Forsikringsvirksomhedens ophør Januar 2009 Malene Stadil.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den forenklede inkassoproces Lov nr. 450 af
Advertisements

VALG TIL SKOLEBESTYRELSEN VELKOMMENtil Orienteringsmøde, den 26. Januar 2006.
Journalisering- dokumentation af fysioterapi
Nye danske regler om rekonstruktion (”gjeldsforhandling”)
Pligt til uddannelse for unge under 25 år Ved lovændring pr. 1/4-06 er der indført en pligt til uddannelse for unge under 25 år, der modtager kontanthjælp.
Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed
Klager og den vanskelige samtale
Disposition Forvaltningsloven Partshøring Begrundelse i afgørelser
Når borgerne klager v. Katrine Langballe
Anmelderdatabasen Hvem kan få tilladelse til at tinglyse for andre?
AB 92 Aftalegrundlaget Aftale mellem to parter, køber/sælger – bygherre/entreprenør Kan fraviges efter tydelig aftale Fastsætter sprog, lovvalg og værneting.
Ikrafttræden 1. juli 2010 Klager, der er indbragt for KLFU inden den 1. juli 2010, færdigbehandles efter de hidtil gældende regler. KLFU er obligatorisk.
Udnyttelse af miljøgodkendelser
Forudgående underretning om tvangsindgreb
Foredrag i AIDA den 30. september 2008
Oktober 2010DGU's regionalmøder KOLLEKTIV ANSVARSFORSIKRING NYKREDIT.
Videreoverdragelse af software EU-Domstolens afgørelse i UsedSoft vs
1udbud / februar 2006 Udbud og udlicitering Finansministeriets cirkulære af dec om udbud og udfordring af statslige drifts- og anlægsopgaver:  Ministerierne.
Det tekniske grundlag og anmeldelses-systemet
Udlån fra virksomhedsskatteordningen
Revurderinger i Esbjerg kommune. Generelt Hovedformål med revurderingen er at sikre, at husdyrbrugets indretning og drift fortsat er baseret på BAT. Udgangspunktet.
Affaldsdatamodel høringsmøde - Organisering 10. november 2008 velkommen til Miljøstyrelsen.
1ATV-møde – Jord i råstofgrave. 2  ” Tilførsel af såvel forurenet som uforurenet jord til råstofgrave og tidligere råstofgrave er forbudt i  henhold.
OPP-projektet – Vildbjerg Skole. Opstart af udbudsproceduren Offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i EF-tidende med opfordring til at deltage i.
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Temadag: Ny lovgivning ”De nye udlejningsregler”.
Forholdet til kunderne
Formueforvaltning Januar 2009 MSTA. 2 Formueforvaltning  Egne midler  Kunde midler  Traditionelle og markedsrenteprodukter.
Naturhensyn - genopretning Tanker fra en kommune Anja A. Hansen Naturmedarbejder, Lyngby-Taarbæk Kommune.
Tilladelse til forsikringsvirksomhed
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Hvilke rammer giver lovgivningen i dag? Tirsdag den 9. januar 2007 v/ juridisk konsulent Morten Haahr Jensen.
Lov nr. 488 af 9. juni 2004 Tagboliger 80 % erhverv 20 % bolig
Plantekongres 2007 Ny miljøgodkendelse af husdyrbrug
Det tekniske grundlag og anmeldelses-systemet
Aktuarens rolle Januar 2009, Malene Stadil. 2 Regler FIL § 108 bekendtgørelse nr. 60 af 8. februar 2008 om ansvarshavende aktuar vejledning nr
Regulering af og tilsyn med Forsikringsvirksomheder Januar 2009, Malene Stadil.
Liv-selskabernes virksomhed i drift Januar 2009 EVYS/NIE/MSTA.
Samarbejde, fusion, alliancer Peter Skanborg Partner Regler, bevæggrunde, tips.
Kapitel 16 Kreditaftaler. Kreditaftaler kapitel 16 I kapitel 16 gennemgås: Krav til kreditaftaler Trepartsforhold Køb med ejendomsforbehold Køber misligholder.
Sanktioner – manglende medvirken LAS §§ 69 a-69I Fradrag i, nedsættelse af, eller ophør af ressourceforløbsydelsen er betinget af, at kommunen samtidig.
Aftale om ansættelsesvilkår Aftale om ansættelsesvilkår for ansatte der overgår til staten mv. i forbindelse med kommunalreformen. Aftalen gælder både.
Eksamensorientering S16 Marselisborg Gymnasium Else Marie Gejl Hans Christian Hulvej.
Kapitel 5 Forsikring. 1.Parter i forsikringsaftaler 2.Former for forsikring 3.En forsikringsaftale indgås 4.Når skaden sker Kapitel 5 Forsikring.
Finanstilsynets benchmark for levetidsforudsætninger Præsentation 19. januar 2011.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 19 Overdragelse af fordringer.
Brandsyn. Hvad siger loven…  Det fremgår af § 1, stk. 1, i bekendtgørelsen, at kommunalbestyrelsen har pligt til at foretage brandsyn af 1) Brandfarlige.
Natur- og Miljøklagenævnet. Nævnet er den centrale klageinstans på hele natur-, plan- og miljøområdet. Vi har til opgave at tage hensyn til borgernes.
Vejledning til efterskoler om EFI I denne præsentation har vi samlet lidt information om EFI og hvordan skolen kan blive oprettet i systemet. Først fortæller.
Kontanthjælpsreformens betydning -i forhold til arbejdet med de unge Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland Jørgen Dan Pedersen centerleder.
Nyregistrering og forespørgselsordning v. Rikke Rørby Graversen.
INDLEVELSE SKABER UDVIKLING Beskæftigelsesregion Syddanmark Budgetseminar om indsatsen for forsikrede ledige – kommunernes medfinansiering.
Emner Fremlejereglerne Lejefastsættelse ved fuldstændig fremleje
Sikrede døgninstitutioner
Jupiter temadag den 30. maj 2007
Kapitel 16 Kreditaftaler.
Lokationsbaseret markedsføring - hvad siger reglerne?
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
Sikrede døgninstitutioner Særlig sikrede afdelinger
Fraflytningstvister / Katrine Kubel
Voksenansvar for anbragte børn og unge Husorden
Tirsdag den 18. november 2014 kl. 11:00-12:15
SAS Danmark – Mark ordningen Regler og muligheder ved fratrædelse
Medlemsmøde om GDPR Bestyrelsesreferater mv. og fotos
Kontakt til deltagerne
Personligt Tillæg Folkepension.
v/Hanne Ramussen og Annette Arent
Overdragelse af fordringer
Kapitel 21 Forsikring og pension.
Kapitel 11 Kreditaftaler.
Præsentationens transcript:

Forsikringsvirksomhedens ophør Januar 2009 Malene Stadil

2 Ophør FIL § 204, §§ , §§  Frivilligt (likvidation, fusion, omdannelse mv.)  Tvungen (konkurs, betalingsstandsning) Ved ophør: Inddrages tilladelse – forretning skal afvikles. § 226

3 Ophør  Udgangspunktet for reglerne er, at det er kunderne og ikke selskabets ejere, som skal beskyttes.  Det afgørende i henhold til reglerne er, at kunderne – forsikringstagerne og de forsikrede – bliver fyldestgjort.  Den selskabsretlige ”skal” tager de almindelige selskabsretlige regler sig af.

4 Ophør - frivilligt  Likvidation – bestanden overdrages  Fusion – bestanden overdrages  Omdannelse mv. – bestanden overdrages

5 Ophør - tvungen  Konkurs – bestand under administration  Betalingsstandsning - måske administration, måske overdragelse

6 Overdragelse af forsikringsbestand FIL §204  Et livsforsikringsselskab, som ønsker at overdrage hele eller en del af sin forsikringsbestand, skal have Finanstilsynets tilladelse jf. FIL § 204.  Tilladelse til overdragelsen er dog ikke nødvendig, hvis selskabet får accept til overdragelsen fra hver enkelt forsikringstager, men dette ses ikke i praksis

7 Overdragelse af forsikringsbestand  Ved overdragelsen får det nye selskab overdraget bestanden af forsikringsaftaler – det vil sige en passivpost – samt aktiver, der modsvarer hensættelserne på bestanden.  Kunderne – forsikringstagerne – kan reelt ikke modsætte sig overdragelsen.  Overdragelsen kan ikke påberåbes som grund til at ophæve forsikringsaftalen.  Overdragelsen ikke betyde ændringer i forsikringstagernes forhold, herunder bonusreglerne, bortset fra ændringer, som Finanstilsynet skønner, er en nødvendig følge af overdragelsen, jf. FIL § 204, stk. 6. ”

8 Overdragelse af forsikringsbestand  Hvis Finanstilsynet tillader overdragelsen, skal tilsynet offentliggøre en redegørelse i Statstidende og i dagspressen, jf. § 204, stk. 3.  Redegørelsen skal indeholde en opfordring til forsikringstagerne m.m. til i givet fald at gøre indsigelse mod overdragelsen. Eventuelle indsigelser skal fremsættes skriftligt. Dog må fristen for afgivelse af indsigelser ikke være mindre end 3 måneder. Samtlige forsikringstagere, hvis adresse er selskabet bekendt, skal af selskabet have tilsendt redegørelsen m.m., jf. ligeledes FIL § 204, stk. 3.  Efter udløbet af fristen beslutter Finanstilsynet, under hensyntagen til eventuelle indsigelser, hvorvidt forsikringsbestanden kan overdrages.  Forsikringstageren kan ikke benytte overdragelsen som begrundelse for at hæve forsikringsaftalen, jf. FIL § 204, stk. 4.

9 Administration af forsikringsbestand  I henhold til FIL §§ , jf. 226, stk. 3 og § 249 kan Finanstilsynet beslutte at tage et livsforsikringsselskabs bestand af forsikringer under administration, jf. FIL §§  Dvs. at forsikringsbestanden med tilhørende aktiver svarende t hensættelserne flyttes over i en ny juridisk enhed – et administrationsbo, som fortsætter den daglige drift af bestanden.  Kan også få andre aktiver med – svarende til solvenskrav  Administrationsboet er en selvstændig juridisk enhed, som er skattepligtig mv.

10 Administration af forsikringsbestand  Finanstilsynet udnævner en administrator, som skal forestå administrationen, jf. FIL § 253, stk. 1.  Selskabets tilladelse tilbagekaldes, jf. FIL § 253, stk. 2.  Beslutningen om administrationens iværksættelse, udnævnelsen af administrator samt koncessionens tilbagekaldelse registreres i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.  Ved administrationens begyndelse skal registeret – dvs de registrerede aktiver, jf. FIL § 167 – overlades til administrator, jf. FIL § 254, stk. 1.  Registerets aktiver skal herefter vurderes  Administrator skal beregne hensættelserne samt størrelsen af anmeldte og forfaldne krav efter forsikringsaftalerne ved administrationens begyndelse, jf. FIL § 256, stk. 1.  Administrator kan fastsætte et nyt grundlag for beregningen af livsforsikringshensættelserne,jf. § 256, stk. 3. 

11 Administration af forsikringsbestand  Hvis de registrerede aktiver herefter er mindre end hensættelserne, kan administrator fordre aktiver til en værdi svarende til differencen.  Endvidere kan administrator kræve aktiver svarende til den for forsikringsbestanden gældende solvensmargen ved administrationsboets begyndelse, jf. § 254, stk. 4.  Når en livsforsikringsbestand er taget under administration, kan den enkelte forsikringstager ikke gøre krav gældende mod selskabet, jf. § 254, stk. 4.  Tilbagekøb kan ikke finde sted,, jf. § 255.

12 Administration af forsikringsbestand  Forsikringsbestanden skal snarest muligt søges solgt  Tilbyder et livsforsikringsselskab at overtage forsikringsbestanden, skal administrator søge Finanstilsynet om tilladelse til overdragelsen.  Regler svarende til almindelig overdragelse, bortset fra kortere frister  Hvis umuligt at få forsikringsbestanden solgt, skal administrator forsøge at stifte et nyt forsikringsselskab.  Kan der ikke stiftes et nyt forsikringsselskab, fortsætter administrationen af forsikringsbestanden.