Indbygget pædagogik” vs. Formål Pædagogik BSCW (Basic Support for Cooperative Work): http://www.fit.fraunhofer.de/projects/bscw/

12

13

14

15 Teacher Library Information Student Social kompleksitet 1: Traditionelt undervisningsmiljø Diana Oblinger, Mark Maruyama: Distributed Learning. CAUSE Professional Paper #14, 1996 http://www.educause.edu/asp/doclib/abstract.asp?ID=pub3014

16 Student Classes Library Internet Teacher Other institution Student Social kompleksitet 2: Distributed Learning Environment

17 Social kompleksitet 3: - uden tid, sted og tradition Synkron/asynkron kommunikation - start, slut, endeløse iterationer - tid og sted i ny betydning? Intet fælles udgangspunkt - kommunikation fra forskellige sammenhænge Intet forlæg for interaktions- og samarbejdsformer - dialogen er tekst, forhandling, aftaler Ingen etablerede kulturelle normer eller etik

18 Milepæle for netseminaret Forventninger om eget og andres aktivitetsniveau Rollefordeling for netperioden Metoder til løsning af uoverensstemmelser Forventninger om f2f-møder Netikette og empati Positiv holdning - klart formål - jævnbyrdig og ligeværdig kommunikation - ønske om at kommunikere - ønske om at varetage funktioner og bidrage aktivt - vilje til at udvikle sociale normer - evne til at skabe gensidig tillid Omgangsform - forhandling/aftaler og normer/holdninger

19 Hvad er identitet på nettet? Kan vi have tillid til hinanden? Kan vi føle nærvær? Kan vi fornemme en situation uden de fysiske rammer? Social kompleksitet 4 - tillid og nærvær

20 Ordstyrer Organisator Inspirator Redaktør Provokatør Evaluator Mentor Mægler Roller og identitet Minimal...maksimal Allround... tematisk Overordnet...detaljeret Korrektiv...refleksiv

21 Tilstedeværelse

22 Pædagogiske CMC-teknikker - many-to-many teknikker debatterformel debat om aktuelt emne simulationer/spilvirksomhedsspil (edb-styret) rollespilcase eller frit (deltagerstyret iht. regler) case studiesdiskussion omhyggeligt præsenteret emne diskussionsgrupperfri, emnebaseret diskussion, evt. m. ordstyrer reviewresumé/analyse/gennemskr. af diskussionsarkiv brainstormingidékatalog, indkredsning af emne Delphi-teknikkerkonsensus vha. sp.skema og feedback nominal group tek.fælles prioriteret emneliste, disk. og prioriteres forum’erplenumdisk. med emne og ordstyrer projektgrupperfælles rapport ud fra diskussion Morten Flate Paulsen: The Online Report on Pedagogical Techniques for Computer-Mediated Communication http://www.nettskolen.com/forskning/19/cmcped.html

23 Diskussionsgruppeformer formdvs. kritikkommentarer til udsagn grupperapportresumé af arbjde i smågrupper 20 spørgsmålindkredsning af emne gennem interview afstemningbegrundet valg mellem flere muligheder delt besvarelsealle svarer individuelt på sp. og ser siden alle svar givet debatdeltagerne tildeles standpunkter, som de forsvarer fri snakmeningstilkendegivelse om emne varm stolén studerende besvarer sp. fra resten sokratisk dialoglærer/elev dialog spredehagllærer stiller mange sp. elev vælger at besvare ét kædealle deltagere besvarer efter tur samme sp. guidet opdagelseelever får svar efterhånden som de stiller relevante sp. blindebukdiskussion ud fra falsk udsagn for at gennemskue det

24 Resources for Moderators and Facilitators of Online Discussion: http://www.emoderators.com/moderators.shtml Netdiskussion Startproblem Diskussionsledelse Aktivering og meta-kommentarer Afslutning

25 CSCW-projektarbejde

26  Alle studerende bliver aktive  Øget kompleksitet ifm organisering af opgaver  Behov for synkron kommunikation  Overdreven strukturering hæmmer udfoldelse og motivation Hvad har vi lært med BSCW

27 Skriftlighed Dokumenteret forløb, arkiv Synlighed Grupper, lærere Fleksibilitet Tid og sted Studerende og lærere Nye kompetencer Fordele i netmiljø … bl.a.

28 Andre anvendte platforme Groupcare www.groupcare.dk, www.groupcare.com

29 FLE2 fle2.uiah.fi

30 Master i Computer - mediated Communication www.mcc.ruc.dk InterKomm+ www.interkomm.ruc.dk Centre for Netbased Collaboration and learning www.cncl.ruc.dk Simon Heilesen www.ruc.dk/~simonhei simonhei@ruc.dk CSCW som grundlag for distribueret netbaseret undervisning og læring. I: Vi skal videre. Danmarks Strategi for uddannelse. læring og IT. Undervisningsministeriet 2001. http://www.it-strategi.uvm.dk/ E-læring - lidt om form og materialer. Uddannelse, 2001 nr. 8


Download ppt "Datalærerforeningen, Bjerringbro 5.11.2001 ”Netlæringssystemer” Simon Heilesen Kommunikationsuddannelsen Roskilde Universitetscenter"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google