18. februar IT-Universitetet, forår 2010. Opsamling Fra sidste forelæsning: Vidensindsamlings-, og analyse-metoder 2.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

National konference for VUM superbrugere
Funktioner Grundbegreber.
Øvelse fra Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren - Diskuter og beskriv faserne og ’workstages’ Fase 1 – Preproduktion Forberedelse.
Modul 1 - Processer.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
VTU 2010 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Københavns Tekniske Skole Inspektørområde - Tæbyvej Svarprocent: 23% (64 besvarelser ud af 274 mulige)
Præsentationsskabelon til Forpremiere 26. februar 2013 UDFYLD KONCEPTNAVN.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Iterativ udvikling og UP
Date :31 1.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
4. Usability i designprocessen
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Fremtidens ledelse af en kulturvirksomhed
SEO PÅ AU.
Statistik.
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.

Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion
Usability IT-Universitetet Efterår 2009 Aftenhold
Cooperative Design. Agenda Introduktion til Cooperative Design Metodegennemgang Gruppearbejde Diskussion Beyond ”the workplace”
Tietgen Skolen Kvalitet og kvalitetssikring Review Test.
Grundlæggende regnskabsforståelse
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Introduktion til Access (Access, del 1)
Projektplanlægning og projektstyring
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
1 Vejlednings- opgaven v. projektleder Martin Finderup Andersen.
VEJLEDERNES FORHÅBNINGER FRA BRANDMAND TIL ARKITEKT AFKLARING AF EGEN VIDEN: HVAD KAN JEG? AFKLARING OG AFGRÆNSNING AF ROLLEN KONTRAKT : DIALOG OMKRING.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Refleksioner og opsamling ift. i går
planlægnings- og styringsmodel og afsnit i bogen
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Grunde til at jeg elsker dig
Usability – øvelse 1: Kortsortering
At deltage i projektarbejde
Fundamentale datastrukturer
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
1 Powerpointserie om Kartonnage Den Grafiske Højskole.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Fornyelsesfase: Visionsudvikling Finn Kensing. Fornyelsesfasen: Visionsudvikling Udgangspunkt: Vi kender ledelsens mål og brugernes behov Formål: –PG:
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Øvelser Usability Metoder. I dag Evaluering af opgaver.  Aflevering.  Strukturen – (se senere). Aftenens øvelse: Usability plan.
1 Kap. 4, Jordens Tyngdefelt = Torge, 2001, Kap. 3. Tyngdekraftens retning og størrelse g (m/s 2 ) Acceleration Tyngdepotentialet (W): evene til at udføre.
4. Usability i designprocessen
25. Februar 2010 Usability, IT-Universitetet Ole Gregersen
Usability ITU, forår 2009 Usability IT-Universitetet Forår 2009 Usability målsætninger og mål 3. kursusgang, 19. februar 2009.
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Usability ITU, efterår Usability i designprocessen 25. september IT-Universitetet, efterår 2008.
1 Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring Mål: At i får kendskab til jeres egen læringsstil. At I får et grundlæggende kendskab til projektplanlægning.
Usability ITU, efterår 2008 Usability IT-Universitetet Efterår 2008 Aftenhold 1. kursusgang, 4. september 2008.
AFSLUTTENDE RAPPORT Afleveres senest mandag den 11. maj kl til Ida.
Afleveres senest mandag den 3. maj, kl til Mikael via mail.
Usability ITU, efterår 2009 Usability IT-Universitetet Efterår 2009 Usability målsætninger og mål 3. kursusgang, 10. september 2009.
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Svarprocent: 27% (414 besvarelser ud af mulige)
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Usability ITU, Forår 2009 Usability IT-Universitetet Forår 2009 Aftenhold 1. kursusgang, 5. februar 2009.
Definition Kriterier Design og evaluering
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Præsentationens transcript:

18. februar IT-Universitetet, forår 2010

Opsamling Fra sidste forelæsning: Vidensindsamlings-, og analyse-metoder 2

Aftenens program Usability i designprocessen – udviklingsmetoder Undersøgelsesdesign Analyse: Fra empiri til model af brugssituationen Design: Fra frihånd til prototype 3

Undersøgelsesdesign Målsætning og scope Ressourcer Tidsplan, budget, kompetencer Faser og proces Metodevalg Rekruttering Udførelse Dokumentation (fastholdelse) Forankring (videreførelse) 4

De første streger…

Designsituation Nyt produkt Ny version af produkt Re-design Forbedringer, løbende justeringer Er man til top-down eller Bottom-up? Er det domænet (UCD) eller teknikken der driver processen? Hvor går grænsen mellem de to? 6

Hvad bidrager usability med? Usabilitykompetencens opgave? Facilitere Metoder Processer Brug Kvalificere Usability principper Viden om brugere og brugssituation Evaluere Test på mange niveauer 7

Facilitere Metoder er forbinder design og usability Kortsortering Designworkshop Forskellige medier og artefakter Forskellig fysisk kontekst og brugskontekst 8

Storyboard 9

10 Usability er et perspektiv og en kultur som måske ikke er til stede i projektet. Den ligger tæt op af aspekter af perspektiver og kultur i designprocessen

Kvalificere Se med usability-perspektiv på designforslag Skabe kobling til den faktiske brugssituation Holde fokus på brugen Bidrage med forståelse af brug og usability-principper Styre kvalitet og tydeliggøre risici 11

Stregtegning Sketches 12

Fordele i visuelt formsprog Vi er gode til at abstrahere Tvinger fokus på indhold frem for design og teknik Fremelsker kreativitet Motiverer kommunikation i teamet (eller projektgruppe) Kræver ingen tekniske færdigheder og adskiller fra teknologi – alle kan være med, både til at designe og til at evaluere 13

14

Evaluere Konceptuel test Beskrivelser, mock-ups, sketches Forståelsestest Fx af konkret funktionalitet eller designmønster Navigationstest Teste informationsarkitektur Brugervenlighedstest Papirtest - papirprototyper Prototyper, versioner, A/B 15

Evaluering Hvorfor vil vi evaluere? Hvornår kan vi evaluere? Hvad kan vi evaluere? 16

Forholdet sketches/prototyper 17 Kilde: Bill Buxton, Sketching the User Experience

18 SKETCHPROTOTYPE Inviterer AntyderBeskriver UndersøgerRaffinerer SpørgerSvarer ForeslårTester ProvokererResulterer Prøvende, uden forpligtelseSpecifik afbildning

Papirprototyper Computere (0.001hz) Observatører Deltagere Tegninger Elementer 19

Eksempel på papirprototype 20

21

Wireframes 22

Wireframe website 23

Wireframe – ”oversat” til HTML 24

Funktionel prototype 25

Fordele proces for disse metoder Billigt at lave fejl Hurtigt – måske kun dage eller endda timer Behøver ikke at blive til noget Jo mere energi der lægges i en prototype, des mindre lyst til at ændre den (Lauesens 3. usability lov) Giver god feedback, inden investering Understøtter hurtigt iterativ udviklingsmetode Danner bro mellem analyse og design 26

Og tid til øvelsen 27

Mål for hvem? Forretningen = Øge indtægt, reducere udgift Produktet = Opnå kvalitet i brugen / Designet Brugeren = Usability-kriterier Vi forudsætter her, at usabilitymål indgår som del af forretningsmål Bløde mål og hårde mål – beskrivelser eller tal Slide 28

Forskellige modeller for mål Cooper Beskrivelse af vision – vision statement Beskrivelse af problem – problem statement Kuniavsky Indsaml generelle mål Prioritér målene Beskriv undersøgelsesspørgsmål, der skal besvares Usability kriterier, udtrykt som metrikker Målbare ikke-funktionelle krav til løsningens kvalitet i brugen Slide 29

Cooper Problem: Virksomhedens tilfredsheds-score er lav og markedsandelen er formindsket. Brugerne har ikke de rigtige værktøjer til at udføre X, Y og Z opgaver, de skal bruge for at måde målet Q. Vision: Det nye design af produkt X, will hjælpe brugere opnå Q, ved at give dem mulighed for at udføre X, Y, Z med større (kriterier) og uden problemerne A, B og C. Det vil (modvirke Slide 30

Metrikker udtrykt i krav Seks ud af otte brugere skal kunne løse opgaven X, det vil sige at kunne gennemføre opgaven uden af udvise usikkerhed, helt give op eller at brugerne udtrykker ønske om at ville bruge ekstern hjælp. 70% (fem til seks brugere ud af otte) skal give en samlet karakter for løsningen mellem syv og ti, på en skala fra et til ti, hvor ti er højest. (Eller gennemsnittet skal være syv). Indhold: Kriterier, mål for det opnåelse i sampling. Slide 31

Kuniavsky Mål: Hjælpe brugerne til bedre at bruge søgemaskinen. Spørgsmål: Hvordan navigerer brugerne på websitet når de leder efter noget specifikt. Specificering af spørgsmålet igennem delspørgsmål. Slide 32

Rose & Sørensen ”Vent med usability-kriterier til konstruktionsfase” Opstil bredere brugervenlighedkrav: Der skal ikke være for mange trin (sider) for brugerne at gå igennem, da det øger tiden der skal anvendes på at løse en opgave. Forslag til løsning: Generelle ønsker: Fladere struktur (ikke dyb) Specifikke funktioner: Genvejstaster Slide 33

Diskutér i gruppen – 10 min: 1. Hvordan opstiller vi konkrete mål for høj kvalitet i brugen af IT-produkter (både software og websites)? 2. Hvilke kriterier kan vi bruge til at opfylde målene? 3. Hvordan bestemmer vi at målet er nået? Slide 34

Øvelse Usabilitymål for jeres case Diskutér brugernes mål Hvad tror I de vil? Book a flight - hvad er eksistensberettigelsen Hvilken brug skaber værdi Diskutér mål Ud fra den viden I har fået Ud fra jeres egen forståelse af casens features og funktion Ud fra jeres beskrivelse af brugernes mål Opstil 3 ’bløde’ prioriterede usabilitymål for websitet Hvad er det I vil opnå ved at teste websitet? Hvilke usability-kriterier er i spil, prioritér dem Hvilken værdi er det I vil forøge? Hvad er jeres ROI eller cost-justification? 35

Prioritering af usability- kriterier Slide 36

Aflevering Kort resumé af jeres indledende diskussion Beskriv den typiske brugssituation (eller flere) Hvem, hvad, hvor Gengiv jeres usabilitymål Forklar og begrund dem Gengiv (kort) faktuel viden I har om websitet Målgruppe Budget og reccourser Designproces Udfordringer 2 sider til Mikael, senest mandag kl. 12. Word-format, med gruppenummer og øvelse 2 i filnavnet. 37