Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Leder / administrator / organisator For HU-læger i pædiatri

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Leder / administrator / organisator For HU-læger i pædiatri"— Præsentationens transcript:

1 3.4.3.7 Leder / administrator / organisator For HU-læger i pædiatri

2 H93: Kunne varetage organisatoriske funktioner
Konkretisering af kompetence: Strukturere og afvikle stuegang på et sengeafsnit eller ambulatorium i samarbejde med plejepersonale - Lede konference om ”problempatienter” med henblik på lægefaglig og tværfaglig diskussion - Koordinere inddragelse af andre specialer ved udredning og behandling af børn -Varetage teamlederfunktion i forbindelse med modtagelse af akut syge børn - Prioritering og fordeling af arbejdsopgaver i relation til personaleressourcer, organisatoriske forhold og uddannelsesforpligtigelse - Instruktion i og supervision af andres arbejdsopgaver - Konstruktiv tilbagemelding på løste opgaver Læringsstrategi(er), anbefaling: Mesterlære Superviseret stuegang Fremlæggelse af patienter til konference scenarietræning 360 graders feedback Funktion som arbejdsleder (ex. Bagvagtsfunktion) Kompetencevurderingsmetode(r) obligatorisk(e): Struktureret kollegial bedømmelse, kort nr. H11 Vejledersamtale

3 H94: Kunne træffe selvstændige kliniske beslutninger Konkretisering af kompetence: Varetage det fulde ansvar for patientbehandlingen i vagtperioden og på baggrund heraf med stor rutine kunne træffe selvstændige kliniske beslutninger - Afgøre hvorvidt lægen fysisk skal komme til stede efter opkald fra yngre kollega eller plejepersonale Læringsstrategi(er), anbefaling: Mesterlære. Funktion som arbejdsleder (ex. Bagvagtsfunktion) 360 graders evaluering Kompetencevurderingsmetode(r) obligatorisk(e): Vejledersamtale

4 H95: Kunne agere i det danske sundhedsvæsen Konkretisering af kompetence (inklusiv lægeroller): Forstå opbygningen af det danske sundhedsvæsen og på denne baggrund vejlede patienter, udnytte ressourcer hensigtsmæssigt og deltage aktivt i systemets forandringer - Redegøre for organisationen af pædiatri i Danmark Læringsstrategi(er), anbefaling: Selvstudier Kompetencevurderingsmetode(r) obligatorisk(e): Vejledersamtale

5 Lægerollen Administrator
I-læge i radiologi 2016 målbeskrivelsen

6 12.0 Leder/ administrator/ organisator
Kompetence 12.1 A. Administrerer egen tid og egne opgaver i det daglige arbejde B. Prioriterer opgaver og leder fx radiografer i forbindelse med arbejde/vagt Konkretisering A. Strukturerer sit arbejde med optimal vægtning mellem patientdiagnostik og egen uddannelse Kan prioritere arbejdsopgaver i løbet af arbejdsdagen B. Kan påtage sig lederrollen i et team i det daglige arbejde Læringsstrategi A+B Selvstudium Superviseret dagligt arbejde Kompetencevurdering Vejledersamtale 360 graders feedback Fortsættes

7 12.0 Leder/ administrator/ organisator
fortsat Kompetence Har kendskab til afdelingens opbygning og anvender afdelingens instrukser Konkretisering Kan anvende afdelingens skriftlige instruktioner og patientinformationer, herunder sufficient informere patienter ved udførelse af diagnostiske undersøgelser og interventionelle procedurer Læringsstrategi Selvstudium Superviseret dagligt arbejde Kompetencevurdering Vejledersamtale 360 graders feedback fortsættes med det der vedrører HU-læger

8 Lægerollen Administrator
HU-læge i radiologi 2014 målbeskrivelsen

9 16.0 Leder/ administrator/ organisator
Kompetence 16.1 A. Kan identificere lægelige, ledelsesmæssige og administrative opgaver B. Har indblik i opgaver af administrativ og ledelsesmæssig karakter Konkretisering A. Kan prioritere egen tid hensigtsmæssigt Kan varetage arbejdstilrettelæggelse, arbejdsfordeling og planlægningen i forbindelse med vagten. Kan påtage sig lederrollen i et team i det daglige arbejde, således at arbejdet bliver udført hensigtsmæssigt Kan redegøre for rapporteringsregler ved optræden af komplikationer i forbindelse med udførelse af billeddiagnostiske undersøgelser og interventionelle procedurer, herunder ved utilsigtede hændelser (UTH) B. Kendskab til afdelingens opbygning med tillidsrepræsentant, uddannelseskoordinerende yngre læge og uddannelsesansvarlig overlæge Kendskab til akkrediteringsmodeller Kendskab til afdelingens/sygehusets/regionens vejledninger/instrukser/procedurer Kan redegøre for regler for information om mulig risiko ved udførelse af diagnostiske undersøgelser og interventionelle procedurer Læringsstrategi : A+B: Selvstudium. Superviseret dagligt arbejde. Tværfagligt kursus. Kompetencevurdering : A+B. Vejledersamtale graders feedback. Godkendt kursus. Vh. Michael Trier Aagaard, UAO, rtgafdelingen. Herning

10 Administrator - Intern medicin
Administrere sin egen tid. Blive færdig til tiden med stuegang/ambulatorie/vagtarbejde, samtaler, med andre opgaver og bevare overblikket over opgaverne også i pressede situationer. Lede og fordele arbejdsopgaver, eksempelvis lede et vagthold, Fordele opgaver i forbindelse med stuegang herunder vide, hvilke opgaver lægen bør bede andre varetage. Læringstrategier: identificere gode rollemodeller Opsøge feedback SOL kurser Kompetencevurderingsmetode: graders evaluering

11 OVERORDNET KIRURGI Leder/administrator/organisator-rollen er nødvendig i sammenhænge ved modtagelse af akutte patienter, på operationsgangen og i ambulatoriet.

12 KIRURGISKE KOMPETENCER
VAGT Være bevidst om at påtage sig lederrollen under en kirurgisk vagt. Vise ansvar overfor yngre kolleger STUEGANG Planlægge og lede en stuegang Leder Supervisere yngre kolleger og sygeplejepersonale ENDOSKOPI Lede et endoskopisk team OPERATION Være leder af et operationsteam

13 Lægerolle Administrator samfundsmedicin Hvad siger ordbogen
Lægerolle Administrator samfundsmedicin Hvad siger ordbogen? (på andres vegne) udføre arbejde med at styre pengesager, lede personale og fordele arbejdsopgaver på grundlag af givne love og regler Vi har 8 kompetencer i Hoveduddannelsen og 4 i introduktionsuddannelsen Alle kompetencer har kompetencekort og de 7 lægeroller er beskrevet i fht. alle kompetencer I nogle kompetencer fylder administrative funktioner meget og i andre mindre, men er stort set tilstede i alle vores kompetencer

14 Hvad siger Målbeskrivelsen om administrativ lægerolle ex
Hvad siger Målbeskrivelsen om administrativ lægerolle ex. på en kompetence

15 Hvad siger UAO om Opgaverne i KSR
Administrator Kunne udarbejde en dagsorden samt optage og udarbejde et referat Varetager referater fra monofaglige og tværfaglige møder Varetager mødelederroller Varetager opsætning af dagsorden, bilag, mødeindkaldelse Kunne prioritere egne arbejdsopgaver Journalisering Administrerer egen uddannelsesplan og læringsdagbog Litteratur om forvaltningslov, sundhedslov o.a lovgivning/bekendtgørelser, der danner grundlag for at kunne administrere Kunne være mødeleder i en gruppe Arrangerer kvalitetssikring i form af journalaudit Planlægger patientforløb i tværfaglige forløb Planlægger af 3 timersmødet Formel vejleder(H-læger Arrangerer regional uddannelsestemadag og netværksmøder Mødedeltager Medvirker i arbejdsgrupper(semininar, efter og videreuddannelsesudvalg..) teamdeltager Vagtplan for abortsamrådsjournaler Vagtplan for hjælpemidler, sundhedsfaglig rådgivning Planlægger akademisk kvarter Planlægger undervisningsforløb for u-læger Har tillidsposter i det faglige selvskab, Kan være juniorinspektor

16 Ortopædkirurgisk introduktionsstilling
Nr Kompetence Læringsstrategi Kompetence-vurderingsmetode Leder/Administrator/Organisator 27 Skal kunne prioritere egen tid og egne ressourcer i forhold til at afbalancere patientbehandling, økonomiske aspekter og andre aktiviteter Klinisk arbejde, kursus i ledelse, administration og samarbejde 360 graders feedback 28 Skal kunne varetage lederrollen i mindre behandlingsteams i skadestuen og på operationsgangen Klinisk arbejde, tværfagligt kursus Godkendt kursus, 360º feedback, Kompetencekort vedr kirurgiske færdigheder. 29 Skal kunne prioritere og administrere egen uddannelse Tværfagligt kursus Godkendt kursus, dialog over logbog 30 Skal kunne udfærdige attester. Simple forsikrings, sociale og politiattester Klinisk arbejde, selvstudier, kursus Dialog over logbogsoptegnelser, gennemgang af attester 31 Skal kunne redegøre for sundhedsvæsenets opbygning, økonomiske samarbejde, styringforhold og forvaltningsmæssige og organisatoriske forhold Kursus i ledelse, administration og det regionale politiske system Godkendt kursus

17 Ortopædkirurgisk hoveduddannelsesforløb
Nr Kompetence Læringsstrategi Kompetence-vurderingsmetode Leder/Administrator/Organisator 82 Skal kunne prioritere egen tid og egne ressourcer Klinisk arbejde, kursus i ledelse, administration og samarbejde. 360 graders feedback 83 Skal kunne varetage lederrollen i behandlingsteams (operationshold, traumemodtagelsesteams etc) 84 Skal kunne redegøre for organisation, funktion og finansering af det danske sundhedssystem på lokalt, regionalt og nationalt plan Kursus i ledelse, administration og samarbejde Godkendt kursus 85 Skal kunne prioritere og administrere egen uddannelse, herunder udfærdige personlig uddannelsesplan Klinisk arbejde, Kursus i ledelse, administration og samarbejde Dialog over portefølgeoptegnelser 86 Skal kunne vejlede patienter i henhold til patientforsikringen og sagsgang ved patientklager Kursus i ledelse, administration og samarbejde, selvstudier 87 Skal kende principper for udfærdigelse af erklæringer og redegøre for lovgrundlaget herfor Special—specifik kursus

18 Anæstesiologisk afdeling
Organisator/administrator - Introduktionslæger Målnummer og kompetencemål. Konkretisering af mål. Læringsstrategier. Kompetencevurderings-metod(er). Tidspunkt for forventet kompetencegodkendelse (mdr.). 27. Kan organisere sit arbejde og varetage et effektivt arbejdsflow på operationsgang i dagtid Prioriterer og planlægger arbejdsopgaver med respekt for effektivitet og sikkerhed i patient-behandling. Demonsterer forudseenhed og respekt for opgaverne. Arbejder med systematik og orden i opgaven. Demostrerer overblik over opgaven. Klinisk oplæring. Selvstudium. Struktureret observation. Formativ general vurdering efter 6 mdr., summativ general vurdering efter 11 mdr. Formativ Mini-CEX efter 6 mdr og 9 mdr., summativ Mini-CEX efter 11 mdr. 10-11mdr. 28. Kan prioritere arbejdsopgaver i vagten. Kan prioritere i relation til aptienternes tilstand, personaleressourcer og hensyn til effektivt arbejdsflow. Kliniks oplæring. 10-11 mdr.

19 Organisator/administrator - Hoveduddannelseslæger
Målnummer og kompetencemål. Konkretisering af mål. Læringsstrategier. Kompetencevurderings-metod(er). 41. Arbejdsledelse: Kan i samarbejde med det øvrige personale organisere et effektivt arbejdsflow på operationsgang, opera-tionsstue, intensivafdeling og i vagten Kan prioritere og planlægge egne arbejdsopgaver. Kan prioritere og fordele arbejdsopgaverne i relation til behandlings-behov, personaleressourcer, organisatoriske forhold og uddannelses-forpligtelse med respekt for effektivitet og sikkerhed i patientbe-handling. Kan instruere og supervisere andre i udførelse af arbejdsopgaver. Giver konstruktiv feedback på løste opgaver. Funktion som arbejdsleder 3600 vurdering Formativ generel vurdering 42. Teamledelse: Varetager teamlederrolle i elektive og akutte situationer Indtager teamlederrollen når behørigt. Inddrager teammedlemmers input i beslutningstagning Organiserer og prioriterer arbejdet med respekt for krav om effek-tivitet og sikkerhed i patientvaretagelsen og hensyntagen til egne og organisationens ressourcer. Funktion som teamleder Formativ mini Cex 43. Mødeledelse: Kan varetage funktion som mødeleder og bidrage til effektiv afvikling af arbejdskonferencer Kan strukturere mødeafvikling, foretage relevant opsummering og konklusion. Er lydhørhed over for mødedeltagerne og giver adækvat og kon-struktivt respons på deres bidrag. Kan foretage effektiv disponering af tid og samt fokusere deltager-nes diskussion på en ligefrem og uanstødelig måde. Funktion som mødeleder Kompetencevurdering nr. 18

20 GYN/OBS: Leder, administrator, organisator:
Prioriterer og lede eget og andres arbejde i en klinisk situation, hvor teamet er tværfagligt: f.eks. på fødegangen, i et ambulatorium Påtage sig et administrativt arbejde: skemaplanlægger, planlægge undervisning på afd., være med i kvalitetsarbejde/ patient sikkerhed Tage ansvar/ lederskab ved rapportafgivelse

21 Leder, administrator, organisator
Varetage tillidsposter; TR, UKYL, medlem af diverse uddannelsesråd, bestyrelsesposter i faglig/ videnskabelig organisation, tillidsmand Lede journalclub Blive mentor

22 OM administratorrollen i Målbeskrivelsen, H-Neurologi
Leder Kunne prioritere opgaver i vagten, organisere sit arbejde og varetage et effektivt arbejdsflow Leder / administrator / organisator Klinisk arbejde, bedside vejledning, supervision 360° feedback KK13

23 ADMINISTRATOR Neurologi

24 Hoveduddannelsen del II: De øvrige 6 lægelige roller
Ud over medicinsk ekspert / lægefaglig omfatter Sundhedsstyrelsens lægeroller kommunikator, professionel, leder/administrator/organisator, akademiker/forsker og underviser, sundhedsfremmer og samarbejder. Kompetencevurdering af disse roller foretages i forbindelse med udøvelse af de lægelige funktioner, hvori kompetencerne anvendes.

25 Fra målbeskrivelsen, Introstilling
Kunne prioritere opgaver i vagten, organisere sit arbejde og varetage et effektivt arbejdsflow

26 Fra målbeskrivelse og logbog – HU
Rettidig skrive epikrise. Tage stilling til genoptrænings-foranstaltninger. Lede og samarbejde med kolleger og andre personalegrupper. Kunne anvende: Lov om anvendelse af tvang i psykiatrien Lov om patienters retsstilling (kørekort) Regler vedr. kørekort ved neurologiske sygdomme. Visitere under hensyntagen til kliniske problemstillinger og ressourcer.

27 Administatorrollen - Akutafdelingen
AP læger + HU akutmedicin KBU Dagens Case Supervision af 12.sem stud.med Instruksarbejde Undervisning Hovedvejledning af KBU Supervision af KBU og stud.med HU akutmedicin: medansvarlig for udvikling af udd.programmer

28 Leder, administartor, organisator Individniveau
Prioritere: (egen) tid, opgaver, ressourcer Lede teams – tage beslutninger – sætte egen og andres ekspertise i spil Rammer Konstruktiv tilgang, konflikthåndtering Kvalitetsudvikling - databaser Indberette utilsigtede hændelser, bivirkninger

29 Leder – administrator- organisator Organisationsniveau
Overordnede planlægningsopgaver –arbejdsplan - uddannelsesplan Lede patientforløb på tværs Forstå prioritering på afdelingsniveau – være bevidst om forbrug af ressourcer Mødeleder fagligt og tværfagligt Varetage formelle organisatoriske poster- TR, UKYL, MEDudvalg, arbejdsmiljø, Mestre lokal kvalitetsudvikling Konferencer – lede morgen- og tværfaglige konferencer. Patientsikkerhed – klagesager –informere om STPS

30 Leder, administrator organisator Samfundsniveau
Indblik i ledelsesopgaver i organisationen hele vejen Sundhedsvæsenets lovgrundlag, organisation og prioritering Forstå ledelsesopgaverne og deres betydning for afvikling og udvikling – følge en leder Bidrage til udvikling – planlægning og udvikling på afdelingsniveau – speciallægeuddannelsen – implementering af f.eks. nye behandlinger, pakkeforløb


Download ppt "Leder / administrator / organisator For HU-læger i pædiatri"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google