INTRODUKTION Målgruppe: Multiple Sklerose-ramte Formål med projekt: Forøgelse af deres uafhængighed, udfoldelses - og sociale muligheder. Ca. 7000 skleroseramte.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
At forholde sig professionelt Anne Skov
Advertisements

Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Hvad gør livet værdifuldt?
Hvad gør livet så værdifuldt?
Øvelse fra Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren - Diskuter og beskriv faserne og ’workstages’ Fase 1 – Preproduktion Forberedelse.
Introduktion til værdistrømsanalyser
Vejen går til Årets julemesse Klik med musen for at skifte billede.
Formularer (Access, del 3)
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
Kommunikation / it.
Kondenceret konceptudvikling DDK ITU F2007 John Paulin Hansen.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Hvad gør livet så værdifuldt?
Brug af progressionstræ i fagteam og netværk Martin K. Sillasen
Vest-Vendsyssel Distrikt 29. september Genbrug Jo - den er god nok.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Først - hvad er et projekt?
Intern kommunikation PR og presse
Opgaver Forventninger og vejledningsstrategier 1.
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Serviceinnovation & Oplevelsesdesign Matchmakinggruppe 17. feb Agenda Indledning Diskussion 1. virksomhedsprojekterne 2. Metoder 3. Ledelsen som.
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? GRUPPEOPGAVE 1: HVAD ER KVALITETEN AF REDEGØRELSEN? Miljøvurderingsdag
Proces overblik med SIPOC modellen
Hvad er det gode skolelederliv? - Et selvevalueringsforløb.
Dialog om voldsforebyggelse Spørgsmål til medarbejdere og ledere  4 spørgsmål til vores forebyggelse  4 spørgsmål til vores proces etsundtarbejdsliv.dk.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
4.lektion: Identitet og sociale grupper
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
At deltage i projektarbejde
Interaktionsdesign E2007 Lektion 14 Om delrapport.
Fordybelsesfase: Dybdeanalyse
Inspiration og feltarbejde
Milles Univers Brainstorm til website til tv serien Mille.
September 20031KUP - Projektstyring Formålet med projektstyring Formålet med projektstyring er at planlægge og styre et udviklingsprojekt, således at projektet.
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Forundersøgelse Fordybebelsesfase: Dybdeanalyse. Fordybelsesfasen: Dybdeanalyse Udgangspunkt: Opgaven er afgrænset Formål: –Projektgrp: Komme "under huden"
Inspiration og feltarbejde 1.Vores inspirationskilde = Web Etnografisk feltarbejde i design 3.Vores feltarbejde; CI og observation 4.Dokumentation.
Thoughtful design. Divergens Forberedelsesfasen.
Fordybelsesfase: Dybdeanalyse
/ 30 ETNOGRAFIC FIELD METHODS - and their relation to design.
Workshop om evaluering 19. januar FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,
Studie Område 2 Eksamen Fra gymnasieelev til studerende
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Workshop Udpeg en bordformand, der kan fremlægge jeres holdninger i plenum Diskuter følgende spørgsmål: Hvad synes I om muligheden for et frivilligcenter.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Fra praktik til universitetsopgave Kapitel 12. Agenda At koble teori og praksis Mål for praktikopgaven Typiske krav til praktikopgaven Hierarkiet for.
PRINCIPPER FOR PROJEKTLEDELSE IT PROJEKTLEDELSE 14. marts 2014.
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
SUF - gevinstrealisering
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Company programme - Veda
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Virksomhedssamarbejde
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Himmelev Skole - januar kortlægningsundersøgelse
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
Videregående kvalitative metoder
Design Thinking Consultant Agnete Design Thinking Consultant
Hvad er en Feltrapportage?
Hvordan kommer vi ind ad døren?
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Præsentationens transcript:

INTRODUKTION Målgruppe: Multiple Sklerose-ramte Formål med projekt: Forøgelse af deres uafhængighed, udfoldelses - og sociale muligheder. Ca skleroseramte i Danmark Produkt/service er udviklet til funktionsnedsatte MS-ramte, der har behov for at “planlægge” deres toiletbesøg Målgruppen kan udvides på sigt til handicappede generelt

INDGANG OG METODE Indgang til målgruppe via Peter Eksplorativ divergerende tilgang Löwgren & Stoltermann, Thoughtful Design. Ideo, brainstorm og procesmetoder Referenceplan (Bødker, Kensing og Simonsen)

ROLLER > MÅLGRUPPEN Uvidenhed Fordomme Berøringsangst Hvor går grænsen? For genereliserende

ROLLER > INTERNT Kaos Teoretiske og praktiske udfordringer Tidspres Intern uenighed og diskussion Mangel på struktur

I RETROSPEKTIV Retningslinjer for gruppen: Ambitionsniveauer, kompetencer, ansvarsfordeling, Projektleder (B, K & S): Referenceplan, kvalitetskontrol, designfaser, uddelegere opgaver dokumentere fremdrift, bevare overblik m.m.

DEN EKSPLORATIVE DESIGNPROCES Egne erfaringer: Udfordring >< kaos Dickson / L & S

INSPIRATIONSKILDER IDEO s engagement og fire første procestrin/H & W Den itterative proces/Buur

PROCES - HVORDAN OG HVORFOR? Retrospektiv model: Faser Aktiviteter >< Liniereferenceplan/Bødker et. al Vendepunkter Konvergens >< Divergens/L & S

MERE FOKUS NÆSTE GANG At analysere empirien/ diskutere >< vurdere At anvende skitser/fordele ved Externalized Representation/L & S At inddrage brugerne tidligere og mere

ETNOGRAFISKE METODER – INTRODUKTION Førstehåndskunnskap Forstå menneskers adferd Sikre at designet er relevant for brukerne

ETNOGRAFISK TILGANG Observasjoner Intervjuer Feltnoter Ved feltarbeid er de fleste situasjonene unike.

NATURLIG SETTING Hjemmebane Daglige gjøremål Deres hverdag

OBSERVATION Folk sier en ting, men gjør en annen Når du ikke blir overrasket mer, har du observert nok Beskrive omgivelsene

NOTER & INTERVIEW Minne Semistrukturert intervju Feltarbeideren tar som regel parti med de undersøkte

ANALYSEMETODER Når begynner analysefasen? Notater som gjenoppleves Kodning Hvorfor har jeg tatt akkurat disse notatene?

WORKSHOP Hvilken workshop Formål med workshop Optimal workshop? Workshop i korte træk Kyng og brugere Gevinst fra workshop

”TA’ JER SAMMEN!” Det virkelig vigtige budskab fra brugerne Bag facaden Handikap(u)venlig som kvalitet Samfundet Samfundet og brugeren Bristen og vores roller fornyet