Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Medicin, Århus Universitet - kandidat uddannelsen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Medicin, Århus Universitet - kandidat uddannelsen"— Præsentationens transcript:

1 Medicin, Århus Universitet - kandidat uddannelsen
Jette kolding kristensen lektor/almen medicin, Institut for Folkesundhed Praktiserende læge ”Lægerne Valdemarsgade”

2 Studiereform på kandidatdelen af medicin studiet i Århus
Visionen: At lette overgangen mellem studie og arbejdsliv ved at sikre en klar progression gennem semestrene, så de studerende i stigende grad selvstændigt løser deres kliniske arbejds- opgaver. At øge uddannelsens fokus på kommunikation, tværgående patientforløb samt det almene sundhedsaspekt ved at opprioritere kommunikationstræning. Opprioritere almen medicin og psykiatri. At skabe større sammenhæng i fagene ved at organisere fagene i længere, meningsfyldte fagmoduler og samle et fags teori og praksis indenfor samme modul. At sikre de studerendes aktive deltagelse i undervisning og klinik ved at sikre at det er gennemskueligt for de studerende, hvilke kompetencer de skal opnå og hvordan de forventes at opnå dem På baggrund af, at der i 2007 kom en ny basisuddannelse for nyuddannede læger og derefter i 2008 en ny kompetencebeskrivelse for KBU læger, blev det på Aarhus Universitet i 2008 besluttet at iværksætte en reform af kandidat uddannelsen på medicinstudiet. Man ønskede et studie der imødekommer sundhedsvæsenets ændrede strukturer, både hvad angår forskydningerne mellem primær og sekundær sektoren og de markante forandringer, der sker internt i sygehusvæsenet. Det var blandt andet visionen: At lette overgangen mellem studie og arbejdsliv ved at sikre en klar progression gennem semestrene, så de studerende i stigende grad selvstændigt løser deres kliniske arbejds- opgaver. At øge uddannelsens fokus på kommunikation, tværgående patientforløb samt det almene sundhedsaspekt ved at opprioritere kommunikationstræning. Opprioritere almen medicin og psykiatri. At skabe større sammenhæng i fagene ved at organisere fagene i længere, meningsfyldte fagmoduler og samle et fags teori og praksis indenfor samme modul. At sikre de studerendes aktive deltagelse i undervisning og klinik ved at sikre at det er gennemskueligt for de studerende, hvilke kompetencer de skal opnå og hvordan de forventes at opnå dem

3 Overordnet struktur for kandidatdelen i ny studieordning.
Den forudgående bachelordels seks semestre UGE 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 1. sem INFLAMMATION (rheumatologi, nefrologi, hæmatologi, gastroenterologi, infektionsmedicin, almen medicin) PROF) 2. sem ABDOMEN (abdominalkirirgi, urologi, onkologi, plastikkirurgi, almen medicin) 3. sem HJERTE-LUNGE-KAR (kardiologi,lungemedicin, thoraxkirurgi, anæstesi, karkirurgi, almen medicin) VALGFRI PROF 4. sem HOVED-NEURO (psykiatri, neurologi, neurokirurgi, opfthalmologi, otorhinolarynogologi, hoved-halskirurgi, almen medicin) 5. sem FAMILIE OG SAMFUND (gynækologi, obsterik, pædiatri, socialmedicin, retsmedicin, klinisk genetik, dermatologi, almen medicin) 6. sem AKUT OG KRONISK (endokrinology, ortopædkirurgi, geriatri, akut medicin, almen medicin) KANDIDATSPECIALE Den efterfølgende kliniske basis uddannelses to halvår De forskellig specialer er samlet i grupper med fælles pensumliste bestående af symptomer, tilstande og sygdomme. Der anbefales lærebøger. Der er ikke udprøvning i de enkle specialer, men en fælles MCQ udprøvning efter 1,2,3,5 semester 5 desuden en OSCE. 4 og 6 sememester mundtlig eksamen med udprøvning i de enkle specialer. Fordeling 6 semester: 20% Almen medicin 40% endokrinologi, ortopæd kir + geriatri 40% hæmatologi, rheumatologi, gastroenterologi, infektionsmedicin, kardiologi,lungemedicin,

4 Overordnet struktur for professionssporet.
Ekspert og sundhedsfremmer Kommunikator, samarbejder og leder Akademiker Professionel 1. semester Inflammation Færdighedstræning ~ 13 t fokus på obj.us. Klinisk farmakologi ~ 16 t fokus på infl. farmaka Anamnese og journal ~ 8 t Basal kommunikation træning i mindre hold ~10 t Samarbejde med sygepl ~ 6 t Studieteknik ~1 t Intro til kl. forskning ~ 6 t Tavshedspligt og samtykke ~ 3 t (+opgave) Menneskesynet i væsenet ~ 3 t (+ gruppeopgave) 2. semester Abdomen Færdighedstræning ~14 t fokus på kirurgi (grise) Klinisk farmakologi ~ 4 t fokus på abd. farmaka Kollegial feedback ~ 14 t (+ opgave) Primær–sekundær sekt ~ 4 t Karrierevejledning ~ 3 t Forskningsformidling ~ 4 t Organdonationsdag ~ 8 t Screening ~ 4 t 3. semester H-L-K Færdighedstræning ~ 10 t fokus på UL Klinisk farmakologi ~ 10 t fokus på HLK farmaka KRAM ~ 4 t Præhospitalet ~ 2 t Kollegial feedback på egen kommunikationsvideo ~ 10 t (+ tentamen) Motivationssamtalen ~ 8 t Kliniske guidelines og evidens ~ 8 t Patientsikkerhed og kvalitetsudvikling ~ 8 t Dilemmaspil og EPJ ~ 8 t 4. semester Hoved-neuro Færdighedstræning ~ 8 t med fokus på neurologisk us Klinisk farmakologi ~ 8 t fokus på neuro + psyk Kommunikation med psykiatriske pt. ~ 6 t Teamsamarbejde og egen rolle heri ~ 6 t Samarbejde mellem afdelingerne ~ 4 t Specialernes Dag ~ 8 t Valg af speciale emne ~ 4 t Journal club ~ 4 t Forskningsetik, patienter i kliniske forsøg og datatilsyn ~ 8 t Psykiatriloven ~ 4 t Pt. der ikke kan tage vare på sig selv ~ 4 t 5. semester Fam-sam Færdighedstræning ~ 6 t fokus på børn og GU fokus på graviditet og børn Kommunikation med etniske og ikke-danske pt. ~ 8 t Den svære samtale med pårørende og pt. ~ 8 t Samarb. i sundhedsv.~ 4 t Litteratursøgning ~ 8 t Abort og prænatal diagnostik ~ 4 t Omsorgssvigt ~ 4 t Døden (inkl dødsattest og ligsyn) ~ 8 t 6. semester Akut-kron Professor klinikker ~ 24 t fokus på udredningsplan Klinisk farmakologi ~ 8 t fokus på endokrin og akut ISBAR ~ 2 t Mikro(team)ledelse ~ 8 t Samarb med bagvagt ~ 4 t Egenomsorg ~ 4 t Den gode Læge ~ 4 t Autorisationsloven ~ 2 t Patientforsikring, klager og utilsigtede hændelser ~ 6 t

5 Hvor møder den studerende Almen medicin på kandidatdelen? Semester
1.Inflammation Forelæsninger + symposier +caseundervisning 2. Abdomen Symposier + caseundervisning 3. Hjerte-kar-lunger Forelæsninger 4. Hoved – neuro-psykiatri symposier 5. Familie og samfund 6. Akut Kronisk Symposier 3 ugers kursus med 10 dage i almen praksis Undervisningen tager udgangspunkt i den patientcentreret konsultation

6 3 uger klinisk ophold i almen praksis
Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 8-12 introduktion praksis symposium 12-15 teori supervision Uge 2 Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 8-12 praksis symposium 12-15 Praksis supervision Uge 3 Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 8-12 teori praksis symposium 12-15 supervision evaluering


Download ppt "Medicin, Århus Universitet - kandidat uddannelsen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google