Genoprettende retfærdighed

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Har VIP’ere en formidlingsforpligtelse – og hvor langt rækker den i givet fald? Praksisudvalgets konference 23/ om forskningsformidling Oplæg ved.
Advertisements

Fortolkning af AMO reformen
Fordybelsesdag med fokus på konflikter
Danehofskolens værdigrundlag
Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Kompetenceafklaring af børnene
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Journalistiske virkemidler
Ildsjælekonferencen 2009 v. Gitte Olin Larsen, Landliv a/s.
Læge Poul Lundgaard Bak Århus Universitet
Livets Ord April 2012.
Mindreåriges patientrettigheder
Professor, dr.jur. Vibe Ulfbeck Københavns universitet
Frie informationer og kampen for demokrati Biblioteker og demokratisk dannelse.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Det danske konfliktråd- bekymringsstøv Fra en nær ven.
Forældreindflydelse ift. børn med psykiatriske vanskeligheder
Møde med retsmæglere 7. Februar 2011 Ph.d.-projekt Retsmægling: Et alternativ til traditionel domstolsbehandling af konflikter? Konfliktmægling i Danmark.
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Videreoverdragelse af software EU-Domstolens afgørelse i UsedSoft vs
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Jeg støtter barnet ved:
Lærerprofessionen - en definition.
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
Evaluering af ”Røgfrihed for alle”
HVAD SKAL DANMARK LEVE AF?
Livets Ord Livets Ord Maj 2012 Maj 2012 « Ild er jeg kommet for at kaste på jorden, og hvor ville jeg ønske, at den allerede havde fænget ! » ( Luk 12,
Genoprettelse af et brudt fællesskab mellem mennesker ”Vær gode mod hinanden, vær barmhjertige og tilgiv hinanden, ligesom Gud har tilgivet jer i Kristus.
O STED FRISKOLE - ET VÆRDIBASERET KLARSYN Et værdibaseret debatoplæg til skolens daglige arbejdsområder, særlige fokusområder, forpligtigelser samt fremtidsvisioner.
Æstetiske læreprocesser
Uddannelsesparathed - hvad er det
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Om at være på vej 1. Fusionen og dens målsætninger 2 øge fleksibiliteten styrke fagligheden effektivisere bedre ressourceudnyttelsen øge kvaliteten og.
Er solidaritet gammeldags? af Christine Antorini Sekretariatschef for Forbrugerinformationen Tidligere MF for SF.
København Dias 1 Hvad er meningen med behandling? KABS konference ’Stofmisbrug 2008’ Steffen Jöhncke Seniorrådgiver Antropologisk Analyse.
Enhed i arbejderbevægelsen - Det handler om magt.
Nye fagprofessionelle lederroller
Etisk dilemma – to definitioner
Tilgivelse.
Konflikthåndtering.
Medarbejderkonference hos Blå Kors den
Etiske problemstillinger i forbindelse med patientinddragelse
Den lærende organisation
Etikken halter bagefter Accelereret hastighed -antallet af teknologiske nyskabelser per tidsenhed vokser Ukendte konsekvenser Ingen erfaring at læne sig.
Værdier i forebyggelsesarbejdet
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Mærk dig selv.
Arbejdsmiljø og social kapital: Hvilke sammenhænge er der i de forskellige typer af organisationer? Anne-Mette Hjalager Syddansk Universitet Center for.
Vilkårene for det frivillige arbejde i udsatte boligområder Michael Fehsenfeld og Bjarne Ibsen Center for forskning i Idræt, Sundhed og Civilsamfund (CISC)
Hvad er god kommunikation i borgernes øjne? Karsten Pedersen Roskilde Universitet.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Når udfordringer bliver muligheder Nadia El-Gendi, seniorkonsulent 29 april 2016.
LYDSPOR MELLEMTRIN Spørgsmål til grundlæggende temaer i de bibelske fortællinger.
Grønland 2009Vold er ikke løsningen1 Hvorfor går hun ikke bare Sekretariatsleder Lene Johannesson.
Integrationsnet Målafklaring; med coaching og ressourcetænkning som referenceramme.
Anne-Mette Hjalager Syddansk Universitet
Konflikter og kommunikation
FIP-konference 8-9 marts 2017 på Gl
Mærk dig selv.
Ansvarlig.
Er der grænser for frivillighed
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
Livets Ord Marts 2018.
“Salige er de, som stifter fred, for de skal kaldes Guds børn.”
Digital trivsel på gymnasiet
TENDENS 2: ET VELFÆRDSSAMFUND UNDER PRES
Forandringer – Arbejdspladsernes udfordring og mulighed
Præsentationens transcript:

Genoprettende retfærdighed Oplæg den 12. maj 2011 Århus Universitet Professor, dr.jur. Vibeke Vindeløv, Københavns Universitet

Professor, dr.jur. Vibeke Vindeløv, Københavns Universitet Hovedingrediensen i genoprettende retfærdighed er balance mellem forskellige spændinger: en balance mellem gerningsmandens rettigheder og offerets behov en balance mellem behovet for at rehabilitere gerningsmænd og pligten til at beskytte samfundet en balance mellem en eftergivende model for retfærdighed og en straffende retfærdighed Professor, dr.jur. Vibeke Vindeløv, Københavns Universitet

Professor, dr.jur. Vibeke Vindeløv, Københavns Universitet Offeret kan opnå: At få information – vished er bedre end fantasier At fortælle og få anerkendt sin historie At genvinde kontrollen over sig selv (krop, følelser, tanker osv) og vende tilbage til samfundet At få genopretning – reelt eller symbolsk Professor, dr.jur. Vibeke Vindeløv, Københavns Universitet

Gerningsmanden kan opnå: Mulighed for at påtage sig et ansvar Mulighed for at sige undskyld og forklare sig Mulighed for at råde bod på den forvoldte skade Mulighed for at øge sine personlige kompetencer (blive rustet til at indgå i samfundet) Professor, dr.jur. Vibeke Vindeløv, Københavns Universitet

Professor, dr.jur. Vibeke Vindeløv, Københavns Universitet Samfundet kan opnå: At ofre bliver tilgodeset og krænkere påtager sig ansvar At samfundets regler og moral bliver retableret At kompetencen til selv at løse konflikter i samfundet bliver øget – et sundt samfund Professor, dr.jur. Vibeke Vindeløv, Københavns Universitet

Professor, dr.jur. Vibeke Vindeløv, Københavns Universitet Nøglebegreber (1): Retfærdighed: Jura = lighed/ikke vilkårlighed GR = subjektivt begreb, vægt på processuel retfærdighed Sandhed: * Jura: faktuel, beviselig * GR = faktuel sandhed social sandhed helende sandhed, Professor, dr.jur. Vibeke Vindeløv, Københavns Universitet

Professor, dr.jur. Vibeke Vindeløv, Københavns Universitet Nøglebegreber (2): Frivillighed: Fri vilje = ”muligheden for at den handlende kunne have handlet på en anden måde” * Tilgivelse og forsoning = kan aldrig forventes eller kræves. Professor, dr.jur. Vibeke Vindeløv, Københavns Universitet

Professor, dr.jur. Vibeke Vindeløv, Københavns Universitet Dilemmaer Risiko for ofre: At ofret føler sig presset (endnu en krænkelse) Retraumatisering ved fortælling (nødvendigt med netværk) Risiko for gerningsmænd: Ydmygelse (dobbelt straf) Uærlighed (Dalai Lama) Risiko for samfund: Generel prævention formindskes Domstolenes ordensfunktion svækkes Professor, dr.jur. Vibeke Vindeløv, Københavns Universitet

Baggrund for Genoprettende Retfærdighed: Ofte anføres, at GR har sin rod i - Oprindelige folks traditioner (Maoiere, indianere, afrikanere osv.) - Kristendom * Det gl. testamente (øje for øje…)= straf * Det nye testamente (shalom) = forsoning Professor, dr.jur. Vibeke Vindeløv, Københavns Universitet

Bagvedliggende filosofi Vægt på relationer fællesskab samhørighed gensidig afhængighed Værdier, der rækker langt ud over GR. Professor, dr.jur. Vibeke Vindeløv, Københavns Universitet