Pernille Ulla Andersen, VIA University College,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
En ny skole.
Advertisements

Skolereform august 2014………………
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Læring i bevægelse - hvorfor?
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Fremtidens folkeskole i Aalborg
Præsentation Pædagogisk konsulent Erik Hønge Uddannet fritidspædagog Leder af en børnehave Leder af et fritidshjem SFO-konsulent Freelancekonsulent bl.a.
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Aftalen om et fagligt løft af folkeskolen
Et væksthus for børn og voksne
Folkeskole-reformen August 2014.
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Tilsyn Aabenraa Friskole 2010
På vej mod folkeskolereformen
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Skolereformen Overordnede mål:
Reformmesse på Sofiendalskolen
Skolereform august 2014………………
Den åbne skole.
Stormøde om reformen Gjøl skole
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Vestre Skole og Åløkkeskolen 2014
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Folkeskolereformen - generel information
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Den ny Folkeskolereform. MÅL 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Folkeskolereformen Esbjerg kommune
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
HVAD BETYDER SKOLEREFORMEN FOR MIG SOM FORÆLDER PÅ NORDBYSKOLEN? Som forælder på Nordbyskolen vil du til næste skoleår møde nye ting, men det meste vil.
Folkeskolereform 2014.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
I NFORMATIONSMØDE FOR FORÆLDRE PÅ B RØRUPSKOLEN. Onsdag den 14. maj 2014.
Skolereformen og ”FUF”
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Potentialerne i den (nye) åbne skole
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Lærerprofessionen.
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. kl. Type Navn
Læringsreform i Hillerød. Tre overordnede mål: 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen.
O RIENTERINGSMØDE FOR KOMMENDE 0. KLASSE. D AGSORDEN Præsentation af Langsøskolen Fra børnehave til skole Ny på en skole Forventninger til forældresamarbejdet.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
ELEV-RELATIONER OG KROPPEN I LÆRINGSRUMMET. HVAD HAR VI GJORT?
Hvad betyder skolereformen for mig som elev på nordbyskolen?
Helhedsorientering & Tværfaglighed
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG Eksperimenter.
FOLKESKOLEREFORM FELDBORG SKOLE JUNI TRE MÅL  FOLKESKOLEN SKAL UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, DE KAN  FOLKESKOLEN SKAL MINDSKE.
Alle elever i den danske folkeskole, skal blive så dygtige, som de kan En længere skoledag Flere timer i dansk og matematik Tidligere fremmedsprog Lektiehjælp.
Velkommen til alle nye og kendte elever og forældre.
Vestre skole d Formål Hvordan vil en længere og mere varieret skoledag se ud for en elev i hhv. indskoling, mellemtrin og udskoling ? Hvad.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Læringstrekanten Hvad er læring?.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
At gøre karriere.
Præsentationens transcript:

Eksterne læringsmiljøer hvorfor og hvordan inddrages de i undervisningen? Pernille Ulla Andersen, VIA University College, pa@via.dk Ulla Hjøllund Linderoth, VIA University College, uhl@via.dk

Indhold Eksterne læringsmiljøer – hvad og hvorfor? Udbytter ved besøg i eksterne læringsmiljøer Planlægning og den nye folkeskolereform Praktiske øvelser Opsamling og afrunding

Hvad forstås ved et eksternt læringsmiljø? Alternativt? Uformelt? Eksternt? Def.: Alternativer til skolen, som tænkes ind i en formel eller uformel kontekst. Omfatter naturen, museer, sciencecentre og virksomheder.

Hvorfor samarbejde med eksterne læringsmiljøer? NAT-PLUS: Skole og virksomhedssamarbejde – elevernes udbytte Teori-praksis Dannelse: Synlighed af fagene Motivation 0,53-1.49

Læringssyn: Konstruktivisme Viden er en aktiv mental skabelsesproces – viden kan ikke føres ind i individet Derimod konstruerer individet viden via mental omstrukturering og processer. Jean Piagets stadieteori og skemaer

Assimilation og akkommodation Problem /forstyrrelse Assimilation Akkommodation EX: Planter og dyr: Alt der kan bevæge sig blandt de levende organismer er dyr i en eller anden form: pattedyr, fugle, krybdyr, fisk  bakterier Bakterier er ikke dyr er opbygget på en helt anden måde, der findes andre levende organismer, det er ikke et kriterium at de kan bevæge sig. Hvad med virus?

Hvordan kan de eksterne læringsmiljøer bidrage til en konstruktivistisk læringsforståelse? Der er mulighed for og frihed til at udforske det som er personligt meningsfuldt og interessant (forforståelser) Der er mulighed for at lære på den måde og i det tempo, der passer den enkelte bedst (læringsstile og intelligenser) Der er mulighed for at lære sammen med andre (sprogets betydning) Der er mulighed for at få autentiske oplevelser med ægte objekter og fænomener (læringsstile og motivation)

Syv udbytter ved museums- og virksomhedsbesøg (efter Ansbacher, 2002 og Quistgaard, 2010) Tilføjelse til oplevelsesbanken Udvikling af kropslig viden Ændring af følelser og attitude Opstået aktiv nysgerrighed, interesse og bevågenhed Opnåelse af forståelse Udvikling af praktiske eller mentale færdigheder Opnåelse af information og faktuel viden

Hvorfor eksterne læringsmiljøer set fra lærerens perspektiv? En engageret og faglig dygtig underviser Pædagogisk formidling og differentiering i forhold til elevernes klassetrin At eleverne får lov til at røre, mærke, se, imitere eller prøve genstande selv At der er plads til dialog og spørgsmål med eleverne

Lærerens rolle i eksterne læringsmiljøer ”Turisten” (eller elev nr. 26) Stiller spørgsmål på lige fod med eleverne Opgiver sin rolle som lærer Læreren som ”brobygger” Faglig facilitator af læreprocesser Forbinder børnenes erfaringer fra skolen til oplevelserne på stedet Tager billeder og notater til efterbearbejdning Uddyber formidlerens spørgsmål Efter Hyllested 2007 Film https://www.experimentarium.dk/forsiden/undervisning/det-gode-besoeg/

Planlægning af besøg Sodavandsbesøg Det planlagte besøg – før, under og efter -> Samarbejde mellem lærere og eksterne formidlere er vigtigt! Men kan være vanskeligt….!

Folkeskolereformen I den nye folkeskole får eleverne en længere og mere varieret skoledag. Mere tid betyder mere tid til at lære mere. Tid til at fordybe sig i det, som motiverer og er lærerigt for den enkelte elev. Så hver enkelt elev får mulighed for at lære i det tempo og med de forskellige undervisningsformer, der bedst imødekommer den enkeltes behov. Tid til at anvende forskellige undervisningsformer, der motiverer og imødekommer alle børn. Uanset hvad de kan, og hvordan de lærer bedst. Tid til motion og bevægelse hver eneste dag. Tid til lektiehjælp og faglig fordybelse, hvor alle elever kan koncentrere sig om at blive bedre til det, de har svært ved, eller hvor dygtige elever med særlige talenter kan dyrke deres interesser, fordybe sig og blive endnu bedre. Tid til at skolen kan åbne sig for det omgivende samfund, så eleverne oplever, hvordan det, de lærer i skolen, bruges i virkeligheden. Og lærer, hvad det er for et samfund, de er en del af. http://www.uvm.dk/~/media/UVM/Filer/Folkeskolereformhjemmeside/2014/Juni/140611%20miniguide%20reform.pdf

Aktiviteter udendørs Gå samme to og to. Beskriv hvordan en græsplæne ser ud. Skriv stikord. Udenfor: Undersøg græsplænen og suppler jeres stikordsliste over beskrivelsen af en græsplæne.

Levende og ikke levende Saml så mange forskellige genstande fra naturen som muligt på 3 minutter. Sorter tingene i levende og ikke levende. Hvad kendetegner de to grupper af ting (levende og ikke levende)? Er der nogle ting, der skal skifte kategori?

TAK for opmærksomheden! Læs mere på: Eksterne læringsmiljøer og naturfagsundervisning

Kilder Linderoth, U.H. og Andersen, P.U. (2014): Eksterne læringsmiljøer og naturfagsundervisning. NTS-centret. Hyllested, T. (2009). Formelle og uformelle læringsmiljøer. I E. Andersen (red.): Naturfagslærerens håndbog (91-104): Frederikshavn: Dafolo. (pdf) Trine Hyllested: Når skolen tages ud af skolen. MONA nr. 4. 2007. Film https://www.experimentarium.dk/forsiden/undervisning/planlaeg-dit-besoeg/det-gode-besoeg/verdens-bedste-tur/