Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Kundebetjening Opgave med salgstrappen.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Hvordan bruger jeg MinInstitution?
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Roskilde Tekniske Skole
Kapitel 3 Problemstillinger Håndtering af store datamængder
Elsker DU også at læse lektier?
Det Internationale Område Studieområde 3/
De sidste undervisningstimer
Almen studieforberedelse
Peter Nedergaard: Hypotesetest
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Kvantitative metoder
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Notesbog Notesbogen er interaktiv.
Bliv nysgerrig på din egen praksis!
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Vt-9 kursus program 2. møde
Vt-speciale, 1. Møde program
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Læseforståelses-pædagogik i et dsa-perspektiv
Samarbejde, Læring og Projektstyring
aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Formalia ved opgaveskrivning
Videnskabsteoretisk køreplan til AT på FG
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Problemorienteret projektarbejde
Kildekritik Niveau 3 for MVU. Om nødvendigheden af kildekritik.
Skriftlighed i biologi
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
2.møde, 1. Time forskning - projektarbejde
Ida Harlev og Tobias Smith, Syvstjerneskolen
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Projektopgave Problemstilling.
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
D E C I D E Gruppe Opgave G. D Effektivt - Gør systemet det det skal Brugervenligt - Om systemet er brugbart Produktivt - Udfører opgaverne hurtigt.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Hvordan skriver man sin afsluttende opgave?
Samarbejde og kommunikation på en arbejdsplads
Sådan bruger du præsentationen
SKABELON.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
SRO SKRIV!.
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Vejledertyper Indhold Form Problem Fag Proces Produkt Kontrol
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Naturvidenskabelig metode
Stresshåndteringsgruppe
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant at lede efter det)? Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen

Problemløsningsheuristik I.2.1 Praktiske betingelser: tilgang til videnskilder (offentlige: fx biblioteksdatabaser, private: virksomhedsoplysninger, personer der sidder inde med en viden som jeg har brug for). 2.Hvad er forudsætningen for at jeg kan få at vide, hvad jeg ikke ved endnu?

I.2.2 Data, empiriske Hvilke data har jeg brug for for at kunne besvare problemstillingen. Data kan her være både empiriske data som jeg enten kan hente fra andre undersøgelser om samme problemstilling eller gennem egen undersøgelse. I sidste tilfælde: hvilken metode er mest givende for at indhente de data jeg har brug for (interview, spørgeskema, [deltagende)] observation, eksperiment [fx egen undervisning af en brugergruppe, kommunikationstræning, designudkast])?

I.2.3 Data, ”teoretiske” Opfattes data som eksisterende oplysninger der kan bruges til at besvare en problemstilling, så kan data også være relevante teorier og metoder som man tager som udgangspunkt for sine egne undersøgelser. Teorier som er allerede eksisterende besvarelser af samme/ lignende problemstilling(er). Metoder som er allerede eksisterende fremgangsmåder der er blevet anvendt til besvarelse af lignende problemstillinger.

Problemløsningsheuristik I.3, I.4 3.Hvad er det jeg ved (mhp. min problemstilling)? Hvilken forviden har jeg, hvilke data (kendsgerninger; noget jeg ved med stor sikkerhed er sandt mhp. problemstillingen)? 4.Er det muligt at besvare problemstillingen på baggrund af min forviden + de nye data jeg skal indhente? (Det kan man måske ikke vide, men dog prøve at skønne på forhånd).

Problemløsningsheuristik I.5 5.Gør din problemstilling synlig! Prøv at tegne en figur der viser de vigtigste elementer i din problemstilling. Marker hvad du ved omkring den og hvor du har brug for ny viden samt hvilken slags viden og hvor du kan hente den!

Problemløsningsheuristik I.6 Prøv at forklare en udenforstående, ikke-faglig person, måske et barn hvad du vil undersøge og hvorfor! Kæreste, familiemedlemmer Kan også godt bruges i den sammenhæng. Hvis muligt optag det på lydbånd; hvis ikke, så lav notater bagefter. Hvordan reagerede samtalepartneren på din forklaring? Hvad mener du selv, at der manglede eller var svært/umuligt at formulere og forklare. Spørg dig hvorfor. Hvis forsøget ikke gik så godt, så gentag det med en anden person. Hvis det gik godt, så prøv igen med første person. 6.Gør din problemstilling forståelig!

Problemløsningsheuristik II.1 1.Skitser en arbejds- og tidsplan (der løbende skal opdateres) ud fra din problemstilling, din nuværende viden omkring de nødvendige undersøgelser og arbejdsskridt. Konsulter din vejleder om han/hun mener, planen ser fornuftig ud. II.Planlæg undersøgelsesforløbet

Problemløsningsheuristik II.2 2.Lav en litteraturliste (som løbende skal opdateres). Hvilken litteratur findes omkring din problemstilling eller lignende problemstilling? Prioriter listen: hvad er det mest relevante, hvad det mindre relevante. Hvad skal der læses grundigt, hvad mindre grundigt eller bare skimtes igennem? Tilpas litteraturlisten med tidsplanen. Hvornår vil jeg læse hvad og hvor megen tid skal jeg bruge på det? Holder arbejds- og tidsplanen stadigvæk? Hvis ikke revider den! Konsulter din vejleder om han/hun mener listen svarer til problemstillingen. Hvis vejlederen ikke har litteraturforslag mhp. spørgsmål hvor du stadigvæk mangler litteratur, så spørg andre undervisere eller medstuderende til råds.

Problemløsningsheuristik II.3 Dispositionen (der i takt med det videre arbejdsforløb skal opdateres) er en synliggørelse/eksplicitering hvordan du på nuværende tidspunkt mener opgaverapporten kommer til at se ud. Lav dispositionen så nuanceret og præcis som muligt. Det gør ikke noget at du i mange henseender sandsynligvis tager fejl. Det bevirker i hvert fald at du aktiverer din fantasi dvs. din kreative forestilling mhp. det videre forløb af din undersøgelse og dens skriftlige dokumentation i opgaverapporten. 3.Lav en foreløbig disposition af opgaven – sådan som du på nuværende tidspunkt mener den kommer til at se ud.

Problemløsningsheuristik II.4 Kan du bruge dem og på hvilken måde i din egen undersøgelse? Hvad kan du overtage som udgangspunkt for at gå videre og komme nærmere en besvarelse af din egen problemstilling? Husk: videnskab er et kollektivt foretagende! Du må gerne overtage og bygge videre på det andre allerede har fundet ud af. 4.Lav en liste over de teorier og metoder (i forbindelse med den allerede læste litteratur fra din litteraturliste) der svarer på lignende problemstillinger og besvarer dem efter din mening bedst.

Problemløsningsheuristik III. Hvis ikke, led efter fejlkilden og revider, hvis nødvendig, planen. Check om dine delresultater (delkonklusioner) stadigvæk leder hen til det endelige resultat (den forventede besvarelse/konklusion)? Hvis plan og resultat stemmer overens, kan du bevise, dvs. har du gode grunde for at mene, at det er det rigtige resultat? Check hvert skridt om det fører til det forventede resultat (delkonklusion!). Hvis ikke, revider planen og konsulter din vejleder. III. Udfør planen

Problemløsningsheuristik IV.1, 2, 3 IV.Check det hele 1.Besvarer konklusionen faktisk problemstillingen? Du skal selv være mest kritisk (undgå enhver form for ønsketænkning). Har du virkelig saglige grunde for at påstå at konklusionen besvarer på den bedst mulige måde problemstillingen? 2.Svarer konklusionen til dine data? Støtter din analyse af datamaterialet konklusionen? Dvs. drager du de rigtige slutninger af dine analyseresultater? 3.Hænger konklusion og delkonklusioner argumentativ sammen? Dvs. stemmer logikken i din specialerapport (= din egen teori omkring problemstillingen)?

Opgave 1.Med udgangspunkt i din problemstilling besvar skriftligt heuristikkens pkt. I.1-I.6. 2.Find en sparringpartner blandt dine med-studerende og forklar ham/hende vha. dine notater (+ figurer?) fra opgave 1 din problemstilling og din besvarelsesplan.