Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002
Kompetencerejsen Program for dagen Velkomst og kort præsentation af rejseteam og program Strategisk og systematisk kompetenceudvikling i praksis på et universitet. Ved Henrik Holt Larsen Frokost Præsentation af deltagere og projekter Kaffe og networking Præsentation forts Dialogcirkler med fokus på videndeling og forankring i egen organisation Introduktion af KompetenceBarometret og hjemmearbejdet til næste møde Evaluering og opsamling på dagen
Kompetencerejsen Formål Bidrage til strategisk og systematisk kompetenceudvikling i praksis Øge ledernes og medarbejdernes viden om og indsigt i kompetenceudvikling Afprøvning og dialog om konkrete kompetenceudviklingsværktøjer og viden Bidrage til at skabe en kultur med fælles læring og øget samarbejde Medvirke til at højne kvaliteten i forskning og undervisning
Kompetencerejsen Arbejdsform Et arbejdende netværk ─ et arbejds- og dialogforum mellem ca. 30 deltagere fra 9 forskellige universiteter Netværksmøder ─ hvor vi gennem at dele viden og erfaringer om arbejdet med eget projekt, får inspiration og bliver klædt på til det videre arbejde hjemme på eget institut/ afdeling Hjemmearbejde ─ afprøvning og dialog om konkrete værktøjer og viden, evt. igangsætte konkrete, afgræn- sede projekter Konsulentrådgivning ─ støtte og rådgivning fra SCKK konsulenter mellem netværksmøderne
Kompetencerejsen Tanker bag arbejdsformen Læring er størst, når ny viden og værktøjer kobles sammen med konkrete, afgrænsede udfordringer fra egen dagligdag Læringen forstærkes af en vekselvirkning mellem teoretisk input/deling af praktiske erfaringer, træning, refleksion – og omsætning af ny viden og indsigt til konkrete handlinger hjemme i egen organisation Læringsmiljøet har afgørende betydning Læring forudsætter nysgerrighed – på egne og andres vegne!
Kompetencerejsen Kompetencerejsens temaer 1.Intro til strategisk og systematisk kompetenceudvikling 2.Strategisk kompetenceudvikling i praksis 3.Lederens rolle i kompetenceudvikling 4.Systematisk kompetenceudvikling – udviklingssamtaler 5.Opfølgning på udviklingssamtaler 6.Videndeling gennem teamsamarbejde 7.Opsamling på Kompetencerejsen og institutternes projekter
Kompetencerejsen Kompetencerejsens metode Tidligere erfaringer Nuværende praksis Reflektere Eksperimentere og afprøve hjemme Nye ideer Nye handlinger Nye løsninger Fælles erfaringsud- veksling
Kompetencerejsen Kompetencerejsens bevægelse FØR Tidligere erfaringer Succeser Skuffelser Vaner NU Nu- værende praksis FREMTIDEN Kompetence- rejsens temaer Egne projekter Ny strategi og ny praksis Refleksion Barrierer Muligheder Forankring af ny praksis