Tutordag i Holstebro 7/6 2005 Introduktionsuddannelsen Hvad er meningen?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Advertisements

Den 16.august 2010 Regionsgården
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Se en eller flere af de sjove supervisionsvideoer her:
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Mette Andersen SDE Ansættelse af elev. Mette Andersen SDE
Individuel uddannelsesplan
Sygeplejerske Hvad siger Henderson? Hvad er en sygeplejerske?
FASE 3 FRA UDDANNELSESLÆGE TIL SPECIALLÆGE
Om ”kommunikation” •Kommunikator er en af de syv roller i speciallægeuddannelsen •Samtale med patienter, pårø- rende, kolleger og andre perso- nalegrupper.
Målrettet læring Introkursus i almen medicin
Temadag COSIP 26. Januar 2006 Side 1 Familierådgivningen I forhold til familien som helhed, har rådgivningen fokus på at: •Undersøge kommunikationsmønstre.
Vision Borgere med hjerte- og lungesygdom får den bedst fysioterapeutiske behandling.
Indførelse af elektronisk 360°- evaluering af yngre læger
Ny målbeskrivelse Hvorfor, hvordan og hvornår
NOEA/Aalborg Universitet
Struktureret interview/samtale/vejledersamtale
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Medicin, Århus Universitet - kandidat uddannelsen
SAMARBEJDE I PALLIATIV MEDICIN
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Ledelse på tværs i VEST. Gødstrup Nye patienter i akutmodtagelsen Neurologi.
Fagområdet Akutmedicin Region Midt 2009 Dansk Medicinsk Selskab J. Michael Hasenkam Formand.
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Lægedage Almen medicinsk uddannelse Nuværende uddannelsesforhold.
Introduktion til opgaveskrivning
1 Resultater og perspektiver – Samordningsudvalg Syd
15. september DASYS Charlotte Rahbek Omsætning af viden – Elektronisk patientdokumentation.
Lægedage Sammenhængende patientforløb – hvad skal der til? Oplevelser fra en kommunal hverdag og en hjemmesygeplejerskes beretninger Kommunalt perspektiv.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Forskningsenheden for Almen Praksis Århus Universitet Kvalitetsudvikling i almen praksis Marianne Rosendal & Peter Vedsted.
PRAKSISKONSULENTEN I DET LOKALE SAMORDNINGSUDVALG BO GERDES ALMEN PRAKTISERENDE LÆGE HOVEDGADEN Hedehusene
Grundlæggende sygepleje i Hjørring Kommune. Hvem er vi?
Ungdommens Uddannelsesvejledning Odder & Skanderborg
Velkommen til Lægedage
Samarbejde og Ledelse i almen praksis
Videreuddannelse i Akutafdelingen.
Den lægelige videreuddannelse Hospitalsenheden Vest.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Skriftlig opgave. Evalueringsmetoden ” skriftlig opgave”: I hvilke sammenhænge er det relevant? Er der specialer hvor det indgår som en del af det daglige.
Grundaftale for hjælpemidler i et overordnet perspektiv
Århus Kommune Magistratens 3. Afdeling Sundhedsaftaler Økonomi og Myndighed Sundhedsaftaler mellem Århus Amt og Århus Kommune – inspiration til de fremtidige.
organisatoriske kompetencer
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
Gastroenterologi:Hepatologi i fremtidsperspektiv
Kirurgisk færdighedstræning/simulation Region Øst
Målbeskrivelser Udpluk. Målbeskrivelse Klinisk basisuddannelse 8. Basislægen skal kunne modtage den akut syge patient og initiere relevant behandling/visitation.
Om færdigheds- og simulationstræning i urologi
Uddannelsen i almen medicin Introkursus i almen medicin Region Sjælland, 10. maj 2010 Gunver Lillevang.
Forskningstræning for HU-læger i Anæstesiologi
Regionshospitalet Randers Regionshospitalet Randers Elektronisk 360°’s feedback.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Ikke medikamentelbehandling Undervisere:
Vedligeholdelse og udvikling af CRRT kompetencer hos intensivsygeplejersker.
Fælles akutmodtagelser Akutmodtagelsernes læger og uddannelsen til akut læge Ledende overlæge Inger Søndergaard Akutmodtagelsen Herlev Hospital.
ADHD indsatsen i Region Sjælland Den 18.september 2012.
Evaluerings ansættelser - Erfaringer fra en akutafdeling.
VEJEN TIL SPECIALLÆGE - FRA STUD.MED TIL SPECIALLÆGE Helene Hvidman, Klinisk basis læge.
Uddannelsessøgendes indhentning anvendelse og videregivelse af patientoplysninger i forbindelse med praktik i grunduddannelsesforløb på OUH. Hvorfor denne.
ProfessionelP Specialernes Professionelle figur – Hvad er kompetencen og hvordan skal den kompetencevurderes.
Almen medicinsk uddannelse
Uddannelsesgivende afdelinger
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
Mette Rosendal Darmer, Centerchefsygeplejerske
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014
Leder / administrator / organisator For HU-læger i pædiatri
AKUTTEAMET I SILKEBORG KOMMUNE
Vejledning i forflytning
Præsentationens transcript:

Tutordag i Holstebro 7/ Introduktionsuddannelsen Hvad er meningen?

Tutordag i Holstebro 7/ Klinisk uddannelse Teoretisk uddannelse Specialespecifikt teoretisk kursus Tværfaglige kurser Forsknings- træning Turnusuddannelse Hospitalsafdelinger, 12 mdr. Praksisreservelæge, 6 mdr. Introduktionsstilling Introduktionsamanuensis, 6 mdr dage Hoveduddannelse Praksisamanuensis, fase 1, 6 mdr. 8 dage dage Gynækologi 6 mdr. Returda ge til praksis 5 dage 4 uger Psykiatri 6 mdr. Kirurgi, 6 mdr. Medicin, 6 mdr. Pædiatri, 6 mdr. Praksisamanuensis, fase 2, 6 mdr. 17 dage + amtslig supervisionsgruppe Praksisamanuensis, fase 3, 12 mdr.

Tutordag i Holstebro 7/ Introuddannelsen Ansættes på papiret uden samtale. Ofte kun overstået turnus.

Tutordag i Holstebro 7/ Introuddannelsen Afklarende ansættelse på ½ år. Syv kompetencer. 2+2 kursusdage. Godkendt = hoveduddannelsesforløb. Kommende kollega?

Tutordag i Holstebro 7/ Men…. Hvad kan du som tutor acceptere som MINDSTEKRAV for at en introduktionslæge godkendes i denne kompetence mhp videre uddannelse i specialet? –Opsæt et enkelt og målbart kriterie for ”bestået”

Tutordag i Holstebro 7/ Individualisering I # 1 Konkretiserede målLæringsstrategierEvaluering Kunne rådgive og vejlede på individniveau Skal kunne individualisere vejledning og rådgivning, og angive forskellen på de to begreber Varetagelse af praktisk arbejde i almen praksis Struktureret kollegial bedømmelse Skal kunne individualisere patientbehandling efter den patientcentrerede metode

Tutordag i Holstebro 7/ Tillid I # 2 Konkretiserede målLæringsstrategierEvaluering Kunne skabe tillid Kunne skabe et gensidigt tillidsforhold med patienten i behandlingssituationen Varetagelse af praktisk arbejde i almen praksis Struktureret kollegial bedømmelse og Vejledersamtale Redegøre for betydningen af kontinuitet i patientbehandlingen

Tutordag i Holstebro 7/ Grundlæggende kommunikation I # 9 Konkretiserede målLæringsstrategiEvaluering Kunne skabe (sammen med patienten) en fælles ramme for håndteringen af patientens problem I mødet med pt. skal lægen kunne:  vise lydhørhed  vise åbenhed  vise respekt  mestre fleksibilitet i anvendelsen af forskellige kommunikationsformer (inkl. verbale og nonverbale)  mestre fleksibilitet i anvendelsen af forskellige kommunikations- teknikker (inkl. forskellige former for spørgeteknik) Varetagelse af praktisk arbejde i almen praksis Refleksion over egen arbejdspraksis og struktureret kollegial bedømmelse

Tutordag i Holstebro 7/ Samarbejde internt i praksis I # 16 Konkretiserede målLæringsstrategierEvaluering Kunne indgå i samarbejdet internt i praksis Kunne etablere og udvikle samarbejdsrelationer med udgangspunkt i gensidig respekt i forhold til patienter, klinikpersonale og kolleger Varetagelse af praktisk arbejde i almen praksis Struktureret kollegial bedømmelse Kunne medvirke til at udnytte klinikkens menneskelige ressourcer i patientbehandlingen og klinikdriften

Tutordag i Holstebro 7/ Børnevaccinationer I # 26 Konkretiserede målLæringsrammerEvaluering Kunne udføre børnevaccinationer Kunne redegøre for det profylaktiske børnevaccinationsprogram Varetagelse af praktisk arbejde i almen praksis og Selvstudium Samlet vurdering Kunne rådgive og vejlede om det profylaktiske børnevaccinationsprogram til forældre Kunne udføre det profylaktiske børnevaccinationsprogram praktisk

Tutordag i Holstebro 7/ Perspektiver på individniveau I # 34 Konkretiserede målLæringsstrategierEvaluering Kunne anskue patientens situation ud fra flere perspektiver Kunne forklare begreberne: Sygdomsoplevelse Sygdomsadfærd Mestring Netværk Ressourcemobilisering Motivering Compliance _______________________ Kunne analysere patientens situation kan ud fra forskellige referencerammer Varetagelse af praktisk arbejde i almen praksis, og Selvstudium, og Portefølje, og Læringsdagbog Vejledersamtale og Refleksion over egen arbejdspraksis og Vurdering af porteføljeoptegnelser

Tutordag i Holstebro 7/ Akutte tilstande I 45 Konkretiserede målLæringsstrategierEvaluering Kunne skelne mellem akutte og ikke akutte behandlings- krævende tilstande Kunne diagnosticere akutte behandlingskrævende tilstand ved  svær kredsløbspåvirkning  AMI  respirationsinsufficiens  kramper  anafylaksi  forgiftning  sepsis/meningitis  påvirket bevidsthedsniveau  apopleksi  akut metaboliske tilstand Varetagelse af praktisk arbejde i almen praksis, og Selvstudium, og Portefølje, og Læringsdagbog Samlet vurdering